با توجه به مباحثی که در روزهای اخیر درباره برگزاری محفل یا مهدی و مراسم دعای ندبه در گلزار بهشت زهرای کازرون رخ داد اولین مصاحبه را با حجت الاسلام مهدی صنعتی (مسئول کانون فرهنگی اشراق و هیات فاطمیون) سامان دادیم که مشروح این مصاحبه در ادامه تقدیم می گردد
اشاره:
کازرون نما تصمیم دارد بخشی از فعالیت های خود را به معرفی گروه های مردمی فعال در عرصه فرهنگ دینی اختصاص دهد. با توجه به مباحثی که در روزهای اخیر درباره برگزاری محفل یا مهدی و مراسم دعای ندبه در گلزار بهشت زهرای کازرون رخ داد اولین مصاحبه را با حجت الاسلام مهدی
صنعتی (مسئول کانون فرهنگی اشراق و هیات فاطمیون) سامان دادیم که مشروح این مصاحبه در ادامه تقدیم
می گردد.
- ضمن تشکر از قبول دعوت به صورت کلی نسبت به
چگونگی راه اندازی محفل معنوی یا مهدی (عج) توضیحاتی را ارائه بفرمایید.
بسم الله الرحمن الرحیم. درابتدا من هم از شما به خاطر
توجه تان به این گونه فعالیت های مردمی که در سطح شهر توسط جوانان انقلابی و مخلص
عاشق شهدا برنامه ریزی و اجرا می شود تشکر می کنم و امیدوارم نسبت به سایر فعالیت
ها هم اطلاع رسانی شایسته ای صورت پذیرد.
محفل معنوی یا مهدی(عج) از تابستان سال 1390 و بر اساس یک
احساس نیاز در بحث ارتباط جدی تر با امام زمان(عج) و احیای محافل و مراسم توسل
خانگی بین اعضای هیات فرهنگی مذهبی فاطمیون به صورت محافل خانگی شکل گرفت. روال
کار بدین صورت بود که سه هفته این دعا در شهر و یک هفته در یکی از روستاها برگزار
می شد و آن طور که خاطرم هست سایت محترم کازرون نما نیز در آن ایام اولین جلسه دعا
در روستاها را که در روستای اسلام آباد بود پوشش تصویری داد. این روند، چند ماهی
ادامه داشت تا بعدها و به پیشنهاد دوستان عضو هیات به صورت گردشی در گلزارهای
شهدای بهشت زهرا و سیدمحمد نوربخش برگزار می شد که در نهایت از ابتدای سال 1391 به
صورت متمرکز در گلزار شهدای بهشت زهرا مستقر و به اجرا در آمد.
- یعنی محافل روستاها تعطیل شد؟
بله
-
چرا؟
خب بخشی از این اتفاق به خاطر عدم همراهی روستاها بود. یک
اقدامات ابتدایی ای را روستاهای هدف باید انجام می دادند که پس از مدتی با کاستی
هایی روبه رو شد. یک مقدار هم مشکلاتی مثل هزینه ایاب و ذهاب شرکت کنندگان در دعا
به روستا مانع شد. البته بحمدالله از مدتها قبل جمعی دیگر از جوانان مخلص و شیدای
حضرت حجت، برگزاری دعای ندبه در روستاها را بر عهده دارند که پیشنهاد می کنم حتما
گزارشی از فعالیت های این عزیزان تهیه شود.
بله. همزمان با استقرار کامل این محفل در گلزار شهدای بهشت
زهرا پیشنهادی مطرح شد که هر هفته دعا به یاد یکی از شهدای مدفون در گلزار شهدای
بهشت زهرا برقرار گردد که پس از اقدام به برقراری محفل با یاد و نام شهدا، رونق
بیشتر و استقبال مردمی گرم تری از این جلسه معنوی صورت گرفت و مفتخریم که اعلام
کنیم که پس از گذشت این مدت از برقراری دعای ندبه، پس از برگزاری دعای ندبه به یاد
همگی شهدای مدفون در گلزار شهدای بهشت زهرا(س)، از بیش از یک ماه پیش، محافل معنوی
یا مهدی به یاد شهدای مدفون در گلزار شهدای سید محمد نوربخش برقرار می گردد و در
واقع دور دوم این مجالس آغاز گردیده است.
- در کنار برقراری دعا چه برنامه های فرهنگی
دیگری داشته اید؟
برنامه های فرهنگی برقرار شده حول محور دعای ندبه را به دو
بخش شهید هفته و محفل هفته میتوان تقسیم کرد. در محور اول در یکی از شب ها برخی از
فعالان این محفل به منزل شهید سرکشی می کنند و ضمن ادای احترام از خودشون و خانوادشون
جهت شرکت در مجلس دعوت می کنند.
در محور دوم نیز اقدامات خوبی برنامه ریزی و اجرا شده و
اقدامات دیگری هم در مرحله برنامه ریزی داریم. بحمدالله از ابتدای برقراری دعا
دغدغه ارائه معارف مهدوی یکی از مهم ترین دغدغه ها بوده است به نحوی که موضوع
محوری بودن مطالب سخنرانان وجه همت دست اندرکاران قرار گرفته است و در موضوعاتی
چون اوصاف مهدی یاوران، ویژگی های حکومت مهدوی، اوصاف امام زمان(عج) و... توسط
بهترین سخنرانان همشهری مان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در کنار این امر،
راه اندازی بانک کتاب امانی در موضوعات مهدویت و فرهنگ ایثار و شهادت، برگزاری
مسابقات متنوع فرهنگی با موضوع مهدویت و مسابقات کتابخوانی از دیگر اقدامات بوده
است.
بخشی از مخاطبین محفل ما نیز کودکان هستند که برنامه های
مختلفی برای آن ها برنامه ریزی شده است که از جمله این برنامه ها برنامه اخیر
مسابقه بزرگ نقاشی با موضوع «امام زمان(عج) بچه ها را دوست دارد» بود که مورد
استقبال هم شهریان عزیزمان قرار گرفت.
- مطالب مطرح شده در دعا رو به چه نحو می شود
پیگیری کرد؟
متاسفانه یکی از ضعف های ما همین نکته بوده است که در دور
جدید موضوعات که همین ماه اخیر آغاز شده است، با تبادل نظری که با سخنرانان محترم
محفل داشته ایم، در صدد هستیم در صورتی که موفق شویم مباحث به نحوی ارائه شود که
در پایان هر موضوع، بتوان آن ها را به صورت کتاب منتشر و در اختیار عموم قرار داد.
- تامین هزینه های محافل به چه نحو است؟
کاملا مردمی و از جانب دلسوختگان و منتظران حضرت بوده است.
- یعنی هیات فاطمیون به صورت مستقل و بدون
هیج نوع حمایتی از جانب مسئولین و نهادهای متولی بحث ایثار و شهادت به برقراری این
برنامه اقدام نمود؟
بی شک در این مسیر نهادهای متفاوتی در دوره های مختلفی
همکاری های متنوعی داشته اند که معمولا همکاری های فصلی و موسمی بوده است ولی این
که همکاری را به عنوان حمایت مالی و یا تامین مالی مستمر و همیشگی به حساب بیاوریم
خیر. اینگونه نبوده است. بحمدالله مومنین و منتظرین حضرت حجت در ذیل عنایات وجود
مبارک شان تاکنون اجازه نداده اند که این محفل بخواهد خللی در آن وارد شود و یا آن
که دستی به سوی افراد، گروه ها و یا نهادهایی دراز کند. تلاش شده است در عین قدم
گذاری در مسیر اصیل ولایت و احترام به همه نهادها و استقبال از همکاری با آن ها، از
هرگونه وابستگی دور باشیم.
- یعنی در تامین هزینه ها نهادهای مختلف
مشارکت نداشته اند؟
ببینید. یکی از برنامه هایی که ما داشته ایم دعوت فصلی از
سخنرانان و یا مداحان مطرح کشوری بوده است که از سخنرانان حجج اسلام ماندگاری،
حسینی قمی و جوشقانیان و از مداحان برادران عزیز حاج مهدی سلحشور، حاج مهدی
سماواتی، کربلایی محمدجواد احمدی و حاج ابوذر بیوکافی حضور داشته اند. خب.
پیشنهاداتی در این باره از جانب برخی از نهادها داده می شد که این دعا با محوریت
شهدای آن ها برگزار شود که به عنوان مثال به یاد شهدای پاسدار چنین همکاری ای شکل
گرفته است و این عزیزان نیز در برخی از هزینه های اجرایی مراسم مثل هزینه های
مربوط به تدارکات و ایاب و ذهاب مشارکت می کرده اند و بعد هم به عنوان برنامه رسمی
به مسئولان بالادستی خودشان گزارش می داده اند، لکن این که کمک بلاعوضی بوده باشد
من سراغ ندارم.
- پس این نکاتی که در مورد اموال دعای ندبه
مطرح می شود رو چطور توضیح می دهید؟
هیات فرهنگی مذهبی فاطمیون ابتدایی که سنگ بنای دعای ندبه
گذاشته شد برحذر بود از این که عنوان جایی به عنوان برگزار کننده محفل معنوی یا
مهدی(عج) پای پوسترها و بنرهای اطلاع رسانی درج بشود و تا مدت ها واقعا با این که
اصل تلاش و زحمات برگزاری دعای ندبه بر عهده خادمین امام زمان در این هیات بود
عنوان هیچ هیاتی پای پوسترهای اطلاع رسانی درج نمی شد. بعد ها و به واسطه دغدغه هایی
از این جنس و سطحی که متاسفانه امروز داریم در گزارش ها و جوابیه ها می بینیم،
دوستان تشخیص دادند که در کنار عنوان هیات فاطمیون به واسطه ارتباط وثیقی که برادر
مخلص و بسیجی مان جناب آقای آرامش به عنوان مسئول سابق هیات انصارالشهدا و در کنار
آن مسئول افتخاری مرکز فرهنگی گلزار شهدای بهشت زهرا با محفل معنوی یا مهدی(عج)
داشتند عنوان هیات انصارالشهدا نیز درج بشود که در ادامه از حدود یک سال پیش نهاد
همکار دعای ندبه به مرکز فرهنگی گلزار شهدای بهشت زهرا تغییر کرد.
- دلیل این تغییر همکار چه بود؟
مسایل متفاوتی بوده است که از جمله آنها این بود که جناب
آرامش دیگر مسئول هیات انصارالشهدا نبودند
.
- ولی شما درباره اموال توضیحی ندادید.
واقعا انسان ناراحت می شود که مجبور است گاهی بخاطر برخی
روحیه ها به این چنین مسایلی ورود کند. به نظر می رسد که نباید بگذاریم که رنگ و
بوی اخلاص و الزامات کار حول شخصیت شهدا جایش را با چیزهای بی ارزش دیگر پر کند؛
ولی خب متاسفانه از آن جایی که مطرح شده است لازم است که نکاتی را عرض کنم.
نکته اول آن که هر هیاتی به واسطه نوع برگزاری برنامه های
خود یکی از مهم ترین امکانات مورد نیازش، همین مواردی است که این عزیزان در جوابیه
شان مطرح کرده اند و هیات فاطمیون هم که از سال 1382 تاسیس شده است، از این امر
مستثنی نبوده است. پس این طور نیست که ما محروم از چنین امکاناتی باشیم. از
ابتدایی هم که در گلزار شروع به برگزاری برنامه شده است، مثل قبل از آن که در
محافل خانگی و یا گلزارهای دیگر این محفل برقرار می شده است با استفاده از امکانات
خود هیات بوده است.
نکته دوم این که هیات فاطمیون، از ابتدای استقرار دعا در
محل گلزار شهدای بهشت زهرا تا کنون ریالی را از مسئولین بنیاد محترم شهید و امور
ایثارگران به عنوان کمک به دعای ندبه و یا خرید امکانات جهت برگزاری دعای ندبه
دریافت نکرده است و حتی پس از استقبال روز افزون منتظران حضرت حجت هم، خود اقدام
به خرید موکت های دیگری در کنار موکت های موجود و تهیه سیستم صوتی مناسب و در شان
چنین محفلی و تهیه امکانات فراوان دیگری کرده است و به مرور هم بر میزان و کیفیت
آن افزوده است. از طرف دیگر اموالی هم از جانب بنیاد شهید به این هیات تحویل داده
نشده است تا از آن استفاده نماید.
خب، در این مدت برگزاری دعای ندبه و به واسطه هماهنگی هایی
که با مسئول محترم مرکز فرهنگی گلزار شهدای بهشت زهرا صورت گرفته است از اندک
امکانات موجود در آن مرکز نیز جهت رفع کاستی ها استفاده هایی شده است که آن هم یک
امر طبیعی و بر اساس معمول بوده است و از جانب بزرگواران مرتبا به مسئولین
بالادستی شان گزارش نویسی می شده است.
اما آن چیزی که حقیر احتمال می دهم این است که برادران
بزرگواری که چنین مطالبی را نوشته اند به دلیل عدم حضورشان در دعا و عدم مشاهده
رشد چشمگیر خیل منتظران و مشتاقان حضرت که گلزار شهدای بهشت زهرا را تبدیل به وعده
گاه منتظران کرده است تصور می کنند که امکاناتی که در این دعا استفاده می شود همان
امکاناتی است که چند صباحی پیش در اختیار برادر عزیزمان جناب آقای آرامش قرار داده
اند؛ در حالی که به همت خادمان و منتظران حضرت حجت و همراه با گسترش و رونق بیشتر
دعا، هیات فاطمیون بر امکانات دعای ندبه افزوده است و همان طور که عرض کردم در این
مسیر هم ریالی از نهادهای مسئول دریافت نکرده است.
البته گویا به لحاظ قانونی، محل برگزاری دعا که گلزار
شهدای بهشت زهرا هست ملک بنیاد شهید محسوب می شود و همچنین محل انبار امکاناتی که
ذکر شد در کرایه بنیاد شهید است؛ لکن اینکه اموال استفاده شده در دعا در تملک این
اداره عزیز و نهاد انقلابی باشد، خلاف واقع است. بنده همین جا هم اعلام می کنم که مسئولین
محترم مذکور می توانند با اسنادی که قطعا دارند و بر اساس آن چنین ادعایی کرده اند
- حالا چه فاکتور باشد و چه صورتجلسه تحویل وسایل - بیایند و اموالی که می فرمایند
رو از ما تحویل بگیرند و قطعا ما هیچ ممانعتی نخواهیم کرد.
- یعنی همه هزینه های برقراری دعا مردمی بوده
است؟ در برخی از نظرات کاربران کازرون نما قید شده بود که همه هزینه ها را خانواده
شهدا می دهند.
متاسفانه در چنین فضایی، از این قبیل مسایل زیاد گفته می
شود. از ابتدای رویکرد هر محفل به یاد یک شهید در این برنامه، دقت دوستان در
انتخاب شهدایی بوده است که کمتر به یادشان چنین مجالسی برقرار شده است و در بین ما
کمتر شناخته شده بودند. در این مدت حتی مواردی بوده است که خود خانواده شهدا نیز
از طریق تبلیغات مراسم متوجه برقراری چنین محافلی به یاد شهدای شان می شده اند.
رویکردی که هیات فاطمیون و برگزار کنندگان از ابتدا داشته اند این بوده است که از
طریق کمک های خیرین مهدوی به برقراری این دعا بپردازد لکن اگر خانواده ای هم
متمایل به مشارکت در این امر بوده است ممانعتی از این کار نشده است. البته ذکر این
نکته هم خالی از فایده نیست که در از ابتدای برقراری محافل با یاد و نام شهدا کمتر
خانواده ای بوده است که به صورت کامل در هزینه های مراسم مشارکت داشته باشد.
- در زمینه ایثار و شهادت فعالیت دیگری هم
دارید؟
بزرگوارانی که از چند سال گذشته فعالیت های موجود در عرصه
ایثار و شهادت را پیگیری می کنند معترفند که یکی از اثرگذارترین فعالیت ها انتشار
فصل نامه راوی بوده است که توسط کانون فرهنگی هنری اشراق(پیامبر اعظم سابق) و هیات
فاطمیون و بر اساس تلاش مخلصانه جمعی از جوانان این شهر منتشر می شد؛ که متاسفانه
به دلیل عدم حمایت های لازم و افزایش بی سامان هزینه های نشر و کاغذ متوقف گردید.
انتشار مستندی حول محور شهید سعادت پور و ... از دیگر فعالیت های این مجموعه فرهنگی است. ثمره تلاش های گذشته راه اندازی
واحد تاریخ شفاهی کانون فرهنگی هنری اشراق است که درصدد ثبت تاریخ دفاع مقدس
کازرون است و به مرور نتیجه زحمات و برنامه ریزی های آن در قالب کتب مختلفی تدوین
و منتشر خواهد شد.
در این مدت اخیر هم برقراری جلسه «بر آستان جانان» که به
بررسی خاطرات مادران، همسران، دختران و خواهران شهدا از شهید عزیزشان می پردازد در
مسجد جمعه(جوی) برقرار است.
- در پایان اگر نکته ای ناگفته مانده است
بفرمایید.
ببینید. نگاه حاکم بر فعالیت های ارائه شده از سوی این
کانون و هیات آن است که درحد امکان به هم افزایی با سایر هم سنگران خود در جبهه
فرهنگی انقلاب بپردازد و از چنین مطالبی حقیقتا دور باشد. بزرگواران دیگر هم باید
به این نکته توجه کنند که در فضای جدال و جنگ فرهنگی موجود، وجود چنین مراکز پرانگیزه
و مخلصی غنیمتی است که هم زمان در چند ساحت مختلف فرهنگی به جدال با اسلام
آمریکایی مشغولند. خب به نظر می آید در این فضا بهتر است به جای خط کشی بر فعالیت
ها و دنبال اموال رفتن و گزارش نویسی ها و جوابیه دادن های مان به فکر تقویت
فعالیت های این چنین باشیم و هر روز سعی کنیم اخلاص خودمان را در فعالیت ها محک
بزنیم، و همان طور هم که در این مصاحبه مشخص شد در جهت معرفی بیشتر این محفل معنوی
بوده و هستیم و نه درگیری هایی که مخصوص گزارش نویس ها و بولتن نگاران است. حقیقتا
اگر کسی واقعیت های فرهنگی جامعه امروز را بداند و عمق فاجعه آمیز فرصت های از دست
رفته را بشناسد و آگاه به گستره فعالیت های بایسته فرهنگی در شرایط موجود باشد هیچ
گاه به چنین ورطه هایی نمی افتد.
در کنار همه این ها اصحاب رسانه نیز به نظر من مقصرند چون
اگر توجه بهتری به اینگونه فعالیت ها داشته باشند و به جای استفاده از گزارش هایی
که خب میزانی برای انطباق بر واقع بودن شان به دست نمی دهند خود به معرفی فعالیت
های این چنینی بپردازند قطعا راه برای ایجاد چنین سوء تعبیرها و هدر رفت انگیزه ها
و توان هایی باز نمی شود.
در انتها ضمن تشکر مجدد از سایت وزین کازرون نما، ذکر این
حکایت را در انتها خالی از فایده نمی دانم: «حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ضمن نقل
خاطره ای درباره اخلاص می گوید: آیت الله میرزا جواد آقا تهرانی از علما درجه یک
مشهد بودند، زمان طاغوت از من دعوت کردند که برای تدریس روش کلاس داری به مشهد
بروم و طلبه های مشهد را آموزش دهم.
من خانه قم را دادم و برای یک سال خانه ای در مشهد اجاره
کردم. یک عهدی با امام رضا بستم که یک سال هرگونه کلاس درسی شامل حوزه، دانشگاه و
دبیرستان در مشهد داشته باشم و هیچ حقوق و تشکری نمی خواهم، در عوض شما از خدا
بخواه من آخوند مخلص بشوم.
بعد از سه چهار ماه سر کلاس طلبه ها بودم و هنگام خروج به
علت اینکه کلاس شلوغ بود، یکی از طلبه ها مرا دید و جلو تر از من خارج شد، من دوست
داشتم که احتراما به من تعارف کند. در همین لحظه متاثر شدم که بر عهد خود نبودم و
فهمیدم که طبق آیه های سوره ی انسان اخلاص نداشتم.
رفتم و گوشه ای از مسجد نشستم و سپس نزد آیت الله تهرانی
رفتم و گفتم که یادتان هست که به گفته ی شما به اینجا آمدم، چند ماه نیز تدریس
کردم و هیچ حقوقی هم نگرفتم؛ اما امروز یک دسته گل به آب دادم. نه پول گرفتم و نه
آخرت دارم، ایشان پرسیدند چرا، گفتم چون هنگام خروج دیدم به من تعارف نشد یه جوری
شدم.
ایشان بعد از این داستان شدیدا گریه می کردند و فریاد می
کشیدند و من هم ناراحت بودم که چه شده است و از ایشان می خواستم که گریه نکند. ولی
آنچنان گریه شدید شده بود که اشک از محاسن ایشان می چکید.
گریه که تمام شد به من گفتند: برو به حرم و از امام رضا(ع)
تشکر کن که وسط عمرت فهمیدی که مخلص نیستی من امروز که ۸۰ سال دارم، می گویم که دم درب
باید به من تعارف کنند.
-
ما هم از شما به خاطر پاسخگویی به پرش هایمان سپاسگزاریم.
تا الان همه نوع بحث و جدل دیده بودیم بجز جدل بر سر اینکه چه کسی برگزار کننده ی یک دعا هست.
یادمه یه زمانی چند تا از دوستام در انجام کارای فرهنگی مشارکت داشت، وقتی که یک مراسم جامع در شهرستان برگزار میشد، مدیر مدرسه میگفت اینا بچه های مدرسه ی ما هستن، مسئول پایگاه مقاومت بسیج میگفت اینا بچه بسیجی های ما هستن، هیئت امنای مسجد میگفتن که اینا بچه های مسجد ما هستن، انجمنی ها میگفتن اینا بچه های ما هستن و... ( و حرفهایی از این دست که یعنی این کار فرهنگی محصول اوناست هرچند که هیچکدوم از اونا واقعن حمایت نکرده بودن بجز انجمن )، و اونا هیچکدوم براشون مهم نبود و اصلا اون موقع بهش فکر نمیکردن، هر دم و دقیقه هم نمی گفتن برای رضای خدا فعالیت میکنن، بلکه با انجام این کار یه حس خوب داشتن، حس موثر بودن، حس مفید بودن و یا به نحوی حال میکردن با این فعالیت ها.
حالا هم اگه دوستان شما حال میکردن با فعالیتشون، دیگه اصلا گزارش بنیاد شهید به چشمشون نمی اومد. براشون مهم نمیشد.
ولی این حساسیت یعنی اینکه بعضی از دوستان شما که احتمالاً جوانتر از شما هم هستن، قابلیت خاصی برا دیده شدن توی جامعه ندارن و حالا که این فرصت از طریق همکاری برا برگزاری دعا فراهم شده، دوس ندارن به نام یکی دیگه تموم بشه،
امیدوارم که اینجور نباشه ولی من برداشت معمول رو از این جور مجادله ها گفتم که بازم امیدوارم این برداشت اشتباه باشه.
از اینکه نظرات اینجانب رو مطالعه میکنید ممنونم .
احتمالاً بنده با شما اختلاف سلیقه در تفکر داریم که همه ی نظرات بنده به مذاق شما خوش نمیاد و اون رو به مخالفت تعبیر میکنید که خب اختلاف سلیقه در یک جامعه طبیعیه.
اطلاع افراد مختلف از اینکه همه مانند اونها فکر نمیکنن میتونه یه دید بهتری از جامعه رو به افراد بده تا واقع بینانه تر فکر کنند و تصمیم بگیرند و دچار توهم نشن همچنانکه در انتخابات مجلس شورای اسلامی در کازرون و هر دو انتخابات اخیر در تهران ، نشنیده شدن صداهای مختلف باعث بوجود آمدن یک توهم در جناح اصولگرا شد و درست تصمیم گیری نکردند و توقعشون از رفتار مردم برآورده نشد و شکست سنگینی خوردند.
در ضمن اغلب پیامهای بنده تقدیر و تشکر از افتخارات شهرستانی هست که احتمالاً شما اصلاً اون مطالب رو نمیخونید که نظرات بنده رو متوجه بشید و زود قضاوت میکنید.
ارادتمند شما: منتقد ( نه مخالف )
کارتون ارزش داشت. خیلی محترمانه به این مساله پرداختید.
نگران هم نباشید. همیشه تو این شهر همین بوده. بعضی از این مسوولا دنبال این هستن که کار نکردن خودشون رو از کار دیگرون جبران کنند و الا چرا اون موقعی که سخنران و مداح دعوتی ندارید کسی پیشنهاد همکاری و تامین هزینه ها رو ندارن.
واقعا خیلی مودبانه نوشتید و ادب نقد و پاسخگویی رو خوب نشون دادید.
واقعا جواب باتدبیر و شفاف سازی صریحی بود که باید زودتر ازاینها به این اقایان داده میشد باید به بنیاد شهیدعرض کنم حالا گرمرد رهی بسم الله اینقدر اخلاص داشته باشید که یار باشید نه بار حمایت کنید .....همانطور که حضرت اقا فرمودند این مجموعه های فرهنگی رو حمایت کنید که ما همه چی می بینیم جز پشتیبانی و حمایت مسولان حداقل سنگ نندازید تا این نوکران اهلبیت کار خودشون رو انجام بدن که به حول و قوه الهی باستعانت از خدای منان و توکل به اهلبیت چون کوه استوار و باصلابت این کار مهدوی ادامه پیدا خواهد کرد ........هرکه با ال علی درافتاد...ورافتاد
داود خوشکردار و هادی دیدار مداحان ثابت دعا بودند.
کاش فقط یه لطفی می کردین اگه جای دیگه ای هم ادعایی روی دعا داره زودتر خودشو معرفی کنه تا بشناسیم
اوضاعی هست اینجا. عجب مردمون جالبی هستیم
شمایی که نظر دادی بگو از این نظر دنبال چی هستی وقتی این دو تا برنامه کلا دو تا برنامه جداگانه و مختلف بوده؟
نکنه بسیج دانشجویی هم مثل بنیاد شهید دنبال سهمشه که اینجوری میان و براش نظر میذارن؟
این بنده خدا اومده و برای ختم مساله این قدر محترمانه توضیح داده و جوابیه تند و ناشیانه بنیاد شهید رو بی توجهی کرده بهش حالا شما اومدی یه فضای دیگه و یه مدعی دیگه اضافه می کنی دنبال چی هستی؟
یه بار دیگه این بند صحبت های حاج آقا رو بخون شاید دست برداری از این نظراتت:
"به نظر می آید در این فضا بهتر است به جای خط کشی بر فعالیت ها و دنبال اموال رفتن و گزارش نویسی ها و جوابیه دادن های مان به فکر تقویت فعالیت های این چنین باشیم و هر روز سعی کنیم اخلاص خودمان را در فعالیت ها محک بزنیم، و همان طور هم که در این مصاحبه مشخص شد در جهت معرفی بیشتر این محفل معنوی بوده و هستیم و نه درگیری هایی که مخصوص گزارش نویس ها و بولتن نگاران است. حقیقتا اگر کسی واقعیت های فرهنگی جامعه امروز را بداند و عمق فاجعه آمیز فرصت های از دست رفته را بشناسد و آگاه به گستره فعالیت های بایسته فرهنگی در شرایط موجود باشد هیچ گاه به چنین ورطه هایی نمی افتد. "