به گزارش دریافتی کازرون نما از روابط عمومی مدیریت آموزش و
پرورش کازرون، دکتر قجری که در جمع مدیران مدارس این شهر حضور یافته بود، با بیان
اینکه فرهنگ آموزش در کازرون بالا است، گفت: در دستگاه تعلیم و تربیت به دنبال این
هستیم دانش آموزان از زندگی خود لذت ببرند، که سند تحول بنیادین، شش ساحت تربیتی
را در نظر گرفته است و باید تلاش کنیم انسان تک بعدی تربیت نکنیم که این فرد نمی
تواند در عالم هستی موفق باشد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس با اشاره به
اینکه از قدیم آرزو این بود که آموزش و پرورش بومی باشد، گفت: بعد از انقلاب مسئولین به این سمت رفتند که تحولات اساسی در
آموزش و پرورش ایجاد کنند، که تغییرات در ابتدا بنیادی و ریشه ای نبود.
قجری اضافه کرد: طی 10 سال گذشته عزم مسئولین این بود که
تغییرات اساسی را در آموزش و پرورش ایجاد کنند و با تلاش های شبانه روزی متفکرین
تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین تدوین شد، که 4 سال است در حال اجرا می باشد.
وی تاکید کرد: وجود سند بالادستی برای ما یک فرصت است و کارها باید بر
اساس آن پیش برود،که یکی از بحث های آن عدالت آموزشی است، یعنی همه باید بصورت
برابر از فرصت های آموزشی استفاده کنند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس گفت: عدالت
آموزشی که از موارد مهم مطرح شده در این سند می باشد، ناظر بر این است که در یک
محدوده ی جغرافیایی همه افراد آن جامعه از یک آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت همه
جانبه بهره مند باشند.
دکتر قجری افزود: از نظر کمّی، عدالت آموزشی بیانگر این
است که باید تمام دانش آموزان مشمول تحصیل تحت پوشش قرار گیرند.
وی عنوان کرد: تفکیک مدارس نوعی بی عدالتی است که متاسفانه
در جامعه ما رواج پیدا کرده است.
قجری اضافه کرد: از هر 100 دانش آموز 37 نفر در مدارس خاص
تحصیل می کنند که این با روح سند تحول بنیادین همخوانی ندارد و باید جلوی توسعه بی
رویه مدارس خاص گرفته شود و بنای ما این است که این مدارس خاص کم و حتی حذف شود.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس افزود: از نظر کیفیت
نیز در زمینه عدالت آموزشی کارهای انجام شده، تمامی نیازهای دانش آموزان را
پاسخگو نیست و باید با توجه ویژه به نیروی آموزشی این نهاد، در زمینه
های مختلف گام برداریم.
این مقام مسئول با اشاره به مشکل جذب نیروی انسانی و اینکه در
این مورد همه کار دست آموزش و پرورش نیست، گفت: با اصلاح الگوهای جذب نیرو در آموزش و پرورش
می توان به رفع این مشکل کمک کرد و با ساماندهی و سازماندهی مناسب نیروی
انساین در آموزش و پرورش این نهاد متحول خواهد شد.
دکتر قجری در ادامه صحبت های خود به چگونگی ارتباط با دانش
آموزان پرداخت و اظهار داشت: قبل از اینکه در آموزش و پرورش امکانات مدنظر قرار گیرد، بایستی چگونگی ارتباط
با دانش آموز مورد نظر قرار گیرد.
وی افزود: هنوز
نتوانسته ایم دانش آموزان را به عنوان فراگیر تحویل بگیریم و همین باعث شده که از
ظرفیت های آنان بی اطلاع باشیم.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه نوع
نگاه به دانش آموز باید تغییر کند و آنان را در هر شرایطی تحویل گرفت، گفت: در
سیستم های آموزشی پیشرفته همه کاره دانش آموزان هستند و معلم ها نقش تکمیلی و
راهنما دارند.
دکتر قجری در جلسه مدیران مدارس شبانه روزی غرب فارس که به
میزبانی کازرون در هنرستان امام خامنه ای این شهر برگزار شد، نیز حضور یافت و
عنوان کرد: در زمینه جذب دانش آموز و جلوگیری از ترک تحصیل، ایران کشوری پیشتاز
است که یکی از دلایل آن وجود مدارس شبانه روزی است.
وی ادامه داد: مدارس شبانه روزی برای این است که دانش
آموزان محروم را به تحصیل برگرداند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس اظهار داشت: در استان
فارس 40 مدرسه شبانه روزی وجود دارد که بالغ بر 10 هزار نفر جمعیت دانش آموزی در
این مدارس درس می خوانند و فارس جزء 5 استان برتر در توسعه این مدارس است.
دکتر قجری افزود: سال
گذشته در آموزش و پرورش فارس 10 میلیارد تومان هزینه بچه های شبانه روزی شده که
حداکثر پولی که از اولیای دانش آموزان گرفته شده 2 میلیارد تومان بوده است.
گفتنی است معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس در شورای
معلمان دبیرستان الزهرا و نیز پژوهشسراهای رازی و علامه دوانی حضور یافت و از
نزدیک فعالیت ها، کمبودها و مشکلات آنان را مشاهده نمود و همچنین در پایان در
شورای معاونین آموزش و پرورش کازرون شرکت کرد.