پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۰۵۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲
۱۰ سال از آغاز ساخت سد نرگسی می‌گذرد که در صورت تامین اعتبار این سد در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می‌رسد.
به گزارش کازرون نما، سد نرگسی به صورت خاکی با هسته رسی است که ارتفاع تاج سد از پی ۸۰ متر و طول تاج آن ۶۰۰ متر و حجم مخزن آن ۸۵ میلیون متر مکعب و تخصیص آب سد ۱۹۲.۶ میلیون متر مکعب در سال است.

ساخت این سد از تیر ۱۳۸۹ آغاز شد و قرار بود تا پایان ۱۳۹۷ به بهره‌برداری برسد، اما برای برای اتمام ساخت سد نرگسی پانصد و ده میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

این سد در بخش جره و بالاده فارس در ۱۰ کیلومتری شرق شهر بالاده و ۵۵ کیلومتری جنوب غرب شیراز و ۵۵ کیلومتری جنوب شرق کازرون واقع شده‌ است.

سد نرگسی با وجود مشکلات موجود در منطقه وسیع از استان فارس و میانگین خوب بارندگی همراه با ورودی آب رودخانه به منطقه سد، می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات مردم منطقه را حل کند که باید تمامی تلاش‌ها برای اتمام این طرح استانی به کار گرفته شود.

رودخانه شیرین رود كه  سرشاخه های آن به سد نرگسی می پيوندد، سرشاخه اصلی رودخانه دالكی است كه از دامنه های جنوبی كوه دشت ارژن سرچشمه می گيرد  و دو سرشاخه اصلی رودخانه شیرین رود شامل سرخون و تنگ گچی است.

در روزگار ناخوشی خشكسالی آب  ذخیره شده در سد نرگسی ادامه حيات در دریاچه پریشان را تقویت کرد و با برنامه ریزی انجام شده بخشی از آب اين سد به درياچه پريشان انتقال می یابد.

در این شرایط هر چقدر هم که بارندگی باشد و آب بیاید باید صرف تامین آب سفره‌های اطراف دریاچه شود، در سال‌هایی نه چندان دور چشمه‌هایی کف این تالاب‌ها بود که اکنون همه خشکیده شده است.

بر اساس مطالعات انجام شده در حال حاضر سفره آب اطراف پریشان ۴ متر پایین‌تر از سطح دریاچه است، بنا بر این باید در شرایطی قرار بگیریم که  آن قدر آب بیاید تا کسری سفره جبران شود و برای احیای پریشان چاره‌ای نیست مگر اینکه آب وارد حوضه شده و در مصرف کشاورزی هم تجدید نظر شود.

محمدمهدی شریفی مدیر روابط عمومی آب منطقه‌ای فارس  در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: هدف از ساخت این سد کنترل و مهار سیلاب،  تامین آب آشامیدنی شهرستان‌های کازرون و فراشبند، زیست محیطی رودخانه و انتقال آب به دریاچه پریشان و احیای آن به عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین در ایران، تامین آب صنعتی در جنوب فارس، بهبود اراضی کشاورزی به میزان ۷ هزار هکتار، تامین حق آبه و تولید انرژی برقابی به میزان ۴۸٫۳ گیگاوات ساعت در سال است.

سد نرگسی در انتظار تامین اعتبار

او گفت: بهره برداری از سد نرگسی باعث احیای دریاچه پریشان می شود که پس از بهره برداری به یکی از مهم‌ترین سد‌های استان فارس تبدیل شده و می‌تواند آب آشامیدنی غرب استان فارس را تامین کند.

ارزیابی زیست محیطی سد‌ها
حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در خصوص اثرات زیست محیطی ساخت سد نرگسی گفت: با توجه به اهمیت ساخت سد‌ها باید تلاش شود تا با ارزیابی صحیح و علمی مسائل زیست محیطی و اجتماعی از ایجاد خسارات و مشکلات جلوگیری شود.

او گفت: تغییر در الگوی کشت، محدود کردن سطح زیر کشت محصولات آبی، کاهش تبخیر آب در محیط، کاهش سطح زیر کشت و اتخاذ سیاست‌های تشویقی راهکاری برای صرفه جویی در مدیریت مصرف آب است.

سد نرگسی در انتظار تامین اعتبار

نبی اله مرادی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان فارس گفت: این سد در حال حاضر حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او گفت: از موضوعات زیست محیطی مرتبط با این سد می‌توان به وجود گنبد‌های نمکی بالادست دریاچه این سد اشاره کرد که طی سالیان متمادی گذشته موجب شوری آب رودخانه شده است.

مرادی گفت: این گنبد‌ها خارج از محدوده دریاچه سد قرار داشته و ساخت این سد تأثیری بر روی این گنبد‌ها ندارد بلکه بر عکس در صورت آبگیری این سد گنبد‌های نمکی هستند که موجب شوری آب سد می‌شوند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان فارس گفت: در حال حاضر شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس طرح علاج بخشی و بهبود کیفیت آب رودخانه جره را در دست مطالعه دارد که در صورت اجرایی شدن این طرح با رعایت ملاحظات زیست محیطی می‌تواند شوری رودخانه را تا حد زیادی برطرف کند.

او گفت: از عوامل تشدید تاثیر این گنبد‌های نمکی ایجاد و توسعه باغات بر روی گنبد نمکی و برداشت‌های غیر مجاز از رودخانه جره برای آبیاری این باغات است.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
0
0
سلام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
0
0
سلام این سد نرگسی مدیون ریس کارگاه توانمدش بنام دکتر استوار هست
عملکرد ایشان بی نظیر هست
ای کاش در کشور همچین مسعولین دلسوزی وجود داشت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۲۰
اذان صبح
۰۴:۴۵:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۱۴:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۱۹
غروب آفتاب
۱۹:۴۵:۳۳
اذان مغرب
۲۰:۰۲:۴۶