پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۳۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۹
مصاحبه با حجة ‌الاسلام و المسلمين خرسند
* لطفاً خودتان را براي همشهريان عزيز معرفي كنيد ؟

اينجانب محمد خرسند، فرزند رمضان، در سال 1346 در شهرستان كازرون متولد شدم.

* ميزان تحصيلات شما تا چه حد است ؟

تحصيلات بنده در علوم حوزوي، اتمام دوره سطح و 8 سال حضور در دروس خارج حوزه علميه قم است و تحصيلات كلاسيك من نيز تا سال اول دبيرستان بوده است.

* تحصيلات خود را در كجا گذرانده‌ايد؟

تحصيلات دوره ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان خود را در دبستان بازيار، مدرسه راهنمايي حكيم و دبيرستان شهيد مطهري از شهرستان كازرون گذراندم و پس از آن به واسطه‌ي علاقه‌اي كه از كودكي به روحانيت داشتم در مهرماه سال 1364 وارد حوزه علميه كازرون شدم.

* اساتيد مهم شما چه كساني بودند؟

دروس سطح را در حوزه علميه كازرون از محضر حضرات آيات ايماني و بنيادي و حضرات حجج اسلام والمسلمين حميدي، كرماني و هدايتي استفاده كردم و بعد از عزيمت به قم درس كفايه را نزد حضرات حجج الاسلام والمسلمين محمد جواد فاضل لنكراني و مرحوم فاضل هرندي خواندم و در مقطع درس خارج از محضر حضرت آيات عظام مكارم شيرازي، جعفر سبحاني و نوري همداني و حضرت آيت الله حاج شيخ محسن فقيهي كسب فيض نموده‌ام.

* آيا در جنگ تحميلي نيز حضور داشتيد؟ چه مدت و در چه عمليات‌هايي؟

بله بنده از سال 1362 در حالي كه در كلاس اول دبيرستان مشغول به تحصيل بودم به جبهه اعزام شدم، يعني در 16 سالگي و تا پايان جنگ به صورت متناوب در جبهه حضور داشتم، 3 مرتبه مجروح شدم و داراي20% جانبازي مي‌باشم، با بسياري از شهداي عزيز هم‌سنگر و هم‌رزم بوده‌ام. در عمليات‌هاي والفجر 8 ، بدر، كربلاي 4 و 5 در گردان‌هاي فجر و يگان دريايي لشكر المهدي حضور داشته‌ام كه جمع مدت حضور بنده در جبهه نزديك به دو سال مي‌باشد.

* از بزرگان حوزه علميه قم با چه كساني ارتباط داريد؟

با بسياري از بزرگان و مراجع عظام تقليد و اساتيد بزرگوار و بعضي از اعضاي محترم جامعه مدرسين ارتباط نزديك داشته‌ام و براي پذيرش مسئوليت امامت جمعه كازرون با بعضي از مراجع معظم تقليد بويژه حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي و حضرت آيت الله العظمي نوري همداني و بعضي ديگر از بزرگان قم و حوزه و بعضي از اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم مشورت نموده و پس از نظر و مشورت با اين بزرگان اين مسئوليت را پذيرفتم.

* فعاليتهاي شما بيشتر در چه زمينه هايي بوده است؟

بنده در زمينه‌هاي گوناگون فعاليت داشته‌ام ولي بيشتر فعاليت‌هاي بنده در زمينه مسايل فرهنگي و قرآني و سياسي، اجتماعي بوده است.

* برخي عضويت شما در شوراي مركزي مؤتلفه اسلامي را با مسئوليت امامت جمعه‌كه لازمه آن برخورد پدرانه با همه‌ افراد، از همه گروههاست، سازگار نمي‌دانند، نظر شما در اين باره چيست؟

اين مسئله به روحيات فردي اشخاص باز مي‌گردد، البته بنده جريان مؤتلفه اسلامي را بيشتر يك جريان فكري و فرهنگي و اعتقادي برخاسته از تفكر اصيل روحانيت و به ويژه حضرت امام مي‌دانم و ماهيت مؤتلفه را با ماهيت گروههاي ديگر متفاوت مي‌دانم، به علاوه اينكه بنده رابط مؤتلفه با حوزه و مراجع بوده‌ام و اگر تشخيص مي‌دادم اين‌كار با موازين شرعي و ديني تضاد دارد قطعاً وارد اين عرصه نمي‌شدم. ضمن اينكه انسان مي‌تواند در يك تشكيلات سياسي حضور داشته باشد اما فراجناحي بيانديشد. به اعتقاد بنده امام جمعه چون مي‌خواهد در يك منطقه محور باشد و وظيفه سازماندهي و هدايت مردم به عهده اوست، اگر داراي روحيه تشكيلاتي باشد، در انجام وظايف محوله موفق‌تر است و البته آن‌چه كه در امام جمعه از همه شرايط مهم‌تر است بحث عدالت امام جمعه است كه اين باعث مي‌شود منافع مردم را فداي هيچ كار ديگري ننمايد ولو اين كه در يك تشكيلات سياسي هم سابقه داشته باشد به علاوه اين‌كه امام جمعه در منطقه مسئوليت خود نبايد وارد دسته‌بندي‌هاي سياسي بشود و بنده هم بنا ندارم كه در حوزه جغرافيايي مسئوليتم وارد دسته و يا گروه خاصي بشوم و قصد دارم از نظريات و مشورت همه افراد و گروهها و جريانهاي سياسي سالم و معتقد به نظام استفاده نمايم و نكته آخر اينكه سوابق بنده به ويژه در شهرستان كازرون بيشتر فرهنگي بوده است.

* با توجه به موقعيت‌هاي بهتري كه براي حضرتعالي در قم و تهران وجود داشت چرا اين مسئوليت را در شهرستان كازرون پذيرفتيد؟

بنده فردي وظيفه‌گرا و دنبال انجام تكليف شرعي هستم و هيچ‌گاه دنبال كسب موقعيتهاي فردي براي خودم نبوده‌ام و انشاءا... در آينده هم نخواهم بود، امروز تكليف احساس نموده‌ام كه بايد در سنگر امامت جمعه كازرون خدمت نمايم و اين را هم يك توفيق الهي و آزمايش الهي مي‌دانم و نيازمند دعاي خير همه همشهريان عزيز هستم و موفقيت افراد هم دست خداوند است.

* از نظر شما مهم‌ترين مشكل شهرستان كازرون چيست؟

بهتر است بگوييم مهم‌ترين نياز‌هاي كازرون چه مي‌باشد. كازرون علي‌رغم پيشرفت‌هاي فراواني كه بعد از انقلاب اسلامي داشته، هنوز هم كمبودهاي زيادي دارد كه احتياج به كار فرهنگي و همت همه مردم و مسئولين پرتلاش شهرستان دارد كه اميدوارم بنده نيز بتوانم قدمي خالصانه در اين راه بردارم، ما بايد در اين سالي كه به نام اتحاد ملي و انسجام اسلامي نامگذاري شده خودباوري و عقل و خرد جمعي را بر كارهاي فردي و زمزمه‌هاي تفرقه افكنانه غالب نماييم در آن صورت مشكلات هم به آساني حل خواهد گرديد .

* چه راه‌كارهايي براي حل اين مشكلات داريد؟

علاوه بر اتحاد ملي و انسجام اسلامي بايد از ظرفيت‌هاي خوبي كه در شهرستان وجود دارد و از نيروهاي كازروني كه در سراسر كشور حضور كمي و كيفي خوبي دارند استفاده نمود و سند چشم انداز 20 ساله شهرستان را ترسيم و در مسير برنامه حركت كرد و از دچار شدن به روزمرگي و اختلاف و تفرقه به هر شكلي پرهيز نمود و نيز خودباوري را بين اقشار مختلف مردم تقويت كرد و از نيروهاي جوان و كارآمد در عرصه‌هاي گوناگون استفاده نمود.

* چه برنامه‌هايي براي ارتقاي سطح فرهنگ ديني شهرستان انديشيده‌ايد؟

بنده در نظر دارم انشاءا... با كمك نيروهاي خوش فكر نقشه‌ جامع فرهنگي، اجتماعي و امنيتي براي شهرستان طراحي و تهيه شود و همه اين برنامه‌ها بايد با محوريت مسجد و قرآن باشد و از دچار شدن به روزمرگي و انجام فعاليت‌هاي سطحي كم بازده به عنوان كار فرهنگي، بايد پرهيز نمود نسلي كه انقلاب را به وجود آوردند محصول جلسات تفسير و اصول اعتقادي بودند اما امروز براي جوانان عزيز و نسل سوم انقلاب در خصوص انتقال پيام قرآن و اين‌كه اسلام براي اداره جامعه و حل معضلات جامعه برنامه دارد، چه كرده‌ايم؟ بنابراين اولويت اول بنده ارتقاء سطح فرهنگ ديني و روحيه ايماني و خودباوري است.

* شما در منصب امامت جمعه نقش ناظر بر مديريت سياسي و مسئولان شهرستان را ايفا خواهيد كرد يا نقش مدافع آن‌ها را؟

نقش امام جمعه بيشتر يك نقش نظارتي است و البته اگر ببينيم مسئولي در انجام وظيفه با روحيه جهادي كار مي‌كند و خودش را وقف خدمت به مردم كرده است؛ خب وظيفه مي‌دانم از او حمايت نمايم و در مقابل اگر ببينم مسئولي در انجام وظيفه دچار كوتاهي خدمت شده و دچار روزمرگي شده است در تذكر به او و مقام مافوقش و برخورد با او ترديد نخواهم كرد و اين را وظيفه شرعي خود مي‌دانم و بنده به صراحت ميگويم كه چك سفيد امضا به هيچ كس نخواهم داد ولي دست خادمان واقعي به مردم را هم اگر لازم باشد مي‌بوسم.

* شما براي استفاده از پتانسيل روحانيت در جهت دفاع از دين و نظام اسلامي و تبليغ ارزش‌ها چه تصميماتي داريد؟

روحانيت شهرستان در گذشته خدمات بسيار ارزشمندي را به اسلام و مردم ارايه نموده و شهداي عزيزي را نيز تقديم نموده است و جمع روحانيون شهرستان چه كساني كه در شهر و ديار خود هستند و چه كساني كه در قم و يا مراكز حوزوي ديگر هستند پتانسيل قوي دارند كه بايد با برنامه‌ريزي از آن‌ها استفاده نمود و حتي المقدور زمينه مهاجرت آن‌ها به شهرستان و استفاده از آن‌ها و پتانسيل آن‌ها در ايام تبليغي فراهم گردد.روحانيت در مساجد و فعاليت‌هاي فرهنگي بايد نقش اول را داشته باشند و نهادهاي فرهنگي بايد ارتباط خود را با روحانيت تقويت نمايند و توجه ويژه به حوزه علميه شهرستان و مديريت اين حوزه كه يكي از وظايف سنگين و اصلي امام جمعه مي‌باشد.

* به نظر حضرتعالي بهترين نقشي كه آيت اله بنيادي مي‌توانند از اين به بعد در شهرستان بر عهده داشته باشند، چيست؟

ايشان از سرمايه‌هاي علمي و معنوي شهرستان هستند و هرگونه كه خودشان صلاح بدانند ما در خدمت ايشان هستيم به علاوه اينكه ايشان حق استادي بر ما دارند. بنابراين ما در آينده از تجربيات و رهنمودهاي ايشان و همچنين امام جمعه اول شهرستان حضرت آيت اله ايماني كه ايشان نيز خدمات جاودان و ارزشمندي از خودشان به جا گذاشته‌اند استفاده خواهيم نمود.

* يكي از مسايلي كه در موفقت و عدم موفقيت امام جمعه تأثيرگذار است حلقه‌ مشاوران فرهنگي و سياسي وي اعم از روحانيون و افراد عادي است. شما براي اين مسأله چه فكري كرده‌ايد؟

بنده در نظر دارم با تمام نخبه‌هاي متعهد كازرون خارج از سليقه‌هاي سياسي و صنفي برنامه مشورتي و حتي بالاتر يعني بكارگيري آن‌ها و استفاده از استعدادهاي آن‌ها براي ساختن شهري در خور مردم متدين كازرون داشته باشم و در همين مصاحبه از همه آنها استمداد مي‌طلبم. البته اين را هم مي‌دانيد كه امكانات امام جمعه هم محدوديت‌هاي زيادي دارد ولي در هر حال بنده در خدمت همه عزيزان هستم.

* يكي از عوامل موفقيت امام جمعه ارتباط مستمر و عاطفي با جوانان شهرستان است شما براي اين مسأله چه برنامه‌اي داريد؟

بنده بنا دارم از ظرفيت جوانان عزيز در حد مقدور استفاده نماييم، به ويژه در زمينه تشكيل شوراي مشورتي جوانان و استفاده از استعدادهاي جوانان در رشته‌هاي تخصصي خودشان و حضور بيشتر در دانشگاه‌ها و مدارس و مراكز تجمع جوانان و حتي در ميادين ورزشي و در بين جوانان از برنامه‌هاي آينده بنده خواهد بود انشاء ا...

* براي استقبال بيشتر همشهريان از مراسم نماز جمعه چه برنامه‌هايي داريد؟

البته همان‌طور كه در سئوال‌هاي قبلي عرض نمودم تلاش اصلي بنده تقويت و ارتقاء سطح فرهنگ ديني و باورهاي اعتقادي مردم به ويژه جوانان عزيز مي‌باشد كه بالطبع يكي از ثمرات و ميوه‌هاي اين‌كار تقويت نماز جمعه و مساجد است و اين احتياج به كار فكري و مجاهدت خالصانه دارد. نماز جمعه از دستاوردهاي انقلاب اسلامي و پايگاه تقويت نظام و بلندگوي نظام مي‌باشد بايد موانع و مشكلات را شناسايي و در رفع آنها اقدام عاجل بشود، نماز جمعه و مساجد بايد پايگاه بسياري از فعاليتهاي سياسي، فرهنگي، اجتماعي و مردمي باشد بايد احساس نياز به اين پايگاه را به وجود آورد و تقويت نمود.

* ضمن تشكر از وقتي كه در اختيار ما قرار داديد، براي شما آرزوي موفقيت در انجام اين مسئوليت را داريم.

بنده نيز از ماهنامه وزين شهرسبز كه فرصت اين گفتگو و مصاحبه را فراهم آوردند تشكر مي‌كنم. البته بنده به نقش مطبوعات در جامعه بسيار معتقد هستم و در اين زمينه حرف‌هايي دارم كه در زمان مناسبي در جمع نشريات شهرستان بيان خواهم كرد.
 
نویسنده: رضا صنعتی
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۸۷/۰۵/۲۸
23
0
از تلاش های آقای خرسند به خاطر پی گیری های مجدانه ایشان در باره احداث تونل بناف و اتوبان شدن جاده جدید کازرون ارژن کمال تشکر را دارم.
Lurraine
|
Russian Federation
|
۰۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
0
0
Well I guess I don't have to spend the weekend fiugring this one out!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۳۰
اذان صبح
۰۴:۳۶:۵۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۷
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۲۵
غروب آفتاب
۱۹:۵۱:۴۹
اذان مغرب
۲۰:۰۹:۲۴