|
به گزارش کازرون نما، دکتر
عباس عاشوری در همایش قصه نویسی و تصویر سازی با موضوع سرطان گفت: با توجه به این
که هسته ی مرکزی بسیاری از قصه ها و داستان ها ارزش های اخلاقی و ملی است، در
شرایط فعلی که بنیانِ اخلاق و هویت ملی جوانان و نوجوانان ما تضعیف شده است هنوز
می توان با بازخوانی و ترویج به روز و خردمندانه قصه ها، به خصوص در مدارس، ارزش های
اخلاقی و ملی، مثلِ پایداری، وطن پرستی، شجاعت، مهربانی، نوع دوستی، امیدواری و
ارزش های ملی را تقویت کرد.
این پزوهشگر کازرونی افزود: رویکرد
مدارس ما نمره محور شده است، نه زندگی محور، یعنی این که چون به واقع، شرایط زندگی
به دلیلِ ابهامِ جدّی در آینده ی شغلی فرزندانمان بسیار نگران کننده شده است،
اولیای مدارس و حتّی خانواده ها مهم ترین مساله ای که در روندِ دانش آموزیِ دانش
آموزان و فرزندان پیش رو می بینند و به آن می اندیشند، کسب نمرات بالاتر به منظورِ
قبولی در رشته های خاصی در کنکور است. حاکمیت تقریبا مطلق این شرایط، بر مدارس و
محیط خانواده ها، باعث شده است که هدف اصلی آموزش که در حقیقت پرورشِ انسان هایی
سالم برای زندگی است، عملا فراموش شود. در این رویکرد، به طور طبیعی نقش و جایگاه
قصه نیز فراموش می گردد.
عاشوری نژاد گفت: درست است
که اغلبِ ما در این "شبِ تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل" گرفتار آمده ایم و تمرکز خود را از دست داده
ایم، باید به این نکته توجه کنیم که وقتی انسان، گرفتارِ بیم موج می شود و شرایطِ
زندگی سخت و سخت تر می گردد، اولین و مهم ترین شرط لازم برای رهایی از بحران و
گرداب، تمرکز است و شرط لازم برای تمرکز، آرامش است، در آرامش است که می توانیم
درست تر فکر کنیم و را ه های حداقلی را برای خروجِ از گرداب ها و بحران ها پیدا
کنیم. با تقلا کردن و دست و پا زدن در شرایط بحرانی و یا همرنگ جماعت شدن و در مسابقه
ی رو عقب، شرکت کردن و پیشتاز شدن سرانجامی جز فرو رفتنِ بیشتر در بحران و مرداب
ندارد.