پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۵
علي‌اكبر فرشته حكمت

مجموعه‌ي تپه‌هاي شرق كازرون در خود ذخائري از تنوع گياهان، به ويژه گل‌هاي وحشي را در خود جاي داده است كه بخش زيادي از آن گل‌ها در ماه‌هاي اسفندو فروردين، زيبائي خاصي به طبيعت آن منطقه مي‌بخشد. گونه‌هاي متعدد شقايق، سنبل‌ها، لاله،‌پيچك، و ....... در رنگ‌ها متنوع،‌چشم هر بيننده را به خود جلب مي‌كند.دربين آنها رويش تيره‌اي از گل لاله درلابلاي قلوه سنگ‌ها قابل تامل است چرا كه وجود آن در آب و هواي كازرون غيرقابل انتظار است .

در گذشته‌اي نزديك، چراي دام و خاك برداري‌ها گسترده به منظور استخراج سنگ گچ و بيرون آوردن پياز گل از خاك،‌باعث گرديد اين لاله‌هاي كازروني در آستانه‌ي انقراض قرار گيرند. خوشبختانه در دهه‌ي اخير يكي از مالكين(خانواده حُكما) با حمايت شهرداري كازرون اقدام به كاشت درخت و گرديده گل‌هاي لاله و برخي گل‌هاي ديگر از تعرض عوامل تخريبي مصون بمانند و تكثير و فراوان شوند.

براي مسئولين و همشهريان جوان كازروني حتماً جالب خواهد بود كه بدانند در گذشته، بخش وسيعي از اين تپه‌ها همچون دامنه‌هاي روستاي دوان،‌به شكل تاكستان بوده است.وجود چندين آب انبار و آثار سازه‌هاي آبياري در شيب‌هاي تند تپه، نشان از اهتمام و تدبير گذشتگان ما در اين خصوص دارد. احياء يكي از آب انبارها توسط مالك مورد اشاره قابل تقدير و نيازمند حمايت‌هاي مسئولين شهري است. خوشبختانه در چند سال اخير آقاي عسكري شهردار كازرون با اعلان عمومي، از تمام مالكين تپه‌ها اطراف كه در حريم قانوني شهر هم قرار دارند دعوت كرده است آن زمين‌ها را با درختان مورد نظر خود سبز نموده و از محصولاتش نيز بهره برداري كنند در مقابل شهرداري هم آب لازم براي آبياري در اختيار آنها قرار خواهد داد.

اين اقدام شهرداري در راستاي تحقق شعاري است كه اعتقاد دارد سبزي و زيبائي تپه‌ها براي شهر و شهروندن باشد اما منافع و محصولاتش براي مالكين و مجريان محفوظ بماند. اين هم قابل ذكر است كه يكي از سرمايه گذاران شيرازي تصميم داشت چند طرح تجاري مسكوني در شهر ما اجرا كند و در كنار آن قسمت وسيعي از تپه‌هاي شرق امامزاده سيد محمد نوربخش را با فراهم نمودن آب و آماده‌سازي‌هاي لازم به زير كشت درختان زيتون (و يا درختان ديگر) قرار دهد و باتقسيم بندي و تفكيك در قطعات بزرگ به اشخاص متقاضي واگذار نمايد و بدين منظور براي تملك ودر اختيار درآوردن زمين‌هاي تپه‌هاي وقفي آن منطقه با اداره اوقاف در سطح شهرستان و استان راي زني كرد.اما متاسفانه به علت تنگ‌نظري‌ها و محدود نگري‌هاي مرسوم و گيردادن ايشان در پيچ و خم‌هاي اداري و قضاوت‌هاي عجولانه و مقطعي، از كار و تصميم خود منصرف گرديد و همانند گذشته،‌شهر كازرون از جذب يك سرمايه‌گزار مؤثر و مثبت محروم شد!!!!

در آخر پيشنهاد مي‌شود، نهادهائي همچون دانشگاه، جهاد كشاورزي، منابع طبيعي،‌محيط زيست، اداره اوقاف، شهرداري و شوراي شهر با همكاري يكديگر، مقدمات تأسيس يك موزه‌ي طبيعي تحت نام «موزه‌ي طبيعي شهرسبز كازرون» در يكي از همان تپه‌ها فراهم نمايند تا اين موزه همچون باغ ارم شيراز در برگيرنده گستره‌اي از درختان و درختچه‌ها و گل‌هاي متنوع باشد چرا كه تجربه نشان داده است وضعيت خاك و آب و هوا و نور محيط كازرون به گونه‌اي است كه مي‌تواند نباتات متنوعي را در خود بپروراند.تجربه‌ي برادران شيخ الحكمائي در كاشت گونه‌ها متعددي از درختان در شمال تپه‌ي سنگ شاه مي‌تواند فرا راه تصميم گيرندگان باشد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۲۴
اذان صبح
۰۴:۴۱:۵۶
طلوع افتاب
۰۶:۱۱:۳۳
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۱۴
غروب آفتاب
۱۹:۴۸:۰۵
اذان مغرب
۲۰:۰۵:۲۷