پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۴۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۳
وحيد هنرمند
آغاز سخن را از فرمايش مولا امام باقر (ع)آغاز كنيم كه فرمودند: "قلب هر انساني چون صفحه سفيدي است كه چون گناهي مرتكب شود نقطه سياه بر آن عارض مي شود. اگر بر گناه خود ادامه داده و آن را ترك نكند آن سياهي غالب گشته و سفيدي از بين مي رود در اين صورت آن شخص هرگز به سوي خير بر نمي گردد " (بحار /ج 37)
 
با توجه به اين سفارش نوراني چندين نكته استخراج مي شود كه از اهميت فوق العاده اي برخوردار است. انسان نبايد به سمت گناه برود و گناه كند زيرا گناه نكردن آسانتر از توبه كردن است .
 
حال اگر انسان در اثر غفلت و يا عوامل ديگري دست به گناه زد چه كند؟ در اينجا خداوند متعال باب توبه را گشوده است كه در اين صورت انسان بايد تلاش كند "توبه " كند. در توبه كردن هم تعجيل لازم است زيرا در هر لحظه ممكن است مرگ انسان فرا رسد.
 
استغفار به معناي طلب آمرزش از گناهاني كه گاه و بيگاه انجام داده ايم. استغفار كردن باعث مي شود كه بركات الهي شامل انسان شود و آن تيرگي كه در اثر گناه بر دل عارض شده از بين برود.
 
بين انسان و حيوان تفاوتهاي زيادي وجود دارد كه يكي از آنها جنبه معنوي انسان است كه اين جنبه معنوي ممكن است در اثر گناه شفافيت خود را از دست بدهد و تيره گردد كه دارويش "استغفار " است.
 
نبي مكرم اسلام (ص) مي فرمايند: "دردتان گناه و دواي شما استغفار است." استغفار كردن جزيي از توبه است و بايد جدي بود. خداي بزرگ در سوره محمد (ص) آيه 19 مي فرمايد: "بدان كه معبودي جز خدا نيست و براي گناهانت استغفار كن" هر چه انسان تلاش كند كه در جبران مافات بكوشد به خدا نزديكتر مي شود تا جايي كه جز خدا نمي بيند.
 
امام باقر (ع) استغفار را يكي از دو دژ محكم خدا مي داند كه با وجود اين دو دژ انسان از عذاب الهي در امان است. يكي از آن دو دژ استوار و محكم رسول خدا و ديگري استغفار است.
 
بكوشيم كه دل را با استغفار صيقل داده و صفاي اوليه دل را به دل برگردانيم.
 
 
نویسنده: وحيد هنرمند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۳۱
اذان صبح
۰۴:۳۶:۱۴
طلوع افتاب
۰۶:۰۷:۳۸
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۵۲:۲۶
اذان مغرب
۲۰:۱۰:۰۳