فعال سیاسی پیش از آن که افکار خود را جمع و جور و به مردم
ارایه کند و همه او را بشناسند با فعالان رسانه سروکار داشته است. مصاحبه ها ،
گفتگوها ، میزگردها ، مناظره ها ، گزارش ها و برنامه های رسانه ای در انسان ها عمق
بوجود می آورند.فعالان سیاسی با توجه به زمینه های قوی تر فکری ، در این آزمون های
رسانه ای که ساخته و پرداخته فعالان رسانه هستند و آن ها ، شاگردان این آزمون ها
محسوب می شوند به درجه بالاتری در مقایسه با سایرین دست می یابند و آن مرجعیت
سیاسی بخشی از مردم است. فعالان رسانه در حوزه سیاست ، السابقون السابقون هستند.
این که چرا شاگردان از استادان در ظاهر پیش افتاده اند و
استادان مقرب نیستند دلایل متعددی دارد:اول ، رابطه استاد و شاگردی در شرایط ناپایدار
فرهنگی و کمرنگ شدن پاره ای از ارزش ها در کشور دیگر همانند گذشته رعایت نمی
شود.دوم ، حکایت کوزه گر است که از کوزه شکسته آب می خورد.فعالان رسانه ، نقش
نخبگان فکری جامعه را دارند و یکی از اصلی ترین گروه های مرجع مردم هستند اما در
گفتگوها ، گزارش ها و برنامه های رادیویی و تلویزیونی به عنوان فعال رسانه کمتر
حضور دارند و بهتر بگویم دعوت نمی شوند.در حالی که در کشورهای توسعه یافته ،
سرآمدان رسانه از مطرح ترین و تاثیرگذارترین سیاستمداران آن جوامع بشمار می
روند.سوم ، فعالان رسانه از تشکل های قوی سیاسی بی بهره هستند و فقط تعدادی تشکل
صنفی دارند که اغلب فراگیری و جامعیت لازم را هم ندارند.چهارم ، آن دسته اندک از
فعالان رسانه که به مقامات سیاسی بالایی می رسند خانه محل پرورش خود را برای همیشه
ترک می کنند و با این که حتی نویسنده رسانه باقی می مانند و کم یا زیاد می نویسند
اما اغلب از عنوان فعال رسانه دیگر استفاده نمی کنند.پنجم ، فعالان سیاسی بیشتر
جلوی دوربین ها و فعالان رسانه در تحریریه ها و پشت صحنه ها هستند.تنها جایی که می
تواند توازن لازم را بین این دو برقرار سازد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
است.دعوت از فعالان رسانه در برنامه های متنوع رادیویی و تلویزیونی می تواند به
بازتعریف جایگاه این عزیزان کمک نماید.بی شک ، جامعه ای موفق است که بتواند از
تمامی سرمایه های اجتماعی خود به خوبی استفاده کند.ششم ، براساس یک تقسیم بندی از
رسانه های غیردولتی عام و آن هایی که از بودجه عمومی استفاده نمی کنند رسانه ها در
ایران در سه گروه رسانه های حزبی ، شبه حزبی و مستقل قرار می گیرند.اکثریت قریب به
اتفاق رسانه ها در گروه سوم هستند.فعالان رسانه در احزاب ، شخصیت حزبی دارند و
عنوان فعال رسانه را بکار نمی برند.فعالان رسانه های مستقل ، فعالان حقیقی
هستند.رسانه های قلیل شبه حزبی که نه در ساختار احزاب فعالیت می کنند و نه به
استانداردهای رایج رسانه وفادار مانده اند متعلق به اشخاص خارج از حوزه رسانه
هستند و فعالان این رسانه ها فقط در یک رابطه سلسله مراتبی با اشخاص بالاتر قرار
دارند و شخصیت حرفه ای و حقیقی آن ها به عنوان فعال رسانه اغلب دیده نمی شود.هفتم
، بت ها و طاغوت های زمانه و اربابان زر و زور و تزویر بوسیله رسانه های شبه حزبی
ساخته می شوند و بت شکنی و پیروی از نظام ولایی کار اصلی فعالان رسانه های مستقل
است.
کمپین مجلس مستقل آینده نشان داد که فعالان رسانه های مستقل
و مردم ، فراتر از ظرفیت چپ و راست سیاسی می خواهند از تمامی نیروهای سیاسی و
اجتماعی جامعه استفاده شود و فراگیری این کمپین در نواحی و مناطق مختلف کشور
بهترین دلیل این خواسته عمومی است.هشتم ، رسانه ، هنر و فعال رسانه ، هنرمند
است.شروع خلق یک اثر هنری ناب از عالم بالاست و هنرمند واسطه فیض است.فعالان رسانه
مانند آن دسته از هنرمندانی که بر روی صحنه می روند و با تماشاچی نفس به نفس هستند
در عرصه های اجتماعی و سیاسی با مردم چنین رابطه ای دارند و هنرنمایی می
کنند.هنرمند رسانه برای آگاهی بخشی به مردم ، اقناع مخاطبان ، تنویر افکار عمومی ،
ترسیم افق های روشن ، ترویج ارزش های نظام سیاسی و انتقال زیبایی های آن به نسل
های آینده از اعتبار و منزلت هنری و اجتماعی بالایی برخوردار است.فعال سیاسی در
آزمون های رسانه ، ساخته و آبدیده می شود اما جنس کار او ماهیت سیاسی دارد و از
دربرگیرندگی و جامعیت کمتری برخوردار است و به اندازه توفیق در این آزمون ها و کسب
موفقیت های عملی و تداوم این راه ، به مرجعیت سیاسی بخشی از مردم دست می یابد.فعال
سیاسی از جانبداری ها و گروه بندی های خاصی پیروی می کند لیکن ظرف وجودی هنرمندان رسانه
از سیاست متعالی و مستقل لبریز است و مردم از آن سیراب می شوند.
سیاستمدار خوب و بد در میدان عمل شناخته می شود.فعالان
رسانه ، خوشبوکننده های ناگزیر جامعه هستند.اثر برخی بوهای بد منتشره در عرصه های
سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی با هنر این ها برای مخاطب عام قابل تحمل تر می
شود.باوجود اقتصاد ضعیف رسانه های مستقل و تفاوت نجومی درآمدهای برخی فعالان سیاسی
با هنرمندان این رسانه ها ، آینده نگری مثبت و اعتماد عمومی و امیدواری در جامعه
با توان فکری و ایمان قوی این هنرمندان و دلسوزان رسانه های مرکز و محلی در سراسر
کشور است که فزونی می یابد.
من معتقدم فعالان رسانه با نقش آفرینی های راهبردی می
توانند مقام استادی خود را بازیابند.یکی از این کارهای بزرگ ، فراگیرسازی کمپین
مجلس مستقل آینده و دعوت مردم به توزیع مجدد قدرت سیاسی و انتخاب بهترین نمایندگان
ملت فراتر از اسامی تکراری و چپ و راست سیاسی بوده که راه جدیدی را فراروی فعالان
رسانه ، رسانه های مستقل، مخاطبان کلیدی ، نخبگان سیاسی و مردم ایران اسلامی گشوده
است.