متاسفانه
در مصاحبه ای که یکی از انقلابیون کازرونی با کازرون نما انجام داده است برخی از
جوانان فعال سیاسی فرهنگی شهرستان را فاقد سابقه انقلابی خوانده و حضور در ستاد
انتخاباتی دکتر احمدی نژاد را تنها سابقه ایشان دانسته است.به نظر نگارنده اصلا
فعالیتهای انتخاباتی سابقه انقلابی محسوب نمی شود.
در
این رابطه متاسفانه در چند روز گذشته آقایان کارنامه خوبی را از خود بجا نگذاشتند.با
تحریک احساسات قومی و نژادی مردم کازرون را برای بدست آوردن اهداف خود تحریک کردند
و کاری به سخنان مقام معظم رهبری نداشتند.ادعا می کنند که این سخنان را شب شنیده
اند.جالب است که اخبار ساعت2ظهر این سخنان را پخش و از ساعت3 بعدازظهر سایتهای خبری
آنرا پوشش داده بودند.آیا در جمع برنامه ریزان می شود کسی اخبار ساعت2 را ندیده یا
نشنیده باشد.آیا نمی شد به خاطر سخنان رهبری با نصب پلاکارد یا پارچه نویسی در محل
قرار تجمع این برنامه را لغو نمایید. تجمع برگزار شده در روز پنجشنبه حتی اگر مجوز
قانونی هم داشت اما مغایر با نظر رهبر فرزانه انقلاب بود و این هیچ توجیهی ندارد.
کار
آقایان مرا به داستان شیعه تنوری انداخت.همان فردی که ادعای دو آتشه بودن و انقلابی
بودن نسبت به امام صادق«ع» داشت و اصرار داشت امام دستور قیام دهدولی هنگامی که
امام از او خواست درون تنور رود از این کار اجتناب کرد اما آن غلام سیاه امام به
دستور امام آن دستور را اطلاعت کرد و فورا این کار را انجام داد.
آری
ادعای آسان است ،اما از منیت ها گذشتن و سخن رهبری را فصل الخطاب قرار دادن و به
گوش جان شنیدن و بدون درنگ عمل کردن سخت است و ربطی به سابقه انقلابی داشتن ندارد.چرا
که انقلابی بودن مهم نیست انقلابی ماندن مهم است و انقلابی ماندن جز عمل به منویات
رهبری نیست.
مقام
معظم رهبری در بیانات معروف خود در مورد رسالت خواص و عوام ،امتیازطلبی را آغاز
انحراف خواص اهل حق می داند و می فرمایند: دورانِ لغزشِ خواصِ طرفدارِ حق، حدوداً
هفت، هشت سال پس از رحلت پيغمبر شروع شد. قضايا، كمتر از يك دهه پس از رحلت پيغمبر
شروع شد. ابتدا سابقهداران اسلام - اعم از صحابه و ياران و كسانی كه در جنگهای
زمان پيغمبر شركت كرده بودند - از امتيازات برخوردار شدند، كه بهرهمندی مالی
بيشتر از بيتالمال، يكی از آن امتيازات بود. چنين عنوان شده بود كه تساوی آنها با
سايرين درست نيست و نمیتوان آنها را با ديگران يكسان دانست! اين، خشتِ اوّل بود.
در
این مجال با هم بپردازیم به این نکته که برای نسل سومی که نه انقلاب را درک کرده و
در جنگ نیز حضور نداشته است ،برای انقلابی بودن چه ویژگی هایی را باید داشته
باشد؟البته این مقاله برای افراد نسل اول و دومی که در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس
حضور نداشته اند و مشغول مسائل زندگی خود بوده اند کارایی چندانی ندارد.
بهترین
مرجع و منبع برای یافتن شاخص های انقلابی بودن در این دهه را می توان بیانات و دیدگاه
های مقام معظم رهبری دانست. قطعا و یقینا ایشان در بیانات خود در 2دهه ی بعداز جنگ
مطالباتی را داشته اند که هر فردی که در جهت این مطالبات قدم برداشته انقلابی می
توان نامید.
1.
جهاد فکری و فرهنگی
مقام
معظم رهبری عرصه جهاد امروز را جهادفرهنگی می داند. جهاد فرهنگی امروز مقابله با
جنگ نرمی است که دیروز دشمن با شبیخون و امروز به صورت یک ناتو آنرا دنبال می کند .در
این قسمت شما را به دو سخن از ایشان دعوت می کنم:
*جنگ
نرم؛ راست است، اين يك واقعيت است؛ يعنى الان جنگ است. البته اين حرف را من امروز
نميزنم، من از بعد از جنگ - از سال 67 - هميشه اين را گفتهام؛ بارها و بارها. علت
اين است كه من صحنه را مىبينم؛ چه بكنم اگر كسى نمىبيند؟! چه كار كند انسان؟! من
دارم مىبينم صحنه را، مىبينم تجهيز را، مىبينم صفآرائىها را، مىبينم دهانهاى
با حقد و غضب گشوده شده و دندانهاى با غيظ به هم فشرده شده عليه انقلاب و عليه
امام و عليه همهى اين آرمانها و عليه همهى آن كسانى كه به اين حركت دل بستهاند
را؛ اينها را انسان دارد مىبيند، خب چه كار كند؟ اين تمام نشده. چون تمام نشده،
همه وظيفه داريم. وظيفهى مجموعهى فرهنگى و ادبى و هنرى هم وظيفهى مشخصى است: بلاغ،
تبيين؛ بگوئيد، خوب بگوئيد. من هميشه تكيه بر اين ميكنم.
*
يك شرط جهاد، اين است كه در مقابله با دشمن باشد. اين مقابله، يك وقت در ميدان
جنگِ مسلّحانه است كه جهاد رزمی نام دارد؛ يك وقت در ميدان سياست است كه جهاد سياسی
ناميده میشود؛ يك وقت هم در ميدان مسائل فرهنگی است كه به جهاد فرهنگی تعبير میشود
و يك وقت در ميدان سازندگی است كه به آن جهاد سازندگی اطلاق میگردد. البته جهاد،
با عنوانهای ديگر و در ميدانهای ديگر هم هست. پس، شرط اوّلِ جهاد اين است كه در
آن، تلاش و كوشش باشد و شرط دومش اينكه، در مقابل دشمن صورت گيرد البته يكی از
جهادها هم جهاد فكری است. چون دشمن ممكن است ما را غافل كند، فكر ما را منحرف سازد
و دچار خطا و اشتباهمان گرداند؛ هر كس كه در راه روشنگری فكر مردم، تلاشی بكند، از
انحرافی جلوگيری نمايد و مانع سوءفهمی شود، از آنجا كه در مقابله با دشمن است،
تلاشش جهاد ناميده میشود. آن هم جهادی كه شايد امروز، مهمّ محسوب میشود.
با
توجه به سخنان ارزشمند ایشان هر کس در این جبهه کار کند جهادگر و انقلابی محسوب می
شود.متاسفانه اکثر قریب به اتفاق آقایانی که ادعای انقلابی گری را در این شهرستان
دارند، هیچگونه نقشی در این عرصه ندارند و فقط دنبال کارهای سیاسی و حزبی خود رفته
یا در مشغله های زندگی خویش غوطه ورند. اگر اشتباه می گویم پس جواب دهید در کجا و
چه زمانی در میان نسل جوان رفته اید و کار فرهنگی کرده اید؟متاسفانه یا خوشبختانه
هیئت ها ،کانونها و پایگاه های بسیج مساجد ما که از سنگرهای فرهنگی بشمار می رود
بوسیله جوانان اداره می شودکه شبانه روز از زندگی ،درس و وقت خود می گذرند و بر روی
دیگر هم سن وسالهای خود کار فرهنگی انجام می دهند؟ شاید می گویید برخی از ما در
مدرسه یا دانشگاه کار فرهنگی می کنیم.بازهم سوال دارم. اگر متعهد به این کار هستید
پس چرا دانشگاه و مدرسه را به مساجد لینک نکرده اید؟چرا حضورتان به عنوان یک فرهنگی
در میان جوانان نمی بینیم؟متاسفانه باید اعتراف کنید که از نسل سوم غافل شده اید!
2.
آرمان خواهی، عدالت طلبی ، مطالبه گری
از
تاکیدات مقام معظم رهبری آرمان خواهی و عدالت طلبی و مطالبه گری است .ایشان در این
باره می فرمایند:اگر در جامعهاسلامى، آن حالت آرمانخواهى از بين برود يا ضعيف
شود؛ هر كس به فكراين باشد كه كلاهش را از معركه در ببرد و از ديگران در دنيا عقب
نيفتد؛ اينكه «ديگرى جمع كرده است، ما هم برويم جمع كنيم و خلاصه خود و مصالح خود
را بر مصالح جامعه ترجيح دهيم»، معلوم است كه به اين درد دچار خواهيم شد.
در
شهرستان کازرون به عنوان نمونه آقایان چقدر به این مهم عمل کرده اند.متاسفانه می بینیم
به خاطر برخی مصلحت اندیشی های حزبی،گروهی این مسئله کمرنگ است.فقط در مواردی روحیه
آرمانخواهی و مطالبه گری آقایان گل می کند که منافع گروهی یا شخصی شان ایجاب می
کند.
متاسفانه
جوانانی که آقایان آنها را فاقد سابقه انقلابی می دانند به خاطر آرمان خواهی و
مطالبه گری ،تندرو خوانده می شوند!!!
3.
امربه معروف و نهی ازمنکر
رهبر
فرزانه انقلاب در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر و نقش جوانان در این رابطه
چه زیبا فرموده اند:كارى كه دشمن از لحاظ فرهنگى مىكند، يك "تهاجمفرهنگى"
بلكه بايد گفت يك «شبيخون فرهنگى» يك «غارت فرهنگى» و يك «قتل عام فرهنگى» است. امروز
دشمن اين كار را با ما مىكند. چهكسى مىتواند ازاين فضيلتها دفاع كند؟ آن جوان
مؤمنى كه دل به دنيا نبسته، دل به منافع شخصى نبسته و مىتواند بايستد و از
فضيلتها دفاع كند. كسى كه خودش آلوده و گرفتاراست كه نمىتواند از فضيلتها دفاع
كند! اين جوان بااخلاص مىتواند دفاع كند. اين جوان، از انقلاب، از اسلام، از
فضايل و ارزشهاىاسلامى مىتواند دفاع كند.لذا، چندى پيش گفتم:«همه امربه معروف و
نهى از منكر كنند.» الآن هم عرض مىكنم: نهى از منكر كنيد. اين، واجب است.اين،
مسؤوليت شرعى شماست. امروز مسؤوليت انقلابى و سياسى شما هم هست.
4.
تبیین حقیقت و داشتن بصیرت
متاسفانه
برخی از سیاسیون شهر به خاطر برخی ملاحظه کاریها و یا امتیازخواهی ها و تعلقات حزبی
و گروهی جو سیاسی شهر را ملتهب می سازند و با عدم شفاف سازی و تبیین حقایق به
دنبال تحقق اهداف خود هستند .مقام معظم رهبری در این زمینه هم می فرمایند: يكى از
كارهاى مهم نخبگان و خواص، تبيين است؛ حقائق را بدون تعصب روشن كنند؛ بدون حاكميت
تعلقات جناحى و گروهى و بر دل آن گوينده. اينها مضر است. جناح و اينها را بايد
كنار گذاشت، بايد حقيقت را فهميد. در جنگ صفين يكى از كارهاى مهم جناب عمار ياسر
تبيين حقيقت بود.
در
ماجرای اخیر تغییر فرماندار کازرون متاسفانه تعلقات حزبی و گروهی باعث شد که فضایی
بوجود بیاید که حتی مخالفین از بین خودشان هم نتوانند اعلام موضع کنند و سکوت پیشه
سازند. یک عده جوان پرسشگر دنبال حقیقت را متهم به مخالف خود می دانند و آنها را
تکفیر می کنند.اگر کارتان و موضع تان حق است پس چرا از پاسخ فرار می کنید و آنها
را بچه می نامید.
5.
حفظ وحدت
حفظ
وحدت و همدلی در نظام اسلامی از تاکیدات امام و رهبری است. از سخنان مقام معظم دو
سخن را در این رابطه انتخاب کرده ام که تقدیم می نمایم:
برادران!
خواهران! عزيزان! امروز كشور به اتحاد كلمه خيلى نيازمند است. بنده مخالفم با سخنى
و حركتى و نوشتارى كه - حتى اگر با انگيزهى درست و با انگيزهى صادقانه است - موجب
شقاق و شكاف ميشود؛ بنده موافق نيستم. اگر كسى نظر من را ميخواهد بداند، نظر من
اين است كه عرض كردم.
مسئلهى
ايجاد وحدت؛ وحدت مذهبى، وحدت قومى، وحدت سلائق سياسى، اينها مهم است؛ بايد سعى
كرد. يكى از خطوط دشمن، ايجاد تفرقه است؛ هر چه بتوانند، در هر جا بتوانند، در هر
سطحى كه بتوانند؛ در سطوح مختلف؛ از مسئولين، غير مسئولين، آحاد مردم، بين خودِ
گروههاى روحانى، بين خودِ گروههاى دانشگاهى، بين خودِ جمعها و جمعيتهاى
واحدهاى ديگر اجتماعى، و بين اينها با يكديگر ايجاد اختلاف كنند.
متاسفانه
امروز شاهدیم تنها به چیزی که اهمیت نمی دهیم حفظ وحدت است.در گفتار
،نوشتار،کردارمان باید دقت کنیم که این مسأله را رعایت کنیم.کازرون ما اگر تاکنون
عقب افتاده فقط و فقط بهمین خاطر است.متاسفانه کار به جایی رسیده است که می بینیم
افراد فرهیخته جامعه ما که از آنها انتظار نمی رود در نوشتار خود رعایت انصاف و
ادب نمی شود.
در
تجمع اخیر که هم غیرقانونی و هم مغایر با سخنان مقام معظم رهبری ،آقایان به کسانی
که در این تجمع شرکت نکردند انگشت اتهام و مخالف « ما» نشانه رفتند.
والعاقبه للمتقین