|
رییس حوزه نظارت راه آهن شیراز- اصفهان در گفتگوی خود با ایرنا گفت: طرح راه آهن شیراز- بوشهر- عسلویه بطول ۶۵۰ کیلومتر از جلگه مرودشت و از حاشیه جنوب شرقی به سمت کوار، فیروزآباد و اهرم در استان بوشهر ادامه دارد.
صابری در ادامه افزود: مسیر راه آهن پس از اهرم به دو شاخه تقسیم که یک خط به طرف بوشهر و خط دیگر به سمت عسلویه احداث خواهد شد.
رییس حوزه نظارت راه آهن افزود: عملیات اجرایی دو قطعه در استان بوشهر در سال گذشته به طول تقریبی ۹۷ کیلومتر شروع شده و یک قطعه از سمت مرودشت بزودی آغاز خواهد شد و مابقی قطعات در سال جاری به پیمان خواهد رفت.
وی اعتبار اولیه طرح راه آهن شیراز – بوشهر – عسلویه را۸۰۰ میلیارد تومان تخمین زد و گفت: ۵۰ درصد توسط وزارت نفت و مابقی توسط وزارت راه و ترابری تامین خواهد شد.
صابری در مورد آخرین وضعیت راه آهن شیراز اصفهان گفت: از هفت قطعه پروژه راه آهن دو قطعه به طور کامل تمام شده و مراحل پنج قطعه مابقی با پیشرفت فیزیکی بالغ بر ۷۰درصد پیش می رود.
مهندس احمد صابری افزود: از طرح ۵۰۰ کیلومتری پروژه راه آهن تا کنون ۲۳۰ کیلومتر تا ایستگاه راه آهن اقلید ریل گذاری شده است و با ادامه این روند پیشرفت تا پایان سال جاری مالی ۸۷ پروژه راه آهن شیراز-اصفهان به بهره برداری خواهد رسید.
وی گفت: احداث ۱۰ دستگاه ساختمان ایستگاه راه آهن در محور شیراز- اصفهان به اتمام رسیده و درطول مسیر۲۴ دستگاه ساختمان ایستگاه راه آهن بین راهی نوع درجه یک و دو احداث می گردد که تاکنون ۱۰ دستگاه به پایان رسیده و مابقی با پیشرفت قابل ملاحظه در حال احداث است .
رییس حوزه نظارت راه آهن شیراز- اصفهان بیان کرد: حداکثر تاچند هفته آینده ریل گذاری از ایستگاه راه آهن ده بید به سمت شیراز آغاز خواهد شد.
صابری به مشکلات حفاری در قسمتهای کوهستانی و زمین های سست اشاره کرد و افزود: از عمده مشکلات پروژه راه آهن شیراز - اصفهان گذر از منطقه کوهستانی کولی کوش به سمت قادر آباد به دلیل زمین های سست و ناهمگن حفاری و پوشش نهایی تونل ها را دشوار کرده بود ولی با عبور از قسمت های مذکور پیشرفت تسریع یافت.
وی اعلام کرد : در طول مسافت پنج قطعه باقی مانده به علت کم عوارض بودن و مسطح بودن زمین روند پیشروی سرعت یافته است .
این مسوول کل اعتبارات پروژه راه آهن اصفهان – شیراز را ۷۰۰ میلیارد تومان تخمین زد و افزود: تا کنون ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه شده که از این میزان ۱۰۰ میلیارد تومان به دستور رییس جمهوری در سفر اول به استان فارس از محل اعتبارات وزارت نفت به طور کامل پرداخت شد و در رفع مشکلات مالی نقش بسزایی داشت.مابقی اعتبارات از محل وزارت راه و ترابری تامین می شود.
رییس حوزه نظارت پروژه راه آهن شیراز-اصفهان اظهار داشت: مسیر۱۲۷ کیلومتری قطعه یک و دو فاقد تونل می باشد ودر پنج قطعه باقی مانده ۲۱ رشته تونل به طول ۵/۱۳ کیلومتر در مرحله نهایی پوشش است .
وی گفت: قطعات سه ، چهار، پنج، شش و هفت پروژه راه آهن از طریق مناقصه سراسری به پنج پیمانکار واگذار شد که تنها یکی از پیمانکاران دولتی و از قرارگاه خاتم الانبیا و مابقی خصوصی بودند.
مسئو لین کازرونی چه می کنند؟؟؟؟؟
بزودي اخبار خوبي را در اين رابطه خواهيد شنيد . به اميد كازروني آباد وسرافراز
همیشه کوتاه ترین مسیر به عنوان خطوط اصلی بین مراکز استانها ترسیم و انتخاب می شود تا در زمان و هزینه صرفه جویی شود مسافت شیراز بوشهر با تکمیل آزادراه که از کازرون می گذرد 221 کیلومتر اعلام شده و مسیر راه آهن شیراز فراشبند بوشهر 439 کیلومتر طراحی شده است که هم هزینه سفر بیش از دو برابر اتوبوس هم زمان و مسافت که اینگونه رفاه مردم تامین نمی شود و هزینه جابجایی کالا بالا می رود. درست این بود که راه آهن شیراز از همین مسیر 221 کیلومتری به بوشهر به عنوان خط اصلی واز آنجا به بندرامام می رسید و از سمت دیگر به عسلویه و بندرعباس و دیگر مراکز صنعتی به عنوان خطوط فرعی ایجاد می شد ضمنا در شرایط کنونی نیازی به طرح دو مسیر مجزا و طولانی شیراز به اهواز هم نبود. این روند با توان داخلی در زمان کمتری ساخته می شد. با تشکر
مسیر کارشناسی درحال احداث بزرگ راه بوشهر شیراز 221 کیلومتر طراحی شده است آنگاه مسیر به اصطلاح کارشناسی شده و سفارش شده شیراز فراشبند بوشهر 439 کیلومتر منطق حکم می کرد با درنظر گیری رفاه مردم و هزینه ، راه آهن نیز از مسیر 221 کیلومتری همجوار بزرگراه می گذشت وبه خط آهن جنوب و درحال توسعه ماهشهر بندرعباس در آینده متصل می شد. اما کو گوش شنوا.برگیریم
جلو اشتباه وضرر را از هرکجا بگیریم منفعت است. اما شهامت می خواهد.مسیر فراشبند برای بوشهر مثل لقمه دور دهان چرخاندن است استان فارس می توانست جهت فراشبند خط جداگانه می کشید که باز هم جمع دو خط به اینقدر نمی شد و لازم نبود بوشهر را دراین مسیر طولانی درگیر می کرد. که اکنون صرفه اقتصادی برای مردم نداشته باشد.و کسی حاضربه سرمایه گذاری نشود