در حالي که نقش رستم از گزند راه آهن جنوب در امان ماند، اين بار مسئولان راه آهن قصد دارند با ايجاد تونل از تنگاب عبور کنند. به اين ترتيب قلعه دختر، بناي ساساني نقاره، نقش برجسته پيروزي اردشير بر اردوان و تاج گذاري اردشير و تعداد بيشماري محوطه پارينه سنگي تا دوره اسلامي در خطر خواهند بود.
به گزارش CHN، به گفته باستان شناسان خط راه آهن جنوب پس از گذشت از نقش رستم راهي شيراز ميشود و از آنجا نيز به طرف اهرام ميرود. در اهرام اين خطوط به دو بخش تقسيم ميشود که يکي مسير بوشهر و ديگري مسير عسلويه را در پيش ميگيرد.
اما پيش از آنکه اين خطوط به اهرام برسند بايد از فيروز آباد عبور کنند که به ظاهر تنها راه رسيدن به فيروز آباد، تنگه باستاني تنگاب است. در اين تنگه قرار است خطوط راه آهن با گذشتن از کوه به دشت فيروز آباد برسد.
"عليرضا برزگر"، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان فارس در اين باره به CHN گفت: «ما از مسئولان راه آهن خواستيم نقشه عبور خط راه آهن جنوب را به ما بدهند. اين کار هنوز انجام نگرفته اما گفته ميشود اين خطوط قصد عبور از تنگه باستاني تنگاب را دارند.»
به گفته وي شنيدهها درباره عبور خطوط از تنگاب به گوش ميرسد اما تا زماني که نقشه ها تحويل داده نشود نميتوان در اين باره اظهار نظر کرد.
وي در ادامه گفت: «سازمان ميراث فرهنگي همچون گذشته و زماني که راه آهن قصد عبور از نقش رستم را داشت جلوي هرگونه تخلف و تجاوز به حريم قانوني آثار باستاني را ميگيرد.»
تنگاب، تنگهاي باريک و کهن است که مسير شيراز به فيروز آباد را به هم متصل ميکند. از گذشته هاي دور رودخانه اي از اين تنگه باستاني عبور کرده و پس از انقلاب نيز جاده شيراز _ فيروز آباد از داخل آن کشيده شده است.
عمده آثار باستاني تنگاب، متعلق به دوره ساساني بوده که شامل قلعه دختر، بناي نقاره، نقش برجسته پيروزي اردشير بر اردوان و همچنين نقش برجسته تاج گذاري اردشير است.
به گفته کارشناسان ميراث فرهنگي خطوط راه آهن امکان عبور از تنگاب را ندارند، زيرا از يکي طرف رودخانه و از طرف ديگر جاده شيراز _ فيروزآباد امکان عبور خطوط راه آهن را از بين برده است. به اين ترتيب مسئولان راه آهن قصد دارند تا با ايجاد تونل مسير تنگاب را پيموده و خود را به دشت فيروزآباد برسانند.
اين تونل قرار است درست در کوهي زده شود که بالاي آن بناي نقاره، که به نوعي ساختمان نگهباني دوره ساساني بوده احداث شود. به گفته کارشناسان احداث تونل که همراه انفجار است، قطعا باعث آسيب به بناي نقاره ميشود.
از سوي ديگر بناي قلعه دختر، که به دوره اواخر اشکاني و اوايل ساساني مربوط ميشود و نخستين قلعه اردشير است، درست در 500 متري انفجارهاي تونل در کوه مجاور قرار گرفته است.
اين بنا هم اکنون در حال باز شدن و از هم پاشيده شدن است و ديوارهاي آن به وسيله بست ها و کابل هاي فلزي نگه داشته شده است.
به گفته کارشناسان در صورتي که انفجارها به منظور احداث تونل آغاز شود، اين بنا از هم ميپاشد و شايد لطمات جبران ناپذيري به آن وارد آيد.
همچنين در اين ميان نقش برجسته هاي دوره اردشير نيز وجود دارد که مي توانند بر اثر اين انفجارات دچار آسيب شوند.
از سوي ديگر تنگاب محوطه اي باستاني و نسبتا بکر است. هرچند پيش از اين جاده شيراز _ فيروزآباد تا اندازه اي باعث برهم زدن بستر بکر منطقه شده اما از آنجايي که اين جاده نسبتا روي جاده قديم کشيده شده، ميزان مداخله کمي در منطقه داشته است.
به گفته کارشناسان ميراث فرهنگي، قيام اردشير عليه اردوان از اين تنگه باستاني آغاز شده و اين موضوع توسط نقش برجسته ها، بناها و محوطه هاي ساساني موجود در اين تنگه به خوبي قابل رويت است.
از طرفي محوطه باستاني تنگاب مملو از آثار باستاني بوده که از دوره پارينه سنگي تا دوران اسلامي قابل تقسيم بندي هستند.
با اين حال رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تاکيد دارد که پس از ارائه نقشه هاي عبور خطوط راه آهن بهترين مسير براي انتقال اين خطوط توسط کارشناسان ميراث فرهنگي انتخاب ميشود و مثل ماجراي نقش رستم بدون آنکه به آثار باستاني آسيبي برسد، خطوط راه آهن به مسير خود ادامه ميدهد.