شهرداري كازرون با انتشار اطلاعيه اي در نشريات محلي و نيز به صورت پخش تراكت، اعلام كرده است كه تا پايان خردادماه سال جاري، صدور پروانه هاي ساختماني و تجاري و پرداخت عوارض تجاري با 30 درصد تخفيف صورت مي گيرد.
از آن جا كه اين موارد تخفيف جزء رديف هاي عمده ي درآمدي شهرداري است، تصميم اخير در دادن امتيازهاي قانوني و وصول عوارض، آن هم با تخفيف ويژه ي سي درصدي در اين مقطع از سال مي تواند پيامدها و اثراتي داشته باشد كه قابل تأمل و تفسير و نقد است. لذا نگارنده ديدگاه خود را در اين خصوص مرقوم داشته كه انتظار مي رود مورد توجه صاحب نظران قرار گيرد خاصه از كارشناسان حقوقي و مالي و درآمدي شهرداري توقع هست به لحاظ داشتن تجربيات كاري و شخصي و تخصصي و اطلاعات قانوني و حقوقي نسبت به اين تصميم، موضع گيري كرده و ديدگاه و نظريات فني خودشان را به صورت مثبت و يا منفي ابراز دارند.
1. از ويژگي يك مدير موفق در جايگاه مديريت شهري شهرداري، كسب درآمد از طريق ارائه ي راهكارهاي فني و قانوني مي باشد. شهرداري نهادي نيمه دولتي و خودگردان است كه عمده بودجه ي اصلي خود را مي بايست از جيب مردم ساكن در شهر وصول كند . لذا هر شهرداري كه بتواند درآمد بيشتري به دست آورد خواهد توانست خدمات چشمگيرتري ارائه كند .
به نظر مي آيد اعلام تخفيف حدود يك سومي (سي درصد)، نوعي تطميع به جاي تشويق باشد! ترويج اين فرهنگ است كه نبايد سراغ شهرداري رفت تا شهرداري خود به علت تنگناهاي مالي سراغ مشتري بيايد و مجبور گردد امتيازهاي قانوني خود را به حراج گذارد و چوب حراج به درآمد شهرداري بزند! اين نوع درآمدزايي، آسان ترين و ابتدايي ترين و دم دست ترين راه حلي است كه هر مدير مبتدي هم مي تواند به كار برد و نياز به ابتكار و خلاقيت ندارد!
لذا از شوراي محترم انتظار مي رود از مديريت گران سنگ خود بخواهد براي درآمد زايي شهرداري، راه كارهايي نو و خلاق ارائه دهد تا بر توان مالي شهرداري بيفزايد.
2. بخشودگي عوارض و ماليات با هر درصدي، به طور ذاتي امر نامطلوبي محسوب نمي شود. در موارد خاص براي به حركت درآوردن و يا سرعت بخشيدن به چرخ ها و فعاليت هاي اقتصادي بخش خصوصي، اجراي سياست فوق به طور موقتي و كوتاه مدت و محدود و گاهي هم موردي توصيه مي شود.
زماني شرايطي ايجاد مي گردد كه توليد كننده كالا و خدمات، توليداتش مشتري ندارد و يا به علت بالارفتن قيمت ها، توان رقابت از او گرفته شده است و يا مثلاً حوادث غير مترقبه اي باعث آسيب رسيدن به توليد كننده شده است و يا ممكن است مالكي بر اثر بدهي طولاني و سنگين عوارض سنوات گذشته، توان پرداخت همهي آن را نداشته باشد امثال اين موارد ايجاب مي كند تا نهادهاي مميزي و محصل عوارض و ماليات، واقعيت گرايانه نسبت به بخشي از حق و حقوق عمومي غمض عين كنند كه علي الظاهر شرايط ذكر شده بر تصميم اخير شهرداري كازرون مترتب نمي باشد.
3. اواخر سال گذشته، شهرداري كازرون ميزان بخشودگي عوارض خود را در مواردي تا 25 درصد افزايش داد شايد با اين توجيه كه بتواند درآمد شهرداري را در پايان سال به حد قابل قبولي برساند. آن تصميم باعث گرديد كساني كه در ماه هاي اوليه سال نسبت به پرداخت عوارض خود اقدام كرده بودند سرخورده شوند!
تصميمات اين چنيني، محرك هاي مثبتي است كه متأسفانه به بي نظمي عمومي داده مي شود تا به موقع عوارض خود را پرداخت نكنند! و لذا اغلب منتظر خواهند ماند تا در طول سال شرايط اضطراري براي شهرداري پيش آيد و بتوانند از بيشترين بخشودگي ويژه اين موقعيت استفاده كنند!!
4. اين كه اطلاعيهي تشويقي اخير شهردار با چه ميزاني از استقبال عمومي برخوردار بوده اطلاعي در دست نيست. اما معمولاً اشخاصي از چنين شرايط ويژه اي استفاده مي كنند كه تصميم داشته باشند در سال جاري در بخش مسكن سرمايه گذاري كنند و با مشاهده چنين مشوقي، تاريخ اخذ پروانه خود را جابجا كرده و جلو اندازند!
اين فرايند، درآمد سالانه ي شهرداري را افزايش نداده و نمي دهد و فقط زمان وصول درآمد را تغيير مي دهد با اين اشكال كه شهرداري به علت عجله در وصول آن، بخشي از مطالبات درآمدي خود را با بخشودگي از دست داده و يا مي دهد!! شهرداري و شورا پيش بيني اين را كرده اند كه چنان چه در ماه هاي آتي شهرداري مجدداً با افت درآمد مواجه گردد كسري بودجه خود را چگونه و با كدام اهرم هايي جبران خواهند كرد؟!
آيا مجدداً به همين روش متوسل خواهند شد و تخفيف ها را با درصد بيشتر و درموارد گسترده تري تجديد مي كنند؟! اين به معناي روزمرگي كار كردن و دمي و لحظه اي فكر كردن و تصميم گرفتن نمي باشد؟! آيا در تدوين بودجه ي سال جاري چنين تخفيف هايي پيش بيني شده است؟! اين رويه خداي ناكرده درآينده مي تواند در پرداخت هاي شهرداري هم اخلال ايجاد كند!
5. خبرها از درون شهرداري حكايت دارد كه شهرداري به پيمانكاران خود شديداً بدهكار است و نيز اغلب غرامت هاي مصوب سال گذشته و غرامت هاي پيش بيني شده ي سال جاري پرداخت نگرديده است! از طرف ديگر شورا و بالطبع شهردار منتخب آن ها، آخرين ماه هاي كاري خود را سپري مي كند و لذا در قضاوتي بدبينانه، چون شورا و شهرداري، دولت خود را مستعجل مي پندارند تصميم گرفته اند درآمد ماه هاي آينده را در اين چند ماه وصول كرده و آن را خرج كنند! نتيجه ي اين كه، هزينه ها و خدمات صورت گرفته در چند ماه اخير در كارنامه ي آن ها نمايش داده خواهد شد و بدهكاري سنگين براي آينده ي شهرداري باقي خواهد ماند!
6. انضباط مالي و توان مندي مديريتي اين درس را مي آموزد كه شهردار توا ن مند و مديريت شهري قوي كساني هستند كه فرآيند كار و فعاليتي خود را به گونه اي تنظيم و ساما ن دهي مي كنند كه هنگام ترك مسؤوليت نسبت به زمان تحويل گرفتن آن، بيشترين درآمد در مقابل كمترين بدهكاري، بيشترين خدمات دهي در مقابل كمترين خطاها، بيشترين رضايت مندي در مقابل كمترين شكوه و گلايه را داشته باشند و در كارنامهي خود به ثبت برسانند.
منبع: هفته نامه سلمان، ش 462