پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۲۳۶۷
تعداد نظرات: ۵۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۵

در هفته هاي اخير ذيل مطلب ديدار تعدادي از هنرمندان با امام جمعه محترم كازرون، و درپي پيشنهاد يكي از مخاطبان در خصوص برگزاري همايش مرحوم محمدابراهيم شجاع نظام از همرزمان ناصرديوان كازروني در مبارزات نهضت جنوب، بحث‌هاي متعددي بين تعدادي از اعضاي خانواده مرحوم شجاع نظام و يكي – دو نفر بر سر سوابق مبارزاتي ايشان و برادرانش و خصوصيات روحي و اخلاقي ايشان در گرفت كه نهايتا چيز مستند و مستدلي از آن حاصل نشد جز حجمي از اتهام افكني طرفين به يكديگر و برخي حرفها كه به خانواده‌ها نسبت داده شد.

اما آنچه كه نگارنده در مورد مرحوم شجاع نظام از منابعي كه در دسترس داشت استخراج نمود شامل موارد زير است:

"محمد ابراهيم،فراش باشي ناصرديوان، و يكي از فرماندهان نيروهاي كازروني بود. او در محلة مصلي زندگي مي‌كرد و از سران بزرگ اين محل بود. وي در بيشتر جنگ‌ها در خدمت ناصرديوان بود و حتي در برخي از جنگ‌ها نيز در صورت عدم حضور ناصرديوان، فرماندهي را بر عهده مي‌گرفت و ضربات سنگيني به قواي اجانب وارد مي‌آورد. مهم‌ترين اقدام او عليه اجانب، محاصرة پاسگاه انگليسي خان‌زنيان و كشته شدن دو فرمانده انگليسي‌ها در اين پاسگاه بود. اين امر موجب انزجار بيش از پيش انگليسي‌ها نسبت به او شد. او در پايان جنبش جنوب توسط انگليسي‌ها چندي زنداني شد. محمد ابراهيم بعدها ملقب به شجاع نظام شد." [1]

 

نامه حاج مصطفي الحسيني الكاشاني به وزارت داخله در سال 1332 ق راجع به تظلم خواهي جمعي از رجال كازرون به خاطر غارت اموالشان كه در اين سند آمده "... مستدعي است حكم مؤكدي به ايالت فارس صادر و ترجمه شود كه سعي و اهتمام در احقاق حق مظلومين بفرماييد و از جملة مظلومين، اشخاص مفصلة ذيل هستند كه مكرر تظلم كرده‌اند: جنابان حاج محمدرضا و حاج محمد و آقا محمدابراهيم – زيد توفيقهم – بعد از تحقيق كه چه اموالي از آن‌جا برده شده، قرار استرداد آن داده شود و اين اشخاص از بستگان  جناب مستطاب، شريعت مدار، ثقه الاسلام، آقا شيخ محمدحسين كازروني – سلم الله اليه – كه ساكن نجف هستند مي‌باشند."[2]

 

نامه خواجه باشي و محمدابراهيم به ناصرديوان، 4 شعبان 1336 ق

"موازي چهار صندوق فشنگ يك تيرة دست نخورده از معرفت حضرت مستطاب اجل اكرم آقاي ناصرديوان – مدظله العالي – واصل و عايد اقلّان چاكران مشهدي محمد ابراهيم[فراش باشي] و خواجه باشي گرديد كه انشاالله به مصرف جهاد في سبيل الله برسانيم و هرگاه به مصرف دعوا نرسيد، عينا فشنگ مزبور را آورده، تسليم حضرت معظم اليه نماييم."[3]

 

نامه شخصي به نام حسين به ناصرديوان در 6 شعبان 1336ق

"... الآن كه اين شرح را عرض مي‌نمايم، سوارهايي كه حضور مباركشان فرستاده‌ايم، مراجعت كرده‌اند. كمال مرحمت و همراهي را در مورد جنگ با انگليس‌ها فرموده و از تمام افراد ملت فارس ترغيب و تحريض فرموده‌اند … هم به جنابعالي مقرر فرموده، توسط آقاي [محمدابراهيم] فراش ياشي ارسال داشتم …"[4].

 

نامه فرمانفرما(حكمران فارس) به ناصرديوان، 15 ربيع الاول 1337 ق

" … ما تكليفمان اين بود كه اين آخرين دست خط را به شما مرقوم داريم. به وسايل تجار هم پيغام داده‌ايم. تكليف آخرين تو اين است خودت و غضنفرالسلطنه[برازجاني] كه مهمان تو شد و محمدابراهيم[فراش باشي] به كلي از خاك فارس برويد … "[5]. اين نامه در كتاب جنبش ضد استعماري جنوب و آزاديخواهان كازرون هم آمده است.[6]

 

نامه فرمانفرما به ناصرديوان، ربيع الاول 1337 ق

" … چرا در كار دولت و ملت براي هواي نفس و غرض‌راني و فايده‌جويي شخصي، يك محمدابراهيم [فراش باشي] و چند نفر ديگر، اين طور اختلال و ضديت روا مي‌داري!؟ … آن محمد ابراهيم [فراش باشي] احمق ديوانه مي‌گويد: ما براي حضرت سيدالشهداء جنگ مي‌كنم. به آن فلان فلان شده بگو اگر تو راست مي‌گويي برو تو يك نفر پاي دار انگليس‌ها بگذارند تو را بكشند و بيست كرور زن و مرد شيعة سيدالشهداء را راحت كن، از دست قشون هندي خلاص بشود … "[7].
 
محمد ابراهيم فراش باشي (شجاع نظام)*
 

بر طبق گفته برخي از دوستان در خلال نظرات ذيل مطلب فوق در سايت، ظاهرا در كتاب فارس و جنگ بين الملل نيز در مورد اين شخصيت مطالبي آمده كه البته اين كتاب در دسترس نگارنده نبود، اما باتوجه به اينكه كتاب مذكور جزو منابع كتاب "ناصرديوان كازروني به روايت اسناد" مي‌باشد، احتمالا بيشتر از آنچه گفته شد در آن كتاب نيامده است.

بخشي از مناقشه اما به بعد از دوران نهضت جنوب برمي‌گردد كه متاسفانه با فقر منابع در اين زمينه روبرو هستيم و تقريبا تمام آنچه امروز باقي مانده، خاطرات افرادي است كه سينه به سينه از پدر يا پدران خود شنيده‌اند. تنها موردي كه در منابع در اختيار نگارنده يافت شد، به كتيبه منظوم بازسازي مسجد حاج رضا در محله مصلي برمي‌گردد كه تقريبا مربوط به 30 سال پس از جنگ‌هاي كازرون است. در كتاب مساجد كازرون در باب معرفي مسجد حاج رضا واقع در محله مصلي در ميدان حاج رضا مشهور به بازارچه آمده است:

 

"در سال 1366 ق شبستان مسجد كه رو به ويراني مي‌رفت، با تلاش محمدابراهيم شجاع‌نظام تعمير شد. متن كتيبه مسجد كه قطعه‌اي منظوم در ده بيت از مرحوم عبدالله بحراني متخلص به مرآت است چنين است:

 

بسم الله الرحمن الرحيم

پس از ستايش يكتا مهيمن علام

زبعد نعمت پيمبر و آله الاعلام/

به عصر شاه محمدرضا پناه عجم

خديو پهلوي آن شاه داريوش مقام/

به مقتدايي عبدالرحيم حاجي شيخ

محيط فقه و كمالات حجه الاسلام/

خرابه مسجد حاجي رضا شد از بنياد

چنانچه صحن شبستان نداشت هيچ دوام/

كسي نبود به تعمير آن قيام كند

به جز يگانه غيور وطن شجاع نظام/

خجسته اختر برج جلال و مجد و وقار

يگانه گوهر درج كمال و خشم انام/

مهين ستوده خصايل محمدابراهيم

كه هست ابر كرم در ره خواص و عوام/

خلاصه همچو سميّـش خليل بهر خدا

به ظرف هفته بنا كرد مسجدي به تمام/

كنون كه از پي تاريخ آن به سال قمر

ز روح قدس مدد خواستم در اين ايام/

سروش گفت كه مرآت بهر اين تاريخ

«يكي به جمع بيفزا بگو شجاع نظام»/

1366 ق

كلمة شجاع نظام به حساب ابجد، برابر 1365 ق مي‌شود كه با اضافه كردن عدد يك؛ سال 1366 به دست مي‌آيد كه تاريخ تعمير مسجد است. اين كتيبه هم اكنون در صحن مسجد موجود است[8].

 

بنابراين آنچه بنده در خلال اين پژوهش به آن رسيدم فقر منابع مكتوب و مستندات مي‌باشد كه لازم نيست مدارك خاصي هم باشد. به عنوان مثال از همين متن ابيات كتيبه نوسازي مسجد كه تقريبا مربوط به 30 سال پس از جنگ‌هاي نهضت جنوب است، و باتوجه به صداقت و روحياتي كه از مرحوم عبدالله بحراني سراغ داريم، بسياري از خصايص و صفات جناب شجاع نظام را مي‌شود استخراج كرد.

به اعتقاد بنده برگزاري يك همايش موفق و مطلوب و در شأن يك مبارز، تنها با پربار بودن ابعاد علمي و استنادي آن ميسر مي‌گردد. همانند همايش ناصرديوان كه دو سخنران علمي (مرحوم دكتر جمشيد صداقت كيش و استاد ارجمند جناب موسي  مطهري زاده نويسنده دو كتاب مورد اشاره) داشت و مرحوم دكتر صداقت كيش اسناد مكتوب بسياري را در اين همايش ارائه نمود و اينها وزن علمي همايش را تعيين مي‌كنند و نه چند سخنراني فرمايشي ساده.

حال به نظر ميرسد نقطه شروع و پيش درآمد يك همايش، ارائه چند مقاله و يادداشت علمي و مستند و جمع آوري اسناد، عكس، نوشته‌ها، خاطرات و مكتوبات مرتبط با شخصيت ايشان است كه دوستداران و خانواده و نزديكان ايشان ميتوانند به جاي بحث و مجادله و دعواي بي حاصل در ذيل يك مطلب، به جمع آوري مستندات ذكر شده در بالا پرداخته و منتشر نمايند. همچنين كساني كه ادعاي مخالف دارند. تا نهايتا با جمع بندي آنها زمينه برگزاري همايش فراهم گردد.

سايت كازرون نما در همين جا كاملا بي‌طرفانه آمادگي خود را جهت انتشار مطالب علمي و مستند و مستدل (چه موافق و چه مخالف) در خصوص اين شخصيت مبارز در صفحات اصلي سايت اعلام مي‌دارد.

 


 پي نوشت:

 

[1]. مطهري‌زاده، موسي. كتاب ناصرديوان كازروني به روايت اسناد. نشر كازرونيه. چاپ اول. تهران 1383. ص195

[2]. همان. ص 117. سند شماره 20

[3]. همان. ص 147. سند شماره 63

[4]. همان. ص 149. سند شماره 66

[5]. همان. ص 167. سند شماره 93

[6]. مطهري‌زاده، موسي. كتاب جنبش ضد استعماري جنوب و آزاديخواهان كازرون. نشر قو. چاپاول. تهران 1378. ص 190

[7]. كتاب ناصرديوان كازروني به روايت اسناد. ص 168. سند شماره 94

[8]. تقي ‌نژاد، مهدي. كتاب مساجد كازرون. نشركازرونيه. چاپ اول. تهران 1384. ص 49
* تصوير برگرفته از كتاب ناصرديوان كازروني به روايت اسناد. ص 256
نویسنده: علي بحراني
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۷
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
0
1
با سلام. چه جالب تاکنون نظری ارایه نشده است؟؟؟
سينا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
0
1
درود باهمين چندبيت شعر كه مرحوم عبدالله بحراني سروده ميشود پي به خصايص وصفات مرحوم شجاع نظام برد ونشان دهنده روحيات ان مرحوم ميباشد روحش شاد
امیر محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
0
1
با سلام تا ان جائی که من از شجاع خبر دارم نقل از پدرم شنیدم ایشان یک اانسان فاسد و خیانت به شهر کاری نکرد مثلا در دوره نهضت که شهر به دست ترکها افتاد و نیروهای ارتش از شهر خارج شدن ایشان به همراه افراد خودش اموال افراد ارتشی ها را غارت می کرد و از مردم هم باج می گرفت
صمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
0
1
سلام.شنیده های بنده هم ازایشان همان صحبت های امیرمحمدمی باشد.درزمان نهضت با اینکه ازنیروهای ارتش سلاح دریافت کرده وقول دفاع ازشهرداده بودخیانت کرده وازدرون شهربانیروهای مهاجم همکاری میکندوشنیده های دیگری که قابل بازگونمیباشد.درنبردبا انگلیس هم ایشان تحت امرمرحوم ناصردیوان بوده اند ولی ازبرادرش مرحوم مشهدی غلامحسین به نیکی وشجاعت یاد میشود.الله اعلم
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
0
1
درود اگرصحبتهای صمد و امیرمحمد ازروی غرض ودروغ نباشد پس مرحوم عبدالله بحرانی که برای همه شناخته شده است چه دلیلی داشته به از وی به نیکی یادکند واگر سلاح ارتش را غارت کرده برای چه بوده وبه چه درد میخورده واگرتحت امر مرحوم ناصرلشکربوده چراباویبرخوردنشده درحالی که هیجوقت دیده نشده که کسی کاری کندبدون هماهنگی وبیخبرازفرمانده خود جنگ نهضت اسراری دارد که همه کس ازچگونگی آن باخبر نیستند وباید تحقیقات بیشترشود چون باعقل جوردرنماید که کسی که درراه وطن اون همه فداکاری کرده بخواهد به شهرخود خیانت کند درحالی که شنیده های ما ازپدربزرگهایمان خلاف گفته های پدرامیرمحمد هست حالابه چه دلیل خلاف واقعیت راگفته الله واعلم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
0
0
با سلام نه بنده نه پدرم هیچ غرضی از شجاع نداریم من به شخص اهل محله مصلی هستم و تمام خانواده ان مرحوم از کوچک تا بزرگ کاملا می شناسم اتفاقا اکثر انها ادمهای بسیار شریف هستند ولی در رابطه با این چند بیت شعر دلیل انسانیت شخص نمی شود شعرهای زیادی هم در رابطه با شاهان قاجار موجود است به نظر خود شما قاجار اهل خدمت به مملکت بود و ضمن اینکه افراد زیادی هنوز در قید حیات هستند که کاملا شجاع را می شناسند ودوره نهضت را به یاد دارند و می توتنند قضاوت کنند خوب حالا فامیل های ان مرحوم دیدن برای ناصر لشکر همایش ها می گیرند اینها هم مخواهند از این را اعتباری کسب کنند ولی به نظر بنده برای این کار هنوز خیلی زود است چون افراد زیادی هنوز شاهد دوره نهضت و خیانت های شجاع نسبت به شهر کازرون و مردم بوده اند البته اگر خدمات شجاع مثل ناصر لشکر بود دراین 35 سال بعد از انقلاب مسیولین حتما کاری می کردند ولی حتما واقعیت چیزی بوده که تا الان هیچ اقدامی نشده البته بنده دوست دارم از ایشان خدماتی مستند ارائه گردد که ما به ایشان به عنوان یک هم محله ای و هم شهری افتخار کنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
0
0
حالا ديگه خوبه كه از كساني كه به مال و ناموس مردم دست درازي ميكردن بر مبناي يك شعر، به نيكي ياد ميكنن...
علی رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
0
0
خوبن که محله دومنیها افتیدن توهم که پشت سر مرده هاشوم حرف میزنن آم دست بردارین
پاسخ ها
لفو جیگل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
هانه مام میگوم
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
0
0
همه ناشناس شدن واز محله مصلی خیلی عجیبه بعیدمیدونم چنین چیزی باشه تماما یکی هستن وبانامهای مستعار فکرنکنم هم محلهیای کوی مصلی زیربد خودشون برن هرچند جریان جنگ نهضت هم درست باشد که چنین نیست حداقل باید باشندکسانی که به مال وناموسشان تجاوز شده باشدبگویید تا خودسایت بروندتخقیق کنند پس فرافکنی نکنید
حمیدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
0
0
حالا این شجاع نظام که مال دوهزارسال پیش نیست.پسراحمدعالی بوده.اصالتش هم کرمانی بوده.من پشت سرمرده حرف نمیزنم.دوبیت شعرهم ایه قران نیست.تحقیق درموردشجاع نظام راحته.بریدتومحل مصلی ازمعمرین بپرسیدوبازگونکنید.
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
0
0
خواهشاً کسائی که نمیدونن نظر ندن اگه شما همین الان برین خیابان شهدا هنوزم که هنوزه واسع آقای شجاعی و بچه هاش احترام خاصی‌ قائل هستن به نیکی‌ ازشون یا می‌کنن حتا بد از مرگ خود شجاع نظام پسر دومش از بزرگ‌های محل بود البته به همراه آقای سیمی تا اونجا که من اطلاع دارم
پاسخ ها
م
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
بخش اول حرفت درست است
حمیدرضا
|
United States
|
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
0
0
اگه منظورازاقای سیمی ... باشه که الحق والانصاف جانشین خلف مرحوم شجاع نظام درمحله مصلی میباشد.میشه اسم پسردوم شجاع نظام رابفرمایید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
0
0
كي تا حالا ... و ... بزرگ محله مصلي شدن!
به نظر من محله اي كه بزرگش ... باشه اصلا نبايد اشمش رو آورد.
سرگذشت شجاع نظام هم اواخر عمرش مشخص بوده كه به چه روزي افتاده. بي خود نميخواد براي خودتون كلاس بذاريد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
0
0
سلام لطفا اسم کوچک اقای سیمی
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
آقای فریدون سیمی اگه اشتباه نکنم
همشهري
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
0
0
باسلام تاحالا هركي نظر داده ازروي مستندات نبوده فقط گفتن پدرم وياپدربزرگم گفته كه قابل قبول نيست چون بعضيها درمورد مرحوم خوب ميگويند وبعضيها بد تنها چيزي كه شخص بيطرف ميتواند قبول كند همين چندبيت شعراز مرحوم بحراني است واين صحبتها بيشتر اقوام وهم محليها به طرفداري وكساني كه حالابه هردليلي باخانواده آن مرحوم مشكل دارند برضدش صحبت ميكنند وبااين حرفهابه جايي نميرسيم چون هركي هرچي دوست دارد مينويسدوهيچ سنديتي ندارد
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
0
0
دوست عزیزازآلمان مرحوم شجاع نظام یک فرزندبیشترنداشته وشخص موردنظر فرزندمشهدی غلامحسین شجاعی مرحوم اسماعیل شجاعی بوده وآقای سیمی ازبزرگان محله نبوده ونام کوجکش فریبرز بایدباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
شرمنده پس اینجا اشتباه از من بود
حمیدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
0
0
سلام.اگه ملاک خوب بودن چندبیت شعرباشه.فردوسی هم که بلاشک ازبزرگان ونیکان تمام ادوارتاریخ این کشوراست.بیش ازده باردرشاهنامه ازسلطان محمودبه نیکی درحداعلای ان یادکرده.چنانچه دراین شعرهم محمدرضاشاه رادراوایل سلطنت که درکشورداری بسیارضعیف عمل کرده بوددران مقطع درحد داریوش کبیریادکرده است.پس تو خودحدیث مفصل بخوان ازاین مجمل
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
0
0
سلام من هم با حمید رضا موافقم چند بیت شعر ملاک نیست
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
0
0
این قیاسها که میکنی درست نیست اگر تاریخ خوانده باشی سلطان محمود اولین شاهی بودکه بعدازاسلام نام سلطان برخودنهادوخودراازدستگاه خلافت جداکرد وقرارشدبه ازای هربیت شعرکه فردوسی درمدح اومیخواند یک سکه طلا هدیه کند وجون به مذاق سلطان محمود خوش نیامد بجایش نقره داد وفردوسی باناراحتی کاخ راترک کرد وابیاتی برضدش سرود ایاای شاه محمود کشورگشای زکس گرنترسی بترس از خدا و... وتوخودحدیث مفصل بخوان ازاین مجمل
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
0
0
از قديميا دريس سوال كنيد و بشنوييد چه ظلمهاي كرده
من بارها از پدرم و بقيه قديميا شنيدم
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
0
0
از قديميا دريس سوال كنيد و بشنوييد چه ظلمهاي كرده
من بارها از پدرم و بقيه قديميا شنيدم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
0
0
از حاج محمد صادق سیاحپور سوال کنید ایشان از بزرگان خاندان محمد علی کوچک است و اطلاعات بسیار خوبی در زمینه علم انساب دارد
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
0
1
درودبردوست عزیز ازامارات بنا به گفته شما به روستای دریس رفتم وپرس وجو کردم هرجند ازقبل هم باکسانی که میشناختم درمورد گذشته صحبتهای کرده بودم ولی تاالان کسی رو ندیدم که دلخوری ویابدی دیده باشند برعکس تعریف هم میکردند که کسی جرات نداشت بابودنش به دیگری اجحاف کند وحتی گفتند مثل حالانبود که به بزرگتربی احترامی شود ویاکسی راموردتمسخرقراردهند واگرکسی هست که گفته های شمارادردریس تایید کند خواهشا معرفی کنید تاگفتگویی بااوداشته باشیم باسپاس
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
0
0
به خانواده و طرفداران شجاع نظام توصيه ميكنم بيش از اين ديگه كشش ندين. شجاع نظام چيزي براي دفاع كردن نداره. يه سر تفنگچي بوده كه حالا يه شاعري هم لطف كرده يه شعر براش گفته. هرچي كشش بديد بدتره...
بی طرف
|
United States
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
0
0
سوالی که بنده از دوستان دارم اینه که ایا اصلیت شجاع نظام وناصر دیوان کازرونی بوده
اگر بوده که هیچ ولی اگه نبود چطور درکازرون به قدرت رسیدن این همه زمین ملک از کجا آوردند.
نتیجه که من گرفتم هردو انها مثل هم بودن هیچ فرقی بین ناصر دیوان و شجاع نظام وجود نداشته هیچ کاخی بدون ....................ساخته نمی شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
اقای بی طرف امریکایی هردو انها ایرانی هستند و قسمت دوم سوالت ضربل مثل هست که میگوید پیش خران چه کاه بود چه زعفران
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
0
0
مثلا چطور میشه تو چرا زورت گرفته بااین صحبتها که میکنی وتهدیدهات پیداست که بدجوری کینه داری وبااینکه بشینی ومطالب الکی بنویسی به جایی نمیرسی بهتره رودرروباهم مناظره کنیم یاتو قانع میشی یا بقیه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
0
0
سلام شجاع نظام در جه سالی فوت کرده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
0
0
اقای که از امریکا مطلب نوشتی انسان هایی که در امریکا یک خدمات کوچک انجام میدهند چقدر دولت از انها قدر دانی میکند ولی فراموش نکن شتر وقتی خوابیده باز از شتر بزرگتره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
0
0
لقب شجاع نظام کی به ایشان داده مدرک مستند وجود دارد
امیر محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
0
0
دوست عزیز باید انسان ظرفیت انتقاد داشته باشد چرا نارحت می شوی قرار نیست هر کسی انتقادی می کند حتما کینه داشته باشد شما هم منطقی جواب ان بنده خدا بده
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
0
0
این انتقادنیست که بگی کشش نده وگرنه بدترمیشه نمیدونم چیزی برای دفاع نداره کم کمش کاری که نکرده باشه اونقدر وجدان داشته که تفنگ بدست بگیره وبااجنبی بجنگه بر عکس خیلیها که الان پشت سرش حرف میزنند ولی موقع جنگ درخانه هایشان آسوده استراحت میکردند وهیچ نیازی به بزرگداشت یا تعریف نیست فقط حرف بیربط وبدگویی نباشد چون سزاوار نیست ودورازمردانگیه پشت سر مرده حرف بزنید اون هم به صرف تعریف نچندان صحیح حالاپدربزرگ ویا شخصی که میشناسید چون چندبرابراین صحبتهای شما ماتعریفهای خوب شنیدیم
صمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
0
0
من یه بارهم نظرداده بودم.شنیده های بنده ازافرادقدیمی بود که الان درقیدحیات نیستند.وهیچگونه دشمنی هم با خانواده ان مرحوم نداشتند.بالاتفاق شجاع نظام مردود و برعکس ازبرادرش مشهدی غلامحسین پدرمرحوم اسماعیل شجاع به نیکی یاد کردند.حتی درجنگهاشجاعت برادرش زبانزدبوده ومن بغیراز .... و زورگویی و مسایل ... و .... زمان نهضت چیزی نشنیدم.خدابهترمی داند
حمیدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
0
0
منظورمن ازپیش کشیدن بحث سلطان محمود این بودکه حتی به تعریف وتمجید فردوسی نیزنمیتوان استنادنمود.چنانچه فتحعلیخان صبا درمدح لطفعلیخان زند سروده ها داشت.سپس ملک الشعرای دربارقاجارشدودروصف نبردهای ایران وروس وشکستهای مفتضحانه ی قاجارکتاب شعرشهنشاهنامه راسرود.که همه ازشجاعت وپیروزیهای شاه قجری تمجیدنموده.پس کلام شاعرقابل استنادنیست.پایه ی شعربرغلو وبزرگنمایی ودرمدحیات افرادبعضا دروغ بناشده.ما که نبودیم وندیدیم.خدابهترمیدونه.شایدتعریف وتمجیدبعضی شعرا هم ازترس بوده
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
0
0
درود اگه هرچیزی که نبودی وندیدی قبول نکنی خوبه ولی سلیقه ای نباشه
رسول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
0
0
شجاع ملكش كجابود.درضمن ناصرديوان پدرش متولد كازرون پدربزرگشم همينطور ولي جدش از بختياري بوده.بعدشم چندنسل ازطرف حكومت كلانتر بودند.خودش برادرش پدرش و پدربزرگش
صمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
0
0
رسول درست میگه.البته خواجه ابراهیم هم بسیار ... بوده وتوسط سرتفنگچی خودش کشته میشه
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
0
0
منظورازخواجه ابراهیم کیست
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
0
0
اگرمنظورت به شجاع نظام است این اطلاعاتت هم مثل جنگ نهضت وغیره است که هیچ سندیتی نداره واطلاعات اشتباه بهت دادند چون شجاع نظام به مرگ طبیعی مرده وکسی اورانکشته حالا کی وچطور این حرفهاروزده نمیدانم بیشتر تحقیق کنی ضررنداره صمدآقا
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
0
0
باسلام خدمت دوستان تا آنجایی که بنده از پدرم شنیدم آقای شجاع نظام کسی بود که به ارتش خیانت کرد وبا ترک ها پیمان بست وبه شهر کازرون خیانت کرد واو فردی.... وبه دنبال .... مردم بود و شنیده ام در آخرین روزهای حیاتش ...... می کرده اگر آدم...... بود این طوری مرگ نداشت
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
0
0
همش که شدنقطه چین.. خیلی استدلال بچه گانه ای بود اولا سکته کرده وازبین رفته دوما خیلی ازآدمهای خوب بودن که حتی دربستربیماری افتاده اند وبرعکسش هم بوده که باوحود بدیهایی که داشته مردن راحتی کردن واون هم دست خداست نمیشود به ظاهرکسی خوب وبدشو فهمید جه بسا کسانی که فکرمیکنیم بدهستندنزدخداقرب وقیمت دارند وبرعکس
صمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
0
1
جناب همشهری عزیز.اطلاعات بنده کامل وجامع است.برعکس اطلاعات حضرتعالی درزمینه تاریخ کازرون ناقص میباشد.خواجه ابراهیم کلانترکازرون بوده فرزندخواجه حسنعلی کلانتر.کمی بیشترتحقیق کنی ضررنداره همشهری جان.
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
0
0
Shayd dorst nabashe man esm beberam.?
Vali barha ino shenidam.feker mikonam az ghadimashon soal konid behtar bedonan.
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
0
0
ک آم شجاع نظام نماد غیرت کازرونی ها وا محله مصله هسته.هر کی هم ی حرفا میزنه ملعومن که وا مصله یی ها لجن.ای شجاع نظام بد بی کل محله مصله فامیلیشو به افتخارش شجاعی نمهشتن.
بستگان مرحوم شجاع نظام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
0
0
با سلام خدمت عزیزان نظر دهنده : اولا که مرحوم ملک و املاکی نداشته ،دوما ،هدیه و کادوهایی که چه در رژیم گذشته چه حال بخانواده اون خدا بیامرز داده شده بنده حاضرم وکالتا بهر کس که طالب هست اهدا کنم،زیرا ما ایرانیها بکسانی که وظیفه میدونن بمردم شهرشون یا کشورشون خدمتی کنن بر چسب دزد و غارتگر و چشم بناموس دیگران داشته رو بزنیم و آخر و عاقبت خودمون را بر باد فنا بدیم که کارییست بینهایت زشت و زننده،امیوارم که ایزد منان همه انسانها رو براه راست هدایت فرماید.آمین یا رب العالمین،موفق باشید انشاا...
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
0
0
با سلام.من از نوادگان اسماعیل خان شجاعی هستم.ب حقیقتا" چیزی که از مرحوم درزمان حیاتش شنیدم این بود که : شخص اول مملکت بدلیل مشارکت و حضور تاثیر گذار سه شخص دلاور کازرون در جنگ ودستگیری شیخ خزعل از عوامل اجنبی انگلیس به آنها القاب شجاع نظام و ناصر لشکر وخواجه باشی را اعطا کرد که هریک در فرهنگ یک ارتش دارای معانی عظیمی است. والبته شاید دست نوشته وحکم مربوطه در خاندان امیر عضدی موجود باشد(البته درخصوص موجود این حکم یک نظریه است)متاسفانه از خاندان واقوام خواجه باشی من اطلاعاتی ندارم وافتخار آشنایی این حقیر با ایشان نبوده است ولی در خصوص ارتباط دوخاندان شجاعی و امیر عضدی مانند دوران گذشته هنوز فرزندان ونوادگان این دو فامیل با هم در ارتباط و نسبت به هم لطف داشته ودارند.نوه شجاع نظام دکتر مسعود شجاعی از مفاخر ریاضیات و از استادان برجسته علم ریاضی در کشور بوده وهست.بیایید مهربان باشیم با یکدیگر .بیایید دست از تخریب و بدگویی برداریم.بیایید آزاده باشیم..اگر سریال دلیران تنگستان را دیده باشی ودقت کرده باشی دربیشتر قسمتهااز حرکت تفنگچیهای شجاع نظام وکازرون نام برده میشود.شجاع نظام 6 برادر خود را در جنگ با انگلیس در منطقه خان زنیان از دست داد.با چه منطقی وچه استدلالی در بیان چیزی که علم نداری صحبت میکنید ، پر واضح است اینچنین شخصی هم جاذبه داشته است هم دافعه...بقول دوست عزیز بهتر است همین را دریابی چرا اکثر نام خانوادگیها شجاعی در نظر گرفته شده است.همانگونه که مستحضرید ما همشهریان عزیزی داشته ایم که یهودی بوده اند واز علاقمندان دین موسی نبی بودند که هنوز برخی کوچه معروف به کلیمیها در کازرون را می شناسند.روایت است در آن زمان یک زن یهودی کازرونی به دین اسلام گروید و شجاع نظام بدون اینکه ضدیتی با دیگر ادیان داشته باشد وبا کمال احترام به دیگر ادیان ، به یمن ورود ایشان به دین اسلام دستور به پایکوبی 7 روز و7 شب داد. درخصوص حمله ای که به شهر کازرون شد سخن گفتید .زمانیکه آن افراد یاغی به کازرون یورش می آورند و شهر را غارت میکنند بدلیل پیمانی که بین رهبران یا سرکرده های دوطرف قبلا" شده بود کسی تصور حمله آنها به کازرون را نمیکرد. شرایط حکومت مرکزی و سرپیچی آن افراد از حکومت مرکزی و اعلام یک حکومت جداگانه توسط آن افراد دلیل بر غارت شهرها توسط آنها شد. این موضوع تنها در کازرون اتفاق نیوفتاد. در تمام شهرهای مجاور آن قوم در آزمان این اتفاق افتاد .دلیلش هم محاصره کامل حکومت مرکزی و قطع ارتباط آنها به کلیه مایحتاج بود. نتیجه اش حمله به کازرون و چند شهر در مجاورت آن قوم شد.شجاع نظام در آن زمان بهترین کار را کرد .با هدایت زنان و کودکان به کوههای اطراف و با تجدید قوا توانست اوضاع را در کنترل بگیرد. بطوریکه روایت است بعد از اخراج یاغیان و کشتار فروان در شهر دستور بداد کلیه حیواناتی مانند سگ و گربه و از این دست داد که از اجساد کشته شدگان استفاده میکردندداد وبا جمع آوری اجساد در همین مخابرات کنونی (پنبه ای) و دفن آنان از بسیاری بیماریها جلوگیری کرد (مصداق از این تمثیل بدلیل کشتار فراوان میباشد وجلوگیری از بیماری هاری و...).نمیدانم کدام انسان وارسته ایی شجاع نظام را بدلیل این استراتژیک خائن میپندارد.الا ایحال سخن بسیار است. بیایید مفاخر دیارمان را مورد ستایش قرار دهیم...یادم رفت بگویم عروس همین خاندان شجاعی دختر تاجر بزرگ کازرون مرحوم حاج احمد شادپور وفرزند خانم نظری است(نظر کرده آقا ابالفضل) که بر قدمای کازرون و بر خود ما که از این خاندانیم مورد اثبات است که مورد عنایت حضرت قرار گرفت و دختر فلج 12 ساله یکدفعه صحیح وسالم شد واز آن پس حاج احمد بنا به خواب دیده شده توسط فرزند مبنی برتاکید ودستور آن حضرت به برپایی علم در خانه بیاد لب تشنگان کربلا اقدام نمود .
یا حق
رصا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
0
0
چه چرتوپرتایی.اولا خواجه لقبیه که همه افراد خاندان امیرعضدی دارن حتی قبل از تولد رضا شاه و ده پشت اونورترش.بعدشم لقب شجاع نظام و اشجع نظام که خواجه باشی هست رو مرات بحرانی شاعر کازرونی بهشون داده نه رضاخان.درضمن هم شجاع هم خواجه باشی هردو از سرتفنگچیهای ناصرلشکربودن کاملاسند ومدرک هست به وفور.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
0
0
خواهشا کسانی که بچه بازارچه نیستن. به علت کمی اطلاعات بیشتر تحقیق کنن..هر انسانی ممکنه در جوانیش اشتباهاتی مرتکب بشه..شجاع نظام لقب کمی نیس که به این مرحوم دادن..پدر بزرگ بنده. حاج سید محمد باقر حجازی..از اشتباهات مرحوم شجاع نظام برای فرزندانش بیان کرده.از شجاعت وفداکاری این مرحوم هم بیان کرده.مرحوم حاج سید محمد باقر حجازی از بزرگانه بازارچه ومسجد حاج رضا بوده..
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
0
0
همه این بزرگان کازرونی بودند...شجاعت وغیرتشان بر دنیا ثابت شده...خواهشا تعصب محله ای وقومی را کنار بزارید..فقط از سخنانه بزرگان بازارچه مثل مرحوم حاج سید محمد باقر حجازی که در مسجد حاج رضا برای اهل محله میکرده. میتوان به شخصیت مرحوم شجاع نظام پی برد.
این سید بزرگوار فرموده اند: هر انسانی ممکنه در جوانبش اشتباهاتی مرتکب شود.هم از اشتباهات مرحوم شجاع نظام گفته..هم از شجاعت ودلیری این بزرگوار درجنگ ..
لقب شجاع نظام که به این مرحوم دادن خیلی بزرگتر از آن است که کسی بتونه خرابش کنه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
0
0
بزرگش نخوانن اهل خرد.که نام بزرگان به زشتی برد.
مرحوم حاج سید محمد باقر حجازی.از بزرگانه بازارچه ومسجد حاج رضا فرموده اند: هر انسانی ممکنه درجوانی اشتباهاتی کرده باشه...این سید بزرگوار. مرحوم شجاع نظام را شخصی شجاع ودلیر وجان فدا توصیف کرده.ولقب شجاع نظام راشایسته این بزرگوار توصیف کرده.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
0
0
مصلی کازرن. طایفه ای داره به نام محمد علی کوچیکها...به زبان کازرونی بهشون میگن. ممدلی کوشککها.
فامیلی این ممدلی کوشککها هم شجاعی هست.همزمان دردوره شجاع نظام این لقب رو به اینا دادن..این طایفه هیچ ربطی به شجاع نظام نداره..وجدا از طایفه شجاع نظام میباشند..
درمورد جنگ نهضت وانگلیس هم اسمی از مرحوم برادران معین وتفنگچینهای این برادران نیست.حاج حسن معین بزرگترین تاجر کازرون وصاحب چند قلعه دفاعی اطراف کازرون بوده.قلعه حاج معین در امرآباد وآثار تفنگچینها ی این دلاور مرد کازرونی هنوزپا برجاس.
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
0
0
با سلام. طبق شنیده های دست اول بنده و تحقیقات که کردم چند نکته حائز اهمیت است. در رابطه با صبحت یکی از دوستان که گفته اگر شجاع تحت امر ناصر دیوان بود چرا اجازه ورود افراد نهضت به کازرون را داد و خیانت کرد. باید گفت ناصر دیوان در سال 1320 از دنیا می روند و جنگ نهضت در سال‌های بعداز مرگ ناصر دیوان اتفاق میوفته که ناصر دیوان دیگه فرمانده نبوده. دوم اینکه شجاع نظام رو لقبش رضا خان بهش میده.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
0
0
سلام بنده خودم بچه مصلی هستم خیابان شهدای جنوبی کوچه شهید شعرا میدان گازرا همسایه چندصد ساله شجاعی هستیم بچه مرحوم شجاع نظام مرحوم اسماعیل خان بوده که اتفاقا با مادر بزرگ خودم عمو زاده بوده اند کرمانی نبوده اند و کرد کرمانشاه بوده اند دوم کارای شجاع نظام تو جنگ با ناصر لشکر باهم بودن سوم باتوجه به این که مادر ریس علی دلواری کازرونی بوده بعداز مرگ پدرو مادرش زیر سایه شجاع نظام بزرگ شده واز تفنگ چی های ایشان بوده چهارم شجاع نظام از تجزیه خوزستان توسط شیخ خزعلی وطن فروش جلو گیری میکنه و....تازه پدر بزرگ خودم با مرحوم امرالله خان خونه یکی بوده در حد برادر و تو فتح اباد و امراباد همش باهم بودن و الانم صداهاشون که باهم حرف میزدن تو نوار کاست تو خونه موجوده هر وقت مرحوم پدربزرگم ای کایتا گوش میداد اشکش سرازیر میشد... ودر اخر فری سیمی هیچی نبوده بجز ی اژان معمولی و عرق خور تاریخ هر کس و هرکی میخواین به خودم بگین تا سیتو بگم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۹/۰۲
اذان صبح
۰۵:۱۰:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۳۳:۵۴
اذان ظهر
۱۱:۵۰:۱۵
غروب آفتاب
۱۷:۰۵:۰۹
اذان مغرب
۱۷:۲۲:۲۲