توضيح: اين مقاله به مناسبت اجراي نمايش «زندگي در سال صفر» در سالن آمفي تاتر مرداني اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كازرون نگاشته و در تاريخ 12 آبان ماه 88 در هفته نامه سلمان منتشر شده بود. اين نمايشنامه چند روز پيش در مسابقات تئاتر استان به عنوان تئاتر برگزيده انتخاب شد.
هنر نمايش يكي از هنرهاي مهم، پرطرفدار و با سابقه اي است كه سالهاست در شهر ما كازرون درحال فعاليت است.
با نگاهي كوتاه و گذرا به روندي كه اين هنر تاثيرگذار و مهم در كازرون از ابتدا تا به امروز طي كرده است، مي توانيم شاهد فراز و فرودهاي زيادي در تاريخ هنرنمايش شهرستان باشيم.
هنري كه كازرون در سال هاي نه چندان دور به يكي از قطب هاي مهم آن در سطح استان و حتي كشور تبديل شده بود و نه فقط درخارج از شهرستان و جشنواره هايی كه بازي مي كرد بلكه در سطح شهرستان هم با اقبال عمومي زيادي روبه رو بود. اما اكنون واقعيت اين است كه مدتهاست كه از آن فروغ و درخشش ، به جز جرقه هاي مقطعي كه هر از گاهي توسط بعضي ازگروه هاي نمايشي شهرستان زده مي شود و ادامه نميابد ديگر خبري نيست .
اكثر نمايش هايي كه به روي صحنه مي روند خالي از جنبه هاي علمي،تكنيكي و خلاقانه است .جنبه هايي كه جزء لاينفك هر اثر هنري است و يك نمايش نيز براي احترام گذاشتن به شعور و فهم مخاطب و همچنين نزديك شدن به معناي واقعي تاتر به آن نيازمند است.
هفته گذشته در سالن آمفي تاتر مرداني اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كازرون ،نمايشي كه بر خلاف اجراهاي قبلي نمايش بدون هيچگونه تراكت،پوستر و تبليغاتي، آرام و بي سروصدا بود،با تماشاچي حدود 30 نفر در هر سانس به روي صحنه رفت ...
نمايش ورسيون اول: زندگي در سال صفر.
اين نمايش توسط يكي از همين هنرمندان كازروني كارگرداني شده بود. هنرمندي كه سالهاست در حال تجربه كردن و تجربه اندوزي بوده و بيگدار به آب نزده .
يحيي نظري كارگردان نمايش ورسيون اول : زندگي در سال صفر ،كه دانشجوي كارشناسي ارشد كارگرداني نمايش است و اين نمايش دومين كار او درمقام كارگردان است با جمع كردن يك گروه از هنرمندان بومي دست به يك تجربه جديد و خلاقانه زده .
اين نمايشنامه كه داراي ساختاري خوب و قابل اعتنا والبته با فضايي مدرن و سورئال است ، دست هر كارگردان خلاقي را براي اجراي يك نمايش متفاوت باز مي گذارد.
كارگردان نيز با انتخاب چنين متني و با درك فضا و زيرلايه هاي آن و همچنين دور زدن مشكلات و كمبودهايي كه ميتواند جنبه هاي هنري يك اثرهنري را تنزل دهد، فضاي صحيح و درستي از متن را به تماشاچي منتقل ميكند.
در اين اثركارگردان گاهي حتي جلوتر از متن حركت مي كند و با ديد و درك بصري بالاي خود، ميزان سن ها وفرم هاي اكسپرسيونيستي قابل تحسيني دراجرا بوجود مي آورد كه همگي در راستاي مفهوم نمايش و پيشبرد آن است كه اين خودنشان ازشناخت خوب كارگردان ازمديوم تاتر و همچنين متني است كه انتخاب كرده.
ايجاد فضاهاي تاريك ، استفاده از نورهاي اندك و به اندازه نياز ، استفاده مناسب و هدفمند از سايه در بكگراند و فورگراندهاي صحنه و همچنين زمان و نوع به پايان رسيدن پرده ها و نيز ريتم نمايش ما را با پرداختي سينمايي از يك اثر نمايشي مواجه مي كند!
بازي بازيگران نمايش نيز اگرچه يكدست نيست اما در اين ميان بازي چندتن ازبازيگران اين نمايش قابل تحسين و تاثيرگذار است. با اين همه بايد اشاره كرد كه هدف و مقصود اين نوشته به هيچ وجه نوشتن نقد و كالبد شكافي يك اثر نمايشي نيست بلكه جلب نظر و توجه دوستان هنرمند و هنردوستان شهرستان به سمت يك اتفاق نمايشي تازه و خلاقانه توسط بچه هاي هنرمند شهرستان است كه بار ديگر نشان دادند كه با علم ،تجربه و خواستن مي شود در اين شهر كوچك نيز كارهاي بزرگ انجام داد.
درپايان بايد به نويسنده ،كارگردان ، بازيگران و همه گروه نمايش ورسيون اول : زندگي درسال صفر تبريك و خسته نباشيد گفت كه پس از مدتها طعم لذتبخش يك اثر نمايشي خوب را در شهرستان به تماشاچي ( هرچند به تعداد اندك ) چشاندند و همچنين شايد ازاين پس ديگر بيجا نباشد كه سطح توقعمان را در مورد هنر نمايش شهرمان بالاتر ببريم.
هنر شروع يك آغاز است ، آغاز يك پرواز...
منبع: هفته نامه سلمان، ش 436
از ديدنش بعد از مدت ها لذت بردم. اميدوارم در سطح كشور هم به اين اثر توجه شود.
ضمنا كار طراح نور در اين تئاتر مثال زدني و چشم گير بود...