بسياري از پدر و مادرها در اين باره که فرزندشان چه فيلمي مي بيند بسيار سختگيرند، اما نتايج يک تحقيق نشان مي دهد که 90 درصد والدين اصلا خبر ندارند فرزندشان چه بازي رايانه اي را خريداري مي کند. تنها 10 درصد والدين جهان ، بازيهاي رايانه اي را پس از بررسي براي فرزندشان تهيه مي کنند. تحقيقات نشان داده است يک بازي رايانه اي با صحنه هاي خشن ، ترسناک يا شهوت انگيز، بسيار بيش از يک فيلم سينمايي بر کودکان و نوجوانان تاثير منفي مي گذارد. فيلم سينمايي نهايتا در 120 دقيقه پايان مي يابد و مخاطب تنها يک تماشاگر به حساب مي آيد، اما در بازي هاي رايانه اي ، کودکان عضو فعال و اصلي ترين عامل خشونت به شمار مي روند.ممکن است کودکان و نوجوانان ، هفته ها درگير يک بازي خشن براي تمام کردن آن باشند.
آنها براي طي کردن مراحل بازي ، مجبورند دست به هر کار خلاف اخلاقي بزنند. اين مساله ، بعلاوه پيشرفت گرافيکي اين بازي ها، بايد هر پدر و مادري را نگران کند. در حال حاضر، بازي هاي دو بعدي از مد افتاده اند و بازي هاي سه بعدي نيز باعث مي شوند بازي کننده در بازي بيشتر غرق شود و در دنيايي مجازي فرو رود. اين مسائل باعث مي شود مرز دنياي واقعي و مجازي براي کودک چندان مشخص نباشد
افزايش خشونت در ميان نوجوانان ، يکي از صدها مشکل ايجاد شده براي آنها پس از سرگرم شدن به بازي هاي رايانه اي نامناسب است.يکي ديگر از اين مشکلات ، اعتياد اين رده سني به بازي است اعتياد به بازي رايانه اي در ميان بسياري از کساني که وقت زيادي براي اين بازي ها مي گذارند ديده مي شود، طوري که نوجوان نمي تواند براي مدت طولاني بازي نکند و از لحاظ ذهني خود را نيازمند بازي کردن مي بيند . علاوه بر مشکلات ذهني ، بيماري هاي جسمي هم گريبانگير نوجوانان معتاد به بازي هاي رايانه اي مي شود. درد مچ و گردن ، از شايع ترين مسائل اين نوجوانان است.علاوه بر آن ، کم شدن ديد به دليل خيره شدن ممتد به نمايشگر، يکي ديگر از شايع ترين آسيبهاي فيزيکي است. بازي زياد و بدون استراحت گاه فرد را دچار حمله هاي شديد عصبي و بيماري صرع مي کند. بسياري از اين کودکان به علت کم تحرکي و فعاليت کم فيزيکي دچار چاقي مفرط مي شوند. علاوه بر آن ، تحقيقات نشان مي دهد اکثر نوجوانان معتاد به بازي هاي رايانه اي ، داراي ضربان قلب و فشار خون بالا به دليل استرس و هيجان بيش از اندازه اند.بسياري از افرادي که درگير اين بازي ها مي شوند، متوجه گذشت سريع زمان نمي شوند و حتي فراموش مي کنند غذا بخورند. اين مساله سال گذشته باعث شد يک نوجوان ژاپني بعد از حدود 17ساعت بازي بدون وقفه بر اثر حمله قلبي جان خود را از دست بدهد.
پيشگيري از آسيب ها
رايانه و بازي هاي رايانهاي بدليل اينكه غالباً با تفكر و يا سرعت عمل فرد كاربر در ارتباط است مي تواند به عنوان روش خوبي براي استفاده از اوقات فراغت تلقي شود، و لذا لازم نيست فرزندانتان را از بازيهاي رايانه اي محروم كنيد درعين حال اين وسيله نيز مثل بسياري از دستاوردهاي فن آوري جديد در كنار منافع، عارضه هايي را نيز داراست.و والدين بايد در اين زمينه نقش نظارتي بر عهده داشته باشند.
همان طور که درباره انتخاب لباس ، دوست و... براي فرزندانشان گزينشي عمل مي کنند، در تهيه بازي هايي که نسبت به ساير بازيهاي موجود ترجيح داده مي شوند نيز مي توانند گزينشي عمل کنند.
علاوه بر گزينش بازيها، والدين بر زمان بازي فرزندان نيز بايد نظارت کنند.اگر فرزند شما برخي از اين خصوصيت ها را دارد، در معرض خطر است: تقريبا هر روز مشغول بازيهاي رايانه اي است. هر بار بيش از 3 تا 4 ساعت را صرف بازي مي کند. به جاي انجام تکاليف مدرسه ، ترجيح مي دهد بازي کند.
سعي مي کند به بازي ادامه دهد، اما نمي تواند.براي جلوگيري از اين مساله و هدايت فرزندتان بايد با برنامه ريزي مشخص از آنها خواست تا مدت استفاده از آن را محدود كنند تا از عوارض ناشي از آن مصون بمانند
دكتر محمدحسين حريرچيان، متخصص بيماري هاي مغز واعصاب و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در اين مورد مي گويند : مدت زمان استفاده از رايانه در افراد مختلف با استعداد به بيماريهاي زمينهاي گوناگون و در سنين مختلف و همچنين نوع كاربري، متفاوت است و نميتوان يك قانون كلي براي همه افراد در نظر گرفت اما بهتر است از خود دانش آموز خواست كه با اندكي احساس خستگي در مثلاً عضلات اطراف چشم از ادامه بازي و استفاده از رايانه خودداري كند. همچنين براي همه كاربران بهتر است در حين استفاده از رايانه مقاطعي از زمان را براي استراحت خود در نظر بگيرند.
در مجموع به نظر نميرسد استفاده از بازيهاي رايانه اي در بيشتر از 2 يا 3 بخش 30 دقيقه اي كار صحيحي باشد و استفاده طولاني تر مي تواند منجر به عوارضي مختلف از جمله در سيستم عصبي گردد.
در همين راستا مسولين بايد نسبت به توزيع و فروش بازيها نظارت شديدي را اعمال نمايند كه در حال حاضر چنين چيزي مشاهده نميشود و با برنامه ريزي دقيقتر نسبت به توليد بازيهاي مفيد سرعت عمل بيشتري به خرج دهند البته نمايشگاه بازيها ي رايانه اي در زوز جهاني كودك در مهرماه سال جاري حركت خوبي بود ولي با همه اين تفاصيل با جايگاه واقعي در ميان بازيهاي رايانه اي فاصله اي بس زياد داريم .
منابع :