اين اثر روايتي داستاني از سيره نبوي است که عربي آن به احتمال زياد از ابوالحسن بکري و مترجم آن بها الدين کازروني از قرن هفتم است. آنچه در اینجا آمده مقدمه مفصل حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان بر این کتاب است.
چكيده:
آنچه در اینجا آمده مقدمه مفصل بنده (رسول جعفریان) بر این کتاب است.
سيره نويسى فارسى در قرن هفتم و هشتم هجرى
بجز ترجمه شَرَف النّبى (ص) كه اصل آن از ابوسعيد خرگوشى است و در قرن ششم توسط نجم الدين محمود بن محمد بن على راوندى در سال 559 به فارسى درآمده (و محمد روشن آن را چاپ كرده است)، چندين متن فارسى، بيشتر به صورت ترجمه تا تأليف، در باره سيره نبوى در اختيار داريم كه مربوط به دو قرن هفتم و هشتم هجرى است.(1) اين آثار به طور عمده در استان فارس، از ابرقو تا شيراز و كازرون نوشته شده است و تا آنجا كه آگاهيم هنوز تحقيق جدى در باره سير نگارش اين آثار و ارتباط آنها با متون عربى كهن يا معاصر و نيز آثار فارسى تأليف شده در نقاط ديگر ايران، يا به عبارتى حوزه فارسى زبان، صورت نگرفته است. نام شمارى از اين آثار را در فهارس نسخ خطى مىشناسيم و بايد توجه داشته باشيم كه برخى از آنها بيش از اين كه در ايران دوره صفوى مورد استفاده قرار گيرد، در ميان فارسى زبانان آناتولى و احيانا شبه قاره مورد توجه قرار گرفت. دليل عمده اين نكته آن بود كه آثار ياد شده بر پايه نگاه تسنّن نوشته شده و طى قرون دهم به بعد چندان مورد توجه فارسى زبانان ايران شيعى عهد صفوى قرار نگرفت. خواهيم ديد كه كتاب ذروه دست كم در يك مورد تحرير صفوى اما شيعى يافت. برخى از آن آثار را على سبيل المثال چُنين مىتوان ياد كرد:
سيرت رسول الله (ص) ترجمه آزادى از سيره ابن هشام توسط رفيع الدين اسحاق بن محمد همدانى قاضى ابرقو كه ميانه سالهاى 582 - 623 به فارسى درآمده و به بهترين صورت توسط مرحوم استاد اصغر مهدوى در دو مجلد در سال 1360 به چاپ رسيد. اين متن به مقدار زيادى به سيره ابن هشام نزديك بوده و به همين دليل، از بُعد تاريخى در حد همان ابن هشام يا نزديك به آن قابل اعتماد است.
خلاصه سيرت رسول الله (ص) يعنى خلاصه همان كتاب پيشگفته كه در قرن هفتم هجرى توسط شخصى به نام شرف الدين محمد بن عبدالله بن عمر تلخيص شده و به مقدار يك سوم اصل سيرت رسول الله است. اين كتاب تنها بر اساس يك نسخه كه در كتابخانه سليم آقا در استانبول بوده، توسط اصغر مهدوى و مهدى قمى نژاد به چاپ رسيده است.(2)
سِيَر كازرونى ترجمهاى از يك اثر عربى در سيره نبوى دانسته شده است كه به نام المُنتقى فى سيرة المصطفى (ص) ناميده مىشده است. اين اثر را المنتقى فى سير مولد النبى المصطفى (ص) و به اختصار مولد النبى (ص) نيز ناميدهاند. مؤلف آن سعيد الدين محمد بن مسعود كازرونى (م 758) فردى شناخته شده و شرح حال وى در شد الازار و همين طور الدرر الكامنه ابن حجر آمده است.(3) شرحى در اين باره را در ترجمه اين المنتقى كه با عنوان نهاية المسؤؤل فى رواية الرسول توسط عبدالسلام بن على بن حسين ابرقويى چاپ شده است مىتوان ملاحظه كرد.(4)
اين اثر يعنى سير عفيفى ترجمه ديگرى هم دارد كه نسخههاى متعددى از آن در كتابخانهها (و بيشتر در استانبول) برجاى مانده است. اين ترجمه از فرزند مؤلف با نام عفيف الدين محمد بن مسعود كازرونى است كه آن را در سال 760 يعنى دو سال پس از درگذشت پدر در شيراز به انجام رسانده است. طبعا به نام وى سير عفيفى نامبردار شده است.
منزوى در مدخل ترجمه مولود المصطفى(5) شرحى در باره اين كتاب داده است. بر اساس آن شرح، اين كتاب - برخلاف كتاب فعلى ما - يك روال تاريخى دارد و در چهار قسم، يك دوره سيره نبوى است. از اين كتاب نسخههاى متعددى در دست است و استورى (2/779 - 780) شرحى در باره نسخههاى آن به دست داده است. بر اساس همان مأخذ، از اين كتاب چند ترجمه تركى نيز صورت گرفته و اين نشان از اعتبارى است كه كتاب ياد شده در آناتولى داشته است.
نسخهاى از ترجمه فارسى اين كتاب به شماره 3826 در كتابخانه ملك (فهرست: 2 / 144) موجود است كه در سال 899 كتابت شده است.)
به هر روى از اين دست آثار فراوان است. يكى از آنها با نام زلال الصفا فى أحوال المصطفى (ص) نسخههايى در استانبول و روسيه دارد.(6) اين اثر توسط ابوالفتح محمد بن احمد كارتانى (؟) براى ابوالنصر ديباج بن فيلشاه فرمانرواى گيلان در حوالى سال 700 نوشته شده است.
آثار احمدى نمونهاى از روايت سيره نبوى به سياق عقايد شيعى است كه احمد بن تاجالدين استرآبادى آن را در اوائل قرن دهم و بر اساس متونى چون روضة الاحباب كه آن نيز اثرى در سيره از جمال الدين عطاء الله دشتكى است (و گويا تأليف در 903) نوشته است. به هر روى، داستان فارسى نويسى تاريخ صدر اسلام به ويژه سيره نبوى، داستانى طولانى است. اكنون به سراغ كتاب خودمان برويم.
ترجمه ذُِروَة العُليا فى سيرة المصطفى (ص)
در ادامه آثار پيشگفته، مىبايست اثر حاضر را مورد توجه قرار داد. آنچه از مقدمه اين اثر بر مىآيد، آن است كه اين كتاب، ترجمه كتابى با نام ذروة(7) العليا است كه گويا تاكنون نسخهاى عربى از آن شناسائى نشده است؛ اما به هر حال، بر اساس آنچه در مقدمه و مطاوى كتاب آمده، بايد بپذيريم كه اصل عربى داشته و چنان كه در ادامه خواهد آمد، متعلق يا منسوب به ابوالحسن بكرى بوده است. در مقدمه كتاب چنين مىخوانيم:
اما بعد؛ بدان كه بنده كمينه گنهكار بهاء الّدين كازرونى گويد كه چون به مطالعه كتاب ذروة العليا فى سيرة المُصطفى - عليه الصّلاة و السّلام - موفق شدم، در خاطرم بازديد شد كه از زبان تازى به زبان فارسى آورم تا مردمانى كه زبان تازى نمىدانند بدان منتفَع شوند و بدانند كه مصطفىصلى الله عليه وآله و حضرت علىعليه السلام واصحابه... چه مجاهده كشيدهاند تا ما به آسانى كلمه شهادت مىگوييم.
بر اساس اين مقدمه، نام نويسنده آشكار نيست، اما نام مترجم بهاءالدين كازرونى است است كه اطلاعى از وى در دست نداريم. منزوى نوشته است كه بر اساس آنچه در شرح نسخه آن در فهرست سپهسالار و اياصوفيه آمده، مؤلف بهاءالدين كازرونى است اما بر اساس نوشته ايضاح المكنون و شرحى كه در باره نسخه آن در لالااسماعيل آمده - و آن هم بايد از ايضاح باشد، مترجم ظهيرالدين على فرزند محمد كازرونى درگذشته 694 است.(8)
منبع اطلاع ايضاح را نمىدانيم، اما در نسخههاى موجود، نام مترجم بهاءالدين كازرونى آمده است. اگر اين ترجمه از سال 773 انجام شده باشد، چنان كه گفته شده،(9) نبايد ارتباطى با ظهيرالدين على متوفاى 694 داشته باشد.
بر اساس مقدمه مترجم، كتاب به درخواست اميرى نوشته شده است كه مترجم در مقدمه از وى ياد كرده است. عبارت او چنين است:
و سيما كه فرزند...(10) امير كبير ناصر جيوش المسلمين و عساكر الموحّدين مربى الشاعر، كهف الفقراء و المساكين... علاءالدولة و الدين پير على التماس كرد و رغبت زيادت گشت.
اين كتاب، روايت داستانى سيره
اين كتاب روايت داستانى سيره نبوى است نه سيره واقعى. اين جملهاى است كه هر خوانندهاى بايد آن را تا به آخر آويزه گوش خويش كند.
كتاب حاضر با سيرت رسول الله كه تقريبا در يك دوره نوشته شده، اين تفاوت را دارد كه آن اثر از منبع اصلى سيره يعنى كتاب ابن هشام استفاده كرده و آن را در عبارات فارسى، البته به صورت آزاد و با قلمى بسيار زيبا ريخته است. اما اين كتاب، از منابع داستانى استفاده كرده و به هيچ روى نبايد آن را يك كتاب تاريخى واقعى تلقى كرد.
به سخن ديگر، اين اثر در ادامه ادبيات داستانى موجود در زبان فارسى، كه خود بخشى را از ميراث داستانى عربى به ارث برده و بخشى را وامدار متون فارسى كهنتر و منابع آن است، بايد قلمداد شود.
«داستان نويسى تاريخى» عنوانى است كه پيشينه طولانى در ادبيات عربى و فارسى دارد و ما بخشى از اين سابقه را در كتاب نقش قصه خوانان در تاريخ اسلام به تفصيل شرح دادهايم. اطلاعات بيشتر در اين زمينه را بايد در كتاب ادبيات عاميانهى ايران دكتر محمد جعفر محجوب(11) و همين طور حماسه سرايى در ايران ذبيح الله صفا دنبال كرد.(12)
روشن است كه داستانى كردن روايات تاريخى، مىتواند به صورتها و با زمينههاى و اهداف متفاوت شكل بگيرد و هر كدام مقصد ويژهاى را دنبال كند. اما هرچه هست در كليت، اين اثر مىبايد يك اثر داستانى تلقى شود كه بر اساس كليات تاريخى اما با تغييرات گسترده در روايات تاريخى و برساختههاى بسيار فراوان در اصل وقايع، اسامى افراد و امكنه و حواشى آنها نوشته شده است.
عناصر داستانى در تاريخ نويسى ايرانى از تاريخ اسلام در قرن هفتم به بعد، رواج فراوانى يافت و در غالب متون اين دوره كه به طور معمول متونى معمولا به لحاظ اصالت سخيف و كمرتبه و در عين حال اديبانه هستند، رسوخ كرد. درصد داستانى بودن در اين متون متفاوت و بسته به زمان و مكان و نويسنده و شرايطى است كه در اطراف وى وجود داشته است. طبعا مأخذ قرار دادن يك كتاب خاص از سوى نويسنده براى نوشتهاش در داستانى كردن يا نكردن متن بسيار مؤثر بوده است.
در اين كتاب روايات تاريخى را تقريبا مىتوان دو دسته كرد.
الف: رواياتى كه اساس تاريخى در سيره نبوى دارد و در اينجا شكل ارائه و آگاهىهاى داده شده جنبه داستانى دارد.
ب: رواياتى كه از اساس داستانى بوده و شبيه داستانهاى افسانهاى ايران باستان است كه مشابه آنها را در شاهنامه داريم.
براى نمونه اول مىتوان حكايت زير را مورد توجه قرار داد. نويسنده در بحث از غزوه خندق مىنويسد:
... پيامبر كس فرستاد بر ابوسفيان كه انصار مىگويند كه شما را شمشير مىدهيم، آنگاه قريش عزم جنگ كردند و به جوش درآمدند. ابوسفيان لشكر را ترتيب كرد و تيراندازان را جمع كرد. بيست هزار مرد تيرانداز بود. گفت همه به يكبار تيراندازيد. به يكبار تيرباران كردند. چنان كه ابر هوا را فرو گيرد. عمار ياسر گويد كه پيغمبر(ص) از خيمه بيرون آمد، ديد كه تيرهاى كفار مانند ابرى كه آفتاب را پوشد بپوشيد. تكبير گفت و اشارت كرد به دست مبارك خود كه باز گرديد به سوى كفار. تيرها فى الحال بازگشتند و به ايشان آمد و خلقى از آنها زخم خورده و كشته شدند و هر كس از ايشان تيرانداخته بود نيز به او باز آمد. ابوسفيان بانگ برآورد و گفت: ويلك سحر محمد به ما كار كرد. اينك تيرها هم به ما بازمىرسد. در دل قريش و عرب ترس درافتاد و دست و پايشان سست شد....
در دنبال آن داستان حمله چندين نفر به سمت لشكر اسلام و ترسشان از شمشير على بن ابىطالب(ع) و بازگشت آنان بدون نبرد به سوى قريش آمده كه يكى از آنها هم ابوسفيان است:
پيغمبر فرمود كه اين ابوسفيان است رئيس قريش. حاضر باشيد كه تا چه مىگويد و چه مىكند. گويند كه لثام از روى برداشت و اشارت كرد سوى اصحاب مصطفى(ص) و باز خود را بستاييد. از ناگاه سيد ابرار و سرور اخيار ابن عم رسول مختار امام على مرتضى صاحب ذوالفقار به ميدان درآمد و جولان نمود وشعرى بگفت چنان كه بيم در دل ابوسفيان افتاد و ذوالفقار بر وى بجنبانيد و بزد بر سپرش و نعره شيرانه بزد چنان كهاندام ابوسفيان چون بيد بلرزيد و خواست كه بگريزد اسبش در زير راه بايستاد چنان كه نه پيشرفت و نه پس. بانگ زد بر وى از جاى خود بجنبيد. خود را از اسب به زير انداخت و سلاح را بگذاشت وپشت كرد و چون روبه از شير ژيان بگريخت و پندارد كه على در پى وى است از ترس جانش به حلق رسيد تا سادات قريش پيشش رسيدند و گفتند ترا چه حال افتاده. زبانش از كار رفته بود. جواب نداد...
در جاى جاى كتاب نه تنها با اسامى افرادى برخورد مىكنيم كه هيچ پايه تاريخى ندارد، بلكه بسيارى از اسامى تاريخى نيز به شكل تغييريافته و ساختگى در اين كتاب ظاهر مىشود. در كنار آنها از امكنهاى ياد مىشود كه در هيچ منبع جغرافى نشانى از آن را نمىتوان يافت. بدين ترتيب، كسى نبايد از اين كه با اين قبيل اسامى و وقايع ساختگى مواجه مىشود تعجب و اظهار شگفتى نمايد.
در واقع، اين قبيل نوشتههاى داستانى را فقط مىتوان داستانى خواند و نه دروغ. زيرا اساس كار بر روايت داستانى است و هدفى كه نويسنده از نگارش اين قبيل آثار در نظر دارد، متفاوت با يك كار تاريخى درست و اصيل است.
مهم آن است كه توجه داشته باشيم كه اين ادبيات در تاريخ تمدن اسلامى پذيرفته شده بوده و منهاى تعصّبى كه برخى از حنبلىهاى مورخ نظير شمس الدين ذهبى نسبت به آنها نشان دادهاند، تقابلى با آنها صورت نگرفته است. در واقع اين توجه وجود داشته است كه اين نوعى سبك و سياق ادبى است نه تاريخى و توقعى كه بايد از آن داشت نه تبيين تاريخ بلكه سرگرمى و استفادههاى تربيتى و اخلاقى حاشيهاى از آنهاست.
طبعا مهمترين خطر آن است كه كسى اين گونه متون را اصيل و تاريخى دانسته و به عنوان متون تاريخى به آنها استناد كند. چنين شخصى تنها در دورهاى مىتواند ظهور كند كه دانش تاريخ از ميان رفته و سطح علم و دانش چنان تنزّل كرده است كه مردم داستانها را تاريخ بپندارند.
با همه اين احوال، گهگاه در اين كتاب به عباراتى بر مىخوريم كه نويسنده بر آن است تا نشان دهد «تاريخى» مىانديشد و برخى از مطالب ساختگى و جعلى را قبول ندارد. اين رويه انسان را به اين فكر مىاندازد كه نويسنده واقعا تصور مىكرده است كه در هر حال تدوين يك متن تاريخى است. در حال، اين كار يعنى نقدهاى كوتاهى كه دارد، گرچه به طنز شبيه است، اما داراى اهميت است:
و گويند: پيغمبرعليه السلام از جهت آن خواب كه ديده بود رغبت به اقامت مدينه داشت، وليك اين سخن لايق حضرت مصطفىصلى الله عليه وآله نيست، زيرا كه رسولصلى الله عليه وآله همه كارهاى وى مبنى بر يقين بود؛ و اعلام و اخبار حق، واصحاب تواريخ بسيار سخنهاى نامعقول گويند.
نقادى ديگرى هم در كتاب ديده مىشود كه نمونه زير مىتواند از كاتب نسخه سپهسالار يا شايد مترجم باشد. وى ضمن بيان داستان حلولِ جنّ در بت و درآمدن صدا از آن تصريح مىكند كه به اين نقل باور ندارد. عبارت كاتب را بعد از اصل نقل در كروشه گذاشتهايم:
پس ابوجهل ملعون سجده كرد آن صنم را و تضرّع آورد بر وى و گفت: يا الهى! از تو التماس دارم كه همچو كنى كه محمّدعليه السلامرا تا قريش بدانند كه تو معبودى به غير حق و معبود محمّدصلى الله عليه وآله حاشا باطل است. چون كه حق تعالى گمرهى ايشان مىدانست و به وى نجسى بيامد(13) و در تن بت نهان شد و نامعقولى چند بگفت [و اين قول نزد كمترين هيچ اعتبارى ندارد. لعنت بر بت و بر ابوجهل لعين. نهايت آنچه در نسخه بوده، لابد نوشتهايم].
مترجم در پايان كتاب از اين كه برخى از مطالب به لحاظ تاريخى نادرست بوده مىكوشد تا آن را بر عهده كسانى بگذارد كه كتاب را به عربى نوشته بودند:
اميدوارم به عزّت كرم او كه اگر(14) در تقرير سخن و نقل اخبار كمابيشى و زياده و نقصانى يا غلطى رفته باشد، حق - سبحانه و تعالى - آن [به كرم خود و به جاه مصطفىصلى الله عليه وآله آن] را عفو فرمايد [و عهده بر راويان است كه كتاب عربى نوشته بودند].(15)
ابوالحسن بكرى مؤلف ذروة العليا
اكنون كه سخن به اينجا رسيد لازم است تا درباره مهمترين مأخذ اين كتاب، يعنى آثار ابوالحسن بكرى توضيحاتى را عرض كنيم. در اين كتاب، دست كم سيزده بار مطالبى از ابوالحسن بكرى (زندگى در اواخر قرن پنجم و اوائل قرن ششم) به عنوان نويسنده سيرت رسول (ص) نقل شده است. به علاوه مقايسه برخى از مطالب كتاب با كتاب الانوار و همين طور الدرة المكلّله (يا اخبار فتح مكة) بكرى كه در باره فتح مكه است، نشان مىدهد كه آثار بكرى، از منابع اصلى اين كتاب است. از همه مهمتر آن است كه ذهبى نام كتاب الذروة فى السيرة النبويّه در شمار تأليفات ابوالحسن بكرى آورده و به اين ترتيب ما بايد اثر حاضر را ترجمه كتابى از بكرى بدانيم، هرچند تا متن عربى آن يافت نشود، كه تاكنون نشده اما اميد آن هست، نمىتوانيم قضاوت صريحى در اين باره داشته باشيم. آنچه مهم است اين كه سبك و سياق كتاب، كار همان بكرى است.
ابوالحسن بكرى از نسل قصه خوانانى است كه تأثير مهمى در شكل دهى به فرهنگ دينى عاميانه داشتند. اين قصه خوانان از همان آغاز و به طور معين از زمان خليفه دوم در جامعه اسلامى ظاهر شدند. يكى از مهمترينِ كارهاى آنان داستانى كردن واقعيات تاريخى بود به طورى كه گاه به كلى واقعهاى را ساخته و يا ساختار آن را عوض مىكردند. ابوايوب سختيانى بر اين باور بود كه قصه سرايان، «حديث» را بر مردم فاسد كردهاند.(16) ذَهَبى (م748) از كسانى است كه به نقش قصه خوانان در اخبار سيره توجه كرده و از جمله تحريفات قصهسرايان را در سيره، مربوط به رواياتى دانسته است كه در اطراف مسأله معراج پديد آمده است.(17) صلة بن حارث غفارى مىگفت: از بين رفتن سيره و سنت رسول خدا(ص) به دليل وجود قصه سرايان بوده است.(18) براى عنوان نمونه قصه سرايى روايت كرده بود كه رسول خدا(ص) قبل از ازدواج با عايشه، عكس وى را ديده بود و پس از آن از روزنهاى به بيرون مىنگريست تا صاحب آن تصوير را بيابد!(19) شُعْبه كه از محدثان بنام بود مىگفت: ما براى قصه سرايان حديثىنمىگوييم؛ چرا كه يك وجب حديث از ما گرفته، يك ذراعش مىكنند.(20)
پس از اين مقدمه بايد از نقش استثنائى ابوالحسن بكرى كه سهم بسزايى در ارائه تصوير قصهاى از سيره نبوى دارد سخن بگوييم. وى كه به نام ابوالحسن احمد بن عبدالله بن محمد بكرى واعظ شناخته مىشود، رايج ترين و مشهورترين اثرش كتاب الانوار است كه مكرر چاپ شده است و در حال حاضر برخى از سايتها متن كتاب او را به عنوان تيمن و تبرّك براى دانلود در اختيار گذاشتهاند.
به نظر مىرسد كتاب الانوار بخشى از آثار او يا منسوب به او در سيره بوده و حتى كتاب حاضر نيز گواه است كه وى سيره داستانى كاملى در باره پيامبر (ص) داشته است.
منابع رجالى، درباره كتاب سيره ابوالحسن بكرى گفتهاند كه آن كتاب قابل اعتماد نيست؛ زيرا او دروغگوست و قصههايى جعل كرده است كه به هيچ روى شايسته اعتماد نيست. نوشتههاى وى مانند رأس الغول، كتاب كُلُنْدجه و... ساختگى است.
كتاب سيره او با نام الذروة فى السيرة النبويه كه اثر حاضر ترجمه آن شناخته شده، متعلق به همين بكرى است، شخصى كه شرح حالش به اجمال و همراه با ابهام در منابع شرح حال آمده است.(21)
ذهبى او را ضمن متوفيات سالهاى 480 تا 500 ياد كرده و درباره زمان زندگى او مىگويد تصورش بر اين است كه در اين دوره يعنى دو دهه پايانى قرن پنجم مىزيسته است. همانجا مىافزايد: گفته شده است كه او از مسيلمه دروغگوتر بوده است.(22) همو در ميزان الاعتدال او را با لقب «الكذّاب الدّجال» وصف كرده است. وى مىافزايد كه در سوق كُتُبيين كتابهاى او با عنوان ضياء الانوار، رأس الغول، شرّ الدهر، كتاب لكندجه، حصن الدولاب، كتاب الحصون السبعه و صاحبها هضام بن الحجاف و حروب الامام على معه خوانده مىشود.(23)
مرحوم استاد عبدالعزيز طباطبائى پس از نقل اين مطلب از ذهبى مىافزايد: اين كتاب، يك اثر قصصى است نه واقعى؛ طبع قصه نيز خيال بافى است؛ اما ذهبى با نگاه يك محدث اين مطالب را بيان كرده است.(24)
مسلما داستانى كردن تاريخ اسلام يك كار هنرى و ادبى است و فى حد نفسه كارى غير از تاريخنگارى است. آنچه مهم است اين كه اين قبيل آثار نبايد به عنوان يك اثر تاريخى جدى مورد توجه قرار گيرد. اين آثار معمولا براى سرگرم كردن مردم ساخته مىشده است.
در فهرست برلين، چندين نسخه از متن عربى كتاب سيره او معرفى شده است:
يكى با عنوان كتاب الانوار و مفتاح الاسرار و الافكار فى ذكر نور سيدنا المصطفى است كه در فهرست نام مؤلف ابوالحسناحمد بن عبدالله بكرى آمده است. اين مىتواند همان كتاب الانوار معروف او باشد. به دنبال همان نسخه، از كتابى با عنوان النجم الثاقب ياد شده و مؤلف آن محمد بدرالدين بن عبدالله بن حسن بكرى معرفى شده است. در بخشهايى كه از اين كتاب نقل شده به طور مرتب تعبير حدثنا ابوالحسن البكرى ديده مىشود.(25)
ترجمه تركى همين سيره او هم كه توسط مصطفى بن يوسف ضرير مولوى رومى(بعد از 795) صورت گرفته در دسترس است.(26)
شگفت آن كه علامه مجلسى از كتاب الانوار او نسخهاى داشته(27) و در بحار به تفصيل در جاىهاى مختلف از آن نقل كرده است.(28) مجلسى در پايان همان نقل تفصيلى از آن كتاب، عدم اعتماد خود را بر نقل وى ابراز كرده و مىنويسد: انما اوردت تلك الحكاية لاشتمالها على بعض المعجزات و الغرائب، و ان لم نثق بجميع ما اشتملت عليه لعدم الاعتمادعلى سندها.(29)
كتابى هم با عنوان مقتل اميرالمؤمنين على(ع) به وى منسوب است.(30) اين احتمال وجود دارد كه به دليل آن كه بكرى در دورهاى به راوى اخبار سيره به صورت داستانى شهرت داشته، آثارى از ديگران هم به او منسوب شده باشد.
دو تحرير سنى و شيعى از كتاب
اساس نگارش اين كتاب، مبتنى بر بينش سُنّى است كه آن زمان در فارس ريشه داشته است، هرچند، همان گونه كه خواهيم ديد، اين نگرش، به شدّت تحت تأثير باورهاى شيعه بوده است. نويسنده در آغاز كتاب در هر دو نسخه، تصريح مىكند كه كتاب را به هدف شناساندن پيغامبر (ص) و على (ع) نوشته و به تعبير خودش براى آن تأليف كرده است كه «سبب محبّت مصطفى و مرتضى شود». با اين حال اساس كتاب، يك روايت سنّى - داستانى از سيره نبوى است.
نسخه لالا اسماعيل منطبق با همان بينش سنى است، و هيچ نشانى از اين كه تشيع امامى در آن يافت شود وجود ندارد، اما نسخه سپهسالار افزون بر آن كه به لحاظ نگارش تفاوتهايى دارد، نوعى تحرير شيعى به شمار مىآيد. كاتب كه شيعه امامى بوده در موارد معدودى تلاش كرده است تا آثارى از تشيع خويش برجاى بگذارد. اين در حالى است كه بنياد كتاب را به هيچ روى عوض نكرده است.
براى مثال، داستان اسلام آوردن عمر يا داستانهاى مربوط به خالد بن وليد و بسيارى ديگر، بدون آن كه حذف يا تغيير يابد، ارائه شده است. آنچه تغيير كرده افزودن برخى از كلمات تند در پس نام شمارى از افراد است. همچنين در غالب مواردى كه شهادتين آمده، تعبير على ولىّ الله اضافه شده است.
اين در حالى است كه، معارفى كه به نوعى شيعى است، در بنياد كتاب وجود دارد، چنان كه در نسخه «لا» كه تحرير سنى است، به ويژه در بخش اخير كتاب، مواردى وجود دارد كه در نسخه سپهسالار نيست.
در نسخه لا، در همه جا در پس نام امام على، تعبير كرّم اللهُ وَجْهه آمده، در حالى كه در نسخه سپهسالار عليه السلام آمده است. بنابرين تغييرات چندان اساسى نيست و تنها شامل موارد اندكى مىشود.
يك نمونه كه به لحاظ اعتقادى مورد توجه كاتب شيعى قرار گرفته است در همان سطرهاى نخستين كتاب است جايى كه مؤلف روايت انّ الله خلق آدم على صورته را سوژه عبارت ورودى خود در كتاب كرده است، اما كاتب شيعى، آن را به گونهاى تغيير داده است كه آن حديث حذف شود.
در مورد ديگرى هم كه نويسنده بحث رؤيت خداوند را در روز قيامت مطرح مىكند، كاتب شيعى نه تنها عبارت را تغيير داده بلكه صريحا اين جمله را كه «ديدن محض غلط است» در ضمن جملات كتاب افزوده است.
در جبر و اختيار هم عقيده كاتب نسخه سپهسالار مخالف نويسنده بوده و لذا عبارت را تغيير داده است. چنان كه در تحرير سنى، در شرح آيه 128 آل عمران از قول خداى متعال آمده است: «سررشته كارها همه به دست ماست. به دست تو چيزى نيست. اگر خواهيم توبه دهيم ايشان را. و اگر خواهيم عذابشان كنيم كه قومى ظالمند.»
اما كاتب شيعى به جاى آن عبارت نوشته است: سررشته كارهاى خير به دست ما است، و آدمى فعل خير و شر را مخيّر است، و توفيق با همه يار است، و ظالم مشرك از رحمت خدا دور است، الّا كه بعثت نبى و اوامر و نواهى او را مطيع و منقاد گرديده توبه كند».
به هر روى، چنين به نظر مىآيد كه تغييرات كاتب شيعى، در حد بسيار صورى بوده و بنياد كتاب به طور كامل حفظ شده است. نمونه آن، دهها داستانى است كه بنيادش روى فضائل ساختگى در منابع يا از اساس، ساخته قلم داستانى نويسنده است و كاتب شيعى، آنها را به هيچ روى حذف نكرده است. نمونه آن، اين نقل ساختگى است كه رسول (ص) خطاب به ابوبكر فرمود: فرداى قيامت حق تعالى تجلّى كند بر مردم، تجلّى عام و بر تو تجلّى خاص. ابوبكر سر زمين نهاد و سجده كرد و شكر اللَّه تعالى.
تشيعِ سنى - ايرانى
اشاره كرديم، به رغم آن كه مؤلفِ نسخه اصل، سنى مذهب بوده است، اما متن كتاب به خوبى نشان مىدهد كه وى به ولايت امام على عليه السلام قائل بوده و اين مطلب را بارها و بارها در جاى جاى كتاب گوشزد كرده است. اين مسأله با توجه به شواهد موجود در اين كتاب و آثار ديگر، نشان از آن دارد كه در ايران، نوعى تشيع غير امامى وجود داشت كه مىتوان از آن با عنوان تشيع سنى - ايرانى از آن ياد كرد. اين همان تشيعى است كه قدرى جلوتر كه مىآيد، به تسنن دوازده امامى مىرسد كه در جاى ديگر از آن سخن گفتهايم. البته در اين كتاب، يادى از دوازده امام نيست و طبعا به همين مقدار يعنى تشيع سنى - ايرانى بسنده مىكنيم.
صدها عبارت در اين كتاب وجود دارد كه نشانگر اعتقاد ولايى نويسنده به امام على (ع) است. اين علاوه بر آن است كه اساسا هدف وى از نگارش كتاب، نشان دادن نقش امام على (ع) در سيره نبوى بوده است. در اين باره در ادامه سخن خواهيم گفت.
اما در زمينه نبوت و ولايت، نظريه مؤلف در اصل برگرفته از نظريهاى است كه اساس نور محمدى را از حضرت آدم دنبال كرده تا به پيامبر (ص) مىرساند. اين همان نظرى است كه در شرف النبى (ص) هم شاهد آن هستيم. اين نور در نقطهاى خاص دو شاخه شده يكى در صورت محمدى و ديگرى در صورت ولايى امام على عليه السلام ظاهر مىشود. به اين عبارت توجه كنيد:
گفت: خداى تعالى جوهر سفيد آفريد به قدرت بىچون و آن را در پشت آدم نهاد و از پشت آدم در رَحِم حوا، و از رحم حوا در پشت شيث و از پشت شيث به ارحام طاهرات، بعد از آن تا عبدالمطلب به دو قسم كرد، قسمى در پشت عبداللَّه نهاد و در تو و قسمى در پشت ابوطالب نهاد. از قسم اوّل تو را آفريد و تو را نبوّت بخشيد و رسالت و خلافت، و از قسم ديگر علىّ المرتضى را آفريد و او را ولايت بخشيد و شجاعت و بلاغت و طهارت و علم و معرفت.
نمونههاى ديگرى از عقايد و باورهاى شيعى در اين نوع از تسنن صوفى - شيعى - ايرانى در اين كتاب فراوان است. از آن موارد، جملهاى است كه از رسول خدا (ص) كه خطاب به يكى از پهلوانان داستانى اين كتاب گفته مىشود:
راوى گويد: در حال وداع، رسول اللّهصلى الله عليه وآله فرمود و گفت طوق را كه، در پيش تو جنگ و جور [و زحمت] مشقّت است، امّا دل قوى دار به حق تعالى، و وقتى كه در تنگنايى درمانى بگو: أَللّهُمّ بِحَقِّ مُحَمَّد الْمُصْطَفى وَ عَلىِّ الْمُرْتَضى وَ أَهْل بَيْته أَهْل الْعَبا أَن تَجْعَل لى مِنْ أَمْرى فَرَجاً وَ مخْرِجاً إِنَّك سَميعُ الدُّعا، كه خداى تعالى دعاى تو بشنود و اجابت كند و تو را نصرت دهد. طوق گفت: سمعاً و طاعةً.
بخش عمدهاى از اين كتاب شرح جنگهاى واقعى و داستانى است كه وى از آنها با تعبير «غزوات مصطفوى» و «جهادهاى علوى» ياد كرده است.
به هر روى، مفهوم «ولايت» در اين كتاب كه ويژه امام على عليه السلام است، نوعى تفسير معنوى - عرفانى به سبك و سياق صوفيانه دارد. به مكالمه زير ميان عمار ياسر و امام على عليه السلام توجه فرماييد و به شرحى كه مؤلف از مفهوم ولايت امام على عليه السلام داده بنگريد:
عمّار بن ياسر گويد كه، عرب را ديدم كه آمد، نيزهها در دست، چنان كه بيشهاى پردرخت و قصد ما دارند. امام تبسّم فرمود و از ايشان هيچ باك نداشت [گويا كه ايشان هيچ بودند]. گفتند: اينك على. من گفتم: يا امير! چه وقت تبسّم است و اين چنين لشكر بسيار روى به ما آوردهاند. امير فرمود: به حقّ ابن عمّم - محمّدعليه السلام - كه از ايشان باك ندارم، اگر بعدد ريگ بيابان و قطره باران باشند، كه اينها در نظر من يك شخص بيش نيستند؛ واين سخن از ولايت است كه پيش ولى، خلق بجز اولياء، يك شخصند كه پراكنده است اجزاى ايشان، و او روح همه است و جان همه به دست قدرت او است. و جان همه به دست قدرت او است.
امام على (ع) حلال مشكلات
اگر هدف اوّل از نگارش اين كتاب، شرح سيره داستانى نبوى باشد، هدف دوم آن كه گاه بر هدف اوّل پيشى هم گرفته، نشان دادن جايگاه برتر امام علىعليه السلام است. در يك جمله مىتوان گفت كه نويسنده، امام على (ع) را حلال مشكلات در تمام مراحل دشوار در سيره نبوى به خصوص غزوات دانسته و ابزار آن را نيز شجاعت بىمثل و مانند او مىداند كه براى آن هم تفسير كاملا الهى و روحانى و نه مادى دارد. اين تعبير كه گاه در ادبيات عاميانه ما تعبير «مشكل گشا» بر امام على (ع) اطلاق مىشود، سخنى است كه با ملاحظه كتاب حاضر، توان گفت كه در آن دوره وجود داشته و در افكار و نوشتههايى از اين دست رايج بوده است. جالب است كه نويسنده در اين كتاب، حتى در جايى كه داستان نبردهاى خالد بن وليد را مىگويد، به رغم شجاعتهايى كه در منابع تاريخى سنى براى وى گفته شده، او را چنان تصوير مىكند كه هيچ كارى نتوانست از پيش ببرد و در نهايت اين امام على عليه السلام بود كه از راه رسيد و او را كه فرزندش هم كشته شده و خود در معرض خطر بود، نجات داد.
در اين كتاب، هركجا كه مشكلى پيش مىآيد، اين تنها امام على (ع) است كه از سوى پيامبر (ص) براى رفع آن معرفى شده و در همه ميادين نبرد و با هر كس، هرچه قدر هم قدرت افسانهاى داشته باشد، پيروز ظاهرا خواهد شد. در اين زمينه، تفاوتى ندارد كه دشمن، يك انسان جنگجو باشد، يا عفريتى از جن يا ديوى هولناك. در نهايت با شمشير على (ع) كشته شده و با كشته شدن او، پيروزى بر مسلمانان رخ مىنمايد.
تصويرى كه نويسنده از شجاعت امام دارد، چنان است كه در سراسر دنياى عرب، نام او به عنوان پهلوان پهلوانان شناخته شده و دوست و دشمن از اين امر آگاه بودهاند. به اين عبارت توجه كنيد:
راويان سيرت چنين گويند كه، در يمن پادشاهى بود كه او را حارث بن [ابى]شمر گفتندى. مردى جبّار بود، و لشكرى بسيار داشت، و حكم مىكرد بر جميع ديار يمن، و اهل شام از او مىترسيدند؛ و خبر مصطفىصلى الله عليه وآله به تواتر بشنود كه، شخصى پيدا شده است از مكه و دعوى پيغمبرى مىكند، و از مكه به مدينه رفت، و بر وى لشكرى گرد شدهاند، و هر روز كار او بالاتر مىشود، و لشكر و تبعه و محبّان و مريدان زياده مىشوند و خود را براى او فدا مىكنند، و پسر عمّى دارد كه هر پهلوانى كه در ديار عرب بود، او را بكشت و قلعهها را گشود، و جهان پهلوان است كه در دهر همتا ندارد، و كس در زمان پيشين هم نشان نداد، و عرب همه از او باز مىخورند.
امام در اين جنگها كارهاى خارق العاده زيادى دارد و رايجترين آنها اين است كه در بيشتر موارد، طىّ الارض مىكند و راههاى طول و دراز را در عرض ساعتى يا حتى چشم برهم گذاشتنى طى مىكند. نويسنده روى اين مطلب تكيه ويژه دارد و بارها آن را در مواقع مختلف تكرار مىكند و در جايى هم در تحليل آن مىنويسد: و اين كرامت است از كرامات ابدال كه زمين زير پاى ايشان طىّ مىشود. و زمين زير پاى اسب امام طىّ مىشد.
حاصل سخن اين كه پيامبرى (ص) در اين كتاب، بدون ابن عمّ، گويى به جايى نمىرسد و از ابتدا چنين مقرّر بوده است تا على (ع) در كنار محمد (ص) قرار گيرد تا اين نهضت بهپيروزى برسد. لذا درجايى نويسنده از قول رسول (ص) به ابوطالب گويد:
پس گفت وى را، پسر عمّى پيدا شود كه ناصر و مُعين [و ظهير ]وى باشد [و لقبش به وى قوى شود] و به زور بازو و شجاعت و شمشير همه [عرب ]را مسخّر كند [و سر به خط وى بنهند]و بى حد معاندان و ضدّان و حسودان وى را بكشد و اين فرزند نيست الّا از پشت تو.
امام على (ع) خاتم اولياء
در باره مفهوم ولايت اشاره كرديم. اما اين نكته را هم بيفزاييم كه نويسنده كه يك سنى صوفى و از مريدان ابواسحاق كازرونى است كه سرسلسله تصوف در آن ديار است، امام علىعليه السلام را در كرامت و معجزه برتر از ابواسحاق و ديگران مىداند. وى در جايى كه به ماجراى كندن دَرِ خيبر مىرسد، تحليل خاصى دارد كه به روشنى تشيع ولايى او آشكار مىشود. وى در اين عبارت همان طور كه پيغامبر(ص) را خاتم انبياء مىداند على (ع) را خاتم اولياء مىشمرد:
راوى گويد كه، بعد از آن مسلمانان بيامدند تا به قلعه درآيند. يهودان آب را در خندق انداخته بودند، نتوانستند كه درآيند. علىعليه السلام در را بر گرفت و در پهناى خندق بنهاد. در ناقص بود. امامعليه السلام آن را به ساعد خود درست تمام كرد؛ و پيش اين بيچاره،(31) چنين است كه امير المؤمنين دست بر در بماليد تا تمام شد و پهناى خندق را بگرفت، و اين به عقل نزديكتر [و به كرامت لايقتر ]است؛ و به ما رسيده است به روايت درست از بعضى مشايخ كه، درختى بر سقف مسجد مىنهادند و نمىرسيد. [شيخى بود صاحب كرامات. نام وى شيخ ]ابواسحق كازرونى - قدّس سره العزيز - سجاده خود را بر درخت انداخت و فرمود تا: آن درخت را از زير سجاده بكشند. [چنان كردند ]شش گز ديگر از درخت كم بود. تمام رسيد؛ و شك نيست در كرامت اوليا و خاصّه حضرت امير المؤمنين على مرتضىعليه السلام.(32)[ زيرا همچنان كه پيغمبر خاتم انبياست و همه انبيا از او مدت و انوار و نبوت دارند همچنين على خاتم اولياست و همه اوليا از او مدد و لايت و انوار دارند ]پس چه حاجت كه ساعدِ دست بنهد تا لشكر گذرد؟ در را بنهاد و تا لشكر همه گذشتند و به قلعه درآمدند.
شجاعت امام على عليه السلام
داستان شجاعت امام على عليه السلام ريشه در اخبار سيره نبوى در همان قرن نخستين دارد. حكايت درِ خيبر در سيره ابن اسحاق نيز آمده است.(33) به علاوه، بر اساس همان سيره، و همين طور اصلاحات و اضافات ابن هشام، مىتوان دريافت كه در بدر، تعداد قابل ملاحظهاى از مشركان، به دست امام على (ع) كشته شدند. اخبار شجاعت امام در جمل و صفين به ويژه در وقت تعقيب عمرو بن عاص، در منابع تاريخى آمده است. اما اين شجاعت، بعدها، در گزارشهاى قصهاى از تاريخ اسلام، رنگ استثنايى به خود گرفت و سوژه حكايتهاى بيشمارى گشت. داستانهاى جنگى كه در ادب پارسى با عنوان جنگنامه شناخته مىشود، يكى از سرگرم كنندهترين داستانهاى حماسى در تاريخ اسلام و براى اقوام مختلف ايرانى و ترك و عرب بوده و هست. نمونههاى عربى آن همين ادبياتى است كه ابوالحسن بكرى پديد آورده است. نمونههاى فارسى آن نيز به صورت منظوم و منثور در قالبهاى مختلفى ارائه شد كه يكى از كهنترين آنها على نامه سروده 482 هجرى است. در ادبيات تركى نيز جنگنامههاى امام على (ع) به شدّت مورد توجه بود. در باره ابوالحسن بكرى توضيحاتى را به دست داديم. اما در باره على نامه اشاره كنيم كه اين منظومه كهن پارسى در دوازده هزار بيت شامل شرحى است از جنگاورىهاى امام على (ع) در جنگ جمل و صفين كه اندكى بيش از نيم قرن از سرايش شاهنامه، سروده شده است. اين جنگنامه حماسى با متهم كردن مخالفان اهل بيت در حمايت از سرايش شاهنامه و زنده كردن قهرمانان اساطيرى و داستانى ايران، تلاش كرده است تا على نامه را برابر شاهنامه بسرايد:
به شه نامه خواندن مزن لاف تو
نظر كن در آثار اشراف تو
تو از رستم و طوس چندين مگوى
درين كوى بيهوده گويان مپوى
كه مغ نامه خواندن نباشد هنر
على نامه خواندن بود فخر و فر
ره پهلوانان مكن آرزوى
بپرهيز از راه بى دين روى
كه كراميان از حسد را چنين
كتابى نو انگيختند بعد از اين(34)
و در جاى ديگر:
به شه نامه خواندن بپرداختند
كسانى كه اين مكر برساختند
بكردند اين حيله اصحاب كين
كه ضايع شود گفت مردان دين(35)
در اين كتاب ضمن آن كه گزارش جنگهاى جمل و صفين آمده، داستانهايى نيز وجود دارد كه به نظر غير تاريخى مىآيد.(36)
مسير جنگنامههاى فارسى چه آنچه مربوط به امام على عليه السلام بود و چه در حول و حوش حمزه و ابومسلم و محمد بن حنفيه، در قرن ششم تا نهم توسعه زيادى يافت و در حال حاضر نسخههاى بسيار فراوانى از اين ادبيات داستانى شناخته شده است. در اين قبيل نوشتهها، چه سنى و چه شيعى، محور شجاعت امام على (ع) است كه نمونهاى از آن را در همين كتاب ملاحظه مىكنيم.
گستره بيرونى اين ادبيات از يك سو در شبه قاره و از سوى ديگر در آناتولى بود. در هر دو بخش جنگنامهها مورد علاقه تودههاى مردم و بخشى از ادبيات عاميانه به شمار مىآمد. در هند طبيعىتر و وسيعتر بود اما در عثمانى نيز با داستانهاى محلى تركيب و در روش و يا حتى محتوا آميخته گرديد. اين داستانها عناوين رسمى داشت كه گاه به نام اشخاص شهرت مىيافت و گاه عناوين مستقل داشت. تركهاى بكتاشى سلتوق نامه (يك چهره برجسته از پيروان مكتب حاجى بكتاش ولى - سارى سلتوق - كه افكار بكتاشيه را در بالكان شايع كرد) داشتند كه محتواى آن داستانهايى از جمله در باره حضرت على بود. در اين داستان شرحى از اژدها، نبرد با آن و جايگاه اهل بيت و حتى دوازده امام و جدال با ارواح و اژدهايان آمده است. شبيه آن آثارى چون بطال نامه - بطال غازى - و دانشمند نامه (زندگى احمد غازى) است كه بر اساس سنتهاى محلى، جنگنامههاى حضرت على (ع) و نيز برخى از رويدادهاى تاريخى شكل گرفته است. به قياس اينها، و صريحتر، جنگنامههاى حضرت على عليه السلام در ميان تركها شهرت يافت كه تحريرهاى مختلف با نسخ متعدد از قرن شانزدهم ميلادى به اين سوى از آنها در دست است. علويان بكتاشى، داستانهاى اسلامى را از خراسان و ماوراءالنهر فرا گرفتند و با تغييراتى در آنها، آنان را در ميان خويش انتشار دادند. در واقع تركها اسلام خويش را از بر اساس تصورات عمومى و عمدتا داستانى قرنهاى پنجم هجرى به بعد كه ميراث خراسان بود بنياد گذاشتند.
در ميان اين قصهها، داستان مقتل امام حسين (ع) است كه به لحاظ ساختارى شبيه سلتوق نامه و بطال نامه است نيز وارد گرديد. قهرمانان اين آثار به نوعى بر اساس الگوى شجاعتهاى حضرت على (ع) ترسيم شده و به دليل نبود اختلاف در آن فضاها ميان سنى و شيعه، هيچ نوع گرايش مذهبى روشنى در آنها به سود يكى از اين دو وجود ندارد. هر قهرمانى در اين داستانها، بدون حضرت على نامفهوم بوده و حتى اگر قهرمان اصلى داستان شخص ديگرى است، باز نامى از حضرت على به ميان مىآيد، به طورى كه امام على تمثيلى براى جوهره قهرمانى است. به عبارت ديگر اين جنگهاى حضرت على است كه ترك و اسلام را به لحاظ تاريخ اسلامى به هم پيوند مىدهد. در برخى از اين داستانها حضرت على به روملى هم سفر كرده و در بازگشت با دختر پادشاه روم ازدواج مىكند. دخترى كه نامش حنيفه است. او با اجازه پيغمبر ازدواج كرده و حاصل آن ازدواج محمد حنفيه است. تركى شدن اين داستانها به اين ترتيب است كه به تدريج نام هايى از اشخاص و اماكن مناطق مختلف آناتولى در آنها وارد شده و از شهرهاى روم مانند دياربكر و ملاطيه ياد مىشود.
جنبههاى فكرى و تربيتى
اشاره كرديم كه اين اثر گرچه داستانى است، اما چنان نيست كه دست نويسنده از ارائه مطالب فكرى و تربيتى تهى باشد. اين رويّه تا اندازهاى است كه انسان مىتواند چنين بينديشد و در اين انديشه جدى نيز باشد كه نويسنده با درايت تمام، روايت داستانى را براى القاى آنچه كه در پى بيانش بوده انتخاب كرده است. براى مثال در ارائه تصويرى از جنگ و اهداف آن در صدر اسلام مىنويسد:
بعد از آن علىعليه السلام برخاست و به منزل خود رفت و تجهيز سفر كرد. رسولصلى الله عليه وآله رو به مهاجر و انصار كرد و گفت: هر كس كه خاطر دارد كه با على به جهاد رود و غنيمت و اجر و ثواب يابد، برخيزد و تجهيز كند. جماعتى از مهاجر و انصار برخاستند و به منزل خود رفتند و كارسازى سفر و جنگ كردند، زيرا كه غزا كردن پيشه ايشان است و سبب روزى، و فتوح ظاهر و باطن ايشان گشته بود، و حق - سبحانه و تعالى - مشقّت جهاد بر ايشان آسان كرده بود؛ چنان كه تجّار بحر و بر روند براى فايده دنيا، ايشان تجّار آخرت بودند و سود هر دو سرا مىكردند؛ و مردان مرد بودند كه در ايشان از طلب آسايش و كاهلى [نفس چيزى ]نبود، و وقتى كه در حضور [حضر] بودند نه شب و نه روز آسايش كردندى با نماز، با شبخيزى، با سعى بر عيال.(37) فسبحان من مقسّم الارزاق و وقّت الاجال و قدّر الاحوال، و مشاهده را با مجاهده باز بسته و بهشت را به مال و نفس مىفروشد. پس هر نشيبى را فرازى و هر ناخوشى را خوشى حوالت كرده تا قدر در هر چيز پيدا شود.
همچنين در توضيحى ديگر در باره آداب برخورد با سپاهيان مسلمان و دشمنان كافر چنين مىخوانيم:
مسلمانان، هر كس كه رغبت داشت كارسازى كردند و روز معيّن از مدينه بيرون آمدند. پيغمبرصلى الله عليه وآله بيامد و به راه خندق بايستاد و هر كس كه كودك بود بىاذن پدر و مادر بيرون آمده بود، باز مىگردانيد؛ و هزار مرد پهلوان برگزيد كه هر يك با هزار مرد برابر بودند، و به امام علىعليه السلام سپرد و گفت: امام امير شما باشد كه از امر او تجاوز نكنيد. [بعد از آن گفت:] يا على! لشكر را به رفق و آسانى بِران، و فوق طاعت ايشان بر ايشان منه، و هر كس كه به تو پناه آرد پناه بده، و مگذار كه كسى [هتك حريم كس كند يا ]مال كسى را به غصب ببرد، و پيران و طفلان را ميازاريد، و هر كجا ظفر يابيد دست از كشتن بداريد و [اسيران را شفقت كنيد و] اسلام بر كفّار به لطف عرضه كنيد.
نيز وقتى سخن از اعزام براى جنگ با دشمن پيش مىآيد، نصيحت پيامبر (ص) را چنين مىخوانيم:
پيغمبرصلى الله عليه وآله گفت: لابد است كه اوّل او را اندرز كنيم و دعوت كنيم به دين اسلام تا ما را در جنگ او عذر نباشد. اگر قبول كردند بر ايشان عقابى نماند و اگر نه كس بفرستيم تا دمار از روزگار او برآرد.
تطبيق ميان تاريخ و روزگار معاصر نيز از كارهايى است كه نويسنده كرده است. در جايى مىنويسد:
و اين سخن از بهر آن نوشتم تا خوانندگان عبرت گيرند كه جهل و حماقت آن ناكسان تا به چه حدّ بوده است، زيرا كه وقتى كه پيغمبران و وارثان ايشان در ميان نمىباشند، يكبارگى روى به هوا و هوس مىنهند و شيطان بر مردم مسلّط مىشوند و از معرفت خداى تعالى و آخرت باز مىمانند. لاجرم چنين جاهل و ابله مىشوند كه سنگ را اعتقاد مىكنند كه او خدا است و او را سجده مىكنند؛ و در روزگار ما سنگ را نمىپرستند، الّا درم و دينار را مىپرستند و سر پيش سلطان بر زمين نهند؛ و هر جا كه ابلهى پيدا مىشود كه شيطان در تن او در مىآيد و كشفى يا خرق عاده از وى مشاهده مىكنند و او را ولىّ خداى تعالى مىدانند و حاكم و متصرّف خود مىشناسند؛ و مردم عاقل و حكيم را خوار مىدارند و سخن ايشان نمىشنوند، و اگر چيزى بگويد به او تندى كنند و قصد كشتن او مىكنند.
تفسير خاص او از ماهيت پيامبرى و بسيارى از مباحث ديگر، از جمله مطالب كه در باره ماهيت عشق و عاشقى يا مبناى سعادت و شقاوت در انسان دارد - و هر دو را مىتوانيد در فهرست عناوين كتاب ملاحظه فرماييد - نشانى است از توجه وى به برخى از مباحث مهمى كه در باره در دواير صوفى - عرفانى به خصوص حوزه فكرى كازرون كه سخت مريد و متأثر از ابواسحاق كازرونى بوده، جريان داشته است. جايى در باره ماهيت پيامبرى چنين مىنويسد:
زينهار؛ پيغمبرعليه السلام نشنود تا آن گاه كه اشتر نزديك آمد. چون كه چشمش بر روى مبارك مصطفىعليه السلام افتاد و بوى [خوشش] به مشام اشتر(38) رسيد، سرّ ذاتش كه مجبول است بر محبت مصطفىعليه السلام ، وهمچنين اسرار همه موجودات؛ حتى آن كسان كه با وى به ظاهر عداوت مىورزيدند، به باطن عاشق جمال و كمال محمّد - عليه أفضل التحيات - [به سرّ حقيقت و باطن وجودش محب و عاشق جمال و كمال مصطفىعليه السلام ]بودندى، ليكن از آن معنى و سِرّ غافل بودند، زيرا كه حق سبحانه و تعالى اين عالم را به محبّت او آفريده است و چون با آن محبّت روى نهاد و به آفرينش عالم توجه كرد به ايجاد و تصوير صور عالم و عالميان، آن محبت بود. پس اصل ذاتى در همه چيز سارى شد و لاجرم هيچ حقيقتى و هيچ دقيقهاى و لطيفهاى خالى از محبت كمال و جمال مصطفوىعليه السلام نيست و در هر كس كه از آن كمال و جمال پرتوى افتد، همچنين محبوب [خدا و خلق] شود به جملگى.
زمانى هم كه سخن از رحلت پيامبر (ص) و عروج روح او سخن مىگويد، شبيه همين تفاسير را دارد:
حق سبحانه و تعالى وحى كرد به ملك الموت كه بر حبيب من درآى به صورتى كه از آن زيباتر نباشد و به بويى كه از آن خوشبوىتر نبود، و به رفق و لطف، قبض روح حبيب من بكن. و مراد از آن روح، روح طبيعى و حيوانى بود نه آن سرّ و روح الهى كه همه ارواح، آثار آن روح بود. جاى ديگرى هم به تفسير اقدام رسول الله (ص) در پرتاب كردن سنگ ريزه و خاك بر سر دشمن پرداخته و مىنويسد:
راوى گويد كه، مصطفىصلى الله عليه وآله دست كرد و يك مشت ريگ برگرفت و سوى دشمنان انداخت. حق سبحانه و تعالى امر كرد تا آن ريگها در چشم دشمنان مصطفىصلى الله عليه وآله درآمد و آنگاه روى به گريز نهادند. حق تعالى و تقدّس اين آيت فرستاد: وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللّه رَمى،(39) يعنى انداختم آن ريگها را به دست تو، نه به دست ما، زيرا كه گاه هست كه بنده به قوّت حق تعالى كار مىكند و گاه هست كه حق تعالى بىاختيارِ بنده، به دست بنده كارها مىكند. هر گاه كه بنده به قوّت حق تعالى كسى را قهر كند و ما را از اصل و فرعش برآورد و به كلّى هلاك كند. و هرگاه كه حق تعالى به دست بنده قهر مىكند، در ضمن او لطفى هست، زيرا كه حق تعالى رحمت محض است و بر همه چيز رحم دارد و خشم وى تابع خشم بنده است، و اين مسأله دقيق [290 ] است و بيان آن محتاج به شرح و بسط بسيار است؛ ليك در خانه اگر كس است يك حرف بس است.
نثر كتاب
بدون ترديد يكى از فوايد مهمى كه از اين كتاب به دست آيد، نثر ادبى آن است كه نثرى است كه در عين سادگى، زيبايىهاى خاص خود را دارد. آنچه مهم است اين كه ما با داشتن اين اثر، متنى ديگر از متون زيباى قرن هشتم را در اختيار داريم و با توجه به تركيبهاى عبارتى، و لغات فارسى شيرين و همين طور به كار بردن انواع تشبيهات و استعارات و نيز امثال، مىتوانيم آن را گنجينه ديگرى براى ادب فارسى بدانيم. در اين كتاب، لغات فارسى قابل توجهى به كار رفته است كه گرچه استعمال برخى از آنها از رواج افتاده اما مىتواند در شناسايى برخى از دشوارىهاى متون كهن به ما كمك كند.
از ميان عبارات زيباى كتاب فقط يك مورد را براى نمونه اشاره مىكنيم گرچه اين قبيل موارد بسيار فراوان است:
فى الحال [عبدالله بن انيس كه] داهيه دهيا و مصيبت عظمى و كشنده سركشان و رباينده تاج سروران و شبرو بادپاى [و رهبر رهنماى] و خداع مكّار و صيدش شير بود و شير شرزه، هرزه بودى پيش وى، و از شير بيشه دليرتر بودى و از آهو به تك سبق بردى، و در زمان جاهليّت عرب از دست وى به خواب نرفتى، و مانند ديو در ميان مردم رفتى و از او كس را خبر نبودى، سنگ را به انگشت پاى از زمين كندى، و آهو را به دست بگرفتى. وقتى كه [با مسلمانان در ]غزا كردى پيش مصطفىصلى الله عليه وآله [رفتى و] اشتر مرغ را به صحرا ديدى و به تك بدويدى با خنجر و شمشير و درق آهنين و آن اشتر مرغ را بگرفتى و بر مصطفىصلى الله عليه وآله آوردى، و راه يك ماه به سه روز رفتى، و آن هنرهاش يكى آن بود كه يك ماه بنشستى و آب و نان نخوردى، و هنر ديگر آن بود كه اشترى كه از آن بلندتر نبودى برابر وى بداشتندى و به يك جستن از زمين از آن جانب اشتر فرود آمدى؛ و با وجود اينها اديبى بود و فصيح و شاعر، و اصل و استخوان [نيز اصيل و ]بزرگ بود و از نسل پادشاهان بود در روزگار قديم.
از اين دست روايات به حدى زياد و فوايد لغوى آن چندان گسترده است كه لازم مىنمايد متخصصى در اين باره به استقلال به بحث بنشيند.
نسخه ها
بر اساس گزارش استورى، از اين كتاب چهار نسخه شناخته شده است:
نسخه قونيه شماره 001168 در 250 برگ و شماره 001187 در 262 برگ (بر اساس فهرست اينترنتى). (اين نسخه كه شايد دو نسخه يا دو جلد يك نسخه باشد، به استانبول منتقل شده و مع الاسف نتوانستيم به آن دسترسى پيدا كنيم).
نسخه آصفيه (فهرست: 2 / 878، ش 44)
نسخه لالا اسماعيل شماره 330 كتابت 818
نسخه سپهسالار ش 1582، كتابت 1065
از اين چهار نسخه، متن ما بر اساس دو نسخه لالا اسماعيل و سپهسالار فراهم گشته است. در باره هر كدام از اين دو نسخه توضيحى ارائه مىدهيم.
نسخه سپهسالار: اين نسخه در 234 برگ (563 صفحه) به خط نستعليق نوشته شده و تاريخ كتابت آن سال 1065 هجرى است. تحرير اين كتاب، در مقايسه با نسخه لالااسماعيل، روانتر و خواندنىتر است و به همين دليل اين نسخه را در چاپ حاضر، نسخه اصل قرار داديم.
آخرين عبارات اين نسخه چنين است:
تاريخى است كه از عربى به عجمى آورده؛ و تمّت السيرة النّبىصلى الله عليه وآله بتاريخ سيّوم شهر شعبان المعظّم المكرّم، موافق به سلخ آ..(40) قديم، سنه ستون و خمس بعد ألف من الهجرة النّبوى - صلّى الله عليه وآله وسّلم؛ ختم بالخير و الظفر سنه 1065. كتبه العبد الإقلّ محتاج الى رحمة الله بهرام ابن....(41) صاحبه و مالكه رفعت و معالى پناه غفراللّه...(42) عاليجاه آقا جهانگير...(43)
يادداشتى نيز در پايان اين نسخه در حاشيه افزوده شده است:
به خوانندگان حروف مخفى نماناد كه ختم تسويد سيرت للنبى [كذا ]در منزل رياست مآب رئيس طهماسب شد و حضرات قريه «آخا»، رفعت سپاهان، ملااسفنديار و ملاحسن كيقباد و نورالدين جمشيد و لهراسب كيقباد و خضر جمشيد داد و جمشيد يوسف پاشا و نظر بوم زاد و سهراب بوم زاد و صالح جمشيد و ملاايرج جمشيد و محمدعلى تنباكو فروش در آنجا به ضيافت نشسته بودند. اميد كه از جميع بليات محفوظ بوده حضرت ربّالعالمين از تقصيراتش درگذرد.
نسخه لالااسماعيل ش 330: اين نسخه در 406 برگ و جمعا 811 صفحه است كه كتابت آن در روز دوشنبه 24 ماه رمضان سال 818 پايان يافته است. نام كاتب و محل كتابت قدرى مبهم است. نام كاتب معاور مراد و محل كتابت طاملو آباد در جانيت است. دو تاريخ ولادت نيز در انتهاى همان صفحه به صورت كم رنگ وجود دارد كه يكى از سال 818 و ديگرى از سال 822 است.
مقايسه دو نسخه: همان طور كه از مقايسه تاريخ كتابت اين دو نسخه به دست مىآيد، نسخه لالا اسماعيل كه در پاورقىها از آن با «لا» ياد كردهايم، در مقايسه با نسخه سپهسالار از قدمت بيشترى برخوردار است و در مجموع تحريرى مستقل به حساب مىآيد.
در باره مقايسه آنها به چند نكته بايد توجه داشت:
الف: نخست اين كه اين دو نسخه، دو تحرير نسبتا مستقل است كه نه تنها به لحاظ تركيب عبارات، بلكه به لحاظ مطالب نيز رابطه عموم و خصوص من وجه با يكديگر داشته و در هر كدام مطالبى وجود دارد كه در ديگرى نيست.
ب: نكته ديگر آن كه در عين حال كه نسخه لا لا اسماعيل مشتمل بر عبارات و تركيبات فارسى كهنترى است، اما تحرير سپهسالار در بسيارى از موارد طبيعىتر و صريحتر و رساتر و بيش از آن ديگرى، وافى به مقصود است. اين در حالى است كه گاهى به عكس، تعابير فارسى در نسخه سپهسالار بيشتر مىشود. برخى از اين موارد را در پاورقىهايى كه آوردهايم، مىتوان دريافت و مقايسه كرد.
ج : غلط و اشتباه تقريبا در هر دو نسخه وجود دارد؛ همين طور بدخوانىهايى كه ناشى از كم سوادى كاتب بوده فى الجمله در هر دو آشكار است. در نسخه سپهسالار اين مشكل را بيشتر جملات عربى دارند، اما چنين نيست كه نسخه لا از اشتباهات بدخوانى در امان مانده باشد. طبعا بناى ما توضيح اين موارد و ارائه آنها نبوده است، بلكه به عكس هدف ارائه متنى بوده است كه مشتمل بر داشتههاى هر دو باشد.
روش تصحيح
تفاوت در تحرير دو نسخه سبب شد تا ما به اجبار يكى را اصل قرار داده و اضافات را از نسخه ديگر بياوريم. اين بيشتر بدان هدف بود تا متن كاملترى را فراهم كرده در اختيار خوانندگان محترم قرار دهيم. بدين ترتيب، تحرير روانتر را كه نسخه سپهسالار بود اصل قرار داده و آنچه در كروشه آمده است، در صورتى كه هيچ توضيحى در پاورقى داده نشده باشد، اضافاتى است كه از نسخه لالا اسماعيل بر آن افزودهايم. علاوه بر آن برخى از تغييرات كه به لحاظ عبارتى مُغيّر معنا بود يا آن كه به احتمال فايدهاى ادبى و لغوى داشت، در پاورقى گوشزد كرديم. اما در كل بايد اشاره كنيم كه امكان ثبت همه تفاوتها نبود، زيرا غالب عبارات در دو نسخه متفاوت با يكديگر و غير قابل انطباق كلمه به كلمه بر يكديگر بود.
بايد توجه داشت كه حجم زيادى شعر عربى و همين طور نثر عربى در اين كتاب وجود دارد. مع الاسف كاتب نسخه سپهسالار در خواندن اين اشعار و متون ضعيف بوده و در غالب موارد كلمات دشوارخوان را نقاشى كرده است. اين علاوه بر آن است كه در بسيارى از موارد با تصريح به ناتوانى در خواندن، آنها را حذف كرده است. از جمله در جايى مىنويسد: «واين شعر را بگفت به عربى و در نسخه نوشتهاند كه ما نتوانستيم خواندن، از آن ننوشتيم».
اين در حالى است كه اين اشعار در نسخه لالا اسماعيل آمده، اما در آنجا نيز به دليل عدم وجود نقطه در برخى كلمات و اشكالات نگارشى ديگر، بيشتر اين اشعار با اشكال مواجه است. ما آنچه در توان داشتيم - و البته چندان نبود - بكار برديم تا اين اشعار را بياوريم و تا حدودى عبارت را تصحيح قياسى كنيم. طبعا در صورتى كه آن را در مأخذى ديگر يافتيم بر اساس آن مأخذ آورده و در پاورقى گوشزد كرديم.
اين توضيح در باره نثرهاى عربى كتاب هم صادق است، يعنى در نسخه سپهسالار، اين نثرها غالبا مغلوط و مشكلزاست، اما ضمن آن كه در نسخه لا بهتر و درستتر نوشته شده، اما همچنان اشكالاتى وجود دارد. يك دليل آن هم اين است كه نثرهاى عربى و حتى برخى از اشعار، قالب و قافيه ايرانى دارد و شگفتى عبارتى و تعبيرى در آن فراوان است، به طورى كه برخى از عبارات عربى كه جنبه ساختگى توسط يك نويسنده پارسى زبان را دارد، آشكارا گرفتار اغلاق و پيچيدگى زبانى و ادبى شده است.
بدون ترديد اگر دو نسخه ديگر اين كتاب فراهم آيد اين اشكالات رفع خواهد شد. به اميد آن روز. عجالتا اعتراف داريم كه موارد ابهام در اين متن فراوان است و امكان تصحيح بيش از اين در توان بنده نبود. همين مقدار، خداوند را شاكرم كه توانستم بعد از شش سال اين متن را آماده كنم. در اينجا از همه كسانى كه در تايپ اوليه كتاب و مقابله به بنده كمك كردند، تشكر مىكنم.
9/1/1388
رسول جعفريان
1. مراجعه به تاريخ ادبيات فارسى استورى (ج 2) و همين طور فهرستواره كتابهاى فارسى مجلد سوم، مىتواند شرحى در باره آثار فارسى مربوط به سيره نبوى (ص) را در اختيار بگذارد.
2. تهران، انتشارات علمى و فرهنگى، 1382
3. از وى تخليصى از تفسير ابن كثير هم در فهرست مشكوة: 1 / 309 برجاى مانده است.
4. مجلد اول آن چاپ شده توسط محمد جعفر ياحقى، تهران، شركت انتشارات علمى و فرهنگى، 1366
5. بنگريد: فهرستواره كتابهاى فارسى: 3/1597 - 1598
6. تاريخ ادبيات فارسى استورى، 2 / 777
7. ذروة به ضم و كسره «ذ» به معناى بلندترين نقطه هر چيزى است كه در تركيب با «العليا» باز هم با تأكيد بهه معناى بلندترين و برترين در سيره نبوى (ص) است.
8. فهرستواره كتابهاى فارسى، 3 / 1587
9. تاريخ ادبيات فارسى استورى: 2 / 787 (پاورقى).
10. يك كلمه ناخوانا
11. دو جلد، نشر چشمه، تهران، 1382. اين كتاب، در فارسى، كاملترين اثرى است كه تا اين زمان روى ادبيات عاميانه و داستانى پژوهش كرده است، اما در اين كتاب، به داستانهاى دينى پرداخته نشده و تنها ضمن بحث از ابومسلم و ابومسلمنامهها و همين طور سير تطور نقالى در ايران اشاراتى در اين باب آمده است. بحث وى با عنوان در باره پديد آمدن حماسه دينى (ص 1243 به بعد) به بحث ما كمك مىكند.
12. اين كتاب كه ادبيات حماسى - داستانى دوره باستانى و ميراث آن در دوره اسلامى را بحث كرده، سلف كتاب دكتر محجوب به شمار مىآيد.
13. در «لا»: و ديوى مارد نحس بيامد.
14. در «لا»: اميدوارم به حضرت عزت اگر.
15. مطالب داخل كروشه از «لا» است.
16. حلية الاولياء: 11/3
17. القصاص و المذكرين، مقدمه، ص 34
18. حياة الصحابه: 281/3، الاصابة: 193/2
19. القصاص و المذكرين، ص 106
20. القصاص و المذكرين، ص 100 - 103
21. سير اعلام النبلاء: 36/19؛ سبل الهدى و الرشاد: 24/4، ميزان الاعتدال: 112/1؛ 251؛ و نيز رياض العلماء: 42/1؛ 440/5، 33/7)
22. سير اعلام النبلاء: 36/19
23. ميزان الاعتدال: 1.112؛ هفت خان در باره داستانهاى جنگهاى على بن ابى طالب. نسخه آن را بنگريد در: المخطوطات العربيه بمكتبة المتحف طبقبوسراى تركيا: 438/3)
24. اهل البيت فى المكتبة العربيه: 527. ايشان در همانجا (ص 526 - 531) اقوال مختلف را در باره بكرى نقل كرده است.
25. فهرست نسخههاى خطى عربى برلين: 118/9 ج 119 و نسخهاى ديگر در ص 179
26. بنگريد: مجله شهاب: ش 33 - 34؛ ص 81 - 82، فهرست نسخههاى تاريخ و جغرافى در كتابخانههاى استانبول: 1/405 - 404
27. از اين الانوار نسخهاى به شماره 3663 دركتابخانه مرعشى موجود است.
28. از جمله بحار: 20/16 - 77. علامه مجلسى ضمن نقل از آن ترديدهايى در درستى مطالب آن دارد. اما مهم آن است كه وى بر اين تصور بوده كه نويسنده شيعه است. وى در بحار (15 / 26. اين بكرى را به اشتباه استاد شهيد ثانى ياد كرده است.
29. زمانى تصور مىشد كه اين ابوالحسن بكرى همان است كه در ميان شيوخ شهيد ثانى از وى نام برده شده اما تحقيقات نشان داده است كه اين امر به كلى نادرست است. بنگريد به توضيحات دوست ما آقاى رضا مختارى در : غاية المراد: 1 / 303 - 304؛ جمع پريشان: 1 / 455 - 458، مقالات اسلامى از جشنواره مطبوعات اسلامى: 1 / 373 - 375)
30. فهرست نسخههاى خطى مرعشى، ج 29، ص 128 - 133 و نسخهاى ديگر به شماره 3/12295
31. مقصود مؤلف است.
32. در «لا»: و شك نيست كه كرامت امام على (ع) پيشتر از كرامت همه اوليا است.
33. السيرة النبوية، ج 2، ص 335
34. على نامه، نسخه عكسى، برگ 82
35. همان. و بنگريد به مقدمه استاد شفيعى كدكنى بر نسخه عكسى (تهران، 1388)، ص هفده - هجده.
36. بنگريد: مقدمه آقاى شفيعى بر نسخه عكسى على نامه، ص بيست و شش.
37. در «لا»: وقتى كه در حضر بودندى نه به شب و نه به روز آسايش و راحت نفس نداشتند، يا نماز بودى يا شب خيزى، يا سعى بر عيال.
38. در «لا»: جان
39. انفال، 17
40. ناخوانا.
41. ناخوانا.
42. ناخوانا
43. يك يا دو كلمه ناخوانا.