قرنها از انقلاب كربلا ميگذرد ولي همچنان نام مقدس حسين(ع) بر سر زبانها، يادش در دلها، آرمانها و اهداف مقدسش خواست انسانها، فرياد بيدار باش قيامش طنين انداز دورانها، و صداي هل من ناصرش جنبش ساز در بين همه نسلها و انقلاب آفرين در همه عصرهاست، تا انقلاب جهاني فرزند برومندش، مهدي موعود منتقم خون مظلومان كربلا، پيروزي كامل حق بر باطل، برچيده شدن بساط كفر و شرك و نفاق و برقراري صلح جهاني كه او را ميخوانيم -اين الطّالب بدم المقتول بكربلا- بنا بر اين برماست كه با زنده نگهداشتن محرم و عاشورا و اقامه عزاي حسين و ياران با وفايش، نگذاريم خون مظلومان كربلا بخشكد و صداي نازنين »هل من ناصر« -دعوت همه حق جويان آزاده در همه عصرها و نسلها به ياري و حمايت از حق مظلوم- آن حضرت كه در همهي ماهها و روزها و در همهي زمين براي آگاهي و بيداري انسانها طنين انداز است نگذاريم كه خاموش گردد.
آري، زنده نگه داشتن محرم و عاشورا در حقيقت زنده نگه داشتن فرهنگ و قاموسي است كه آيينهي همه خوبيهاست، در كربلا همهي واژهها، تجسم يافته از معرفت و نيكي ديده ميشود، از ايثار، شهادت، گذشت، سخاوت و ... تا نماز و دعا و شب زنده داري.
زنده نگه داشتن محرم و عاشورا يعني زنده نگه داشتن فرهنگي كه در آن عزيز فاطمه از آب فرزندانش اسب دشمن را سيراب ميكند؛ در برابر فرهنگي كه در بين دو نهر به جاي آب حنجرهي شش ماههاي را ميشكافد!
زنده نگه داشتن محرم و عاشورا يعني زنده نگه داشتن مجالس و مراسم روضه و عزاداري، كه راز بقاء دين و ترقي و شهرت و شكوه تشيع است.
زنده نگه داشتن محرم و عاشورا يعني استمرار اقامه عزاي حسيني كه سدّ پولاديني است در برابر نفوذ فرهنگ بيگانه.
زنده نگه داشتن عاشورا يعني استمرار حركت بيداري، آگاهي و قيام و انقلاب در هر دورهاي و مكاني، هر روزي و هر زميني و هر ماهي كه »كل يوم عاشورا و كل عرض كربلا و كل شهر محرم«
زنده نگه داشتن محرم و عاشورا يعني روشن نگه داشتن چراغ هدايت و راهبري ره گم كردگان و كشتي نجات همه كساني كه به فكر نجات رستگارياند.
زنده نگه داشتن عاشورا يعني ترس و رعب قيام مظلومين در دل ظالمين، يعني لرزه بر اندام مستكبرين، يعني صداي فروريزي كاخها و قصرهاي مستبدّين.
زنده نگه داشتن تاسوعا و عاشورا يعني شكوه، عظمت، اجتماع و به هم پيوستن ملتها و امت واحده شدن آنها.
زنده نگه داشتن تاسوعا و عاشورا يعني شعار انسان ساز و فرياد رساي دشمن شكن امتها، يعني ذلت و نكبت مستكبرين، يعني رسوائي منافقين.
زنده نگه داشتن تاسوعا و عاشورا يعني قيامهاي مظلومانه شيعيان بحرين، عربستان و حجاز، يمن، سوريه، مسلمانان شمال آفريقا و حمايت از آنها ...
بنابر اين چون اقامه مجالس و مراسم عزاداري حسين بن علي(ع) عزيز و دُردانه پيامبر مكرم اسلام(ع) باعث آگاهي، بيداري و هوشياري و معرفت و شناخت هر چه بيشتر مسلمانان به اسلام ناب محمدي(ص) و سر انجام بر نتابيدن و تحمل ننمودن حكام غاصب و منافق پيشه و اسلام دروغين و توجيهگر حكومتهاي ظلم و جور آنها ميشد و نهضتها و قيامهاي شيعيان و پيروان، ابا عبدالله الحسين(ع) عليه آن حكومتها شكل ميگرفت، علاوه بر قتل و غارت شيعيان و سخت گيريها، محدوديتها و محروميتهائي كه بر آنها كه از طرف حاكمان فاسد و فاسق تحيمل ميشد بسنده نكرده و به فكر خالي كردن عزاداريها از محتوا و انحراف مجالس عزاداري از حالت سازنده و پويائي و حركت آفريني و بيداري بخش و حماسي و سياسي بودن به حالتي انفعالي و سكون و ركود افتادند و نقشههاي آنها در بعضي از زمانها و مكانها و موثر واقع شده، مثلا تبليغ ميكردند كه بر پائي عزاي حسين بن علي براي بخشش گناهان، اداي حاجات، شفاي مريضها و رفع گرفتاريها است و نبايد سياسي شود.
تا جائي كه در همين زمان و در كشور انقلابي ما در بعضي مجالس عزاداري با اين تحليل كه »ما نوكر امام حسين(ع) هستيم و كاري به سياست نداريم« از رهبر و امام و شهدا سخني به ميان نميآيد و اين در حالي است كه در مجالس عزاداري كه توسط امامان معصوم برگزار ميشد سعي ميشد با توجه به شرائط جامعه علاوه بر بعد عبادي، به بعد سياسي عزاداري نيز پرداخته شود.
متأسفانه در شهر خودمان با آنهمه سابقه ديني و انقلابي، هستند كساني كه بعضا خود را سرهي عزاداري محل يا هيأت ميدانند و هنوز چنين افكار پوسيدهاي دارند و همانطور كه در زمان ستم شاهي با انقلابيون و نوحهها و شعارهاي انقلابي مخالفت ميكردند، امروز به هر طريق ممكن، از جمله تحريك افراد عامي و نادان، كارشكني كرده و مخالفت مينمايند، از طرفي به جهّال ميگويند كه اينها ميخواهند عزاداري را سياسي كنند و از طرفي ديگر به انقلابيون و افراد متعهد ميگويند كه مردم با اين چيزها مخالفند و اين يك آفت بزرگ براي عزاداري است.
-امام خميني(ره) ميفرمود: ما ملت گريه سياسي هستيم، ما ملتي هستيم كه با همين اشكها سيل جريان ميدهيم و سرهائي را كه در مقابل اسلام ايستاده است خرد ميكنيم. (صحيفه نور ج13 ص327.)
بدون شك اگر شيعيان فقط به خاطر ثواب و بعد عبادي عزاداري كنند انگيزه آنان براي ايستادگي در برابر ستمگران كم خواهد شد. و اين سياست زدائي و عدم محتواي مناسب نوحهها، شعارها و برنامهها عزاداري با شرايط اجتماعي، فرهنگي و سياسي شيعيان، مسلمانان و دنياي امروز يك انحراف بزرگ و خلاف اهداف ائمه اطهار عليهم السلام از اقامه عزاداري ابا عبد الله الحسين(ع) ميباشد. عزاداري حسيني بهتر ميدانند انقلاب شكوهمند اسلامي ايران كه باعث عزت و افتخار اسلاميان شده است ريشه در قيام امام حسين(ع) داشته و از مساجد، تكايا، حسينيهها، عزادارنها، روضهها و منبرها رونق گرفت و استحكام يافت و دوست و دشمن ما در دنيا معترفند كه نهضت و قيامهاي مردمي منبعث از بيداري اسلامي در جهان، از انقلاب اسلامي حسيني نشآت گرفته است.
مواظب باشيم و از نفوذ خرافات، انحرافات و بدعتهاي ناروا جلوگيري نمائيم.