|
امروزه از هر شهروندی
بپرسید که وظیفه مهم مدارس چیست؟ پاسخ خواهند داد که یکی از وظایف مهم مدارس کمک
به یادگیری است . همچنین علمای تعلیم و تربیت ابزارهای متفاوتی برای یادگیری مفید
و موثر یادگیری نام برده اند که یکی از این ابزارهای "یادگیری مشارکتی" است. در یادگیری مشارکتی دانش آموزان در گروه
های کوچک ( 2 تا 6 نفره ) در یادگیری به هم کمک می کنند .
پژوهشگران
اعتقاد دارند که در " گروه های مشارکتی " معمولا انگیزه آموختن افزایش
می یابد و دانش آموزان بیش از زمانی که به تنهایی مطالعه می کنند به یادگیری علاقه
مند می شوند . همچنین در یادگیری مشارکتی به علت ارتباط متقابلی که دانش آموزان
باهم دارند مطالب درسی را عمیق تر یاد می گیرند .
یکی
از روش های یادگیری مشارکتی
" یادگیری
با هم " است. در این
روش گروه ها سعی می کنند با تعامل چهره به چهره و وابستگی گروهی و مسوولیت پذیری از
طریق بحث گروهی در یادگیری به هم کمک کنند.
لذا
با توجه به نزدیک شدن ایام امتحانات پایانی مدارس ، پیشنهاد می شود ضمن بحث و
تبادل اندیشه در شورای مدرسه ، زمینه لازم برای حداقل تشکیل 4 ساعت کار گروهی برای
برخی از دروس پایه ( فیزیک ، شیمی ، ریاضی ، آمار ، هندسه ، عربی ) فراهم شود .
روش
اجرا
1-در
هریایه از دانش آموزان برگزیده درسی که دارای مهارت ارتباطی خوب و روحیه مدیریت
گروهی قوی دارند، دعوت شود تا در این طرح به عنوان مدیر گروه همکاری نمایند .
مدیران گروه باید برنامه مطالعاتی خود را طوری تنظیم کنند که یک روز قبل از امتحان
درس های خود را مطالعه و مرور کرده باشند .
2- ضمن
معرفی مدیران گروه در هر پایه، از دانش آموزان متقاضی و علاقه مند برای شرکت در
گروه های مشارکتی "یادگیری با هم"
نام
نویسی شود .
3- صبح
یا عصر روز قبل از امتحان، ( ترجیحاً صبح ) ، دانش آموزان با نظر و میل خودشان در
گروه های 4-5 نفره سازماندهی شوند و در مدت 3 الی 4
ساعت،
مطالب کتاب درسی را مرور و اشکال های احتمالی هم دیگر را بر طرف نمایند.
الزامات
اجرایی
1- هدف
از طرح " یادگیری با هم "باید به صورت روشن و شیوا در کلاس های درس به
اطلاع همه ی دانش آموزان رسانیده شود.
2- از
دبیران آموزشگاه ، اولیای داوطلب ، دانش آموزان موفق سال های قبل و ... می توان به عنوان ناظرآموزشی گروه ها ، و برای رفع اشکال
های احتمالی استفاده کرد
.
3- به
دلیل محدویت زمانی، از دانش آموزان متقاضی خواسته شود تا مطالب درسی را از قبل
مطالعه کنند و با آمادگی در گروه حاضر شوند .
4- مدیران
، معاونان ، مشاوران ، در تهیه فضا و امکانات لازم نهایت سعی و کوشش را داشته
باشند .
5- در
صورت امکان، در بین ساعت فعالیت گروه ها ، از دانش آموزان پذیرایی مختصری ( کیک ،
چای و .. ) صورت گیرد .
6- برنامه
ریزی برای تهیه وسیله نقلیه با هماهنگی یکی از اولیاء ، برای هر گروه می تواند از
هدر رفتن زمان آمد و شد داوطلبان بکاهد
.
7- نظارت
غیرمستقیم و مستمر توسط کارکنان آموزشگاه ، والدین داوطلب و ... حتما و به یقین می تواند در برگزاری جلسات گروه ها مفید و
موثر باشد .
8- طرح
موضوع و برنامه ریزی هر چه بهتر و تقسیم کار اعضا در شورای مدرسه ، تاثیر بهتری در
فرایند کار خواهد داشت
.
9- نظر
سنجی از دانش آموزان به صورت شفاهی و کتبی در پایان جلسه می تواند برای تصمیم گیری
جلسات بعدی مفید باشد.
10- به
یقین توکل بر خداوند سبحان و واگذاری امور به او در همه ی برنامه های زندگی راه
گشای رسیدن به موفقیت است .پس به او توکل کنیم و عاقبت کارها را به او بسپاریم.