به گزارش کازرون نما به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی ایلام؛ مسعود میثمی مدیر پروژه خط لوله اتیلن غرب کشور اظهار کرد: ساخت فاز دوم خط لوله اتیلن غرب کشور به گام آخر رسید و به زودی به بهره برداری می رسد.عملیات ساخت فاز دوم این خط قرار بود که در نیمه دوم سال ٩٢ به پایان برسد اما به دلیل وجود معارض در مسیر خط و نیز برودت شدید هوا در زمستان سال گذشته به بهرهبرداری کامل نرسید، که با برنامهریزیهای انجام شده این طرح بزودی به بهرهبرداری می رسد.
وی افزود: قطعه کرمانشاه به سنندج آماده بهرهبرداری کامل است
و تست هیدرو استاتیک این خط نیز با موفقیت انجام شده و بخشهایی از قطعه سنندج به سقز
که دارای معارض بود با مذاکرههای انجام شده با مقامهای محلی، به زودی رفع معارض شده
و عملیات ساخت و تکمیل باقیمانده مسیر پایان می یابد.
مدیر پروژه خط لوله اتیلن غرب کشور تصریح کرد: با برنامهریزی
های انجام شده پیشبینی میشود بزودی فاز دوم خط لوله به بهرهبرداری کامل برسد و با
تزریق خوراک به باقیمانده مسیر خط لوله، مجتمعهای پتروشیمی از خوراک بهرهمند شده
و تولیدشان افزایش یابد.
میثمی اظهار کرد: تامین خوراک پتروشیمیهای لرستان، مهاباد و
کردستان، اولویت های سهگانه در شتاب بخشی به ساخت خط لوله اتیلن غرب به شمار می رود
و تکمیل این خط لوله میتواند سهم بزرگی در توسعه صنعتی غرب کشور و نیز اشتغالزایی
در این منطقه داشته باشد.
وی با بیان این که خط لوله اتیلن غرب پس از تکمیل، ظرفیت انتقال
٣.۵ میلیون تن اتیلن را دارد گفت: ٢.۵ میلیون تن از عسلویه و یک میلیون تن خوراک از
گچساران به خط تزریق خواهد شد و خوراک ١٢ مجتمع پتروشیمی را تامین میکند.
مدیر پروژه خط لوله اتیلن غرب کشور تصریح کرد: ساخت قطعههای
همدان، دهدشت، ممسنی ،بروجن و کازرون هنوز شروع نشده است و پتروشیمی تبریز نیز بر اساس
مذاکرههای انجام شده، همانند پتروشیمی ایلام، خود اقدام به احداث انشعاب می کند.
وی افزود: طرح خط لوله اتیلن غرب شامل هشت ایستگاه تقویت فشار
اتیلن است که دو ایستگاه آن در ابتدای خط، برای تقویت فشار اتیلن دریافتی و پنج ایستگاه
تقویت فشار دیگر در طول مسیر اصلی برای جبران کاهش فشار در طول مسیر انتقال اتیلن پیشبینی
شده است.
میثمی خاطرنشان کرد: در هشت ایستگاه مورد اشاره نصب ٢٣ کمپرسور
پیشبینی شده که تا کنون هشت عدد نصب شده است و سه ایستگاه عملیاتی شده و در حال فعالیت
است.
وی افزود: خط لوله اتیلن غرب شامل ١۶ ایستگاه اندازهگیری است
که دو ایستگاه آن برای اندازهگیری اتیلن دریافتی در عسلویه و گچساران و ١۴ ایستگاه
دیگر برای اندازهگیری در پایانههای تحویل اتیلن در دیگر مناطق کشور ساخته می شود.
ساخت خط لوله اتیلن غرب با مصوبه هیئت وزیران در سال ١٣٨١ با
هدف توسعه مناطق کمتر توسعه یافته در دوره وزارت مهندس زنگنه در وزارت نفت آغاز شد
و این خط از مبدا عسلویه تا آذربایجان غربی امتداد دارد.
طبق برنامهریزیهای انجام شده پتروشیمی کاویان، اتان دریافتی از پارس جنوبی را به اتیلن بدل کرده و به خط لوله اتیلن غرب تزریق
میکند که این اتیلن از ١١ استان عبور کرده و خوراک ١٢مجتمع پتروشیمی ساخته شده یا
در حال احداث با سرمایهگذاری ٨.۵ میلیارد دلاری را تامین می کند.
خط لوله اتیلن غرب خوراک مجتمعهای پتروشیمی واقع در استانهای
خوزستان، فارس، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد،چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه،
آذربایجان غربی و شرقی، ایلام و همدان را تامین میکند هرچند که در حال حاضر پتروشیمیهای
اروند و آریا ساسول نیز از اتیلن تولید شده در پتروشیمی کاویان استفاده میکنند.
سال ٩٢ قرار بود که پتروشیمیهای لرستان و مهاباد که در امتداد
این خط قرار دارند به بهرهبرداری کامل برسند و همانند پتروشیمیهای کرمانشاه از اتیلن
ارسالی از پتروشیمی کاویان بهرهمند شوند و باید این نکته را نیز در نظر داشت که پتروشیمی
ایلام نیز از چندی پیش دریافت کننده اتیلن است و لرستان نیز آماده دریافت خوراک بوده
و تزریق خوراک اولیه آغاز شده است.
بهره برداری از چند مجتمع پتروشیمی دیگر در غرب کشور از جمله
پتروشیمی کردستان نیز میتواند تحول بزرگی را در رفع محرومیتها و اشتغالزایی در این
منطقه ایجاد کرده و منجر به توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در غرب کشور شود که این رویداد،
سبب ایجاد زیرساختهای توسعهای در نقاط کمتر توسعه یافته کشور می شود.
بر پایه این گزارش، فاز یکم خط لوله اتیلن غرب نیز به عنوان
طولانیترین خط انتقال اتیلن جهان، سال گذشته به طور رسمی افتتاح شد.
خط لوله اتیلن غرب، محصول تولیدی پتروشیمی کاویان را با هدف
توسعه صنعت پتروشیمی به مناطق غربی کشور منتقل می کند فاز یکم خط لوله اتیلن غرب، با حدود یکهزار و ٢٠٠ کیلومتر، در قطرهای
٨ تا ٢۴ اینچ ساخته شده است.
موضوعي كه ميخوام خدمتتون عرض كنم،اينه كه حواستون هست كه ديگه خبري از دانشگاه آزاد كازرون نيست؟
من خيلي وقته كه به سايت كازرون نما سر ميزنم ولي تا به حال نديدم كه تيتري به عنوان(چند خبر از دانشگاه آزاد كازرون).
البته بحث كلي من اين نيست،بلكه بحث من اينه كه چرا دانشگاه آزاد كازرون مثه قبل پيشرفت هاي چشمگير نميكنه(از لحاظ اضافه كردن رشته و...)
دانشگاه آزاد ياسوج با اين وجود كه دانشگاه بزرگي هم بود،ولي زميني به وسعت 30هكتار تهيه كرد و با احداث ساختمانهاي بزرگ و بروز ،از محل قبلي خودش به محل جديد نقل مكان كرد(البته يه خورده محوطه سازي اين دانشگاه كار دارد)تازه تعداد اتوبوس هاي اين دانشگاه و كيفيت اتوبوس هايش از دانشگاه كازرون بسياربهتر است.
شايد شما با نظر من زياد موافق نباشيد و بگيد كه دانشگاه آزاد كازرون هنوز كه هنوزه،با كيفيت تر و بهتره.اما بايد يك نكته رو خدمتتون عرض كنم و اون اينه كه تقريبا چند دانشگاه آزادي رو كه ازشون اطلاع دارم،يا نقل مكان كردن به يه محيط وسيع(دانشگاه آزاد شيراز و ياسوج)يا وسيع تر و بروزتر شدن(مثل فسا و...)
شايد دانشگاه آزاد كازرون بيمارستان ساخته ولي بايد طوري پيشرفت كنه كه جايگاه و موقعيت خودشو حفظ كنه،زيرا دأنشگاه آزادهايي هستن كه از كأزرون پايين ترند ولي بأ سرعت دارن پيشرفت ميكنن.
به نظر من مسئولين(رئيس دانشگاه-نماينده ي شهرستان و..)تمام سعي خودشون رو جهت:
1_جذب رشته هاي جديد
2_تعويض و افزايش كليه اتوبوس هأبا اتوبوس هأي جديد و كولر دار
3_ بهبود بخشيدن محوطه ي دانشگاه ازهمه نظر(افزايش امكانات،كاشت درخت،موزايك كاري و مبلمان شيك)
4_ راه أندازي هر چه سريعتر بيمارستان آموزشي امام علي(ع).
اميدوارم از نظرم برداشت مثبت بشه و دوستان عزيز بزنن به پاي اينكه من هم جزو كساني هستم كه دوست دارم شهرم أز همه نظر پيشرفت كنه..
قرار بود کازرون فرمانداری ویژه بگیره ولی هنوز که هنوزه خبری نیست و مردم نیز پیگیری نمی کنند؟
قرار بود کازرون منطقه ی ویژه ی اقتصادی بشه ولی هنوز که هنوزه ،خبری نیست؟
مردم سخت تلاش میکردن که آزاد راه شیراز -بوشهر از کازرون رد بشه ولی هنوز که هنوزه ،معلوم نیست از کازرون رد بشه یا از 50 کیلومتری کازرون؟
البته موارد بالا قرار بود انجام شوند ولی الان دیگه قرار نیست(چون ما تو زمان حال هستیم و جمله ی "قرار بود" فعل گذشته است)
امیدوارم کازرون به جایگاه خودش برگرده و مانند سایر شهرها پیشرفت همه جانبه کنه ،نه پیشرفت سرطانی وار(یه بخش شهرستان توسعه یافته و بخش دیگر ،جهان سومی باشد)
مسئولين محترم لطف كنيد بفرماييد كه در صورت
ساخت پترو شيمي كازرون ، اين مجتمع در روز
چقر آب مصرف مي كند ؟ آين مقدار آب مورد نياز از كجا ميخواهد تامين شود؟ در صورت تامين آب چه اثري بر آب هاي زير زميني منطقه خواهد داشت ؟آيا اگر به جاي صرف اين هزينه كه آلايندگي نيز به دنبال دارد آن را در توسعه كشاورزي منطقه و صنايع تبديلي وابسته صرف كنند بهتر نمي باشد؟