پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۴
سیزده شهریورماه 1357 مصادف با روز عید فطر بود. مردم ایران که تا آن روز با اجتماعات و راهپیمایی­ها نشان داده بودند که به چیزی به جز تغییر رژیم سلطنتی راضی نمی­شوند، در این روز نیز با برپایی نماز عید فطر با نمایش گسترده­تری به خیابان­ها آمدند تا انزجار خود را از رژیم نشان دهند. از سوی دیگر، رژیم نیز نمی­توانست مانع از اجرای احکام دینی توسط مردم شود زیرا که عید فطر عید بزرگ مسلمانان بود و مردم شرکت در آن را وظیفه دینی خود می­دانستند.
در همین حال مردم کازرون نیز در این روز نماز عید باشکوهی که در آن جمعیت بی­سابقه­ای حضور داشتند اقامه نمودند.
کازرونی­ها پس از برگزاری نماز عید به سوی ارتشیانی رفتند که در خیابان­ها مستقر شده بودند و با ریختن گل بر روی آنها، از آنها خواستند که به جمع مردم برای مبارزه با رژیم سلطنتی بپیوندند.
در این روز، شعارهایی همچون«ارتش تو بیگناهی / فرمانده­ات جلاد است» و یا «به کوری چشم شاه / ارتش برادر ماست» بر زبان­های مردم جاری شد تا از این طریق به ارتشیان گفته شود که مردم با آنها برادرند و قصد صدمه­زدن به آنها را ندارند و آنها را برای تسریع در سقوط رژیم به سوی خود دعوت کردند.
انعکاس موفقیت­آمیز تظاهرات روز عید در سراسر کشور و نیز پیروزی سازمان­دهندگان راهپیمایی طولانی 16شهریور در تهران که در حالی اتفاق افتاد که دولت اجرای هرگونه تجمع را ممنوع اعلام کرده بود، حکومت را بیش از پیش به وحشت انداخت.
در نتیجه دولت «شریف امامی» که به دولت «آشتی ملی» معروف شده بود، درصدد برآمد از خود واکنشی نشان دهد. اما این واکنش ظاهراً با نام «دولت آشتی ملی» مغایر بود زیرا هرچند که هنوز 15روز بیشتر از عمر این دولت نگذشته بود، با این حال این دولت با اعلام حکومت نظامی در تهران و یازده شهر کشور، بطور آشکار نشان داد که هدفی جز سرکوبی مردم آزاده­ی ایران ندارد.
در روز 17شهریور، دولت برای مقابله با خیزش مردم ایران، درصدد برآمد تا در برخی از شهرهای کشور که به جز تهران، 11 شهر دیگر را نیز شامل می­شد، حکومت نظامی برقرار کند.
همزمان با این مساله در کازرون نیز روز 17شهریور حکومت نظامی برقرار و مقررات حکومت نظامی به اجرا درآمد و ارتشی­ها خیابان­های شهر را در کنترل خود قرار دادند.
در همین حال حضرت امام خمینی (ره) با صدور اطلاعیه­ای اجرای حکومت نظامی در برخی شهرهای ایران را اثبات کننده­ی اوج ذلت رژیم به واسطه نداشتن پایگاه در میان مردم ایران دانست. وی حکومت نظامی را نه تنها غیرقانونی قلمداد نمود بلکه آن را جرم دانست و دستور دهنده­ی آن را مجرم. حضرت امام(ره) در همین اطلاعیه سخن تاریخی خود را به گوش مردم ایران رساندند: «ای کاش خمینی در میان شما بود و در کنار شما در جبهه­ی دفاع از حق تعالی کشته می­شد».
در کازرون شدیدترین مقررات حکومت نظامی برقرار گردید و سرتیپ احمدغفاری به عنوان فرماندار نظامی کازرون و حومه آغاز به کار کرد. همزمان با اعلامیه شماره­ی 1 فرمانداری نظامی تهران، فرماندار نظامی کازرون نیز طی اعلامیه­ای ساعات منع عبور و مرور را از ساعت 5 صبح تا 7 بعد از ظهر اعلام نمود.
شهر کازرون در این روز در محاصره­ی تانک­های زیادی قرار گرفت و خودروهای پر از سربازان مسلح در همه خیابان­های شهر مستقر گردید. با این وجود، افزایش قوای نظامی نتوانست مانع خیزش مردم کازرون و به ویژه جوانان گردد.
کوچه­های شهر و خیابان­های مختلف شاهد تظاهرات پراکنده­ی مردم بود و دود و آتش و تیراندازی­های پراکنده نیروهای نظامی، شهر را در خود فرو برده بود.
اما این روز، در تهران مصادف شد با روزی که بعدها از آن تحت عنوان «جمعه سیاه» یاد شد. کشتار بی­رحمانه مردم تهران که بیش از صدها نفر در آن جان باختند، نشان داد که رژیم سلطنتی برای بقای خود، دست به هر جنایتی خواهد زد. کشتار مردم در این روز نه تنها از سوی مردم ایران بلکه از سوی جهانیان مورد نفرت و انزجار قرار گرفت و موجی از انتقادات داخلی و خارجی را متوجه رژیم نمود.
مردم کازرون یک روز پس از این واقعه، تنفر و انزجار خود را با تعطیل کردن مغازه­ها و برپایی عزای عمومی آشکار ساختند و با وجود برقراری حکومت نظامی در این شهر و استقرار تانک‌ها و نیروهای مسلح در خیابان­ها، به خیابان­ها آمده و علیه حکومت و دولت شریف امامی و جنایات مزدوران رژیم در میدان شهدای تهران، به تظاهرات پرداختند.
در این روز مردم کازرون سینه­زنان به سوگواری و با دادن شعارهایی همچون «ما همه سرباز توایم خمینی / گوش به فرمان توایم خمینی» و «وای اگر خمینی حکم جهادم دهد / ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد» به خیابان آمدند و در برخی از مکان­ها نیز با نیروهای مسلح درگیر شدند.
در همین روز فرمانداری نظامی کازرون با صدور اطلاعیه­ای از مردم خواست که تظاهرکنندگان را به نیروهای نظامی معرفی کنند. همین فرمانداری نظامی در اطلاعیه­ی دیگری برای تسریع در برخی از کارهای شخصی و ضروری اهالی کازرون؟! ساعت رفت و آمد را به 5:30 صبح الی 8 شب تغییر داد. با این حال این اطلاعیه­ها در روحیه انقلابیون کازرون هیچ تأثیری نداشت و آنها فعالیت­های انقلابی خود را بیش از پیش افزایش ­دادند.
افزایش موج اعتراضات مردمی در روزهای 17 و 18 شهریور ماه، موجب شد فرمانداری نظامی کازرون به اقدامات امنیتی بیشتری دست زند. این فرمانداری در اطلاعیه­ای که روز 19شهریورماه منتشر شد، ورود و خروج بیش از دو نفر را به مساجد و نیز هرگونه اجرای سخنرانی و وعظ در مساجد شهر را ممنوع اعلام نمود.
در این اطلاعیه همچنین اعلام شده بود که هرگونه برگزاری نماز جماعت باید تحت نظارت مأمورین انتظامی برگزار شود. این اعلامیه­ها که برای به رعب و وحشت انداختن اهالی توزیع ­شد نه تنها هیچگونه خللی در فعالیت­های انقلابی مردم کازرون به وجود نیاورد، بلکه انقلابیون کازرون، خود را برای حرکت­های گسترده­ی دیگری که می­بایست به اضمحلال رژیم سلطنتی بیانجامد آماده­تر می­ساختند.
 
 
نویسنده: موسي مطهري‌زاده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹