پس ازنقشه برداری طولی و عرضی برای عملیات اجرایی ساختن جاده ، کار را به دو شرکت راه سازی یکی «اصغرزاده» و دیگری «آرمه» با بکارگیری و نظارت مهندسین ایرانی و ایتالیایی واگذارکردند.
آغاز کوه بری (ترانشه ها) بسترسازی ، پل سازی ، دیوارچینی با حجم عملیات سنگین از سال 1343 از دشت ارژن به طرف تنگ ابوالحیات و چنارشاهیجان مسیرجاده را سوق دادند. پس از این که ساخت جاده را از خروجی تنگ ابوالحیات به طرف چنارشاهیجان ادامه دادند ، یکباره مردم شهر کازرون سراپا آتش شدند و با اعتراضات شدید و تعطیل کردن بازار و تحصن در جلوی فرمانداری و تلگراف خانه (مخابرات) با ارسال تلگراف شکایت و تهیه و ارسال طومار نسبت به انحراف یا تغییر مسیر جاده از روی شهرستان و خواستار ساخته شدن جاده از مسیر قدیم به طرف شهرستان شدند در نهایت پس از کش و قوس های اداری و جریانات سیاسی در پی درخواست های مردم و معتمدین شهر و پیگیری جناب آقای طباطبایی نماینده شهرستان در مجلس شورای ملی سابق ، از کلیه مسئولین رژیم گذشته خواستار ساختن جاده ی مناسب شدند و پس از کسب موافقت با استفاده از عکس هوایی و مطالعات زیاد مسیریابی و مشخص کردن محل مناسب تکومتر یا نقطه نشان شاخص مسیر و بعد هم نقشه برداری زمینی طولی و عرضی برای اجرای کار برداشت نمودند و یک تونل بزرگ در دامنه ی کوه سکندری بین کوه دوان و کوه محمد بیگی در مسیرجاده انتخابی به طرف شمال شرقی کازرون و غرب روستای احمدآباد و شمال ملای بلوط (آب دره) محل چادرهای عشایر قرمزی علامت گذاری کردند.
سپس عملیات اجرایی ساخت جاده از خروجی تنگ ابوالحیات به طرف روستای دیکانک و در قبله ی روستای گاوکشک دامنه ی کوه سکندری محل حفاری تونل بزرگ توسط شرکت شوسه به مدیریت جناب آقای مهندس درودیان در سال 1354 که کارگاه آن جنب روستای امام زاده ابوالحسن بود آغاز شد.
حدود 7 کیلومتر جاده و ساخت یک پل بزرگ به طول یکصد و بیست متر تا سطح آسفالت و چندین متر حفاری محل تونل کار جاده سازی در طول محور ، خوب بود. اگر ساخت جاده ادامه داشت و تونل عظیم در کوه سکندری حفاری شده بود، به طور یقین فاصله ی طول محور از دشت ارژن تا کازرون خیلی کم تر از جاده جدید فعلی بود.
مسأله ی مهمی که قابل تحقیق و تفکر می باشد این است که مردم کازرون نه تقاضا و نه اعتراضی از سال 43 تا 73 برای کشیدن جاده از گردنه ی کمارج به طرف روستای بناف و محل تونل عظیم آن به طول 2500 متر نداشته اند ، با توجه به این که جاده را تا سطح آسفالت ساخته بودند و حدود سیصد متر آن هم حفاری و حدود یکصد و پنجاه متر تا سقف سنگ کاری کرده بودند، این مسیر حکایت خاص خود را داشت که آینده روشن خواهد شد.
روی هم رفته اعتراض ، شکایت و درخواست مردم کازرون فقط برای ساخت مسیر دشت ارژن- کازرون بود و بس.
به هرحال با اوج گرفتن نهضت اسلامی به رهبری حضرت آیت الله خمینی (ره) بر علیه رژیم پهلوی و طاغوتیان زمان ، سرانجام با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 کلیه شرکت های پیمانکار ، پروژه های در دست ساخت را تعطیل کردند .
خیلی از ماشین آلات خود را فروختند و عده ای هم وسایل و امکانات خود را به جاهای امن جابجا کردند و اموال شرکت های وابسته به رژیم نیز به تاراج رفت.
ادامه دارد...
منبع: ماهنامه شهرسبز، مردادماه 1378، ش 49.