به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در پی اعلام نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مبنی بر عدم صلاحیت مرجعیت آقای صانعی، برخی رسانهها و گروههای وابسته به سران فتنه اقدام به جوسازی و حركتهای تحریكآمیز در رسانههای خود كردند.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بارها و بارها اعلام كرده كه این نهاد یك نهاد حوزوی است، اما برخی جریانات سیاسی، همه را به چشم سیاسی دیده و رای اخیر جامعه مدرسین را نیز موضوعی سیاسی عنوان كردهاند.
به منظور بررسی علل و مراحل رای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مبنی بر عدم صلاحیت مرجعیت آقای صانعی، در گفتگویی با حجتالاسلام و المسلمین محمودرضا جمشیدی عضو شورای مركزی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به بررسی ابعاد این موضوع پرداختیم.
*جناب آقای جمشیدی لطفا به عنوان سئوال اول در خصوص جایگاه جامعه مدرسین توضیحاتی را بفرمایید.
جامعه مدرسین یك نهاد حوزوی علمی و فقهی است كه دفاع از كیان تشیع و مرجعیت و انقلاب و نظام اسلامی را همواره وظیفه خود میداند.
جامعه مدرسین متشكل از اعضایی است كه حافظ ارزشهای اسلامی بوده و نظرات و رایهایی كه صادر میكنند، سیاسی نیست.
*برخی از رسانهها و سایتها، جامعه مدرسین و رای اخیر جامعه در زمینه عدم صلاحیت مرجعیت آقای صانعی را موضوعی سیاسی میدانند، آیا چنین مسئلهای صحت دارد؟
متاسفانه به دنبال اعلام نظر جامعه مدرسین در خصوص عدم صلاحیت مرجعیت آقای صانعی برخی از مطبوعات و جریانهای سیاسی كه تعلقات سیاسی خاصی داشتند، تلاش كردند تا این موضوع را سیاسی جلوه دهند.
بنده صراحتا عرض میكنم كه اقدام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به هیچ عنوان سیاسی نبود و اگر بنا بود كه جز جنبههای الهی، معنوی و حوزوی مد نظر باشد در این شرایط آقایان نباید چنین اعلامی را میكردند.
*چه پیامی برای این افراد و مسئولان این رسانهها دارید؟
من همین جا ناصحانه تذكر میدهم این گروهها و جریانها دست از این نوع بداخلاقیها بر دارند.
*آیا جامعه مدرسین در طول فعالیت خود تنها برای آقای صانعی این رای را صادر كرده است؟
این مسئله و رای نیز بدون سابقه نیست، اعلام مرجعیت امام خمینی(ره) توسط جامعه مدرسین در زمان رژیم شاه صورت گرفت.
خلع جناب آقای شریعتمداری از مرجعیت توسط جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود و امام در منشور روحانیت به این موضوع اشاره صریح داشتند و این جایگاه را برای جامعه مدرسین از افتخارات این نهاد دانستهاند و پس از ارتحال مراجعی چون آیتالله گلپایگانی و اراكی جامعه مدرسین اقدام به معرفی مراجع جدید كرد كه با استقبال عمومی مردم در ایران و سایر كشورهای جهان مواجه شد و حتی تعبیری از مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای جامعه مدرسین داریم كه معظمله فرمودند «معرفی مراجع از شئونات جامعه مدرسین است و اینجا عرض میكنم كه جایگاه جامعه مدرسین یك جایگاه حقوقی و حقیقی است و جایگاه اعطایی نیست و پشتوانه علمی و عملی كه جامعه و سابقه این نهاد وجود دارد، این پشتوانه علمی و عملی كه بیش از 40 سال مبارزه و سابقه تلاشهای علمی این جایگاه را برای جامعه مدرسین ایجاب میكند».
*بحث اعلام عدم صلاحیت مرجعیت آقای صانعی به چه زمانی باز میگردد؟
در خصوص موضوع اخیر، مصداقا عرض میكنم كه پیشینه این بحث به سه سال پیش بر میگردد. به دنبال برخی فتوای شاذ و نادر جناب آقای صانعی چند نفر از مراجع وقت كه هنوز برخی از آنها در قید حیات هستند و یكی از مراجعی كه سال 86 به دیار باقی شتافت، در چند دیدار صراحتا به جامعه مدرسین اشكال فرمودند كه چرا جامعه در این قضایا كه مربوط به شئون مرجعیت است دخالت نمیكند و چرا اجازه میدهد كه برخی از افراد با مبانی شاذ و بدون توجه به قواعد مسلم اصولی، فقهی و آیات و روایات و به تعبیر بنده با تكیه به برخی استحسانات و برداشتهای نادرست از جایگاه ادله عقلیه و عرف در استنباطات احكام شرعی اقدام به برداشتهای نادرست از آیات و روایات كرده و به مسلمات فقه اسلامی توجه نمیكنند، ایشان گله میكردند كه چرا جلوی این افراد گرفته نمیشود.
*مراجع فعلی نیز آیا در این زمینه موضعگیریها و اعلام نظر داشتند؟
برخی از مراجع فعلی هم كه هماكنون در تصدی مرجعیت هستند، برخی از اعضای جامعه مدرسین را خواسته و پیغام داده بودند و حتی یكی از این بزرگواران، فتوای مربوط به جناب آقای صانعی را داده بودند كه جامعه ببیند و فتوای ایشان را بررسی كند.
*بحث موضوع رای جامعه از چه زمانی آغاز شد؟
به دنبال این قصه از سه سال پیش، طرحی مطرح شد و یك شورایی متشكل از مشایخ جامعه مدرسین كه سابقه تدریس چندین ساله در بحثهای خارج فقه و اصول داشتند تشكیل شد و همه اعضای این شورا از بزرگان هستند كه نمیخواهم نام آنها را ببرم، اساس این شورای مرجعیت پس از تایید سه نفر از مراجع بود، تشكیل شد.
این شورا بعد از بحث و بررسیهای طولانی جناب آقای صانعی را فاقد شرایط لازم برای مسئولیت مرجعیت دانستند و البته این معنایش جلوگیری از درس و بحث نبود، معنایش این بود كه ما این اهلیت را بر وی نمیبینیم، اگر چه كه همین شورا به برخی رفتارهای صانعی و برخی تعابیرشان در مورد اشخاص مختلف چه شخصیتهای روحانی و غیر روحانی نیز تذكر داده و معتقد بودند این تعابیری كه از لسان وی جاری میشد در شان مرجعیت نیست.
جدایی از این مسائل، این شورا، نامهای به جامعه مدرسین نوشت و در جلسهای كه جامعه مدرسین در مورد این موضوع داشت به اتفاق آرا، عدم صلاحیت آقای صانعی را برای تصدی مرجعیت مشخص شد.
البته این مربوط به چند ماه قبل است و قصه اعلام این موضوع مصادف شد با جریانهای اخیر و این تصادف ربطی به اصل موضوع و اصل بحث نداشت.
*در خصوص اعضای حاضر در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه در زمینه بررسی صلاحیت مرجعیت آقای صانعی توضیح دهید و آیا این جلسه رسمیت داشت؟
در زمینه این مصوبه هم، همانند دیگر جلسات و مصوبات جامعه مدرسین طبیعی است برخی اعضا در جلسه حضور دارند و برخی نیستند، ما در مصوبات جامعه مدرسین حد نصابی در مورد رسمیت جلسات، در مورد مصوبات و اعلام مصوبات داریم و این كار یك كار قانونی است و با این پیشینه كه عرض شد، این جلسه نیز رسمیت داشته است.
همانطور كه عرض شد این كار بیشتر نازل بر این بود كه جامعه مواجه شد با سئوالات زیادی از مومنان و مقلدان آقای منتظری و طبیعی است كه ما نمیتوانیم در برابر این مراجعات و كسانی كه به جامعه مدرسین این اعتماد را دارند، سكوت كنیم.
برخلاف اینكه برخی از رسانه و مطبوعات و جریانات و گروهها مینویسند، عموم مردم یك ارادت خاصی به مجموعه جامعه مدرسین دارند، انتخابات خبرگان قبلی و انتخابات خبرگان در طول دورهای كه جمهوری اسلامی داشته، بهترین شاهد برای اقبال عمومی مردم به نظر جامعه مدرسین است، در مسئله مرجعیت جامعه مدرسین همواره سعی كرده وظیفه شرعی خود را عمل كند و ملاحظهای كه همه اعضا داشتند این بود كه اگر نظرشان را در این مسئله اعلام نكنند و مردم در این مسئله یعنی تقلید از آقای صانعی به گمراهی بیافتند، این مسئولیت به دوش علمای اسلام سنگینی خواهد كرد.