|
"ابراهيم فياض"، استاد دانشگاه ، گفت : انقلاب اسلامي به طور معقول در سينما متجلي نشده ، چرا که هنوز سينماي ملي نداريم.
به گزارش ايرنا، اين استاد دانشگاه تهران در نشست "تاثير انقلاب بر سينما" در انجمن روزنامه نگاران مسلمان، افزود: سينماي امروز ايران که در دنيا شناخته شده است و آثار آن جوايز جشنواره ها را مي گيرند با انقلاب اسلامي بوجود آمد؛ قبل از انقلاب چيزي به اسم سينما نداشتيم.
نشست تخصصي "تاثير انقلاب بر سينما" با حضور " نادر طالب زاده" کارگردان سينما و تلويزيون، "ابراهيم فياض" استاد دانشگاه، "محمد قهرماني" مدرس دانشگاه" و "محمود گبرلو" منتقد سينمايي در انجمن روزنامه نگاران مسلمان ، برگزار شد.
فياض ادامه داد: سينماي خلاق و انساني با انقلاب در ايران شکل گرفت و امروز همه رويدادهاي سينمايي منتظرند که توليدات سينمايي سال ايران چيست. در حال حاضر در رديف 10 کشور صاحب سينماي جهان قرار داريم .
اين استاد دانشگاه در عين حال افزود: اکنون با گذشت 30 سال از انقلاب اسلامي ، چارچوب توليد نداريم و اين در حالي است که بچه هاي انقلاب از همان ابتدا به سراغ مقوله هنر و بويژه سينما رفتند، اين ضعف ريشه در سينما ندارد .
فياض گفت: سينماي ايران همچون قالي جهاني شده، اما باز توليد ايراني و سينمايي که بتواند اقتدار ايجاد کند ، نداريم.
وي يادآورشد: بعد از انقلاب سعي کرديم که سينما را خلق کنيم و فراز و نشيب هاي بسياري داشتيم، ما امروز به جاي آزمون و خطا به سياستگذاري و برنامه ريزي نياز داريم ، در هيچ جاي دنيا براي توليد فيلم بي حساب و کتاب بودجه خرج نمي شود.
استاد دانشگاه تهران، سينما در ايران را به "نفت خام" تشبيه کرد و گفت : سينما همچون نفت در کشور توليد مي شود اما باز توليد تئوريک ندارد و اين اشکال اساسي ما در اين عرصه است.
فياض همچنين با انتقاد از جريان سينماي جشنواره اي، افزود: خارجي ها با جايزه دادن به فيلمسازان موجب اختلال در سينماي ايران شدند چرا که آنها در اصل خواهان ايجاد خلل در شخصيت فيلمساز ما هستند.
وي، وجود ابتذال در سينما را مرتبط با دوره موسوم به اصلاحات دانست و گفت: سينما در اين سالها که براي سينما نيز کم نيست دچار بحران هويت شد اما امروز با توليد فيلم هاي خوبي چون "به همين سادگي" و "آواز گنجشک ها"، تحول ديگري در راه هست.
اين استاد دانشگاه ، وقوع انقلاب اسلامي را به نوعي بازگشت به خويشتن عنوان کرد و گفت : سينما با قرار گرفتن در اين مسير و مردمي شدن مي تواند تاثير گذار باشد.
فياض همچنين از سياه نمايي در برخي برنامه ها و سريال هاي تلويزيوني و يا فيلم به عنوان تناقضي آشکار در روحيه و منش ايراني ياد کرد و گفت: بسياري از خارجي ها که جذب مثلا فلان فيلم ايراني شدند به دليل پايان خوش آن است ، حال اينکه اين روند در برخي آثار نيست که جاي پرسش دارد.
وي تصريح کرد: سينماي آرماني با زندگي، مردم و معنا، تجلي مي يابد و سينماگران با بهره گيري از آن و ارتباط با دانشگاه و حوزه مي توانند در ساخت آن نقش آفريني کنند.