مقدمه
5. خدمتگزاری برای سلمان:
البته این قسمت ارتباطی با زهد و پارسایی سلمان دارد. سلمان فارسی را یکی از سه فردی دانستهاند که بهشت مشتاق دیدار آنان است. حدیث اشتیاق از معروفترین روایاتی است که در شأن سلمان بیان شده و فضیلت بزرگی را در حق وی اثبات میکند (نک ترکی، 1387: 179-180) و به همین دلیل طبیعی است که در اشعار فارسی افرادی را از چاکران او و ابوذر ـ که در بسیاری از اشعار نامشان در کنار هم است ـ بدانند و شأن و فضل وی را برتر از مقام خود، دانشمندی چون بوعلی سینا و یا وزیر وقت ببرند.
کمالالدین غیاث فارسی میگوید:
گفتار حور یا کلمات لطیف اوست6. سلمانِ راوی:
احادیث و اقوال بسیاری از سلمان فارسی روایت شده است؛ مثلاً از سلمان روایت شده است که از پیامبر پرسید: «اى رسول خدا جانشین و وصى تو کیست؟ پیامبر فرمود: اى سلمان جانشین برادرم موسى که بود؟ سلمان پاسخ داد: یوشع بن نون. پیامبر فرمود: جانشین و وارث من که دین مرا به جا مى آورد و وعدۀ مرا تحقّق مىبخشد، على بن ابى طالب است.» (حلّی، 1407: 214؛ نیز نک مجلسی، 1404، ج 38: 150). ناصرخسرو در روشنایینامة خود اشارهای به راوی بودن سلمان میکند و این اشعار در سفینهای کهن از نظم و نثر آمده است:
اگر بادیدهای، نادیده مشنو
تو برهان خواه و بر تقلید مگرو
نه بدکاری است بدها را شنیدن
به حدّ ثنا نشاید بگرویدن
چه گویی کین روایت میکند زان
زبیر از خالد و خالد ز سلمان؟
دری بر تو نخواهد زین گشودن
نه معنی خواهدت زین رخ نمودن
(حسنلو، 1382: 121-122)
نتیجه
در این پژوهش بازتاب زندگانی و شخصیت سلمان فارسی را در تذکرههای ادبی بررسی کردیم. در یکی از این منابع نام وی جزء شاعران آورده و ابیاتی به زبان عربی به او نسبت داده شده است. در دو تذکره سرگذشت سلمان آمده و یکی وی را از اهالی اصفهان و دیگری از دیار فارس دانسته است. در این تذکرهها نسب برخی از شاعران را به سلمان فارسی رساندهاند. نوع دیگری از اطلاعات در این زمینه ـ که البته مستقیماً تحت عنوان نام وی نیامده ـ یادکردی است که در اشعار شاعرانِ عموماً گمنام از نام، سرگذشت و سیرت سلمان آمده و در طی اشعاری که از این شاعران در تذکرهها نقل شده، نوشته شدهاند. در اغلب این موارد نام سلمان در کنار نام ابوذر آمده است. این اشعار در این موضوعاتند: تقوا، زهد و صدق سلمان، نسب و خاندان او، داستانش با شیر دشت ارژن و یاری امام علی (ع) به او، زادگاه سلمان، خدمتگزاری برای او و روایتهای وی.
پینوشت
1- اینکه نسب سلمان فارسی را به منوچهر، پادشاه اسطورهای ایران، میرساندهاند، در متون تاریخی پیش از تذکرة میخانه هم آمده است. مثلاً در مجملالتواریخ و القصص در این باره میخوانیم:
«نام او ماهبد بن بدخشان بن آذر حسمس بن مردسالار بود، و نسب او تا به منوچهر ملك عجم بكشد.» (ناشناس، بیتا: 242-243).2- در نزهتالاخبار ـ از فارسنامههای معتبر دورة قاجاریه ـ سلمان فارسی از اهالی کازرونِ فارس معرفی میشود (نک حقایقنگار خورموجی، 1380: 561). در فارسنامة ناصری هم نام وی در ضمن مشاهیر کازرون آمده و در این باره نوشته شده است:
«اگرچه آن حضرت از قریة دشت ارجن که اکنون از توابع کوهمره شکفت است بود، لیکن از قدیم دشت ارجن از توابع کازرون بود و حضرت سلمان در قصبه و بلوک کازرون قبیله و عشیره داشته و آنها را سلمانی میگفتند و تاکنون قبرستان سلمانیها در قصبة کازرون باقی است و زیارتگاه اهالی آن نواحی است.» (فسایی، 1388: 1437).3- در تذکرة شعاعیه «سلمان و نوذرند» آورده شده که مسلماً اشتباه است و ما پیش از این در همین مقاله به هماهنگی و مراعات نظیر بودن این دو نام در اشعار فارسی اشاره کردهایم.
4- در اساس: دشت ارزنه.
منابع
الف) کتب چاپی
- آذر بیگدلی، لطفعلیبیک (1378)، آتشکدة آذر، به تصحیح میر هاشم محدّث، تهران: امیرکبیر.
- انصاری کازرونی، ابوالقاسم (1340)، سلّمالسموات (مرقوم پنجم)، به تصحیح دکتر یحیی قریب، تهران: علمی.
- ا اوحدی بلیانی، تقی (1389)، عرفاتالعاشقین و عرصاتالعارفین، تصحیح ذبیحالله صاحبکاری و آمنه فخر احمد، با نظارت علمی محمد قهرمان، تهران: میراث مکتوب و کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
- ترکی، محمدرضا (1387)، پارسای پارسی، تهران: علمی و فرهنگی.
- حاکم لاهوری، عبدالحکیم (1961 م)، مردم دیده، به کوشش سید عبدالله، لاهور: بینا.
- حقایقنگار خورموجی، جعفرخان (1380)، نزهتالاخبار، تصحیح و تحقیق سید علی آل داوود، تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- حلي، حسن بن یوسف (1407 ق)، نهجالحق و کشفالصدق، قم: دارالهجرة.
- خواندمیر، غیاثالدین (1380)، حبیبالسیر، زیر نظر دکتر محمد دبیرسیاقی، چاپ چهارم، تهران: خیام.
- داور، شیخ مفید (1371)، مرآتالفصاحه، با تصحیح و تکمیل و افزودههای دکتر محمود طاووسی، شیراز: نوید شیراز.
- دیوانبیگی شیرازی، سید احمد (1364)، حدیقةالشعراء، جلد اول، با تصحیح و تکمیل و تحشیة دکتر عبدالحسین نوایی، تهران: زرین.
- رازی، امیناحمد (1378)، هفت اقلیم، تصحیح، تعلیقات و حواشی سید محمدرضا طاهری (حسرت)، تهران: سروش.
- راوندی، مرتضی (1382)، تاریخ اجتماعی ایران، چاپ دوم، تهران: نگاه.
- سراج، منهاجالدین (1363)، طبقات ناصری، به تصحیح و مقابلة عبدالحی حبیبی، تهران: دنیای کتاب.
- شعاع شیرازی، محمدحسین (1380)، تذکرة شعاعیه، با تصحیح، تکمیل و افزودههای دکتر محمود طاووسی، شیراز: بنیاد فارسشناسی.
- صبا، مولوی محمد مظفر حسین (1343)، روز روشن، به تصحیح و تحشیۀ محمدحسین رکنزاده آدمیت، تهران: کتابخانۀ رازی.
- صفوي، ساممیرزا (1384)، تحفة سامی، تصحیح و تحشیة دکتر رکنالدین همایونفرخ، تهران: اساطیر.
- طبری، محمد بن جریر (1375)، تاریخ طبری، ترجمة ابوالقاسم پاینده، چاپ پنجم، تهران: اساطیر.
- فسایی، میرزا حسن (1388)، فارسنامة ناصری، تصحیح و تحشیة منصور رستگار فسایی، چاپ چهارم، تهران: امیرکبیر.
- قانع تتوی، میر علیشیر (1957 م)، مقالاتالشعراء، با مقدمه و تصحیح و حواشی سید حسامالدین راشدی، کراچی: سندهی ادبی بورد.
- گلچین معانی، احمد (1369)، کاروان هند، مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.
- لكنهوي، آفتاب رای (1402 ق)، ریاضالعارفین، جلد دوم، به تصحیح و مقدمة سید حسامالدین راشدی، اسلامآباد: مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان.
- مجلسی، محمدباقر (1404 ق)، بحارالانوار، بیروت: مؤسسةالوفا.
- محمود بن عثمان (1358)، فردوسالمرشدیه فی اسرار الصمدیه، به کوشش ایرج افشار، چاپ دوم، تهران: انجمن آثار ملّی.
- مدرسی، محمدعلی (1379)، تذکرة شبستان، به کوشش اکبر قلمسیاه، تهران: گیتا.
- مصاحبی نائینی، محمدعلی (1376)، مدینةالادب، چاپ عکسی از روی نسخه به خط مؤلف، تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
- ملایری، محمدمهدی (1379)، تاریخ و فرهنگ ایران در دوران انتقال از عصر ساسانی به عصر اسلامی، تهران: توس.
- ناشناس (بیتا)، مجملالتواریخ و القصص، به تصحیح ملکالشعرای بهار، تهران: کلالة خاور.
- هدایت، رضاقلیخان (بیتا)، ریاضالعارفین، به کوشش مهرعلی گرگانی، تهران: محمودی.
- _______ (1382)، مجمعالفصحا، به کوشش دکتر مظاهر مصفا، چاپ دوم، تهران: امیرکبیر.
ب) نسخة خطی
- شعاع شیرازی، محمدحسین، شکرستان پارس، نسخة کتابخانة مجلس شورای اسلامی به شمارة 9155.
ج) پایاننامه
- حسنلو، حیدر (1382)، سفینهای کهن از نظم و نثر (مجموعة شمارة 487 لالا اسماعیل مورخ 741-742 ق)، پایاننامة دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران به راهنمایی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی.
منبع: مجموعه مقالات كنگره سلمان فارسي