ایسنا نوشت : آیتالله جوادی آملی گفت: نظام پر بركت جمهوری اسلامی هم برای داخل و هم
برای خارج، مائدهای الهی بود و هست و خدمات فراوانی ارائه كرده است.
این استاد حوزه در دیدار سید محمد حسینی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ
تصریح كرد: انتظار آن است كه این خدمات بیشتر باشد چرا كه وقتی جهان اسلام،
خاوردور و نزدیك قیام كرد و لبیك گفت مهماندار باید مهمانهای خود را
بپذیرد.
وی ادامه داد: به لطف الهی صدای انقلاب اسلامی به بسیاری از مناطق دور و
نزدیك مخصوصا خاورمیانه رسید و مردم به آن صدا لبیك گفتند اما طاغیان داخلی
و خارجی آنها این لبیك را سركوب میكنند.
جوادی آملی افزود: تنها جایی كه به آن امید است تا به این قیام مردمی پاسخ
مثبت دهد، ایران اسلامی است و اگر خدای ناكرده حرف خود را از یاد ببریم و
این جمهوری اسلامی را جمهوری ایرانی بگوییم، نه تنها به قیام مردم كمك
نكردیم بلكه خودمان هم گرفتار قعود شدهایم.
این استاد حوزه اظهار كرد: اگر خدای ناكرده بگوییم مكتب ایرانی، نه تنها
صدای مردم را پاسخ ندادهایم بلكه خودمان را هم خفه كردهایم. نه از مكتب
ایرانی كاری ساخته است نه از جمهوری ایرانی كاری برمیآید. نشانش آن است كه
در جنگ جهانی اول، ایران و ایرانی بودند اما جز شكست چیز دیگری نصیب ما
نشد.
وی یادآور شد: در جنگ جهانی دوم، ایران و ایرانی بودند اما جز تسلیم چیز
دیگری نبود. در كودتای ننگین 28 مرداد ایران و ایرانی بودند و جز شكست چیز
دیگری نبود. اگر زمین، خاك ، شهر و روستا خواستند، اینها تقدیم كردند و اگر
گاز و نفت خواستند، اینها تقدیم كردند و اگر استقلال را گرفتند و بردگی
آوردند اینها تقدیم كردند. اگر آزادی را گرفتند و عبودیت آوردند، اینها
تمكین كردند، اگر تدین را گرفتند و تمدن كاذب آوردند اینها تمكین كردند.
اینها همه محصول تلخ حنظل جمهوری ایرانی و حنظل مكتب ایرانی است.
جوادی آملی خاطرنشان كرد: وقتی سخن از اسلام، جمهوری اسلامی و قیام روحانیت
و مردم مسلمان و متدین ایران اسلامی، مسجد و مراجع تقلید به رهبری وجود
مبارك امام راحل (ره) بود، نه خطر جنگ جهانی اول ایران را تهدید كرد و نه
خطر جنگ جهانی دوم. نه خطر كودتای ننگین 28 مرداد و نه خطرهای دیگر
نتوانستند ما را تهدید كنند. با اینكه در زمان جنگ جهانی اول و دوم
ابرقدرتی كه بتواند همه جا را فراگیر كند، نبود و قدرتهای مقطعی وجود
داشتند كه درگیر اما اینجا دو ابر قدرت بود؛ یكی خودبهخود متلاشی شد،
دیگری هم انشاءالله امیدواریم متلاشی بشود.
این استاد حوزه تصریح كرد: باید این اصل را حفظ بكنیم. وقتی اصل را حفظ
كردیم، هم به قیام مردم پاسخ دادهایم، چون خودمان قائم هستیم و هم صدای
مردم را شنیدهایم چون خودمان پرصدا هستیم.
وی یادآور شد: اگر در جمهوری اسلامی جریان جمهوریت و اسلامیت را جدا كردند
دیگر نه جمهوریت میماند، نه اسلامیت. جمهوریت و اسلامیت مثل نفس و بدن
است. اگر ما جامعهشناسیمان جامعهشناسی قرآنی باشد نه جامعهشناسی دیگری،
برای جامعه حقیقتی باید قائل باشیم. اگر جامعه، جامعه اسلامی شد، جمهوری
اسلامی شد، بدن را جمهور تامین میكند و روح را اسلام تامین خواهد كرد.
وی گفت: رابطه جمهوریت و اسلامیت رابطه تفاهم نیست، هماهنگی نیست كه دو چیز
با هم قراردادی را امضا بكنند، رابطه دوستی نیست. اگر واقعا جمهوری اسلامی
است، رابطه جمهوریت و اسلامیت رابطه روح و بدن است. اگر این حقیقت را باور
نكردیم، نه جمهوریت میماند، نه اسلامیت باقی خواهد ماند.
جوادی آملی خاطرنشان كرد: اسلام به این جمهوریت معنا میبخشد، حیات میبخشد، زنده است و وقتی زنده بود، كارآمد است.
این مفسر قرآن كریم اظهار كرد: حال كه رابطه جمهوریت و اسلامیت رابطه روح و
معنا بود روح و معنا پیوند عمیقی دارند كه تعاملشان طبیعی است، چه انسان
بخواهد چه نخواهد. اگر جمهوریت آسیب ببیند اسلام نمیتواند خودش را درست
عرضه كند، یعنی شناخته نمیشود و اسلام اگر آسیب ببیند، جمهوریت نمیتواند
پویا و ماندنی باشد.
جوادی آملی اضافه كرد: همان طور كه آثار روح در بدن است و ظهور میكند و
اثر بدن در روح ظهور میكند، جریان اسلام و جمهوریت و جریان مردم و مسئولان
نیز همین طور است.
وی افزود: مسئولان كه رهبران فكری و اسلامی جامعه هستند به منزله قوای فكری
یك بدن هستند، یعنی به منزله چشم و گوشند، به منزله عقل و هوشند، به منزله
فطرت و فكرند كه بدن را اداره میكنند.
جوادی آملی تصریح كرد: در جریان رابطه روح و بدن، هر رازی كه در روح پیدا
باشد بدن عكسالعمل نشان میدهد. اگر گفتند ظاهر مردم، باطن مسئولان است،
بر اساس این تحلیل است. اگر جمهوریت و اسلامیت بر اساس تحلیل دقیق عمیق
فلسفی، رابطه روح و بدن است، ظاهر مردم، باطن مسئولان است. اگر شما بخواهید
مسئولی را در جامعه بشناسید، مردم را نگاه كنید.
این استاد حوزه گفت: ما اگر خواستیم جامعه را اصلاح كنیم، اولا جامعه را
باید بفهمیم، بعد پی ببریم كه این جمهور كه فاسد شد برای این بود كه اسلام
را بد معرفی كردند.