پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۰۶۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱
قاسم داوودی، مدیر بنیاد مسکن شهرستان کازرون با گرامی‌داشت سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین گزارشی از عملکرد بنیاد مسکن در این شهرستان در سالی که گذشت ارائه داد و بیان داشت: از همه ظرفیت‌های قانونی برای ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی در این شهرستان بهره‌گیری می شود.
به گزارش کازرون نما، قاسم داوودی مدیر بنیاد مسکن شهرستان کازرون همچنین با گرامی‌داشت سالروز تاسیس حساب ۱۰۰ و تاسیس بنیاد مسکن عملکرد طرح هادی در کازرون را بیان کرد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کازرون براساس وظایف مندرج در ماده ۷ اساسنامه‌ی قانونی بنیاد مسکن، در سال ۱۴۰۰ اقدام به تهیه طرح هادی برای ۲ روستای علی‌آباد سفلی و اسلام‌آباد خشت و نیز بازنگری طرح هادی ۱۰ روستای شهرستان نموده و در حال حاضر تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار شهرستان کازرون دارای طرح هادی است.

وی ادامه داد: هدف‌های مورد نظر از تهیه و اجرای طرح هادی شامل ایجاد زمینه‌ توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و کالبدی، توزیع عادلانه‌ی امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی، هدایت وضعیت کالبدی روستا، ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستائیان، خدمات زیست محیطی و غیره می‌شود.

داوودی افزود: طرح هادی روستاهای دریس، بنه میرزا علی‌اکبر، بورنجان، تنگ چوگان کشکولی، ناصرآباد شمالی، زرین‌آباد، بهرام‌آباد، کمارج مرکزی، بورکی و ناصرآباد شرقی مورد بازنگری قرار گرفته است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان کازرون همچنین در باره اجرای طرح بهسازی روستاها گفت: براساس ماده ۷ اساسنامه‌ی قانونی و آیین‌نامه‌ی اجرایی آن، بنیاد مسکن موظف به اجرای طرح هادی و اصلاح معابر روستایی است و این فعالیت را به منظور نیل به اهداف ایجاد زمینه‌ی توسعه و عمران روستاها، بهبود وضعیت کالبدی و شرایط زیست روستائیان به انجام می‌رساند. لذا در پی اجرای این اهداف بنیاد مسکن کازرون در سال ۱۴۰۰ به دنبال تخصیص اعتبارات بهسازی اقدامات ذیل را انجام داده است.

داوودی ادامه داد: بنیاد مسکن در زمینه بهسازی روستاها نیز اقدامات مهمی انجام داده است ، در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۸۸ هزار میلیون ریال از محل‌های استانی ۱۷ هزار و ۵۶۰ میلیون ریال ، نفت و گاز (۲۹۷۸۰ میلیون ریال)، توازن (۳۸۵۱۳ میلیون ریال) و ملی (۲۱۴۷ میلیون ریال) برای اجرای طرح هادی و بازنگری طرح هادی روستاهای شهرستان کازرون در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان به تصویب رسید که با توجه به تخصیص کم اعتبارات، مبالغ نسبتا کمی از این اعتبارات (حدود ۴۰درصد) اختصاص یافت و این مبلغ منجر به اجرای ۲۵۰۰۰ مترمربع زیرسازی و آسفالت در روستاهای حسن‌آباد ابوالحسنی, عمویی، کمارج مرکزی، جعفرجن، سیف‌آباد و ایلان و نیز ۳۵۰۰ مترمربع سنگ‌فرش در روستاهای تنگ چوگان دره شوری و دوان شده است.

وی اضافه کرد: همچنین مدارک مربوط به مناقصه جهت انتخاب پیمانکار در روستاهای: خواجه جمالی، جعفرجن، بنه میرزا علی‌اکبر، سرمشهد، تنگ چوگان علیا، تنگ چوگان سفلی، عرب فامور، خداآباد، ملای‌اره و عسکرآباد در سایت مناقصات بنیاد مسکن استان فارس قرار گرفته است که پس از انتخاب پیمانکاران مربوطه مراحل اجرایی بهسازی این روستاها انجام می‌گردد.

به گفته مهندس داوودی ، سال گذشته در راستای اجرای این طرح‌ها عملیات آماده‌سازی از قبیل تهیه‌ی طرح تفضیلی، تخریب و بازگشایی معابر، جابجایی شبکه‌های آب، برق و تلفن با نظارت ادارات مربوطه صورت گرفته و نیز تمامی مراحل اجرایی عملیات بهسازی با رعایت اصول فنی و مهندسی بوده و آزمایشات لازم براساس آیین‌نامه‌های موجود از طریق آزمایشگاه‌های معتبر انجام و به تایید رسیده است و نیز تسهیلات و کمک‌هایی در اختیار افرادی که واحد مسکونی و یا دیوار حیاط آنها در طول بازگشایی مسیرها تخریب شده قرار داده شد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان کازرون عملکرد این نهاد در حوزه مسکن شهری را هم تشریح کرد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کازرون طبق وظیفه محوله در اواخر سال ۱۴۰۰ اقدام به بررسی و پایش ۱۹۴۴ نفر از متقاضیان ثبت‌نام کننده طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن در سامانه وزارت مسکن و شهرسازی، نموده و از این تعداد برای ۳۴۵ نفر تشکیل پرونده داده است. ضمنا از این تعداد، پرونده ۲۴ نفر تکمیل و در قالب ۶ گروه ۴ نفره جهت اخذ پروانه ساخت به شهرداری معرفی کرده است.

وی عملکرد واحد صدور سند مالکیت شهری و روستایی را هم بیان کرد و ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به منظور ایجاد انگیزه و رسمیت بخشیدن به مالکیت روستائیان و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه‌ی روستائیان به شهر و تشویق به سرمایه‌گذاری در روستا و بهره‌گیری آسان‌تر از اعتبارات و تسهیلات بانکی و تثبیت مالکیت عرصه و اعیان به نام صاحبان آن، طی چند سال گذشته اقدام به صدور سند مالکیت روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت شهرستان نموده است. لذا در همین راستا طی سال ۱۴۰۰ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کازرون با همکاری شایسته‌ی ادارات ثبت اسناد و املاک شهرستان کازرون و اوقاف و امور خیریه شهرستان کازرون (برای چند روستا و شهر که دارای اراضی موقوفه بوده‌اند) مبادرت به صدور اسناد مالکیت روستایی و شهری در قالب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه‌ی مسکن نموده است در این سال تعداد پرونده ارسالی به اداره ثبت اسناد (شهر و روستا) با احتساب نقشه های تهیه شده ۸۵۳ فقره بوده است ، همچنین تعداد آراء صادر شده (شهر و روستا) با احتساب پرونده‌ی سال‌های در گذشته ۶۹۴ فقره بوده است ، تعداد اسناد صادر شده (شهر و روستا) با احتساب پرونده‌ی سال‌های در گذشته نیز ۶۹۱ فقره بوده است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کازرون اضافه کرد: این بنیاد به منظور برنامه‌ریزی و اتخاذ سیاست‌های مناسب تأمین اراضی مسکونی روستایی، برای توسعه‌ی کالبدی روستاها در روستاهای مستعد اقدام به تملک زمین از اراضی دولتی و شخصی جهت احداث مسکن روستایی می‌نماید. این اراضی پس از تفکیک و تقسیم‌بندی قطعات به متقاضیان واجد شرایط واگذار می‌شود. با این اوصاف بنیاد مسکن کازرون نیز طی سال ۱۴۰۰ اقدام به تملک ۳۱ هکتار زمین در روستاهای تنگ آب و کشاورزی از طریق منابع‌طبیعی شهرستان کازرون و انجام امور واگذاری زمین به این شرح؛ ۶۵ قطعه زمین خام و ۳۳ قطعه زمین تصرفی با مساحت کل ۵۸۸۰۰ مترمربع به متقاضیان نموده است. در ضمن در همین راستا ۹۸ قطعه زمین ثبت سامانه‌ی عمران روستایی گردیده است.

وی عملکرد واحد فنی و اجرایی و واحد صدور پروانه ساختمانی را هم بیان کرد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور حفظ نظام کاربری اراضی پیش‌بینی شده در طرح هادی، هدایت و توسعه بافت روستا به سمت و سوی مناسب، ممانعت از ساخت و ساز بی‌رویه و غیراصولی و ترویج فرهنگ مقاوم‌سازی، اقدام به صدور پروانه ساختمانی در روستاها می‌نماید. به بیان دیگر توسعه‌ی روند ساخت و ساز بناهای روستایی در روستاهای پر جمعیت کشور، ضرورت نظارت بر اجرای طرح‌های هادی و نیاز به مقاوم‌سازی بناهای روستایی در تمام کشور، لزوم اعمال نظارت و کنترل بر ساخت و ساز واحدهای مسکونی در مناطق روستایی را مشخص می‌کند.

صدور پروانه ساختمانی به عنوان اهرم نیرومند سیاست‌گزاری با کمترین بار مالی می‌تواند اسباب هدایت و بالا بردن کیفیت شیوه‌های ساخت و ساز روستایی را فراهم آورد. بر همین اساس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کازرون در سال ۱۴۰۰ در امر صدور پروانه ساختمانی در روستاها، با دارا بودن پنج دفتر نقشه‌کشی و تعداد ۲۰ نفر ناظر فعال و همکاری بخشداری‌های محترم و دهیاری‌ها ۴۰۵ فقره پروانه ساختمانی صادر نموده است.

همچنین در بحث خدمات فنی در خصوص تفکیک، تغییرکاربری و الحاق به محدوده طرح هادی و شیوه نامه تعداد ۴۴۵ فقره پرونده تشکیل و مورد بازدید و رسیدگی قرار گرفته است.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
صمیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
0
0
سلام خدا قوت
چرا اطلاعات در خصوص طرح هادی در روستای کمارج بصورت شفاف به اطلاع مردم روستا رسیده نمیشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۲۷
اذان صبح
۰۴:۳۹:۲۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۹:۴۴
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۱۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۹:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۷:۲۷