به گزارش علی دهقان خبرنگار کازرون نما، میثم کلاهی دبیر برگزار کننده این همایش در این خصوص عنوان کرد: دو کتاب از زنده یاد سیدحسن اجتهادی به نام "بر آب ها و آبی ها" که توسط انتشارات قو و "با آنچه در زمینه و صحنه است" که توسط انتشارات حس هفتم بعد از درگذشت آقای اجتهادی به چاپ رسیده است، با حضور علاقمندان، شاعران و صاحب نظران و استادان علی موسوی گرمارودی، حمیدرضا شکارسری، محمدصادق رحمانیان، عمادالدین شیخ الحکمایی، مهدی تقی نژاد، محمد عارف، فرشاد فرشته حکمت، قاسم صرافان و حسین رضوی فرد رونمایی شد.
سیدعلی
موسوی گرمارودی شاعر و نویسنده و گوینده رادیو در این مراسم در مورد زنده یاد سیدحسن
اجتهادی، گلایه ای از رسانه ها کرد که چرا در زمان حیات ایشان به سراغشان نرفتند و
باعث شدند بعد از فوتشان تازه با ایشان و آثارشان آشنا شویم.
محمدصادق
رحمانیان شاعر اهل گراش استان فارس و مدیر رادیو فرهنگ هم اذعان داشت: با وجود اینکه
هم استانی مرحوم اجتهادی بوده، ولی تاکنون از ایشان در رادیو فرهنگ نامی نبرده و شعری
نخوانده است؛ که در آینده این مسئله با توجه به این که دو کتاب از آقای اجتهادی به
چاپ رسید، جبران خواهد شد.
مهدی
تقی نژاد شاعر و نویسنده کازرونی هم از دیگر سخنرانان این مراسم عنوان کرد: سیدحسن
اجتهادی مربوط به نسل دوم دوره معاصر شاعران فارس می باشد و تاثیرات به سزایی بر شاعران
هم نسل خود در کازرون و شیراز داشته است و اگر ایشان در تهران زندگی می کردند، می توانستند
تاثیر بر کل شاعران ایران بگذارد.
فرشاد
فرشته حکمت نویسنده، کارگردان و هنرمند کازرونی نیز در ادامه این مراسم طی سخنانی بیان
داشت: دوره حسن اجتهادی دوره ظهور غولها در شعر بود و حسن اجتهادی یکی از ستارگان
درخشان ادبیات ایران است که می بایست برای درک بهتر ایشان و آثارشان شرایط تاریخی،
سیاسی، اجتماعی و جغرافیایی محل زندگی ایشان بررسی شود. زنده یاد سیدحسن اجتهادی در
سرزمین پارس که مملو از آثار باستانی و طبیعت شگفت انگیز است زندگی می کرد و جهان شعریش
پر از استعاره از طبیعت است و نگاه رمانتیکی به زندگی، طبیعت و عشق داشتند.
حمیدرضا
شکارسری منتقد ادبی، در این مراسم در پاسخ به این سوال که با توجه به آثار منتشر شده
از زنده یاد سیدحسن اجتهادی، چه شاخصه هایی را در آثار ایشان برجسته می بینند، تشریح
کرد: نزدیک به نیم قرن شاعری، قطعا همراه با فراز و فرودهایی بود که باعث بروز ویژگی
تنوع در آثار ایشان هم از لحاظ فرم و قالب و هم از لحاظ موضوع و محتوا شده و این خودش
یکی از شاخصه های برجسته اشعار اجتهادی است. همچنین فرارَویهای فرمی شاعر، تصادفی
نبود، بلکه به صورت حساب شده این تغییرات در راستای افزودن به غنای کار ایجاد شده و
در بسیاری از موارد، زبان نو ایشان نیز در آثار بارز می شود. علاوه بر این برخی از
قالب های استفاده شده نیز، ابداع خود ایشان است.
در
ادامه محمد عارف نویسنده، کارگردان، شاعر و استاد انسان شناسی هنر دانشگاه، پیرامون
شخصیت زنده یاد حسن اجتهادی این گونه اظهار داشت که: حسن اجتهادی همه ی زندگیش را قربانی
شعر کرد، به خاطر همین در اقیانوسی غرق شد و از کلامی استفاده می کرد که همه جانبه
بود و یک سویه نبود و به موضوعات مختلفی در شعر پرداخت. همچنین حسن اجتهادی چوپان خوب
کلام بود و در عین حال واژه سازی می کردند و با تسلطی که بر درام، سینما و تئاتر داشتند،
توانستند معماری جذاب دراماتیک از کلمات بیافرینند. با وجود اینکه به نظر می رسد ادبیات
فولکلور در آثار اجتهادی وجود ندارد ولی اتفاقا من فکر می کنم غرق در فضای فولکلور
است؛ اما با یک تن پوش کلاسیک به شعرهای مدرنش خصوصا شعرهای نیمایش پرداخته و همین
باعث می شود که ما احساس کنیم حسن اجتهادی هم شاعر نو پرداز، کلاسیک کهن گرا و هم از
ادبیات روز ایران در شعرهایش برخوردار است، در عین اینکه سرنخ تمام واژگانش در فولکلور
منطقه زندگیش ریشه دارد.
حسین رضوی فرد شاعر، پژوهشگر و مجری این مراسم نیز در پایان، یکی از ویژگی های برجسته اشعار اجتهادی را، بهره گیری از چند لحن و زبان در اشعار کلاسیکش، به ویژه در دفتر «از مجموعه اشکال و تصاویر» و اشعار سپیدش خصوصا در دفتر «پنجره های گشوده بر گلوی جهان» دانست و عنوان کرد سید حسن اجتهادی با این توانایی که ریشه در آشنایی وثیقش با ادبیات کهن فارسی و در عین حال شعر دوره معاصر دارد ذائقه مخاطب را نو به نو می کند.
گفتنی است: در این مراسم، عمادالدین شیخ الحکمایی و قاسم صرافان
به سخنرانی و شعرخوانی پرداختند و رضا حکیم و مهدی رضایی، چند شعر از سیدحسن اجتهادی
را همراه با موسیقی اجرا نمودند. همچنین خانم زهرا فرشته حکمت، نقاش خوش ذوق کازرونی
در اثنای مراسم پرتره ای از زنده یاد سیدحسن اجتهادی را نقاشی و از طرف دبیر مراسم
به خانواده استاد اجتهادی که در مراسم حضور داشتند اهدا گردید.
این همایش به همت انتشارات حس هفتم بعداز ظهر روز دوشنبه ۲۸ مرداد ۹۸، در تهران، مجموعه کتابخانه و اسناد ملی ایران، خانه شعر و ادبیات برگزار گردید.