و مذهبیون رفاه¬طلب بی¬درد هم ، از آن همه فرازهای بالنده و سازنده و حرکت¬آفرین و انقلابی در فرهنگ عاشورا همین برداشت محدود بی¬دردسر معامله¬گرانه را پذیرفته و به آن بسنده می¬نمایند مثل همان تفسیر و برداشتی که از انتظار دارند که در برابر ظلم و بی¬عدالتی کاری از دست آن¬ها بر نمی¬آید جز این که آقا امام زمان(عج) خودش بیاید و ظلم را براندازد و دنیایی زیبا برایشان بسازد، یا برداشت از این فراز در دعای ندبه « این الطالب بدم المقتول بکربلا» کجاست آن که به خونخواهی شهید کربلا قیام کند، بر این تصورند که باید صبوری پیشه کنند تا امام غایب شیعیان و نجات دهنده جهانیان ظهور نماید و انتقام خون شهیدان کربلا را بگیرد.
اگر چه برای انتقام خون شهیدان کربلا باید منتظر طلوع خورشید مهدی(عج) بود، اما نباید فراموش کرد که وقتی خورشید طلوع کرد نماز صبح قضا می¬شود ، باید قبل از طلوع خورشید بیدار بود و آن¬ها که قبل از برآمدن آفتاب قامت بسته¬اند، به قیام می¬پیوندند.
برداشت دیگر از کربلا و عاشورا اینست که کربلا سرزمینی است به پهنای همه دنیا و عاشورا روزی است به درازای همه روزها... یاد امام راحل(ره) به خیر و درجاتش متعالی باد که از عاشورا برخاست و بار دیگر پرچم از کف افتاده کربلا را برافراشت تا راهیان راه حسین(ع) را گم نکنند و از کربلای سال 61 هجری تا کربلاهای امروز در ایران ، فلسطین، لبنان و همه جای جهان اسلام، خوش به نشان راه بسپارند. آن بزرگوار چه حکیمانه بر فرهنگ عاشورا پای می¬فشرد و تاکید می¬فرمود: ما می¬گوییم تا شرک و کفر هست مبارزه هست ما هستیم.
مگر می¬تواناز حسن(ع) و یارانش گفت و یزیدیان زمان یعنی آمریکا و اسراییل را از یاد برد؟ (گر چه متاسفانه هنوز بعضی از همان مرفهین بی¬درد و بعضاً مقدس¬مآب که قبل از پیروزی انقلاب نسبت به انقلابیون معترض بودند که عزاداری را سیاسی نکنید و نصیحت می¬کردند و گاهی هم تهدید، هنوز در بین گردانندگان عزاداری هستند و از یاد امام راحل(ره) و شهدا و لعن آمریکا و اسراییل و منافقین در عزاداری سخت برآشفته می¬شوند و شاید توجه ندارند که این بینش و منش همان بینش بنی¬امیهو بنی¬عباس ، و خواست آمریکاست.)
آری، معنای زنده نگه¬ داشتن عاشورا، و کربلا و محرم، زنده نگه داشتن ایثار، شجاعت، غیرت، مردانگی و مبارزه بی¬امان بر علیه ظلم و ستم و خدعه و نیرنگ و نفاق و بی¬عدالتی است ، زنده نگه داشتن عزت و شرف و کرامت انسانی است.
و دنیای کفر و استکبار می¬داند که انقلاب اسلامی در امتداد عاشورای حسینی و پیدایش حزبا.. لبنان و احیا و رونق مبارزه فلسطینیان مظلوم ویروزی¬های شیعیان عراق و ناکامی¬های استکبار جهانی در سال¬های اخیر همه منبعث از انقلاب اسلامی و تاثیرات آن بر مردم منطقه است.
و همه این¬ها بیانگر پیروزی مکتب حسین و عاشورای حسینی است که فرزند خلفش سید حسن نصرا... در اجتماع میلیونی عزاداران حسینی در بیروت از زبان حسین بن علی(ع) با بوش سخن گفت، او را «دعی بن دعی» نامید و هنگامی که به اتمام حجت با رییس¬جمهور آمریکا رسید عزادار حسینی هم¬نوا با او فریاد « هیهات مناالذله» سر دادند.
رهبر حزب¬ا... لبنان با پشتوانه آن چه از عاشورا آموخته و با روح مسلمانان لبنان آمیخته است خطاب به آمریکا و اسراییل گفت اگر بار دیگر به لبنان حمله کنند، پاسخ حزب¬ا... سرنوشت منطقه را تغییر خواهد داد و عزاداران یک صدا فریاد لبیک یا حسین سر دادند.
خالد مشعل گفت: انقلاب اسلامی در ایران ، نهضت فلسطین را به بشر اصلی کشانده است و راه حسین را پیش روی فلسطین گشوده است.
شهید خالد اسلامبولی مجازات کننده انور سادات، در توضیح اقدام انقلابی خود کربلا را آدرس می¬داد و هنگامی که رییس دادگاه او را به حمایت بیرونی متهم کرد در پاسخ گفت : اگر منظور شما ایران است ما هیچ رابطه¬ای با آن نداشته¬ام و اگر منظورتان خمینی است به پیروی از او افتخار می¬کنیم و مردم مصر به گواهی شواهد و قرائن غیرقابل انکار در بینش و منش به عاشورا نزدیک شده¬اند.
و امروز این صدای یا حسین است که از جای جای جهان اسلام برمی¬خیزد، پاسخی به ندای« هل من ناصر...» فرزند رسول¬خدا که عصر روز عاشورا غم¬انگیز بی¬جواب ماند و بعدها در گوش فلک پیچید و پیچید تا به عصر خمینی رسید و امروز از چهار گوشه جهان لبیک می¬شنود و به قول امام راحل(ره) خوشا به حال مجاهدان، خوشا به حال وارثان حسین(ع) .
آری هر روز عاشوراست و هر مکانی کربلا. اینک کربلای حسینی رسیده است و صدای هل من ناصر ینصرنی حسین به گوش می¬رسد، این ندا چنان در طول تاریخ طنین افکنده است که هر روز و هر مکانی که ناله¬ای از مظلومی بلند می¬شود آن روز عاشوراست و آن مکان کربلا.
و اینک غزه کربلا و این روزها عاشورا ، براستی کدامین مرد شب عاشورا درک کرده است، که امروز صدای غربت را از غزه بشنود و بگوید« لبیک یا حسین...»
گویی صدای ناله رقیه از خرابه شام اینک از خانه¬های غزه به گوش می¬رسد و صدای العطش علی اصغر طنین افکنده است.
براستی کدامین عاشق حسینی است که صدای مظلومی بشنود و آرام گیرد! این فریاد جاری حسین است ، در حنجر زمان که هر روز عاشوراست و هر مکانی را کربلا می¬نامند و عاشق حسین است که با عشق حسینی در مسیر حسینی قدم برمی¬دارد و هر روز را عاشورا و هر مکانی را کربلا می¬داند.
با جمله¬ای از سید حسن نصرا... مطلب را به پایان می¬بریم که فرمود: ما اکنون در برابر مفهوم جدیدی از کربلا و صحنه بزرگی از صحنه¬های کربلا قرار داریم، آن چه امروز جریان دارد به ما کمک می¬کند که آن چه در تاریخ رخ داده را بهتر درک کنیم ، حقیقت کربلا این بود که گروهی به کرامت و عزت و شرف و حقوق امت خود پایبند بود و با تسلیم و خفت در برابر طاغوت مخالفت کرده و مقاومت نمودند و هنگامی که بین دو گزینه تسلیم خفت¬بار و مواجهه نامتوازن و شهادت قرار گرفتند آن¬ها راه دوم، راه مقاومت و شهادت را انتخاب کردند.
این گروه مقاوم و مومن که در گرسنگی و تشنگی نگاه داشته شده و سپس شهید شدند ، آیا همان اتفاقی نیست که در کربلا رخ داد؟امام حسین مدرسه شهادت را در امتداد تاریخ پایه ریزی کرد و گفت:« هیهات مناالذله».
منبع: ماهنامه شهرسبز