امروزه از هر شهروندی بپرسید که وظیفه مهم مدارس
چیست؟ پاسخ خواهند داد که یکی از وظایف مهم مدارس کمک به یادگیری است . همچنین
علمای تعلیم و تربیت ابزارهای متفاوتی برای یادگیری مفید و موثر یادگیری نام برده
اند که یکی از این ابزارهای "یادگیری مشارکتی" است. در یادگیری مشارکتی
دانش آموزان در گروه های کوچک ( 2 تا 6 نفره ) در یادگیری به هم کمک می کنند .
پژوهشگران
اعتقاد دارند که در " گروه های مشارکتی " معمولا انگیزه آموختن افزایش
می یابد و دانش آموزان بیش از زمانی که به تنهایی مطالعه می کنند به یادگیری علاقه
مند می شوند . همچنین در یادگیری مشارکتی به علت ارتباط متقابلی که دانش آموزان
باهم دارند مطالب درسی را عمیق تر یاد می گیرند .
یکی از
روش های یادگیری مشارکتی " یادگیری با هم " است. در این روش گروه ها سعی
می کنند با تعامل چهره به چهره و وابستگی گروهی و مسوولیت پذیری از طریق بحث گروهی
در یادگیری به هم کمک کنند.
لذا با
توجه به نزدیک شدن ایام امتحانات پایانی مدارس ، پیشنهاد می شود ضمن بحث و تبادل
اندیشه در شورای مدرسه ، زمینه لازم برای حداقل تشکیل 4 ساعت کار گروهی برای برخی
از دروس پایه ( فیزیک ، شیمی ، ریاضی ، آمار ، هندسه ، عربی ) فراهم شود
.
روش اجرا
1-در هریایه از دانش آموزان برگزیده درسی که دارای مهارت ارتباطی خوب و
روحیه مدیریت گروهی قوی دارند، دعوت شود تا در این طرح به عنوان مدیر گروه همکاری
نمایند . مدیران گروه باید برنامه مطالعاتی خود را طوری تنظیم کنند که یک روز قبل
از امتحان درس های خود را مطالعه و مرور کرده باشند .
2- ضمن معرفی مدیران گروه در هر پایه، از دانش آموزان متقاضی و
علاقه مند برای شرکت در گروه های مشارکتی "یادگیری با هم" نام نویسی شود .
3- صبح یا عصر روز قبل از امتحان، ( ترجیحاً صبح ) ، دانش آموزان
با نظر و میل خودشان در گروه های 4-5 نفره سازماندهی شوند و در مدت 3 الی 4 ساعت،
مطالب کتاب درسی را مرور و اشکال های احتمالی هم دیگر را بر طرف نمایند.
الزامات
اجرایی
1- هدف از طرح " یادگیری با هم "باید به صورت روشن و
شیوا در کلاس های درس به اطلاع همه ی دانش آموزان رسانیده شود.
2- از دبیران آموزشگاه ، اولیای داوطلب ، دانش آموزان موفق سال
های قبل و ... می توان به عنوان ناظرآموزشی گروه ها ، و برای رفع اشکال های
احتمالی استفاده کرد .
3- به دلیل محدویت زمانی، از دانش آموزان متقاضی خواسته شود تا
مطالب درسی را از قبل مطالعه کنند و با آمادگی در گروه حاضر شوند .
4- مدیران ، معاونان ، مشاوران ، در تهیه فضا و امکانات لازم
نهایت سعی و کوشش را داشته باشند .
5- در صورت امکان، در بین ساعت فعالیت گروه ها ، از دانش آموزان
پذیرایی مختصری ( کیک ، چای و .. ) صورت گیرد .
6- برنامه ریزی برای تهیه وسیله نقلیه با هماهنگی یکی از اولیاء ،
برای هر گروه می تواند از هدر رفتن زمان آمد و شد داوطلبان بکاهد .
7- نظارت غیرمستقیم و مستمر توسط کارکنان آموزشگاه ، والدین
داوطلب و ... حتما و به یقین می تواند در برگزاری جلسات گروه ها مفید و موثر باشد .
8- طرح موضوع و برنامه ریزی هر چه بهتر و تقسیم کار اعضا در شورای
مدرسه ، تاثیر بهتری در فرایند کار خواهد داشت .
9- نظر سنجی از دانش آموزان به صورت شفاهی و کتبی در پایان جلسه
می تواند برای تصمیم گیری جلسات بعدی مفید باشد.
10- به یقین توکل بر خداوند سبحان و واگذاری امور به او در همه ی
برنامه های زندگی راه گشای رسیدن به موفقیت است .پس به او توکل کنیم و عاقبت کارها
را به او بسپاریم.
استفاده کردم