به گزارش کازرون نما از بالاده ،حجت الاسلام
و المسلمین شیخ حسینعلی بهرامی باباحیدری امام
جمعه بخش جره و بالاده در خطبه های هشتم اردیبهشت ماه سال ۹۶ که با حضور با شکوه مردم
ولایتمدار و شهید پرور و بصیر بخش در مسجد امام حسین (ع) بالاده برگزار شد در خطبه
اول پس از توصیه به رعایت تقوای الهی در ادامه خطبه هفته قبل و در پیش بودن انتخاب
سرنوشت ساز ۲۹ اردیبهشت به دیگر ویژگیهای 22 گانه کارگزاران و حاکمان از دیدگاه امیرالمومنین
(ع) از جمله موارد ذیل پرداخت:
گذشت و پرهيز از انتقامجويى
خوش بينى نسبت به مردم داراى دیدگاه های
مخالف
پرهيز از منّت گذارى و امتياز بر مردم
توجه خاص و دلسوزى نسبت به فقرای جامعه
پرهيز از فاصله گرفتن از مردم و تشريفات
مبارزه با مظاهر فساد در جامعه.
خطیب جمعه بالاده در ادامه در واكنش به اهانت مجري معلوم الحال ستاد انتخاباتی آقای روحاني در شهر ایلام به امام رضا(ع) گفت: اين كار جدا از مسائل انتخاباتي از زشتترين و منفورترين كارهاست و ما و همه شیعیان اهل بیت علیهم السلام شديداً آن را محكوم ميكنيم، و هرچه سريعتر مرتكب این توهین های بی شرمانه و وقیحانه آن محاكمه و مجازات شود تا حريم والاي امامان ملعبه دست افراد آلوده و جنايتكار نگردد.
حجت الاسلام بهرامی باباحیدری در ادامه ضمن تقدیر از تجدید نظر کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات برای تجدید نظر در مصوبه خود و تصمیم بر پخش زنده مناظرات گفت: مناظرات زنده انتخاباتى فرصتى براى آگاهى بيشتر مردم است اما لوازمی دارد که باید رعایت شود و مبناى تبليغات انتخاباتى بايد آگاهى بخشى به معنای واقعی به مردم باشد نه هياهو و جنجال بی فایده .
مناظرات زنده فرصتى براى درك بهتر و آگاهى
بيشتر مردم از اوضاع كشور و مواجهه ى آنها با حالت جدى ترى از مسائل انتخاباتى است.
از اين جهت بايد مناظرات زنده را فرصتى مغتنم براى جلب نظر مردم و به ميدان آوردن
آنها و افزايش مشاركت بيشتر آنها در انتخابات دانست. همچنين مناظرات زنده باعث مى
شود كه مواجهه با شخصيت واقعى كانديداها صورت گيرد و علاوه بر اين مديريت صحيح اينگونه
از تبليغات انتخاباتى باعث مى شود كه هزينه هاى تبليغات انتخاباتى كاهش يابد و نيازى
به تبليغات پرخرجى كه در عرصه انتخابات متاسفانه گاه شاهد آن هستيم، نباشد.
البته مناظرات زنده و پرهيجان نيازمند توجه به لوازم
و در نظر گرفتن برخى مسائل در حاشيه ى آن نيز هست. در عين زنده بودن مناظرات بايد
دقت شود كه اين مناظرات به گونه اى صورت گيرد كه از فضاسازى و جوسازى بيهوده و كم
فايده و خارج شدن از فضاى منطقى و بحث آگاه ساز به سوى بحث عصبى و جنجالى پرهيز شود.
همچنين بايد از رفتارهاى خلاف قانون و اخلاق در
مناظرات پرهيز شود و روند برگزارى با همكارى كانديداها به گونه اى باشد كه بر آگاهى
مردم بيافزايد نه بر جنجال و هياهوى بى فايده و كم بهره. اين حواشى البته به گونه
اى نيست كه بتوان مدعى شد كه به خاطر مقابله با آنها بايد دست از فوايد مناظرات
زنده شست بلكه مسؤولان امر و كانديداهاى محترم بايد به گونهاى عمل نمايند كه مردم
از فوايد مناظرات زنده بهرهمند شوند و از مضرات احتمالى آن بركنار بمانند.
وی در بخش بعدی خطبه به هفتمين كميسيون
مشترك برجام با حضور ايران و كشورهاى ۱+۵ و تحريمهايى كه لغو نشد اشاره کرد و گفت
:
هفتمين نشست كميسيون مشترك برجام با حضور
ايران، كشورهاى گروه پنج بعلاوه يك و نماينده عالى اتحاديه اروپا در هتل كوبورگ وين
آغاز شد. كميسيون مشترك برجام بر نحوه اجراى برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) نظارت
دارد و در سطح معاونان و مديران سياسى وزراى خارجه ايران، كشورهاى ۱+۵ (آمريكا، بريتانيا،
روسيه، چين، فرانسه و آلمان) و نماينده عالى اتحاديه اروپا برگزار شد.
سيد عباس عراقچى معاون حقوقى و بينالملل
وزير امور خارجه كه رياست ستاد پيگيرى اجراى برجام را برعهده دارد، پيشتر اعلام كرده
بود كه در این نشست تمامى موارد بدعهدى، تعلل و مقابله جويى دولت آمريكا درباره برجام
را مطرح و پيگيرى خواهد كرد.
همچنين درخواست خريد ۹۵۰ تن كيك زرد از
قزاقستان طى يك دوره سه ساله كه با مخالفت انگليس، يكى از اعضاى گروه ۱+۵ روبه رو
شده است از ديگر موضوعات در دستور كار نشست كميسيون مشترك برجام است.
اين نخستين نشست كميسيون مشترك برجام پس
از روى كار آمدن دولت جديد دونالد ترامپ رييس جمهورى آمريكا است. با اين همه ترامپ
ادعا كرد ايران به علت اقدامات خود در ديگر مناطق و حوزه ها، به روح برجام پايبند
نبوده است.
مواردى كه طى ۴ ماه گذشته در حوزه برجام
و عملياتى شدن آن مطرح شده و چالشهايى كه به وجود آمده را مى توان به شرح زير ذكر
كرد:
۱- بدعهدى انگليس در قرارداد دريافت
۹۵۰ تن كيك زرد: بيستم اسفندماه على اكبر صالحى رئيس سازمان انرژى اتمى در حاشيه تجليل
از كارآفرينان نمونه در خصوص ۹۵۰ تن كيك زردى كه قرار بود خريدارى و وارد كشور شود
گفت: ما قراردادى را با مونيز و ۱+۵ در آخرين جلسه در فرانكفورت داشتيم كه به امضا
رسيد، اما متاسفانه در لحظات آخر انگليس بدعهدى كرده كه اين موضوع توسط وزارت امور
خارجه پيگيرى مى شود و اگر عملياتى شود ظرف ۳ سال ۹۵۰ تن به ذخاير ما اضافه خواهد
شد.
۲- اظهارات ضد برجامى مقامات آمريكايى:
«دونالد ترامپ» رئيس جمهور آمريكا هفته گذشته در يك كنفرانس خبرى مشترك با نخست وزير
ايتاليا مدعى شد كه ايران به «روح برجام» پايبند نيست. وى روز بعد در مصاحبهاى منظور
خود از عدم پايبندى ايران به روح برجام را اقدامات منطقهاى جمهورى اسلامى خوانده بود.
مارك روبيو سناتور جمهوري خواه آمريكايى
نيز در تازه ترين موضع خود عليه برجام، اعلام كرد كه توافق هسته اى توافقى الزام
آور نيست زيرا توسط كنگره به تصويب نرسيده است.
ركس تيلرسون وزير خارجه آمريكا اواخر فروردين
ماه در نشستى خبرى گفته بود: برجام هدف ايران براى تبديل شدن به كشور هسته اى را فقط
به تأخير مى اندازد. اين توافقنامه تنها دستيابى ايران به بمب هستهاى را به تاخير
انداخته در حالى كه نتوانسته تهديدهاى ايران را در عرصه هاى ديگر مهار كند.
وزير خارجه آمريكا پيش از اين نيز در جلسه
استماع سناى آمريكا و قبل از اينكه به سمت وزير امور خارجه منصوب شود، صراحتاً اعلام
كرده بود كه دولت ترامپ خواستار بازبينى توافق هستهاى با ايران است.
مطابق برجام هر اقدام يا اظهار نظرى كه
منجر به تضعيف برجام شود برخلاف روح برجام خواهد بود و بايد در كميسيون مشترك مطرح
شود.
۳- عدم گشايش در زمينه مباحث مالى و بانكى:
اين موضوع همچنان در دستور كار وزارت خارجه است زيرا طرف مقابل از گشايش در اين حوزه
طفره مى رود و در آخرين مورد بدعهدى نيز انگليس از افتتاح يك حساب ارزى براى نقل و
انتقالات بانك مركزى ايران طفره رفته است.
۴- به نظر مى رسد كه موارد ذكرشده ازجمله
محورهاى مورد بحث هيأت ايرانى با ۱+۵ باشد كه مطرح خواهد شد يا طرف ايرانى بايد به
آنها توجه ويژهاى داشته باشد؛ به خصوص اظهارات ضد برجامى مقامات آمريكايى كه ظاهراً
اهدافى را دنبال مى كند و نيز عدم گشايش مالى و بانكى كه هنوز معضل اصلى نقل و انتقالات
مالى ايران بعد از برجام محسوب مى شود.
حجت الاسلام و المسلمین بهرامی در بخش پایانی خطبه به تبیین راهبرد مقام
معظم رهبری در انتخابات دوازدهم رياست جمهورى
پرداخت و گفت :
با نگاهى به رفتار انتخاباتى رهبر معظم
انقلاب به عنوان عالى ترين مقام كشور در طول دوران رهبرى از ۱۳۶۸ تاكنون، مى توان
سياستهاى راهبردى معظم له در امر انتخابات را در اصول زير ملاحظه كرد:
الف. صيانت و حمايت از آزادى و سلامت انتخابات:
رهبرى همواره در طول اين سالها بر امانتدارى نظام جمهورى اسلامى نسبت به صيانت و حمايت
از آزادى و سلامت انتخابات تأكيد داشتهاند. انتخابات ۱۳۷۶ (انتخاب آقاى خاتمى)،
۸۸ و ۱۳۸۴ (انتخاب آقاى احمدىنژاد) و ۱۳۹۲ (انتخاب آقاى روحانى) كه از پرچالشترين
انتخابات رياست جمهورى بوده است، رفتار انتخاباتى رهبرى مؤيد اين مسأله است.
ب. حمايت از حضور همه گرايشهاى سياسى:
رهبرى بارها تأكيد بر امر حضور همه گرايشهاى سياسى و سليقه هاى مختلف در امر انتخابات
داشته اند چراكه در ذات تفكر و رفتار ايشان انتخابات آزاد و رقابتى قرار دارد.
رهبرى همواره با فراخوان از افراد با صلاحيت
با سليقه هاى مختلف و جريانهاى معتقد به جمهورى اسلامى، خواهان مشاركت فعال در انتخابات
بودهاند. «در انتخابات همه سليقه ها بايد شركت كنند. اين هم حق همه است و هم وظيفه
همه است. انتخابات مال يك سليقه خاص، يك جريان فكرى و سياسى خاص نيست.» (بيانات رهبرى
در حرم مطهر رضوى نوروز ۱۳۹۲) البته رهبرى همواره «نفى فتنه» و «لزوم مرزبندى با مخالفان
جمهورى اسلامى» را به اشخاص و جريانات سياسى گوشزد كرده اند.
ج. حضور گسترده فراگير مردم: مشاركت حداكثرى
همواره در سپهر راهبردهاى رهبرى براى هر انتخاباتى به ويژه رياست جمهورى بوده است.
رهبرى همواره حضور گسترده مردم در انتخابات را اصل و اساس انتخابات برشمرده اند:
«به نظر من مسأله اول در انتخابات، مسأله انتخاب اين شخص يا آن شخص نيست، مسأله اول
حضور شما مردم است كه نظام را تحكيم مىكند، پايه هاى نظام را مستحكم مى كند، آبروى
ملت ايران را زياد مى كند، استقامت كشور را در مقابل دشمنان زياد می كند و دشمن را
از طمع ورزيدن به كشور و از فكر ضربه زدن و توسعه فساد و فتنه منصرف میكند و اين
مهم است. پس مسأله اول، شركت در انتخابات است.» (بيانات رهبرى در جمع مردم استان كردستان
۲۲/۲/۱۳۸۸) رهبرى با فراخوان عمومى از همه ايرانيان در هرجاى جهان كه هستند، خواهان
حضور در انتخابات شده اند «حتى اگر نظام جمهورى اسلامى را قبول ندارند» اما به خاطر
«علاقه به ايران» به شركت همه ايرانيان در انتخابات دعوت كرده اند.
د. قانون به عنوان فصل الخطاب: رهبرى
همواره به قانون به عنوان پايه و اساس امور و فصل الخطاب بودن تأكيد داشته اند و
بارها تأكيد كرده اند: «زير بار رفتارهاى غيرقانونى نمی روم.» ايشان همواره به «برگزارى
به موقع انتخابات در زمان مقرر» تأكيد و اصرار داشته اند؛ از سوى ديگر ايشان «حمايت
از نهادهاى قانونى چون شوراى نگهبان قانون اساسى» را وظيفه مبرم خود دانسته اند. رهبرى
بارها اظهار داشته اند: «ممكن است قانون اشتباه باشد يا اشتباه عمل شود ولى قانون
بد از بی قانونى بهتر است.»
ه. رأى مردم به مثابه حق الناس: موضع
رهبرى مبنى بر اينكه آراى مردم حق الناس است و مسؤلانه بايد از آن صيانت كنند، صرفاً
يك سفارش يا توصيه مسؤليتى ساده نيست، بلكه موضعى فقهى و متكى بر ابتكارات اجتهاد شيعى
در فقه سياسى است. اين تأكيد كه می توان آنرا در پاراديم فقه، حكمى حكومتى دانست،
خط بُطلان بر كمرنگى نقش مردم در مشاركت سياسى در نظام جمهورى اسلامى است.
علاوه براين، تأكيد معظم له بر حفظ آرامش، امنيت و انتخاب هوشمندانه و در تراز انقلاب اسلامى از جمله محورهايى است كه مورد تأكيد معظم له همواره بوده است.