پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۳۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۸
يكي از عوامل اجتماعي موثر در شكل‌گيري حركت‌هاي يك انقلاب بهره‌گيري از كاركرد تشكل است، چنانچه در يك محيط اجتماعي عناصر آگاه و توانمندي باشند كه بتوانند از اين اهرم بخوبي استفاده كنند، به آساني مي‌توانند با استفاده از نيروي تشكيلاتي و با تبيين اهداف خود و همراه كردن مردم با آن اهداف به منظور مورد نظر دست يابند.
 
تشكيلات افراد را بصورت يك پيكره واحد درآورده‌، همه‌ي افراد جذب شده را در يك ارگانيسم بصورت منظم بكار مي‌گيرد، در يك تشكيلات ساختار مختلف يك ارگانيسم مثل سيستم عصبي و استخوان‌بندي و سيستم گردش خون و ... در نهايت سيستم تصميم‌گيري و مغز را با استفاده از اعضاء تشكيلاتي ايجاد مي‌شود، سپس هر جمعي از افراد تشكّل را به مأموريتي مي‌گمارد و با هماهنگ‌سازي آن‌ها، اهداف موردنظر بوسيله‌ي آن افراد محقق مي‌گردد.
 
شكل‌گيري يك انقلاب نياز به پايه‌ريزي تشكيلاتي دارد تا آحاد اجتماع را نسبت به اهداف آن انقلاب توجيه نموده و با خود همراه سازد، تشكيلاتي كه بتواند از تمامي نيروهاي جامعه بصورت منظم و مناسب استفاده نموده و جامعه را با خود هماهنگ سازد. الزامات اين امر اعتقادات مشترك و هدف مشخص و شفاف‌سازي شده است، كه از بنيان منطقي قوي و قابل اعتمادي برخوردار باشد، كه به آساني مورد پذيرش همگان قرار گيرد.
 
در كشور ما از دير باز اين امر مورد توجه بوده و عناصر مختلف در صدد بهره‌گيري از اين پتانسيل براي دستيابي به اهداف خود بوده‌اند. علماء در نهضت تنباكو، روشنفكران و علماء در قيام مشروطه، روشنفكران و بعضي از علماء در نهضت ملي شدن نفت، همه از نمونه‌هاي قدرت تشكل در جامعه هستند.
 
اگرچه بعضي از تشكل‌هاي تأسيس شده بعلّت ماهيت غير مردمي اعتقادات و اهدافشان نتوانستند در هماهنگ‌سازي جامعه با خود موفق باشند و افراد خود را نيز ضايع نموده و از دست دادند، مثل حزب توده، چريك‌هاي فدايي خلق، سازمان منافقين و ده‌ها تشكيلات شكل گرفته و سپس متلاشي شده و يا شكست خورده‌اي كه در دهه‌هاي پنجاه و شصت و هفتاد شاهد آن بوديم. بعضي از تشكل‌ها در حوزه‌ي محدود جغرافيايي خاص و براي اهداف معين و محدود هدايت و حمايت‌هاي يك محدوده تشكيل مي‌شود. گاهي در سطح استان و گاهي هم در سطحي محدود‌تر، مثل شهرستان و يا محله و يا يك سازمان مثل انجمن‌هاي اسلامي، در سطح استاني آن، مثل حزب برادران كه در استان فارس به مركزيت شيراز در دهه‌هاي بيست و سي و چهل فعال بود و هنوز هم هواداران آن حزب در اعلام وفاداري خود دريغ نمي‌ورزند.
 
شكل‌گيري تشكيلات در شهرستان كازرون نيز از اين حقيقت جدا نبوده و نيست، در اين شهرستان به حسب ماهيت تبعيت جزء از كل هميشه تشكل‌هايي به تبع حركت‌هاي تشكيلاتي در استان و كشور شكل مي‌گرفت ولي با فراز و فرود آن‌ها ظهور و افول مي‌يافت و چون تابعيت مركزي داشت ماندگاري آن نيز تبعي بود .
 
در اين بين تشكل‌هايي منطقه‌اي، با اهداف محدود منطقه‌اي در انتخابات‌ها پا مي‌گرفت ولي چون اهداف قدرت‌طلبانه و يا فريب‌كارانه داشت ماندگار نشد، در اين بين تشكيلاتي كه در سال‌هاي چهل و پنجاه بوسيله‌ي مرحوم غلامرضا باقري‌ن‍‍‍‍‍ژاديان‌فرد و گروهي از دوستانش بر پايه‌ي اعتقادات ديني و با هدف تبليغ مباني اسلام پايه ريزي شد را مي توان ماندگار ديد و علي‌رغم گذشت بيش از چهل سال از ايجاد آن و سي و هفت سال فوت آن مرحوم هنوز آثار آن ماندگار است و تربيت‌شدگان آن تشكيلات به اهداف خود وفادار، كه جلسات هفتگي دعاي ندبه از بقاياي آن انديشه است، مجموعه فعاليت‌هاي موثر در جهت تبليغ دين كه در اين شهرستان شكل مي‌گيرد، خود مي‌تواند از آن حركت معنوي و مخلصانه الهام بگيرد.
 
ماهنامه شهرسبز، ش 50، شهريور 1378
 
نویسنده: مصطفي بخرد
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۸۷/۰۶/۲۷
41
0
از جمله دستاورد های آقای مصطفی بخرد و دیگر همراهانش میتوان تاثیر عمیق و ریشه ایی در اعتقادات شاگردانش که منجر به پیشرفتهای قابل توجه در زمینهای دینی و علمی و سیاسی آنان شد.
امروز اگر شاهد برخی ستارگان مذهبی و سیاسی و فرهنگی و مدیریتی مومن و متعهد نه تنها در شهرستان که در کشور هستیم میتوان ریشه آنان را در جلسات سیر مطالعاتی انجمن اسلامی جستجو کرد که مرهون زحمات این بنده خدا و یارانش از سالها قبل از انقلاب تا کنون میباشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲