|
هیئت علمی و کمیته برگزاری
همایش تحول در علوم انسانی با آيت الله مصباح یزدی دامت برکاته دیدار و گفت
و گو نمودند.
به گزارش سرویس دین و اندیشه بی باک، در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری، ریاست فرهنگستان علوم اسلامی و دبیر علمی همایش تحول در علوم انسانی به ارائه ی گزارش کوتاهی از فعالیت های پژوهشی فرهنگستان علوم اسلامی در طول سه دهه گذشته پرداختند.
ایشان ضمن ارائه سه رویکرد نسبت به علوم انسانی در جامعه، مبنی بر رویکرد تهذیبی، رویکرد تولید فلسفه های مضاف و رویکرد فلسفه روش تحقیق، اقدامات انجام شده توسط مرحوم استاد حسینی(ره) را حول رویکرد سوم و هدف ایشان را ایجاد یک وحدت رویه بین تفقه دینی و علوم کاربردی بر محور تعبد به وحی دانستند.
ایشان همچنین تأکید کردند که هماهنگی تحقیقات بر محور تعبد به وحی نیازمند یک نرم افزار شبکه تحقیقات است که مرحوم استاد حسینی(ره) این مطلب را نیز دنبال کردند.
استاد میرباقری افزودند: البته دغدغه ی اصلی مرحوم استاد حسینی (ره) و تلاش ما این بوده که حرف به حجیت نرسیده ای در این زمینه زده نشود.
ایشان در ادامه، ضمن تقاضای بهره مندی از ارشادات حضرت علامه مصباح یزدی، درخواست بهره مندی بیشتر در جلسات دیگر را داشتند.
در ادامه این جلسه آيت الله مصباح یزدی، به ایراد فرمایشات خود پرداختند. ایشان در ابتدا با بزرگداشت یاد مرحوم حسینی (ره)، راه ایشان را همان راه انبیاء و اولیای خدا دانستد و ضمن تقدیر از حجت الاسلام والمسلمین میرباقری، ایشان را نیز از نوادر و شخصیت های ممتاز زمان خواندند.
آيت الله مصباح یزدی در ادامه سخنان خود ضمن برشمردن اهمیت بعد فرهنگی در انقلاب اسلامی، سابقه انجام اصلاحات فرهنگی را از ابتدای انقلاب دانسته و اقدامات انجام شده را ابتدای راه این حرکت بزرگ دانستند.
ایشان با ذکر برخی موانع این حرکت از ابتدای انقلاب تاکنون، ورود به علوم انسانی را نه حرکتی روبنایی و سطحی بلکه به دلیل تعارضات مبنایی با دین یک حرکت عمیق برشمردند.
آيت الله مصباح یزدی همچنین اظهار داشتند: تجربه ی 30 ساله ی ما نشان داده اولاً باید تحقیقات بنیادی را جدی بگیریم و دوم اینکه تا این مباحث بنیادی حل نشده، اجازه دهیم تضارب آرا و افکار صورت پذیرد و تعصبی برخورد نکنیم. وقتی هنوز مسأله بحث و حل نشده است اصلاً روی چه چیز می خواهیم تعصب بورزیم؟
عضو خبرگان رهبری افزود: یک خط قرمزهایی باید مشخص کرد که اینها قابل اختلاف نظر و اجتهاد نیست، اما بقیه را باید تا حل شدن موضوع کوتاه آمد. همه ی اینها شاهد بر این است که خیلی بیشتر و عمیق تر از آنچه تاکنون تلاش شده باید به مسأله نگاه کرد و تلاش کرد.