|
رييس حوزه نظارت راه آهن شيراز- اصفهان گفت : از هفت قطعه پروژه راه آهن دو قطعه به طور کامل تمام شده ومراحل پنج قطعه مابقي با پيشرفت فيزيکي بالغ بر 70درصد پيش مي رود.
مهندس احمد صابري دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود:از طرح 500 کيلومتري پروژه راه آهن تا کنون 230 کيلومتر تا ايستگاه راه آهن اقليد ريل گذاري شده است و با ادامه اين روند پيشرفت تا پايان سال جاري مالي 87 پروژه راه آهن شيراز-اصفهان به بهره برداري خواهد رسيد.
وي گفت: احداث 10 دستگاه ساختمان ايستگاه راه آهن در محور شيراز- اصفهان به اتمام رسيده و درطول مسير24 دستگاه ساختمان ايستگاه راه آهن بين راهي نوع درجه يک و دو احداث مي گردد که تاکنون 10 دستگاه به پايان رسيده و مابقي با پيشرفت قابل ملاحظه در حال احداث است .
رييس حوزه نظارت راه آهن شيراز- اصفهان بيان کرد: حداکثر تاچند هفته آينده ريل گذاري از ايستگاه راه آهن ده بيد به سمت شيراز آغاز خواهد شد.
صابري به مشکلات حفاري در قسمتهاي کوهستاني و زمين هاي سست اشاره کرد و افزود: از عمده مشکلات پروژه راه آهن شيراز - اصفهان گذر از منطقه کوهستاني کولي کوش به سمت قادر آباد به دليل زمين هاي سست و ناهمگن حفاري و پوشش نهايي تونل ها را دشوار کرده بود ولي با عبور از قسمت هاي مذکور پيشرفت تسريع يافت.
وي اعلام کرد : در طول مسافت پنج قطعه باقي مانده به علت کم عوارض بودن و مسطح بودن زمين روند پيشروي سرعت يافته است .
اين مسوول کل اعتبارات پروژه راه آهن اصفهان – شيراز را 700 ميليارد تومان تخمين زد و افزود: تا کنون 450 ميليارد تومان هزينه شده که از اين ميزان 100 ميليارد تومان به دستور رييس جمهوري در سفر اول به استان فارس از محل اعتبارات وزارت نفت به طور کامل پرداخت شد و در رفع مشکلات مالي نقش بسزايي داشت.مابقي اعتبارات از محل وزارت راه و ترابري تامين مي شود.
رييس حوزه نظارت پروژه راه آهن شيراز-اصفهان اظهار داشت: مسير127 کيلومتري قطعه يک و دو فاقد تونل مي باشد ودر پنج قطعه باقي مانده 21 رشته تونل به طول 5/13 کيلومتر در مرحله نهايي پوشش است .
وي گفت: قطعات سه ، چهار، پنج، شش و هفت پروژه راه آهن از طريق مناقصه سراسري به پنج پيمانکار واگذار شد که تنها يکي از پيمانکاران دولتي و از قرارگاه خاتم الانبيا و مابقي خصوصي بودند.
صابري افزود: اين پروژه شش ساله از سال 81 آغاز و در سال 84 روند فعاليت عمده را شروع کرد.
وي همچنين اظهار داشت: طرح راه آهن شيراز- بوشهر- عسلويه بطول 650 کيلومتر از جلگه مرودشت و از حاشيه جنوب شرقي به سمت کوار،فيروزآباد و اهرم در استان بوشهر ادامه دارد.
صابري در ادامه افزود: مسير راه آهن پس از اهرم به دو شاخه تقسيم که يک خط به طرف بوشهر و خط ديگر به سمت عسلويه احداث خواهد شد.
رييس حوزه نظارت راه آهن افزود: عمليات اجرايي دو قطعه در استان بوشهر در سال گذشته به طول تقريبي 97 کيلومتر شروع شده و يک قطعه از سمت مرودشت بزودي آغاز خواهد شد و مابقي قطعات در سال جاري به پيمان خواهد رفت.
وي اعتبار اوليه طرح راه آهن شيراز – بوشهر – عسلويه را800 ميليارد تومان تخمين زد و گفت: 50درصد توسط وزارت نفت و مابقي توسط وزارت راه و ترابري تامين خواهد شد.