با گرامیداشت یاد حافظ، شاعر فاخر و شهیر خطّهي فارس و با عرض تبریک هفته ی نیروی انتظامی به تمامی عزیزان جان بر کف آن نیروی گران قدر. به نظر می رسد که چهار راه بانک ملی، به یک بازنگری از عالی ترین سطح تا حداقل ممکن، نیازمند است که هر کدام به فراخور ارزش گذاری، امکانات، توان، نوع فعالیت، سلیقه و صرف هزینه به طور جداگانه، قابل بررسی، تصمیم گیری و اقدام است.
1- ایدهآل ترین طرح ترافیک، ساخت زیرگذر مستقیم رو میباشد که به دلایل متعددی زیرگذر شهدا به 22 بهمن و بالعکس، کم هزینه تر، عملیتر و مفیدتر است چرا که موانع ترافیکی ناشی از گردش به چپ در دو سوی خیابان امام خمینی(ره) به شهدا و 22 بهمن و بالعکس را از بین میبرد.
2- در صورت منتفی شدن زیرگذر فوق و وجود مشکلات تأسیساتی زیرزمینی که معمولاً در این شهر بین مسؤولان مربوطه در رفع این گونه موانع هیچ نوع هماهنگی همزمان به نفع شهروندان دیده نمیشود لازم است شهرداری محترم به فکر دو سمت راست رو یکی در سمت بانک ملی و دیگری در سمت داروخانهي مسعود باشد خصوصاً این که سالهاست که قرار است بانك ملي مركزي كوبيده و بازسازي شود و به محض تخريب، شهرداري حریم مورد نياز را مرزبندي نمايد.
3- آخرين و فوريترين گزينه؛ چنان چه ساخت زيرگذر در توان شهرداري نباشد لازم است در كوتاهترين زمان ممكن، چراغهاي راهنماي آن چهارراه را، سه زمانه كرد كه با اين كار آسان، عملي، كم هزينه و بدون صرف زمان، هم از تصادفات متعدد روزانه به ميزان قابل توجهي كاسته و يا پيشگيري ميشود و هم اين كه رانندگان شهروند به اين نوع (چراغهاي سه زمانه) آشنا ميشوند و هنگامي كه وارد شيراز و هر شهر بزرگي ميشوند به محض اين كه چراغ سمت مجاور قرمز شد حركت نميكنند و منتظر ميمانند كه چراغ سمت ديگر هم قرمز شود و تا حادثهاي پيش نيايد و شاهدان حوادث نگويند از كجا آمدهاي؟ لذا تغيير چراغهاي راهنماي دو زمانه به سه زمانه فعلاً در چهاراه بانك ملي، فوق العاده ضروري است خصوصاً اين كه در اين چهارراه براي كنترل نسبي آن گاهي از نيروهاي پليس وظیفه بسيار ملایم ومردمي استفاده می¬شود به گونهاي كه نه با رانندگاني كه براي گردش به چپ، كم ترين ميدان نمي گيرند و باعث قفل ترافيكي مي شوند و در سبز توقف و در قرمز حركت مي كنند برخورد مينمایند و نه مانع پارك انواع وسايل نقليه شخصي در طرفين گوشه هاي آن تقاطع پر ترافيك مي شوند و نه از جوانك هاي بدون گواهينامهي سواري هاي پر شتاب، گواهينامه ميخواهند و هم اين ها و هم وانت نيسان هايي كه از اطراف به شهر وارد ميشوند و قصد عبور از چنین چهارراههايي دارند و با زور ميخواهند در هر شرايط تقاطع را بگذرند مزيد بر قفل ترافيكي بيشتر ميشوند بنابراين حداقل كاري كه شهرداري (امور شهر) ميتواند براي سهولت كار عبور و مرور شهروندان و مهمانان تازه وارد به شهر بنمايد اين است كه در اسرع وقت نسبت به سه زمانه كردن چراغ¬های آن، در تقاطع مذکور اقدام نمايد و نميتوان معطل نظرات كارشناسان ترافيكي كه چند مدت پيش به شهر دعوت شدند ماند زیرا حفظ جان و مال مردم با اين معطليها تأمين نميشود.
منبع : هفته نامه سلمان
در رابطه با ترافيك 4راه بانك ملي در حال حاضر كمترين هزينه و بهترين كار استفاده از طرح شطرنجي ميباشد كه در بسياري از كشورها اجراء ميشود و كاملا موثر است. اين كار علاوه بر رفع معضل ترافيك در فرهنگ سازي رانندگي بسيار كارساز ميباشد. اما قبلا از اينكار بايستي خط كشي هاي شطرنجي انجام شود و در قالب تبليغات بر روي كاغذهاي A5 اطلاع رساني شود و پس از مهلت زمان اطلاع رساني با حضور موثر عوامل راهنمائي و رانندگي اين طرح را پياده نمود
باتشكر
مهدي رسته