پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۴۵۰۴
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۲:۰۱

مسأله‌ي تعويض ناگهاني فرماندار كازرون مهم‌ترين خبر اين هفته بود.

 

با فاصله‌ي اندكي پس از ابلاغ اين خبر به فرمانداري كازرون، سايت جامع كازرون نما كه به واسطه‌ي يكي از كاركنان فرمانداري (علي‌رغم اصرار ما نخواست نامش فاش شود) از جزييات ماجرا مطلع شده بود، به انتشار خبر آن اقدام كرد.

 

انتشار اين خبر در كازرون نما واكنش‌هاي مختلفي را برانگيخت. (نمونه‌هايي از اين واكنش‌ها در قسمت نظرات كاربران كازرون نما در ذيل اخبار مربوط به اين موضوع قابل مشاهده است.) اين تعويض از جهات مختلفي قابل بررسي است كه ادامه به آن خواهيم پرداخت.

 

1. روش تعويض

 

اعلام سرزده‌ي خبر تعويض فرماندار و معرفي سرپرست جديد فرمانداري كازرون فارغ از اينكه شخص فرماندار چه كسي و با چه كارنامه‌‌ي عملكردي و از چه گروه و جناحي باشد، كاري ناشايست و ناپسند است.

 

فرماندار نماينده‌ي دولت در شهرستان است و استانداري مي‌بايست پاسدار شخصيت انساني، اجتماعي و حقوقي نماينده‌ي خود در شهرستان‌ها باشد. اين نماينده اگر از عملكردي قوي برخوردار بوده است و بنا به مصالحي، استانداري تصميم به تعويض وي دارد، حتماً مي‌بايست براي تجليل از خدمات و عملكرد مثبت او و بنا به احترام شخصيت حقوقي دولت (چون فرماندار نماينده‌ي حقوقي دولت است) اين تعويض با نهايت احترام صورت گيرد.

 

اگر هم فرماندار از عملكردي ضعيف برخوردار بوده است تعويض اهانت‌آميز او موجبات مظلوميت وي در افكار عمومي را فراهم خواهد آورد و قطعاً به ضرر مجموعه‌ي استانداري و دولت تمام خواهد بود.

 

2. تجليل از خدمات فرماندار

 

نكته‌ي ديگر آنكه بي‌شك در نگاه دولت، هر فرمانداري از حداقل شرايط لازم براي انجام مسئوليت فرمانداري برخوردار بوده است كه او را به اين مسئوليت منصوب كرده اند و با توجه به اين شرايط حتماً خدمات غيرقابل انكاري از سوي آن فرماندار به مردم شهرستان محل مسئوليت، ارائه مي‌گردد. لذا اخلاق اسلامي حكم مي‌كند كه همگان اعم از دولت و شهروندان قدردان خدمات وي باشند.

 

متأسفانه فرهنگ قدرداني و تجليل به خصوص از مسئولان همشهري در شهرستان ما بسيار ضعيف و متروك است. گويا تصور مي‌شود كه قدرداني از زحمات انجام شده و تجليل از نقاط قوت به معناي انكار يا ناديده گرفتن ضعف‌ها يا خطاهاي احتمالي است.

 

لذا كازرون نما بر خود لازم مي‌داند كه زحمات و خدمات جناب آقاي مهندس صالح‌پور در انجام طولاني مدت مسئوليت فرمانداري كازرون تقدير نمايد.

  

3. گزينه‌ي جديد فرمانداري

 

همان طور كه در خبرها آمده است. هم‌زمان با تغيير مهندس صالح‌پور، جناب آقاي شريفي به سرپرستي فرمانداري كازرون (و نه به عنوان فرماندار) از سوي استاندار فارس منصوب شده است.

 

طبيعي است كه تعيين فرماندار يا سرپرست فرمانداري جزو حقوق و اختيارات اوليه استاندار است همچنان كه فرماندار سابق و فرمانداران اسبق با نظر مثبت استاندار به اين سمت انتخاب شده‌اند.

 

متأسفانه برخي از افراد پس از اعلام اين خبر با دست گذاشتن بر روي تعصبات قومي و قبيله‌اي و اشاره به انتخاب سرپرست فرمانداري از ميان برادران لر، سعي در تخطئه‌ي تصميم استانداري دارند ما اما هيچ‌گونه اعتقادي به دخالت دادن ملاك‌ها و گرايشات قومي در انتخاب مسئولان شهرستان نداريم. چه آنكه در مجموعه‌ي شهرستان كازرون اقوام و قوميت‌هاي متنوعي از گذشته تا به حال (با نهايت احترام) در كنار يكديگر زندگي كرده و مي‌كنند.

 

در كنار اين مسأله معتقديم؛ آنچه مي‌بايست و لازم است كه مورد توجه مسئولان استانداري واقع شود، توجه به شرايط و حساسيت‌هاي موجود در شهرستان است.

 

ما اصل تعویض فرماندار را امری کاملاً طبيعي مي‌دانيم و معتقدیم مسئوليت؛ هيچ‌گونه اصالتي نداشته و تنها وسيله‌اي براي خدمت به دنيا و آخرت مردم است لكن در انتخاب مسئولان مهم‌ترين مسأله، رعايت اصل شايسته سالاري است.

 

علاوه بر اين شهرستان كازرون به عنوان دومين شهرستان فارس؛ پس از شيراز، از تاريخ و فرهنگي قوي و از فرزنداني بزرگ، دين‌دار، متخصص و توانا برخوردار است. كازروني‌ها هم‌اكنون در نقاط مختلف كشور مسئوليت‌هاي مهمي دارند.

 

تصور اوليه‌ي ما بر آن بود كه سرپرست فرماندار نسبت به شهرستان كازرون، مشكلات و خصوصيات آن به كلي بيگانه است اما اخبار رسيده حكايت از آن دارد كه وي نيز از جهت مادر فرزند كازرون بوده و از گذشته با اين شهرستان مرتبط بوده است. همچنين پيش از اين مسئوليت‌هايي اجرايي را تجربه كرده است.

 

مهم‌تر از همه آنكه وي در حال حاضر به عنوان سرپرست فرمانداري (و نه به عنوان فرماندار) منصوب  شده است و پس از ارزيابي مديريت ايشان و ساير گزينه‌هاي احتمالي نسبت به انتخاب فرماندار كازرون اقدام خواهد شد.

 

گرچه لازم بود پيش از انتخاب وي با مسئولان و صاحب نظران شهرستان مشورت صورت بگيرد لكن در مقابل اين كار انجام شده نيز نمي‌بايست با شتابزدگي و پيشداوري اقدام كرد. بايد منتظر ماند و بدون كارشكني به ارزيابي عملكرد وي يا از طريق مجاري قانوني به پيشنهاد گزينه‌هاي قوي‌تر پرداخت.

  

4. يك اخلاق مذموم در فعالان سياسي كازرون

 

نكته‌ي ديگر آنكه متأسفانه از گذشته تا به حال برخي از افراد و گروه‌هاي سياسي كازرون با تشكيل حلقه‌هاي بسته از دوستان نزديك خود، همواره تلاش مي‌كنند تا با انكار توانايي‌هاي افراد خارج از حلقه‌ي دوستان خويش، مانع از مسئوليت‌ يافتن افراد خارج از اين حلقه‌ شوند.

 

به كارگيري اين روش مذموم گرچه در انحصار هيچ‌يك از گروه‌هاي مدعي اصلاح طلبي يا اصولگرايي نيست و هر يك به نوعي جلوه‌هايي از چنين عملكردي را در كارنامه‌ي خود ثبت كرده‌اند اما قباحت اين عمل زماني آشكارتر مي‌شود كه در يك گرايش سياسي طيف‌هاي گوناگون و متنوعي وجود داشته باشد. مثلاً اگر كساني كه در شهرستان به اصلاح طلب بودن مشهور شده‌اند خود به چند دسته تقسيم ‌‌شوند و هر دسته به فعاليت عليه دسته‌ي ديگر روي آورد و همچنين كساني كه در شهرستان به اصولگرا بودن مشهور شده‌اند به چند گروه تقسيم شده و عليه يكديگر فعاليت كنند در آن صورت مي‌توان تصور كرد كه هيچ شخصيت نخبه‌اي جز با مهاجرت از اين شهر و يا حضور انزواطلبانه از تخريب مصون نخواهد نماند.

 

به عنوان نمونه در گذشته شاهد بوده‌ايم كه در برخي از انتخابات‌ محلي مثلاً طيفي از يك جناح حتي حق كانديدا شدن براي طيف ديگري از جناح خود قائل نيستند و در صورت عدم موفقيت در انتخابات مسئوليت شكست خود را متوجه كانديدايي مي‌كنند كه بدون اجازه‌ي آنها (!) نامزد شده است!

 

اين اخلاق مذموم گاهي در انتخاب مسئولان شهري نمود مي‌يابد. گاهي افراد يك جناح حتي با ارسال گزارشاتي مخفي و يا با گسيل واسطه‌هايي نزد مسئولان استان و كشور به تخريب شخصيت افراد درون جناح خويش روي مي‌آورند تا مسئوليت مورد نظر به شخصيتي كه به خودشان نزديك‌تر است برسد! اين در حالي است كه در ظاهر نهايت ارادت خويش را به شخصيتي كه در حال تخريب او هستند نشان مي‌دهند!

 

اين روش‌هاي غير شرعي همواره چرخه‌ي مديريت‌هاي شهري را در دايره‌ا‌ي بسته و تنگ قرار داده است.

 

نتيجه‌ي ديگر اين اخلاق مذموم آن است كه گاهي مديريت‌هاي استاني و کشوري ترجيح مي‌دهند براي جلوگیری از دعوای گروه‌هاي بومي به معرفي نيروهاي غيربومي براي مسئوليت‌هاي مهم شهرستان اقدام كنند.

 

اميد آنكه با اصلاح اين روش‌ها مردم كازرون شاهد پيشرفت روزافزون شهر خود باشند.
 

 

تذكر: كازرون نما از مقالات تمام صاحبنظران با گرايش‌هاي مختلف فكري و سياسي استقبال مي‌كند.
 
 
 
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۱
هادی
|
-
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۱
0
0
درود بر کازرون نما که فارغ از جناح بندیهای سیاسی رسالت رسانه ای خود را به نحو احسن انجام می دهد
همشهری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۱
0
0
برادر من اینقدر برای خودتان پیام نذارید و نوشابه باز نکنید . یه مقدار که تأمل کنید می بینید کازرون نما عملا خط مشی برادران صنعتی رو که اتفاقا در حمایت از استاندار هم هست به نمایش گذاشته .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۱
0
0
راست میگه دیگه .....چقد برای خودتون پیام میذارین!!خیلی ضایع است!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۱
0
0
یعنی ... قحط بی که یه ....بش فرموندار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۲
0
0
ای کازرون نمااا سلام .... ما که می دونیم خطت چه خطیه! خط میخییه!!! سلام آقا سر پرست هم برسون!
م
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۲
0
0
متاسفانه استانداران كشور هيچگونه ارزشي لااقل براي شخصيت انساني افراد قايل نيستند .نه تنها در فارس بلكه در همه جا رسم شده .اين ضعف دولت احمدي نژاد در اين زمينه هست .دزد هم اينگونه نمي گرفتند كه فرماندار دست باك كازرون را عوض كردند .به هرحال بايد مقابله كرد تا روش نشود
ناشناس
|
-
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۴
0
0
شتر در خواب بيند پنبه دانه گهي لپ لپ خورد گه دانه دانه!
برگشت فرماندار عزل شده كازرون و دار و دسته اش به فرمانداري يك خيال خام بيشتر نيست.
در مديريت عزل يك مساله قابل قبول و پذيرفته شده است. استاندار با معيارهايي كه براي مديرانش دارد حالا به دليل ناتواني يا هر چيز ديگر تصميم به عزل فرماندار گرفته و اگر آدم دو دستي به پست و مقام نچسبيده باشد بايد به راحتي با اين مساله كنار بيايد.
آيا عزل تعدادي از وزاراي ارزشي دولت احمدي نژاد در پايان دولت نهم مثل لنكراني، اژه اي و... باعث شد كه آنها كولي بازي راه بياندازند؟!
يا هفته نامه سلمان بخاطر عزل آنها چه كرد كه امروز بخاطر عزل مدير مسئولش شهر را به آشوب كشيده؟!
ناشناس
|
-
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۴
0
0
چرا كازرون نما به تخريب مهندس صالح پور مي پردازد؟

----------------------------------
با سلام
كازرون نما نه تنها مهندس صالح پور را تخريب نكرده است بلكه در يادداشت سايت از خدمات ايشان به كازرون تقدير هم كزده است علاوه بر اين ما حتي پاسخ وي به نظر يكي از كاربران درباره‌ي دارايي‌هايشان را در حالي كه مي‌توانستيم به انتشار آن تنها ذيل نظر مذكور اكتفا كنيم براي آنكه حقي از ايشان ضايع نشود و كساني كه احياناً نظر آن كاربر را خوانده اند ولي متوجه پاسخ فرماندار سابق نشده اند به قضاوت يك طرفه نپردازند پاسخ ايشان را به صورت يك پست مستقل منتشر كرديم.
نكته‌ي ديگر آنكه اگر منظور شما از تخريب انتقاداتي است كه در بخش نظرات كاربران منتشر شده است، عرض مي‌كنيم كه كازرون نما تنها نظراتي را منتشر نمي‌كند كه آنها را حاوي توهين يا تهمت به اشخاص ارزيابي كند (چنانچه در چند روز اخير برخي از اين نظرات را منتشر نكرده‌ايم يا آنها را با حذف كلمات حاوي تهمت يا توهين منتشر كرده‌ايم)
به هر حال سبك كازرون نما انتشار نظرات ولو تندي است كه در آنها توهين يا تهمت نباشد.
با تشكر
كازرون نما
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۱
0
0
... باید برود و توبه کند که گناهان و خیانتهای گذشته اش جبران شود و از تمام کسانی که حقشان ضایع شده حلالیت طلب کند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۰
0
0
همه شما سر تا پايك كرباسيد
جمع كنيد اين دغل بازيها
خلايق هر چه لايق
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۱
0
0
انشاالله با ایستادگی آقای شریفی و حمایت حاج آقای مشی که گفته اند کمال همکاری با آقای شریفی را خواهند داشت شهر مان به پیشرفتی که در خور آن است برسد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۶/۳۱
اذان صبح
۰۵:۳۱:۵۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۱:۲۶
اذان ظهر
۱۲:۵۶:۴۳
غروب آفتاب
۱۹:۰۰:۲۲
اذان مغرب
۱۹:۱۶:۱۸