شايد عزيزاني كه وسيله ي نقليه ي شخصي دارند كمتر با اين نوشته ارتباط برقرار كنند اما عزيزاني كه از اين نعمت محرومند به خوبي از مشكلات حمل و نقل عمومي در شهر ما آگاهند. اين مساله كه از سابقه ي طولاني در شهر ما برخوردار است با بحث سهميه بندي بنزين ابعاد گسترده تري به خود گرفت و با وجود تدابيري كه براي حل اين مشكل از سوي مسوولين شهري اتخاذ شده است كماكان شهروندان گرامي براي سفرهاي درون شهري مشكلات فراواني را تحمل مي كنند.
اصولا در حال حاضر سه دسته خودرو عمومي در سطح شهر براي جا به جايي شهروندان وجود دارد:
الف) تاكسيها
علي رغم اين كه تعداد تاكسي هاي شهري (كه اخيرا تاكسي هاي موقت نيز به آن ها اضافه شده است) در شهر ما به نسبت جمعيت مناسب است اما عدم برنامه ريزي براي ساعات كار، مسير و همچنين كرايه ي هر مسير باعث مي شود كه از طرفي شاهد تردد تعداد زيادي تاكسي خالي يا تك مسافر در طول مسير هاي پر رفت و آمد باشيم و از طرف ديگر مسافران زيادي براي يافتن وسيله نقليه دچار سردرگمي باشند.
- در مورد ساعات كار تاكسي ها: با توجه به سهميه بندي بنزين، بارها از رانندگان قديمي و با انصاف كه تا آخرين قطره ي سوخت خود را براي جا به جايي مسافران مصرف مي كنند شنيده ام كه مجبورند زودتر از موعد دست از كار بكشند و به دليل اتمام سوخت در نظر گرفته شده، قادر به كار كردن نيستند. همچنين كساني هم هستند كه سهميه ي بنزين خود را به قيمت آزاد مي فروشند و در هر دو صورت اين مساله باعث شده است كه ساعات كار تاكسي ها كم تر شود و مسافران براي جا به جايي با مشكل مواجه شوند. همچنين در روز هاي تعطيل اين مساله نمود بيشتري دارد.
- در مورد كرايه ها و مسير هاي تاكسي ها: با توجه به اين كه كرايه ي مسيري مانند شهدا به نطنج و شهدا به جاهاي دورتري مثل بهار آزادي، باغ آسيايي، و... تفاوت چنداني ندارد، تاكسي ها مجبورند مسير هاي ساده تر كه اتفاقا پر رفت و آمد تر هم هستند را انتخاب كنند كه طبعا مسافران ديگر مسير ها را با مشكل مواجه مي كند.
حال با توجه به مطالب گفته شده و اين كه امروز كازرون به شهري بزرگ تبديل شده است و بايد مانند شهرهاي بزرگ اداره شود، پيشنهاد حقير به مسوولين اين است كه براي مسيرهاي مختلف شهري، تاكسي ها و كرايه هاي متفاوت پيش بيني كنند. به عبارت ساده تر مسيرها را مانند شهرهاي بزرگ خط بندي نمايند و كرايه ي مناسبي براي هر مسير تعيين نمايند تا هم مسافران از سردرگمي براي يافتن وسيله خارج شوند و هم تاكسي هاي خالي كمتري ببينيم و به نوعي در مصرف سوخت صرفه جويي شود ( كه اين به سود رانندگان عزيز هم هست) و هم تمام مسيرهاي شهري توسط تاكسي ها پوشش داده مي شود.
ب) اتوبوس هاي شهري:
يكي از خدمات شايسته اي كه از چند سال پيش براي حل مشكل حمل و نقل مسافر در شهر انجام پذيرفت، به كارگيري اتوبوس هاي شهري بود كه حتي گاه مسيرهاي خارج شهر را هم پوشش مي دهد و امكان بسيار مناسبي براي رفت و آمد همشهريان عزيز فراهم مي كند اما در مورد استفاده از اين اتوبوس ها هم مشكلاتي وجود دارد كه اگر رفع شود خدمت بزرگي به همشهريان گرامي خواهد بود.
1- با توجه به اين كه تعداد اتوبوس ها براي هر مسير به يك يا دو اتوبوس محدود مي شود مسافران بايد مدت زمان زيادي را در انتظار بگذرانند و حتي گاه از اين خدمات صرف نظر كنند تا سريعتر به كارهاي خود برسند كه افزايش تعداد اين اتوبوس ها خصوصا براي مسير هاي دورتر مانند فرهنگ شهر، بهارآزادي، باغ آسيايي و... مي تواند كمك بزرگي به حمل و نقل عمومي مسافران شهري باشد.
همچنين با توجه به گرمسير بودن منطقه ي ما اضافه كردن اتوبوس هاي كولر دار هم مي تواند مورد نظر واقع شود.
2-با توجه به اين كه اتوبوس ها به صورت ريالي به كار گرفته شده اند، اين موضوع هم براي مسافران و هم رانندگان عزيز مشكلات فراواني به وجود آورده است كه اين مورد مي تواند بر اعصاب رانندگان تاثير منفي گذاشته و ايمني رانندگي آنان را به خطر اندازد.
براي حل اين مشكل نيز مي توان به راحتي اتوبوس ها را بليطي كرد تا هم زمينه ي اشتغال جديدي در شهر ايجاد شود و هم گامي جديد براي توسعه ي اين نوع حمل و نقل در كازرون برداشته شود.
۳- نكته ي ديگري كه عدم برنامه ريزي مناسب در اين زمينه را آشكار مي كند اين است كه اتوبوس ها در زماني كه طبق ساعات كاري خود بايد در خدمت مردم باشند كار خود را رها كرده و براي سرويس مدارس، سفرهاي زيارتي و... از برنامه خارج مي شوند كه نظارت بيش تر بر اين موضوع هم مي تواند به كيفيت خدمات اتوبوس راني بيفزايد.
ج) تاكسي هاي تلفني:
خارج از ساعات كاري اتوبوس ها و تاكسي ها كه به علل عنوان شده زياد هم هست و همچنين در روزهاي تعطيل، تنها گزينه ي موجود براي همشهريان به منظور سفرهاي شهري تاكسي هاي تلفني هستند كه علي رغم تعداد زياد آن ها در كازرون، پس از سهميه بندي بنزين به يكباره مشكلات زيادي براي آن ها به وجود آمد و صاحبان آن ها مجبور شدند براي جبران كمبودها كرايه ي خود را بسيار بالا ببرند؛ به طوري كه هم اكنون گاه براي يك سفر درون شهري تا 1000 تومان هم از مسافران اخذ مي شود در حالي كه آخرين قيمت اعلام شده ( طبق اطلاع حقير ) براي هر سرويس شهري 500 تومان است.
قيمت بالاي اين وسيله ي عمومي نيزباعث مي شود همشهريان عزيز با ترديد به انتخاب اين وسيله براي رفت و آمد اقدام كنند.
در اين مورد هم مسوولين امر مي توانندبا در نظر گرفتن ميزان سهميه ي آژانس ها نرخ جديدي را اعلام كنند و با نظارت دائمي شرايطي را به وجود آورند تا هم صاحبان آژانس ها و هم مسافران با مشكلات كمتري روبرو شوند.نكته ي جالب اين جاست كه برخي آژانس ها علي رغم اين كه سهميه ي مخصوصي دارند و بنزين را با نرخ يارانه اي تهيه مي كنند، كرايه را بر اساس بنزين آزاد محاسبه و اخذ مي كنند.
در پايان باز هم ضمن تاكيد بر اين كه گسترش حمل و نقل عمومي مي تواند بسياري از مشكلات شهري ما را مرتفع كند و همچنين راه كار مناسبي براي صرفه جويي در مصرف سوخت مي باشد، از مديران شهري خصوصا جناب آقاي حاصل عسكري شهردار محترم كه ثابت كرده اند دلشان براي آبادي كازرون مي تپد درخواست مي كنم كه طي يك برنامه ي حساب شده و دراز مدت، به حل اين موضوع توجهي ويژه داشته باشند تا گامي بلند در جهت توسعه ي كازرون برداشته شده باشد.