رهبر معظم انقلاب در پی حوادث اخیر در پیامی به جوانان اروپا و آمریکای شمالی فرمودند:
در واکنش به سیل پیشداوریها و تبلیغات منفی، سعی کنید شناختی مستقیم و بیواسطه از
دین اسلام به دست آورید.
به گزارش کازرون نما؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله
خامنه ای، Khamenei.ir، متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی
به جوانان اروپا و آمریکای شمالی بدین شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
به عموم جوانان در اروپا و امریکای شمالی
حوادث اخیر در فرانسه و وقایع مشابه در برخی دیگر از کشورهای غربی مرا متقاعد کرد
که دربارهی آنها مستقیماً با شما سخن بگویم. من شما جوانان را مخاطب خود قرار میدهم؛
نه به این علّت که پدران و مادران شما را ندیده میانگارم، بلکه به این سبب که آیندهی
ملّت و سرزمینتان را در دستان شما میبینم و نیز حسّ حقیقتجویی را در قلبهای شما زندهتر
و هوشیارتر مییابم. همچنین در این نوشته به سیاستمداران و دولتمردان شما خطاب نمیکنم،
چون معتقدم که آنان آگاهانه راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کردهاند.
سخن من با شما دربارهی اسلام است و بهطور خاص، دربارهی تصویر و چهرهای که از
اسلام به شما ارائه میگردد. از دو دهه پیش به این سو ــ یعنی تقریباً پس از فروپاشی
اتّحاد جماهیر شوروی ــ تلاشهای زیادی صورت گرفته است تا این دین بزرگ، در جایگاه دشمنی
ترسناک نشانده شود. تحریک احساس رعب و نفرت و بهرهگیری از آن، متأسّفانه سابقهای
طولانی در تاریخ سیاسی غرب دارد. من در اینجا نمیخواهم به «هراسهای» گوناگونی که تاکنون
به ملّتهای غربی القاء شده است، بپردازم. شما خود با مروری کوتاه بر مطالعات انتقادی
اخیر پیرامون تاریخ، میبینید که در تاریخنگاریهای جدید، رفتارهای غیر صادقانه و مزوّرانهی
دولتهای غربی با دیگر ملّتها و فرهنگهای جهان نکوهش شده است. تاریخ اروپا و امریکا
از بردهداری شرمسار است، از دورهی استعمار سرافکنده است، از ستم بر رنگینپوستان
و غیر مسیحیان خجل است؛ محقّقین و مورّخین شما از خونریزیهایی که به نام مذهب بین
کاتولیک و پروتستان و یا به اسم ملیّت و قومیّت در جنگهای اوّل و دوّم جهانی صورت گرفته،
عمیقاً ابراز سرافکندگی میکنند.
این بهخودیخود جای تحسین دارد و هدف من نیز از بازگوکردن بخشی از این فهرست بلند،
سرزنش تاریخ نیست، بلکه از شما میخواهم از روشنفکران خود بپرسید چرا وجدان عمومی در
غرب باید همیشه با تأخیری چند ده ساله و گاهی چند صد ساله بیدار و آگاه شود؟ چرا بازنگری
در وجدان جمعی، باید معطوف به گذشتههای دور باشد نه مسائل روز؟ چرا در موضوع مهمّی
همچون شیوهی برخورد با فرهنگ و اندیشهی اسلامی، از شکلگیری آگاهی عمومی جلوگیری
میشود؟
شما بخوبی میدانید که تحقیر و ایجاد نفرت و ترس موهوم از «دیگری»، زمینهی مشترک
تمام آن سودجوییهای ستمگرانه بوده است. اکنون من میخواهم از خود بپرسید که چرا سیاست
قدیمی هراسافکنی و نفرتپراکنی، اینبار با شدّتی بیسابقه، اسلام و مسلمانان را هدف
گرفته است؟ چرا ساختار قدرت در جهان امروز مایل است تفکر اسلامی در حاشیه و انفعال
قرار گیرد؟ مگر چه معانی و ارزشهایی در اسلام، مزاحم برنامهی قدرتهای بزرگ است و چه
منافعی در سایهی تصویرسازی غلط از اسلام، تأمین میگردد؟ پس خواستهی اوّل من این است
که دربارهی انگیزههای این سیاهنمایی گسترده علیه اسلام پرسش و کاوش کنید.
خواستهی دوم من این است که در واکنش به سیل پیشداوریها و تبلیغات منفی، سعی کنید
شناختی مستقیم و بیواسطه از این دین به دست آورید. منطق سلیم اقتضاء میکند که لااقل
بدانید آنچه شما را از آن میگریزانند و میترسانند، چیست و چه ماهیّتی دارد. من اصرار
نمیکنم که برداشت من یا هر تلقّی دیگری از اسلام را بپذیرید بلکه میگویم اجازه ندهید
این واقعیّت پویا و اثرگذار در دنیای امروز، با اغراض و اهداف آلوده به شما شناسانده
شود. اجازه ندهید ریاکارانه، تروریستهای تحت استخدام خود را به عنوان نمایندگان اسلام
به شما معرفی کنند. اسلام را از طریق منابع اصیل و مآخذ دست اوّل آن بشناسید. با اسلام
از طریق قرآن و زندگی پیامبر بزرگ آن (صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم) آشنا شوید. من در
اینجا مایلم بپرسم آیا تاکنون خود مستقیماً به قرآن مسلمانان مراجعه کردهاید؟ آیا
تعالیم پیامبر اسلام (صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم) و آموزههای انسانی و اخلاقی او را
مطالعه کردهاید؟ آیا تاکنون به جز رسانهها، پیام اسلام را از منبع دیگری دریافت کردهاید؟
آیا هرگز از خود پرسیدهاید که همین اسلام، چگونه و بر مبنای چه ارزشهایی طیّ قرون
متمادی، بزرگترین تمدّن علمی و فکری جهان را پرورش داد و برترین دانشمندان و متفکّران
را تربیت کرد؟
من از شما میخواهم اجازه ندهید با چهرهپردازیهای موهن و سخیف، بین شما و واقعیّت،
سدّ عاطفی و احساسی ایجاد کنند و امکان داوری بیطرفانه را از شما سلب کنند. امروز که
ابزارهای ارتباطاتی، مرزهای جغرافیایی را شکسته است، اجازه ندهید شما را در مرزهای
ساختگی و ذهنی محصور کنند. اگر چه هیچکس بهصورت فردی نمیتواند شکافهای ایجاد شده را
پر کند، امّا هر یک از شما میتواند به قصد روشنگریِ خود و محیط پیرامونش، پلی از اندیشه
و انصاف بر روی آن شکافها بسازد. این چالش از پیش طراحی شده بین اسلام و شما جوانان،
اگر چه ناگوار است امّا میتواند پرسشهای جدیدی را در ذهن کنجکاو و جستجوگر شما ایجاد
کند. تلاش در جهت یافتن پاسخ این پرسشها، فرصت مغتنمی را برای کشف حقیقتهای نو پیش
روی شما قرار میدهد. بنابراین، این فرصت را برای فهم صحیح و درک بدون پیشداوری از اسلام
از دست ندهید تا شاید به یمن مسئولیّتپذیری شما در قبال حقیقت، آیندگان این برهه از
تاریخ تعامل غرب با اسلام را با آزردگی کمتر و وجدانی آسودهتر به نگارش درآورند.
سیّدعلی خامنهای
۱۳۹۳/۱۱/۱
..................................
Message of ayatollah Seyyed Ali Khamenei, Leader of The
Islamic Republic of Iran
In the name of God, the
Beneficent the Merciful
To the Youth in Europe
and North America,
The recent events in France and similar ones in some
other Western countries have convinced me to directly talk to you about them. I
am addressing you, [the youth], not because I overlook your parents, rather it
is because the future of your nations and countries will be in your hands; and
also I find that the sense of quest for truth is more vigorous and attentive in
your hearts.
I don’t address your politicians and statesmen either in
this writing because I believe that they have consciously separated the route
of politics from the path of righteousness and truth.
I would like to talk to you about Islam, particularly the
image that is presented to you as Islam. Many attempts have been made over the
past two decades, almost since the disintegration of the Soviet Union, to place
this great religion in the seat of a horrifying enemy. The provocation of a
feeling of horror and hatred and its utilization has unfortunately a long
record in the political history of the West.
Here, I don’t want to deal with the different phobias
with which the Western nations have thus far been indoctrinated. A cursory
review of recent critical studies of history would bring home to you the fact
that the Western governments’ insincere and hypocritical treatment of other
nations and cultures has been censured in new historiographies.
The histories of the United States and Europe are ashamed
of slavery, embarrassed by the colonial period and chagrined at the oppression
of people of color and non-Christians. Your researchers and historians are
deeply ashamed of the bloodsheds wrought in the name of religion between the
Catholics and Protestants or in the name of nationality and ethnicity during
the First and Second World Wars. This approach is admirable.
By mentioning a fraction of this long list, I don’t want
to reproach history; rather I would like you to ask your intellectuals as to
why the public conscience in the West awakens and comes to its senses after a
delay of several decades or centuries. Why should the revision of collective
conscience apply to the distant past and not to the current problems? Why is it
that attempts are made to prevent public awareness regarding an important issue
such as the treatment of Islamic culture and thought?
You know well that humiliation and spreading hatred and
illusionary fear of the "other” have been the common base of all those
oppressive profiteers. Now, I would like you to ask yourself why the old policy
of spreading "phobia” and hatred has targeted Islam and Muslims with an
unprecedented intensity. Why does the power structure in the world want Islamic
thought to be marginalized and remain latent? What concepts and values in Islam
disturb the programs of the super powers and what interests are safeguarded in
the shadow of distorting the image of Islam? Hence, my first request is: Study
and research the incentives behind this widespread tarnishing of the image of
Islam.
My second request is that in reaction to the flood of
prejudgments and disinformation campaigns, try to gain a direct and firsthand
knowledge of this religion. The right logic requires that you understand the
nature and essence of what they are frightening you about and want you to keep
away from.
I don’t insist that you accept my reading or any other
reading of Islam. What I want to say is: Don’t allow this dynamic and effective
reality in today’s world to be introduced to you through resentments and
prejudices. Don’t allow them to hypocritically introduce their own recruited
terrorists as representatives of Islam.
Receive knowledge of Islam from its primary and original
sources. Gain information about Islam through the Qur’an and the life of its
great Prophet. I would like to ask you whether you have directly read the
Qur’an of the Muslims. Have you studied the teachings of the Prophet of Islam
and his humane, ethical doctrines? Have you ever received the message of Islam
from any sources other than the media?
Have you ever asked yourself how and on the basis of
which values has Islam established the greatest scientific and intellectual
civilization of the world and raised the most distinguished scientists and
intellectuals throughout several centuries?
I would like you not to allow the derogatory and
offensive image-buildings to create an emotional gulf between you and the
reality, taking away the possibility of an impartial judgment from you. Today,
the communication media have removed the geographical borders. Hence, don’t
allow them to besiege you within fabricated and mental borders.
Although no one can individually fill the created gaps,
each one of you can construct a bridge of thought and fairness over the gaps to
illuminate yourself and your surrounding environment. While this preplanned
challenge between Islam and you, the youth, is undesirable, it can raise new
questions in your curious and inquiring minds. Attempts to find answers to
these questions will provide you with an appropriate opportunity to discover
new truths.
Therefore, don’t miss the opportunity to gain proper, correct
and unbiased understanding of Islam so that hopefully, due to your sense of
responsibility toward the truth, future generations would write the history of
this current interaction between Islam and the West with a clearer conscience
and lesser resentment.
Seyyed Ali Khamenei
21st Jan. 2015