پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۴
داستان نود و هفتم از مثنوی معنوی مولوی

حافظ:

در هیچکس نشانی زان دلستان ندیدم

با من خبر ندارم یا او نشان ندارد

ابوعلی سینا، به نظریه ی ” نور" اعتقاد دارد و معتقد است نور ازلی از ” ذات حق" است و نور سایر اشیا از آن ” نور" است!

حافظ:

بی خود از شعشعه ی پرتو ذاتم کردند

باده از جام تجلیِ صفاتم دادند!

و قرآن کریم: ”ا...ُ نور السموات و الارض و..." ابو علی سینا از این آیه استنباط می کندغ که: خداوند ” نورالانوار" است و نور موجودات از این نور است! و معتقد است که واجب الوجود از لوازم ذات است و صفات و اسماء خدا ( هزار و یک اسم) از لوازم ذات است! اما ذات خدا ” نور" است!

مولوی: باز نورِ نور دل، ” نور خدا"ست

کو ز نور عقل و حس پاک و جداست"!

خداوند؛ امکاناتی که به انسان داد ” اسمایش" بود ” و علّم آدم الاسماء کلها". انسان در زمین برای استفاده از امکانات زمینی استخراج معادن و صنعت و فن آوری و کشاورزی و... و در دریا برای غواصی و طلب روزی از ” اسماء ا..." افاده می برد و در فضای آسمان و ملکوت برای کسب علم و حکمت و معرفت و سیر معنوی و... این ها همه ” اسماءا..." هستند!

روشنایی، خود برهان و حجت است تا چیزی برای انسان روشن نشود و راز حکمت آن آشکار نگردد، آن برهان نیست بلکه جهل و تاریکی است!

حافظ از چشمه ی حکمت بکف آور جامی

بو که از لوحِ دلت، نقش جهالت برود!

برهان؛ از دو مقدمه حاصل می شود و با ” استنتاج" ظهور می کند.

مثال: دنیا متغیر است (صغری) هر متغیر فانی است (کبری) پس: دنیا فانی است! ” استنتاج" از علت به معلول آمدن، ” برهان لمّی" است که: مخفف ” لِمَ= چرا" و ” لِمّی= چرایی" است! و از معلول به علت آمدن، ” برهان علمی" است! چون ” معلول" به اندازه ی توانایی خود به ” علت" می پردازد (با میکروسکوپ و تلسکوپ و آزمایش علمی و.. در حیطه ی آزمایشگاه) پس ضعیف و محدود است!

خداوند؛ برهان ” دلیل" وجود اشیاء است و از ” علت به معلول" آمدن، برهان ” قویی لمّی" است!

از ذره تا کهکشان، از ملک تا ملکوت، دلیل وجود خداست! و خداوند، دلیل و برهان همه چیز است چرا که: همه چیز را آشکار و ظاهر می کند، ” یامن اظهرَ الجمیل وَ سَتَر القَبیح" و کلّ هستی، ظهور و تجلی خداوند است، زیرا که: خداوند ” خود" نور آسمان ها و زمین است! خداوند به انسان آموزش می دهد که ” ادعونی استجب لکم" بخوانید مرا تا اجابت کنم دعای شما را.

بشنوید از مولوی این داستان

خالق هستی، ملیک روح و جان!

ما عدم هاییم و هستی های ما

تو، ”وجود مطلقی" فانی نُما

ما که باشیم ای تو ما را جانِ جان

تا که ما باشیم با تو در میان؟

خداوندا، ما نیست بودیم و تو ما را از نیست به هست آوردی، تو ” واجب الوجود" هستی؛ و ما ” کل من علیها فان" ما نیست بودیم، تو به ما جان و حیات دادی، ما کسی نیستیم که در قبال تو ” خود نمایی" کنیم!

ما چو چنگیم و تو زخمه می زنی

زاری از ما نه، تو زاری می کنی

ما چو ناییم و نوا در ما ز توست

ما چو کوهیم و صدا در ما ز توست

ما همانند چنگ ” ساز موسیقی" هستیم و تو با انگشتِ قدرت ما را می نوازی! و گریه ی سوزناک و بانگ زاری ما از تو است! ما همانند کوه هستیم و انعکاس صدای ما از تو است! و در جایی دیگر مولوی می گوید:

این جهان کوه است و فعل ما ندا سوی ما آید نداها را صدا

منظور اینکه: انعکاس اعمالِ ” خوب و بد" ما در همین جهان آخرت به ما برمی گردد!

لذت هستی نمودی نیست را

عاشق خود کرده بودی نیست را

لذت اِنعام خود را وا مگیر

نُقل و باده و جام خود را وا مگیر

شوق هستی را تو، به وجود فانی ما دادی، و وجودِ عدم ما را عاشق خودت نمودی! پس نعمت بخشش خود ( از عدم به وجود آوردن را) از ما نَستان! و شیرینی و شراب ” لذت زندگی و معیشت ” را از ما مگیر!؟

خداوندا؛ در اعتقادات و اعمال ما نظاره نکن؛ در کرامت و بخشش و عطای خود نگاه کن ما عدم بودیم و خواسته ای نداشتیم، لطف تو به ما ” دعا" و خواستن را آموخت!

و در پایان:

جمله معشوق است و عاشق پرده ای

زنده معشوق است و عاشق مرده ای!

انسان فانی در برابر ” وجود مطلق" خداوند هستی آفرین جز سایه ای بیش نیست که: چند صباحی گسترده می گردد و سپس جمع و ” محو و فانی در خدا" می گردد.

حسن ختام کلام حافظ خوش کلام:

جهان فانی و باقی فدای شاهد و ساقی

که سلطانیِ عالم را طفیل عشق می بینم

نویسنده: محمد حسین برزویی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۹/۰۴
اذان صبح
۰۵:۱۲:۰۴
طلوع افتاب
۰۶:۳۵:۳۳
اذان ظهر
۱۱:۵۰:۵۰
غروب آفتاب
۱۷:۰۴:۴۱
اذان مغرب
۱۷:۲۱:۵۷