«تقویم کازرون» خوشه چین بذرهایی است که در فرهنگ و هنر و تاریخ ۴۰۰۰ ساله ی کازرون کاشته شده و از چند جهت قابل تحسین و نظر می رسد:
یکی از کارهای ارزشمند فرهنگی در جوامع جهانی،
تاریخنگاری و ثبت رویدادهای مهم پیرامون است. تاریخ نگاران جهان از هزاره
نخست پیش از میلاد تاکنون در کنار ثبت وقایع همه جانبه به این مهم نیز
مبادرت ورزیده و به همین سبب در مقابل کشورهای در حال گذار به تکیه گاه و
مراجع علمی ادبی شناخته شده اند.
آنچه
پژوهشگران حوزه های گوناگون هنری ایران را از ردیف مراجع علمی خارج کرده،
بی توجهی به تاریخ و ثبت رسمی رویدادهای مهم آن بوده است. بی سبب نیست
بدانیم که تاریخ ایران را ایرانیان ننوشته اند. هرودوت، پلوتارک، گزنفون،
داندامایوف و حتی در زمینه ی زبانها و گویشهای ایرانی، اورانسکی به پژوهش
و انتشار کتاب معتبر زبان های ایرانی پرداخته است.
این مقدمه به جهت اهمیت موضوع تاریخ و فرهنگ نگاری برای ثبت وقایع گذشته در راستای الگوسازی برای نسل پیش رو و آینده است.
سررسید یا «تقویم کازرون» اگرچه خیلی دیر اما خوب و قابل اعتنا به این مهم اهتمام ورزیده است.
رضا
صنعتی را از «باران و بوران» میشناسم و قابلیت های ادبی هنری ایشان را در
صنعت نشر گران ارج داشته و دارم و می دانم که به روشنی می داند فرهنگ و
هنر از ارکان اساسی زندگی بشر بوده و هست. بنابراین تقویم کازرون را نه اوج
جانفشانی ایشان میدانم، و نه پایان آن!
«تقویم
کازرون» خوشه چین بذرهایی است که در فرهنگ و هنر و تاریخ ۴۰۰۰ ساله ی
کازرون کاشته شده و از چند جهت قابل تحسین و نظر می رسد:
1. ایجاد بنیه های پژوهشیِ کتابخانه ای- اسنادی و میدانی در تاریخ کازرون
2. اهمیت به آثار هنری، ادبی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، جغرافیایی و اقتصادی کازرون
3. بازخوانی حوادث مهم و آثار فرهنگی هنری موثر در دوره های تاریخی کازرون
4. احیای ارزشها و ایجاد امید در کنشگران فرهنگ و هنر شهرستان
5. مرور خاطرات گران ارج فولکلوریک و نوستالژیای مردمی
6. ایجاد کارکردهای پنهان مهربانی بر مبنای مثلث مردم، هنر، هنرمند.
7. بستری ضروری برای لحظه نگاری و ثبت خاطرات و یادداشت های دارندگان تقویم کازرون.
رضا
صنعتی در نشر دفترچه «تقویم کازرون 1399» کوشیده بخش عظیمی از دارایی های
همه جانبه ی کازرون را با ترکیب رنگ های ملایم و خطوطی نرم بر کاغذهای لطیف
و آرامبخش به نمایش بگذارد.
امیدوارم
شماره جدید «تقویم کازرون» به همین شیوه ی ارزشمندِ پژوهش محور، اما
کاملاً فرهنگیهنری و با محتوایی تخصصی تر در ساختاری مدرن و قطعی متناسب
تر به زیور نشر بیاراید
محمد عارف
تیرماه 1399. تهران