پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۰۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹
+اختصاصی کازرون نما
نمایشنامه مزارشریف اثر دکتر محمد عارف،نماینده فارس در هجدهمین دوره تئاتر مقاومت شد. به گزارش اختصاصی کازرون نما، نمایشنامه مزار شریف که پیش از این در سال 1398 جایزه ملی نمایشنامه نویسی اقتباسی را نیز از آن خود کرده بود، این بار نیز از میان ۴۸۰متن رسیده به دبیرخانه این جشنواره، در میان ۸۶ متن حاضر در هجدمین دوره تئاتر مقاومت به عنوان نماینده تئاتر فارس قرار گرفت.

نمایشنامه مزارشریف اثر دکتر محمد عارف، به کارگردانی حسن مظلوم رضایی نماینده فارس در هجدهمین دوره تئاتر مقاومت شد. به گزارش اختصاصی کازرون نما، نمایشنامه مزار شریف که پیش از این در سال 1398 جایزه ملی  نمایشنامه نویسی اقتباسی را نیز از آن خود کرده بود، این بار نیز از میان ۴۸۰متن رسیده به دبیرخانه این جشنواره، در میان ۸۶ متن حاضر در هجدمین دوره تئاتر مقاومت به عنوان نماینده تئاتر فارس قرار گرفت.

مزارشریف نماینده فارس در هجدهمین دوره تئاتر مقاومت

دکتر محمد عارف در گفتگو با کازرون نما با اشاره به اینکه سرمایه ی فرهنگی کهن و معاصر ما از غنای هنری ویژه ای برخوردار است که تبدیل این سرمایه ارزشمند در قالب نمایشنامه و اثر اقتباسی از جمله دشوارترین گونه ی ادبیات نمایشی است گفت: مزار شریف با اقتباس از داستان خسرو و شیرین اثر گرانسنگ حکیم نظامی در فضای افغانستان شکل گرفته و به بررسی خیانت، عشق، و جنایت در فضای امروز مردم افغانستان پرداخته است.

وی در ادامه افزود: شخصیت های محوری این نمایشنامه: شَکوه، ملامحمد، جلال پنجشیری و سرگرد آصف است. «شَکوه»، نماد زن، زیبایی، و مادرِ سرزمین افغانستان است. «ملامحمد»، جوان دانشگاهی و دلباخته ی شکوه نماد دانش و عشق به زندگی، «جلال پنجشیری» مزدورِ ضد وطن تحت توطئه های نظامی سرگرد آصف است که در دره های پنجشیر ملاممد را هدف گلوله ای خودی و از پشت سر قرار می دهد. «سرگرد آصف»، پدر شَکوه تمثیلی از خیانت به مردم و دختر خود، نماینده ی مرموز متجاوزین و اشغالگران افغانستان در این داستان است. نمایشنامه مزارشریف با ترسیم مثلث دانش، عشق و خیانت، بیانیه ی دراماتیک خود را با رسم الخط مدنی به جهانیان می فهماند که با کنش های دراماتیک ملاممد، تنها راه برای پس گرفتن زن از دست آهن، ایستادگی در تراژدی موجود است.

دکتر عارف با بیان این نکته که شَکوه در نمایشنامه عاشقانه/حماسی مزارشریف، سمبل مام وطن است که به دلیل خیانت پدرش، سرگرد آصف به عقد جلال پنجشیری در می آید  گفت: ملامحمد که عاشق و شیدای حقیقی شکوه است، همچنان سرگردان و مجنونِ هرات و هریرود و کابل و مزارشریف و پنجشیر است. وضعیت امروز افغانستان برآمده از خیانت ها و تصمیمات نادرست دولتمردان جهان است که منجر به استیلای بیگانگان و در ادامه طالبان گردیده است.

عارف معتقد است که مردم جهان قربانی بی عدالتی ها شده اند و نقش های بی اثر نمایشگران سازمان حقوق بشر، از چشم تاریخ و مردم دور نخواهد ماند. کما این که سرزمین مظلوم افغانستان همواره شاهد تراژدی های دهشتناک زمامداران جهانِ ضد حقوق بشر است.

محمد عارف با اشاره به این که برای نگارش و دراماتورژی اثر عاشقانه/حماسی حکیم نظامی گنجوی به درامِ مزارشریف، رنج زیادی متقبل شده و آن را بهترین نمایشنامه خود می دانند، گفت: طبق تفاهمی که به تازگی صورت گرفته در حال نگارش فیلمنامه ی این اثر هستم که قرار است فیلم سینمایی آن به کارگردانی زهرا جهرمی و تهیه کنندگی مجتبی رشوند ساخته شود.

در حال حاضر نمایشنامه «مزار شریف» نوشته ی «محمد عارف» به کارگردانی «حسن مظلوم رضایی» دانشجوی تئاتر دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، کاری از گروه هنری کبکابِ کنارتخته به عنوان تنها نماینده استان فارس در میان متون منتخب در جشنواره تئاتر مقاومت حضور خواهد داشت.

مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۸
اذان صبح
۰۴:۵۸:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۴:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۵۶
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۴۳