پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۸
بخش تاريخ كازرون ‌نما
اسنادي كه از اين پس ارائه خواهد شد داراي نكات ابهام يا رمز‌هايي است كه براي فهميدن بهتر آنها مطالعه متن زير ضروري است.
 
يكم. تاريخ بكار رفته در بسياري از سندها، تاريخ شاهنشاهي است و بر اين اساس مثلا تاريخ 2536 مطابق با سال 1356 شمسي و 2537 مطابق با سال 1357 خواهد بود. و عدد 36 حاكي از سال 56 و عدد 37 حاكي از سال 57 مي‌باشد.
 
دوم. دستورالعمل ساواك اين بود كه انعكاس تعابير ضد شاه در گزارش‌هايي كه منابع و جاسوسان اين دستگاه امنيتي مي‌نوشتند، با كد نگاشته شود. اين كدها براي محمدرضا پهلوي، كلمه‌ي «منصور» و عدد «66» بود. بنابر اين تعابير «مرگ بر 66» و يا «نابود باد حكومت منصور» كه احياناً در بعضي از سندها ديده مي‌شود همان «مرگ بر شاه» و «نابود باد حكومت شاه» است.
 

سوم. در بيشتر گزارشات ساواك، نظرهايي داده شده كه از نظر دهنده با كلمات رمز ياد شده است. اين كلمات رمز معمولاً اسامي روزهاي هفته است و منظور از آنها اين است:

نظريه‌ شنبه: نظر منبع نفوذي ساواك گزارشگر است كه از طريق مشاهده مستقيم يا از راه‌هاي ديگر ارائه شده است.

نظريه يكشنبه: نظر رهبر عمليات است كه پس از گزارش منبع آن را تأييد يا تحليل مي‌كند.

نظريه دوشنبه: نظر رئيس دايره عمليات است.

نظريه سه‌شنبه: نظر امنيت داخلي است.

نظريه چهارشنبه: نظر رييس سازمان اطلاعات و امنيت منطقه است.
 

چهارم.  در سربرگ سندها برخي علائم با رمز آمده است. از جمله آنها مبدأ خبر است كه مثلاً منظور از رمز 7 هه (ساواك فارس) است. همچنين مقصد خبر نيز با علائم رمز عنوان شده است كه قريب به اتفاق آنها مربوط به ادارات تابعه اداره كل سوم (امنيت داخلي) ساواك بوده است.

 
اداره كل سوم از هفت بخش تشكيل مي‌شد كه عبارتند از:
1- مديريت اداره كل سوم 2- اداره يكم عمليات و بررسي 3- اداره دوم عمليات و بررسي 4- اداره سوم كل سوم 5- اداره چهارم كل سوم 6- اداره پنجم كل سوم 7- اداره ششم كل سوم.
 

اجزاي اداره يكم عمليات و بررسي شامل:

310 (دفتر اداره يكم عمليات و بررسي)، 311 (بخش احزاب و دستجات كمونيستي)، 312 (بخش احزاب و دستجات سياسي و مذهبي افراطي)، 313 (بخش هدف‌هاي تازهو فعاليت‌هاي مربوط به عرب زبانان ناراحت و بلوچ‌هاي حاد ايراني)، 314 (اكراد) و 315 (فعاليت‌هاي خارجي) بوده است.
 

اجزاي اداره دوم عمليات و بررسي شامل:

320 (دفتر اداره دوم عمليات و بررسي)، 321 (بخش دانشگاه تهران)، 322 (بخش دانشگاه‌ها و مراكز عالي آموزشي تهران)، 323 (بخش دانشگاه‌ها و مراكز عالي آموزشي استان‌ها و شهرستان‌ها) و 324 (بخش آموزش و پرورش و مدارس در تهران و استان‌ها و شهرستان‌ها) بوده است.
 

اجزاي اداره سوم كل سوم شامل:

330 (دفتر اداره سوم كل سوم)، 331 (بخش ممالك اسكانديناوي و اروپاي شرقي)، 332 (بخش كشورهاي اروپاي غربي)، 333 (بخش آمريكا و كانادا و آمريكاي جنوبي و مركزي) و 334 (بخش خاورميانه و كشورهاي عربي و ممالك قاره آسيا و افريقا) بوده است.
 

اجزاي اداره چهارم كل سوم شامل:

340 (دفتر اداره چهارم كل سوم)، 341 (بخش احزاب و دستجات راست، انجمن‌ها و اتحاديه‌هاي دولتي و خصوصي)، 342 (بخش وزارتخانه‌ها و ادارات و سازمان‌هاي دولتي)، 343 (بخش كارگري)، 344 (بخش اصناف و بازرگانان)، 345 (بخش كشاورزي و امور زراعي)، 346 (بخش عشاير و قاچاق اسلحه و مهمات و كالا)، 347 (بخش جرايد و سينما و تلويزيون)، 348 (بخش نارضايتي‌هاي عمومي) و 349 (بخش روابط عمومي) بوده است.
 

اجزاي اداره پنجم كل سوم شامل:

350 (دفتر اداره پنجم كل سوم)، 351 (بخش دكترين و آموزش و سازمان و وظايف رهبران عمليات امنيت داخلي)، 352 (بخش سانسور و كنترل مكاتبات) و 353 (بخش منابع و مأموران و گروه‌هاي تعقيب و مراقبت) بوده است.
 

اجزاي اداره ششم كل سوم شامل:

360 (دفتر اداره ششم كل سوم)، 361 (بخش فيش)، 362 (بخش بايگاني) و 363 (بخش بررسي و تجزيه) بوده است.   

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸