درحالی روز گذشته ماشینهای راهسازی در ضلع شمالی شهر تاریخی بیشاپور برای انجام عملیات راهسازی مستقر شدند که فعالان میراث فرهنگی با اعتراض به این اقدام اعلام کردند، اگر جاده ای که هم اکنون از روی شهر تاریخی بیشاپور عبور می کند، آسفالت شود، نه تنها این شهر باستانی به ثبت جهانی نمیرسد که آثار مدفون در زیر خاک دچار صدمات جبران ناپذیری می شوند.
درحالی روز گذشته ماشینهای راهسازی در ضلع شمالی شهر تاریخی بیشاپور برای انجام عملیات راهسازی مستقر شدند که فعالان میراث فرهنگی با اعتراض به این اقدام اعلام کردند، اگر جاده ای که هم اکنون از روی شهر تاریخی بیشاپور عبور می کند، آسفالت شود، نه تنها این شهر باستانی به ثبت جهانی نمیرسد که آثار مدفون در زیر خاک دچار صدمات جبران ناپذیری می شوند.
این درحالی است که نزدیک به 15سال است که مسئولان شهرستان، استان و حتی کشوری برای رفاه حال عابران و همچنین حفظ سایت تاریخی بیشاپور وعده سنگفرش جاده 800متری که از روی شهر باستانی بیشاپور گذشته را میدهند.
«محسن عباسپور» فعال میراث فرهنگی استان فارس در اینباره به خبرگزاری میراث فرهنگی میگوید: با اینکه نزدیک به 15 سال است که مسئولان شهری وعده سنگ فرش جاده بیشاپور را داده اند اما امروز به جای تحقق آن وعده 15ساله، شاهد استقرار ماشینآلات راهسازی در محل هستیم بهطوریکه از چند روز گذشته کار تسطیح مسیر و لکه گیری جاده آغاز شده است.
عباسپور در رابطه با این اقدام میافزاید: آسفالت کردن بیشاپور اقدامی غیرمسئولانه و غیرقابل جبران است. از یک سو، لطمهای جبران ناپذیر به شأن تاریخی ما در خصوص نوع رفتار با بناهای باستانی وارد میکند و از طرف دیگر بسیاری از آثار مدفون در زیر خاک را از بین می برد.
این در حالی است که علی اکبر سرفراز باستان شناس سایت باستانی بیشاپور و تمامی اراضی واقع در حریم شهر را در سالهای پیش از انقلاب به نفع مجموعهی بیشاپور تملک کرده است. براساس متن صریح قانون انجام هرگونه عملیات عمرانی در حریم درجه یک آثار باستانی، ممنوع و غیرقانونی است.
فعالان میراث فرهنگی کازرون معتقدند، مسئولان اگر واقعا به فکر مردم و فرهنگ و تاریخ آنها هستند، موظفند به جای پوشاندن بخشی از نگین شهر ساسانی ایران با سیاهی آسفالت، مسیر جایگزینی را برای این جاده تعیین کنند تا هم عابران بتوانند به راحتی تردد کنند و هم بیشاپور شانس مضاعفی برای ثبت در فهرست آثار جهانی داشته باشد.
جادهای که در حال حاضر از شهر تاریخی بیشاپور عبور میکند، در قسمت شمالی این شهر قرار دارد و تمامی ضلع شرقی ـ غربی این مجموعهی باستانی را می پیماید. این جاده بخشی از مسیر ارتباطی کازرون به چنارشاهیجان محسوب می شود که حدود 800متر از روی آثار باستانی بیشاپور عبور میکند و بخشی از این آثار را مدفون و مابقی آثار را به دو نیم تقسیم می کند به گونه ای که در فاصله نیم متری از هر دو طرف این جاده می توان به آسانی دیواره های مربوط به بناهای بیشاپور را دید.
عبور این جاده ی آسفالت شده، تاکنون یکی از موانع اصلی ثبت شهر تاریخی بیشاپور در فهرست آثار جهانی بوده است و با آسفالت کردن مجدد آن عملاً پرونده ی بیشاپور شانس خود را برای ثبت در فهرست آثار جهانی از دست میدهد. این در حالی است که چنانچه مسئولان به تعهدات قبلی خود در خصوص سنگ فرش نمودن این جاده عمل کنند، شاید شانس بیشاپور برای قرارگیری در لیست آثار جهانی افزایش یابد.