در پی گزارش «خلیج فارس» درباره تلاش های پشت پرده برای تغییر مسیر راه آهن بوشهر، مهندس «علیرضا کشاورز» ناظر وزارت راه در این راه آهن جوابیه ای برای «خلیج فارس» ارسال کرده است.
خلیج فارس: در پی گزارش «خلیج فارس» درباره تلاش های پشت پرده برای تغییر مسیر راه آهن بوشهر، مهندس «علیرضا کشاورز» ناظر وزارت راه در این راه آهن جوابیه ای برای «خلیج فارس» ارسال کرده است.
کشاورز در این جوابیه توضیحاتی درباره اظهارتش در جمع کازرونی های مقیم بوشهر داده است، اظهاراتی که وی در آن بر تلاش برای تغییر مسیر ریلی شیراز- بوشهر- عسلویه تاکید کرده و ابراز امیدواری نموده تا پایان امسال شاهد تصویبش باشد.
متن این جوابیه به شرح زیر است:
مدیریت محترم هفته نامه «خلیج فارس»
با سلام و احترام
طی هفته های گذشته گزارشاتی مبنی بر تغییر مسیر راه آهن شیراز- بوشهر توسط خبرگزاری های استان و نیز این نشریه منتشر شده است و اینجانب را متهم به دخالت در این امر نموده اند. البته مشخص نیست این بحث چرا و چگونه مطرح گردیده است. لذا اینجانب مطالبی چند را به استحضار مردم فهیم استان بوشهر می رسانم:
1- طرح مطالعه راه آهن شیراز- بوشهر به عنوان یک طرح ملی به طور کامل به پایان رسیده و طرح مصوب شده است و مسلماً هر گونه تغییر در مسیر این مطالعات از اختیارات اینجانب خارج بوده است.
از طرفی تلاش کلیه مسئولین ذیربط فراهم آوردن امکانات و آغاز به موقع پروژه بوده است که نتیجه این تلاش امروز کاملاً مشهود است.
2 - در جلسه کازرونی های مقیم بوشهر سوالاتی مبنی بر علت عدم عبور راه آهن از شهرستان های دشتستان و کازرون مطرح گردید که اینجانب بنا به دعوت نماینده محترم کازرون به این موضوع پاسخ دادم که از جمله دلائل آن می توان به عدم توجیه فنی اجرای پروژه مذکور با توجه به وجود ارتفاعات بین شهرهای کازرون و برازجان و شیراز اشاره نمود.
3 - کلیه تلاش های صورت گرفته جهت راه آهن کازرون (از مسیری دیگر) تنها توسط نماینده شهرستان کازرون در حال پیگیری می باشد که اینجانب در جریان جزئیات آن نیستم و هیچ ربطی به راه آهن شیراز- بوشهر نداشته و ندارد.
4 - هیچگونه ملاقاتی در استان بوشهر با وزیر محترم راه و ترابر توسط اینجانب و یا آقای خوشبخت معاون ادراه راه بوشهر با موضوع تغییر مسیر راه آهن بوشهر- شیراز صورت نپذیرفته و مشخص نیست این شایعات توسط چه کسانی و یا چه هدفی انتشار یافته است! در پایان اینجانب امیدوارم با همت و تلاش نمایندگان و مسئولین در استان عملیات اجرایی تمامی قطعات پروژه آغاز گردیده و شاید این اختتامیه ای بر شایعات بی اساس و بی پایه شکل گرفته باشد.
علیرضا کشاورز
ناظر وزارت راه در راه آهن بوشهر
توضیحات «خلیج فارس»:
ضمن تشکر از پاسخگویی ناظر وزارت راه در راه آهن بوشهر، بیان توضیحاتی را در این باره را ضروری می دانیم:
1 - برخلاف نوشته ایشان، آنچه که وی آن را شایعه می خواند، براساس اظهارت وی در بوشهر تنظیم و نتیجه گیری شده: که مهندس کشاورز به عنوان ناظر راه آهن بوشهر به جای تمرکز بر وظایف خود، برای انحراف این پروژه گام بر می دارد.
2 - وی در بند چهارم جوابیه شان منکر هرگونه دیدار با وزیر راه برای پیشنهاد طرحی درباره اتصال شهرستان کازرون به راه آهن شده اند، در حالی که براساس فیلم موجود، وی تصریح کرده به همراه مهندس خوشبخت معاون اداره راه بوشهر با دکتر بهبهانی در این رابطه نشستی داشته است. جالب اینکه معاون اداره راه بوشهر نیز این جلسه را تایید کرده است.
3 - دست آخر اینکه مردم بوشهر ارتباطات دیرینه ای با شهرستان کازرون داشته و مدت های مدید این رابطه حسنه تداوم داشته است، از این رو گزارش «خلیج فارس» درباره انحراف راه آهن شیراز- بوشهر- عسلویه به معنای مخالفت با بهره مند شدن منطقه ای دیگر از این پروژه ملی نیست، بلکه بیان نگرانی و دغدغه ای است که پیامد این تغییر خواهد بود؛ دغدغه ای که تا پیش از انتشار این سخنان از سوی مسئولان مربوطه در استان رد می شد.
راه اهن یک پروژه ملی است و همه مردم حق دارند از ان بهره مند شوند و مردم شریف کازرون که در جریان انقلاب و جنگ تحمیلی با دادن خون بیش از هزار شهید گلگون کفن دین خود را ادا کرده و به گردن دیگر شهرها حق دارند از جایگاه بسیار ویژه ای در این خصوص برخوردار می باشند پس راه اهن و خیلی چیز های دیگر که مردم شریف و فهیم کازرون از ان محرومند حق این شهر است.چرا وقتی اب کازرون را در لوله کردند و به بوشهر فرستادند کسی صدایش در نیامد؟ان موقع که موضع بوشهریها چیز دیگری بود.الان چه شده که دشمن کازرون شده اند و راه اهن را فقط حق خود می دانند.اگر این طور است پس اب کازرون هم نباید به بوشهر برود.من از مسئولین شهرستان و تمامی دلسوزان و فرهیختگان کازرونی تقاضا دارم که در این مورد ساکت ننشینند و یکصدا و یکدل مواضع و تدابیر درست اتخاذ کرده و با تمام توان از حق کازرون دفاع کنند تا لااقل گوشه ای از حقوقی که از این مردم مظلوم و صبور و با صلابت ضایع شده به انها برگردد. به امید ان روز
مسیر راه آهن بوشهر فراشبندشیراز درصورت تکمیل و بهره برداری به دلیل طول زیاد مسیر بیش از 500 کیلومتر و عدم عبور از شهرهای پرجمعیت استان نمی تواند نیاز عموم مردم مسافری و باری را پاسخ گوید . و حق دارند از نمایندگان و مسئولین بخواهند مطالعات مسیر شیراز کازرون برازجان بوشهر را پیگری کنند. و مسئولین بجای پیگری به حق مردم به طرح مسائل متفرقه نپردازند.
اما درخصوص مطالب فوق 1ّ-خواسته مردم و حمایت پیگری و همراهی برخی مسئولان با مردم و همراهی رسانه هابحق و قانونی است نه شایعه و امثالهم فراموش نشود همگی شاگردان امام خمینی رهبرکبیر انقلاب هستند.وبا این حرفها از خواسته هایشان عقب نشینی نمی کنند.
2ّّ- اکثر مردم آگاه و هوشیار هستند واینکه گفته شود به دلیل ارتفاعات توجیح فنی ندارد نمی پذیرند و اتفاقا به عکس است.زیرا هم از کنده کاری تونل ها و راه ها با امکانات ساده آن زمان آگاهند هم از امکانات پروژههایی که امروزه در جهان و ایران به دست متخصصان پرتوان خودمان اجرا می شود.
3-مردم مانع مسیر صنعتی فراشبند نیستند اما حتی درصورت تکمیل این مسیر تا رسیدن به خواسته خود خواهان اجرای مسیر شیراز کازرون برازجان بوشهر و درادامه به بندرامام به عنوان مسیراصلی هستند.ونمایندگان بارمسئولین باهمراهی مردم آنها را یاری دهند.
خوب بود از نظر کارشناسی ایشان در ساخت آزادراه و راه آهن تهران شمال و... استفاده می شد نه فقط مسیر راه آهن بوشهر برازجان کازرون شیراز.