مقام عالي وزارت راه و ترابري در اولين يادواره شهداي اداره كل راه و ترابري استان فارس كه به مناسبت يكم دي ماه روز راهدار برگزار شد گفت: با فعاليت ها و پيگيري هاي مضاعف استاندار فارس، حوزه راهسازي استان هيچ گونه كمبودي را احساس نمي كند و جاي شكر فراوان دارد كه چنين استانداري در عرصه مملكت داري استان عزيز فارس، پشتيبان راه هاي استان است.
دكتر حميد بهبهاني راهداران را فرشتگان نجات مردم دانست و تصريح كرد: نياز مردم به راهداران همانند نياز به هوا مي باشد كه سربازان بي نام و نشان در پشت پرده خدمت، اين وظيفه خطير الهي را انجام مي دهند.
وي بر ضرورت انتشار دفترچه اي جهت درج مشخصات راهداران وزارت راه و ترابري كه جان خود را در حين خدمت از دست مي دهند تاكيد كرد و گفت: به طور ميانگين تعداد 30 تا 35 نفر از راهداران كشور در طول سال بر اثر سوانح مختلف و در حين انجام وظيفه جان خود را از دست مي دهند.
وزير راه و ترابري در ادامه راهداري را عبادت و خدمتي بي ريا و بدون توقع و ادعا براي نجات مسافران و رانندگاني كه در طول جاده هاي مواصلاتي گرفتار حوادث مختلف جاده اي مي شوند خواند و اظهار داشت: پوشيدن لباس راهداري افتخار بزرگي است كه نصيب همه نمي شود و از اينكه اين لباس را پوشيدم افتخار مي كنم.
دكتر بهبهاني ديدارش با راهداران استان فارس را ديدار عاطفي و احساسي خواند و گفت: راهداران سفير آسايش مسافران و سربازان گمنامي هستند كه كار آن ها يك عبادت محسوب مي شود.
وي بر ضرورت محافظت از راه هاي كشور به عنوان يك ثروت ملي تاكيد كرد و گفت: مديران راه و ترابري نبايد تنها به راهداري زمستانه اكتفاء كنند بلكه اصول راهداري بايد در تمام طول سال رعايت شود.
مقام عالي وزارت راه و ترابري در عين حال تصريح كرد: با تعمير و روكش راه هاي مواصلاتي كشور به روش هاي نوين تخصصي و به روز ، مانع از بين رفتن اين ثروت ملي و باعث استحكام راه هاي كشور خواهيم شد.
دكتر بهبهاني با اشاره به راه اندازي راهدارخانه منطقه آبعلي، خاطر نشان كرد: ايجاد راهدارخانه در محورهاي مواصلاتي، از جمله محورهاي مهم راهداري محسوب مي شود كه مكان مناسبي جهت استراحت عمومي و خصوصي رانندگان و مسافران خواهد بود.
وي احداث پروژه هاي راه آهن شيراز- عسلويه- بوشهر، راه آهن شيراز- استهبان- گل گهر كرمان، راه آهن شيراز- فراشبند- كازرون بهبهان- اهواز را از جمله ظرفيت هاي توسعه و رشد استان فارس در حوزه هاي فرهنگي، اجتماعي دانست.
دكتر بهبهاني در بخش ديگري از سخنانش از باقيماندن 7 كيلومتر از راه آهن شيراز- اصفهان به علت تعيين تكليف تملك خبر داد و افزود: براي جلوگيري از فرسودگي ريل، راه آهن شيراز- اصفهان را سريع تر افتتاح كرديم تا بحث تملك 7 كيلومتر باقيمانده راه آهن نيز مرتفع گردد.
وي در ادامه گفت: به دليل يك سري ناهماهنگي ها و عدم در نظر گرفتن نقطه مناسب جهت احداث ايستگاه، تاكنون مبلغ بسيار زيادي، هزينه ايستگاه راه آهن شيراز در صدرا شده كه همچنان به اتمام نرسيده است، در صورتي كه اگر مكان مناسبي در حوالي فرودگاه بين المللي شهر شيراز براي ساخت ايستگاه در نظر گرفته مي شد با يك دهم مبلغ فعلي، ايستگاه تكميل و پروژه راه آهن شيراز- اصفهان به افتتاح كامل رسيده بود.
وزير راه و ترابري سكوت خود به جهت تاخير در اتمام 7 كيلومتر باقيمانده راه آهن شيراز- اصفهان را در راستاي دفاع از عملكرد دولت خدوم و جهادي دهم دانست و اظهار داشت: اشتباهات طراحي هاي صورت گرفته ايستگاه راه آهن شيراز در دوران وزارت راه و ترابري من و استاندار فعلي فارس نبوده است.
دكتر بهبهاني احداث ايستگاه راه آهن شيراز در قصر قمشه و در وسط يك دره به طول 3 كيلومتر و ارتفاع 15 متري خاكريز را از ديگر دلايل تاخير در پايان پروژه راه آهن شيراز- اصفهان بر شمرد.
وي در بخش ديگري از سخنانش خطاب به افرادي كه اعلام مي كنند قطار شيراز- اصفهان هيچ گونه حركتي در فارس ندارد گفت: قطار شيراز- اصفهان در طول هفته 3 بار مسافران را از شهر مقدس شيراز به مشهد مقدس به صورت رفت و برگشت جا به جا مي نمايد.
مقام عالي وزارت راه و ترابري با بيان اينكه ايران اسلامي به كارگاه راهسازي و سازندگي تبديل شده است اظهار اميدواري كرد: پرونده قطار شيراز- اصفهان حداكثر تا نوروز 1390 بسته مي شود.
دكتر بهبهاني در بخش ديگري از سخنانش قانون هدفمندسازي يارانه ها را بزرگترين پروژه دوران قبل و پس از انقلاب خواند و گفت: دولت عدالت محور دهم با اجراي اين قانون عظيم، 110هزار ميليارد تومان پول يارانه كه در گذشته به صورت ناعادلانه پرداخت مي شد را با عدالت بين تمامي مردم توزيع كرد تا قشر محروم و مستضعف در سايه قشر مرفه و برخودار جامعه قرار نگيرد.
وي در پايان ناقص بودن دستورالعمل هاي راهسازي و بالا بودن هزينه احداث راه هاي كوهستاني را از جمله مشكلات پيش روي وزارت راه و ترابري دانست و تصريح كرد: از 22 بهمن سال گذشته تا هفته دولت سال جاري، بيش از 4000 هزار كيلومتر راه روستايي آسفالت و 1500 كيلومتر نيز راه روستايي احداث كرديم كه در مقايسه با گذشته 4 برابر پيشرفت داشته است.
وزير راه و ترابري در پايان سخنانش وجود 11000 پروژه در وزارت راه و ترابري در ايران را در حال حاضر بي سابقه و كم نظير خواند.