|
اظهارات دکترکرامت اله زیاری، استادتمام
دانشگاه تهران درارتباط باکنوانسیون حقوقی دریای خزر :
1-
مطابق با کنوانسیون 1982، مرز دریایی کشورها حدود 12 مایل تعیین شده است، البته
این قانون مربوط به دریای آزاد و اقیانوس هاست، ولی دریای خزر دریای آزاد محسوب
نمی شود.
2- آنچه از قراردادهای 1921 و 1940 استنباط می شود این است که
ایران و شوروی سابق در دریای خزر دارای حقوق مساوی هستند.
3- ایران می بایست قبل از توافق نامه اخیر، مساله دریای خزر
را به دادگاه لاهه احاله می نمود و تقاضای حق السهم 50 درصدی می کرد، احتمال
بسیاری وجود می داشت که لاهه به نفع ایران، مبنی بر حق السهم مساوی با شوروی سابق
( یعنی روسیه و سه کشور اقماریش)، یا بیش از 20 درصدی برای ایران رای صادر می نمود.
4- پس از فروپاشی شوروی سابق، کشورهای قزاقستان، آذربایجان
و ترکمنستان منتزع شده از شوروی سابق، می بایست حق السهم خود را از ماترک شوروی
سابق (روسیه) بگیرند نه از ایران.
5- قراردادهای دوجانبه، سه جانبه بین روسیه و کشورهای
آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان، غیرقانونی است و باید با حضور همه طرف ها، به
خصوص ایران انجام گردد.
6- براساس قراردادهای 1921 و 1940، حقوق
حقه ایران در کنوانسیون حقوقی مورخ 21 مرداد 1397 دریای خزر رعایت نشده است.
7- پیشنهاد می شود بررسی کارشناسانه دقیقی، قبل از تصویب این
قرارداد در مجلس شورای اسلامی انجام پذیرد و تیمی از کارشناسان، متشکل از علوم
مرتبط (حقوق، حقوق بین الملل، جغرافیای سیاسی، ژئوپلیتیک و...) عهده دار بررسی
گردند تا مجلس محترم متناسب با منافع ملی تصمیم گیری نماید.
8-
در قرارداد 21 مرداد 97، قلمرويى به نام درياى سرزمينى براى كشورها اضافه شده كه اشتباه
بزرگى است و در مجموع به نفع كشور نيست.
9- خط مبدأ ساحل ما به دليل صاف بودن ساحل نمى تواند آب داخلى
براى ما ايجاد كند كه ظاهرا هنوز خط مبدأ سواحل مشخص نشده و به آينده موكول شده است.
تعيين دو قلمرو "حق انحصارى ماهيگيرى" و "درياى سرزمينى" هم سهم
مارا كاهش مى دهد.
10- دولتمردان بايد در دو مورد براى آينده دقت كنند:
الف- تعيين خط مبدأ
ب - مديريت منابع مشترك آب أعم از منابع داخل و كف و زيركف.
11- نكته ديگر آنكه طى اين چند سال ساير كشورها برداشت از منابع
زير كف داشته اند كه بايد سهم ايران را از منافع آن بدهند و ايران از آن حق نگذرد و
دراین قرارداد اصلا به آن اشاره نشده است.
12- البته به لحاظ حقوقى شرايط قبلى بهتر بود و حتى مى شد نسبت
به بهره بردارى هاى غير قانونى ساير كشورها از اين دريا به دادگاه لاهه شكايت برد و
قطعا راى به نفع ما داده مى شد.
13- اگر مجلس بدون پذيرش درياى سرزمينى این کنوانسیون را مصوب
كند تقريبا مانند سابق است، اما اگر درياى سرزمينى را حذف نكند بدون شك ضرر كرده ايم.
*استاد تمام دانشگاه تهران