پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۵۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۸

مدت ها بود که خبر راه اندازی نمایشگاهی با این ابعاد در میان نیروهای مذهبی شهرستان دهان به دهان نقل می گردید و همه منتظر نتیجه ی آن بودند اما روز افتتاح همه را شگفت زده کرد . معمولا این نوع نمایشگاه ها را می توان در ذهن تصور کرد اما آن چه مشاهده می شد خیلی بیش از آن بود که انتظار می رفت . بر همین اساس مصاحبه ای با آقای سلمان سعادت پور که از اعضای قدیمی هیات فاطمیون و هم اکنون کانون فرهنگی پیامبر اعظم (ص) و صد البته مسوول نمایشگاه بزرگ " کوچه های بی نشان " می باشند ، ترتیب دادیم تا از چند و چون راه اندازی این نمایشگاه آگاه شویم . امید که مقبول افتد.
 

چطور شد که به فکر راه اندازی نمایشگاه افتادید ؟

بچه های هیات زمانی که دیدند مساله ی فاطمیه ( شهادت حضرت صدیقه ی طاهره سلام الله علیها ) بسیار غریب است تا بدان جا که برخی از اهل تشیع هم نسبت به آن آگاهی کافی ندارند و بعضا شبهاتی دارند که موی هر اهل خردی را بر بدن راست می کند بر آن شدند تا نمایشگاهی را راه اندازی نمایند تا گوشه ی بسیار کوچکی از آن فرهنگ را نشان دهند .

 
 

هدف شما از راه اندازی نمایشگاه چه بوده است ؟

چون فرهنگ فاطمیه و اعمال و گفتار حضرت فاطمه ( سلام الله علیها ) مدتی بود در شهرستان ما اگر نگوییم در بین عامه مردم - نه در بین خواص - داشت به فراموشی سپرده می شد ، داشت به سمت نامطلوبی گرایش پیدا می کرد که کم کم نتیجه ی آن فراموشی این فرهنگ بود ، بر آن شدیم که این نم را به یم بیکران اهل بیت تقدیم نماییم .

 

اجزاء نمایشگاه را بر چه اساسی و چگونه انتخاب کردید ؟

ما سعی کردیم که در طراحی نمایشگاه یک روند خاصی را طی کنیم به همین منظور یک سیر تاریخی از لحاظ زمان و نه از لحاظ مکان در نمایشگاه به لطف خدا و حضرت ولی عصر ( عج الله تعالی فرجه الشریف ) حاکم است که از ابتدای مدینه اول رحت پیامبر، سپس ماجرای سقیفه و پس از آن ماجرای تهاجم به خانه ی حضرت بتول (سلام الله علیها ) نشان داده شد و در این میان هم چیزهای دیگری است که بر زیبایی نمایشگاه می افزاید .

 

تناسب موضوع حضرت زهرا با ورودی نمایشگاه که مربوط به دفاع مقدس است در چیست ؟

از آن جا که فضای مدینه فضای غم بار و سنگینی است و ممکن است یک فرد قبل از ورود به نمایشگاه مشغول کارهای مختلف بوده باشد و یک باره وارد فضای مدینه شدن حالت معنوی برای او ایجاد نکرده بلکه نتیجه ی عکس بگذارد بر آن شدیم با موضوع شهدا شروع کنیم تا یک آمادگی برای زائر و بازدیدکننده ی محترم ایجاد شود و ان شاءالله با دست پر بیرون رود . چگونگی انتخاب اجزا هم با تحقیق و تفحص دوستان طلبه و دیگر دوستان اهل فنی که هسته ی مرکزی نمایشگاه را تشکیل می دادند به تصویب رسیده است .

 

در راه اندازی و طراحی نمایشگاه به چه میزان از منابع و اسناد معتبر استفاده کردید؟

همان طور که گفته شد هسته ی مرکزی نمایشگاه را دوستان طلبه تشکیل داده اند که این عزیزان با تحقیق و بررسی در منابع و کتاب های معتبر و مقاتل معروف ، مطالب مورد نیاز را استخراج کردند . در مواردی هم که با بن بست منابع مواجه می شدند با رجوع به علمای اعلام من جمله " آیت الله امینی ، حجت الاسلام فاطمی نیا " و دیگر بزرگواران راه را به لطف حضرت حق و ولی الله الاعظم هموار می نمودند .

 

در کنار نمایشگاه چه برنامه های فرهنگی را در نظر گرفته بودید و آیا موفق به اجرای آنان شدبد ؟

در این زمینه کارهای مختلفی را در ذهن پرورانده و پخته کرده بودیم که عبارت بودند از مسابقات " کتاب خوانی " که کتاب آن از جانب جمعی از دوستان هیات تهیه و آماده انتشار است و تا حدودی جهت انتشار آن اقدام شده است و از متن همین کتاب قصد برگزاری مسابقه را داشتیم ، مسابقه ی وبلاگ نویسی ، مسابقه ی شعر و نثر ادبی ، مسابقه ی خوشنویسی که همه گرد موضوع شمس بیضای اولین حامی ولایت و در عنوان های مختلف برنامه ریزی شده بود .

لکن با چشم اشکبار می گوییم که متاسفانه موفق به اجرای همه ی آن ها نشدیم .

 

علت این عدم اجرای برنامه ها چه بود ؟

در این رابطه باید عرض کنم که ما فکر می کنیم بعضی از ثروتمندان به حساب خیر شهرستان که دست از کرم به عذر تنگ مایگی می شویند اگر فقط به فکر منافع خویش نباشند - و شاید هم واقعا این گونه نباشد اما در ذهن ما این گونه تداعی شده است -  این مسابقات به راحتی برگزار می شد .

اگر به شما بگوییم که در شهرستان از چه کسانی تقاضا کرده ایم و آن ها تقاضای ما را که اگر خدا قبول کند واسطه و خادم حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) بودیم را رد کرده اند شما از خجالت آب می شوید . در هر حال در یک بیت به آنانی که به حساب خیرند اما برای همدیگر، می گویم :

دست از کرم به عذر تنگ مایگی مشوی / یک برگ سبز کشتی صد مور می شود

 

تعامل نهادها و ارگان ها به چه نحو بوده است ؟

کاش این سوال را نمی پرسیدید ولی در جواب شما اثباتی بحث می کنیم نه به صورت نفی . از لحاظ مادی فقط شورای محترم اسلامی شهر و اداره ی اوقاف تا آن جا که در توان داشتند به ما کمک کردند البته در کنار کمک های معنوی ای که به ما داشته اند که از همه ی آن ها تشکر می کنیم . اما از لحاظ امکانات جا دارد قبل از هر کسی از جناب شهردار و همکاران محترم ایشان از منشی تا راننده های ماشین آلات تشکر کنیم که کار ما را بسیار آسان نمودند و در کنار ایشان از جناب آقای دهقانی مسوول محترم اداره ی اوقاف تشکر می کنیم که اگر الطاف ایشان نبود به جرات می توانیم بگوییم نمایشگاه راه اندازی نمی شد و در ادامه از فرماندهان محترم پادگان آموزشی امام رضا ( ع ) ، سپاه مقاومت ، ارتش ، حوزه ی مقاومت امام علی (ع) اداره برق ، اداره بازرگانی و همه ی کسانی که به ما قول همکاری دادند تشکر می کنیم .

ضمنا از دفتر امام جمعه محترم شهرستان نیز تشکر می نماییم که در برقراری تعامل ما با ارگان های مختلف بسیار تلاش نموده و زحمت کشیدند که در این میان زحمات حجه الاسلام شریفی بسیار چشم گیر بود .

 

هزینه ی نمایشگاه از کجا تامین شد ؟

چه کسی گفته است که هزینه های نمایشگاه تامین شده است ، هزینه های نمایشگاه به صورت کامل تامین نشده است در غیر این صورت بسیاری از کارها و برنامه های ما حذف نمی شد اما مختصر هزینه هایی که جمع آوری شده از کمک های مردمی و همکاری بعضی از مسوولین بوده که قبلا گفته شد .

 

متراژ ، مصالح ، نیرو و وقت استفاده شده جهت برپایی این نمایشگاه به چه میزان بوده است ؟

نمایشگاه مساحتی بالغ بر 2000 متر مربع دارد که در آن از 8000 هزار یلوک استفاده گردیده است ، نیروی انسانی هم که عزمی شهرستانی می طلبید فقط در دوستان هیاتی ( هیات فاطمیون ) خلاصه گردید اما ناگفته نماند که در یکی ، دو مورد نیروی سربازان عزیز پادگان امام رضا (ع) به کمک ما آمد ، از لحاظ وقت هم حدودا یک ماه قبل از افتتاح نمایشگاه فقط کارهای سخت افزاری آن شروع گردید که اگر بیش از این وقت داشتیم مسلما نمایشگاه از این که هست بهتر می شد اما کارهای نرم افزاری آن چندین ماه قبل از کارهای سخت افزاری آن آغاز گردید ، در رابطه با مصالح آن هم همان طور که قبلا گفته شد بلوک و گچ آن را اداره ی اوقاف تامین کرد و مصالح دیگر مثل گل ، مخلوط سنگ و گل را شهردار محترم تامین کردند و در یکی دو مورد از کارخانه ی آقای امیر خاوند گل و شن آوردیم .

 

نمایشگاه تا کی ادامه دارد و امکان تمدید آن وجود دارد یا خیر ؟

نمایشگاه به خودی خود آن طور که در نظر داشته ایم تا پایان ایام فاطمیه ادامه خواهد داشت به خاطر جا افتادن این زمان و قداست و فرهنگ آن برای مردم ، اما تمدید آن بستگی به توان و نیروی ما خواهد داشت .

 

علت استفاده از نخل زنده در نمابشگاه چیست ؟

قبل از هر چیزی گفتیم که هسته ی مرکزی این نمایشگاه را طلبه های عزیز و افراد متعهد و متشرع تشکیل می دهند و مسلما اینان بهتر از هر کس دیگری می دانند که کندن و خشکاندن درخت زنده و سبز در آموزه های دینی ما نهی شده است ، اما خواهش ما این است که  در رابطه با هر مساله ای ابتدا از علت آن جویا شوند و سپس انتقتد نمایند ، این درخت ها را از باغبانی در دالکی گرفته ایم که خود ایشان قصد داشتند نخل ها را بکنند و ما فرصت را غنیمت شمردیم و از آن استفاده ی بهینه کردیم .

 

علت راه اندازی نمایشگاه کتاب در حالی که یک نمایشگاه دیگر همزمان در شهرستان شروع به کار کرده بود ، چیست؟

در جواب باید بگوئیم طیق فرمایشات مقام معظم رهبری می بایست فرهنگ کتاب خوانی را در جامعه و شهر و کشور خویش جا بیندازیم و در این راستا نیاز است که همه دست به دست همدیگر بدهند ، ممکن است یک سری کتب را که ما از آن ها غافل بوده ایم دوستان عزیز ما در ارشاد غفلت نکرده اند و برعکس؛ مخاطبان هم می توانند کتب مورد علاقه ی خویش را از این دو مکان تهیه کنند و چه بسا مخاطبی کتاب مورد علاقه اش را نه در بین کتب ما و نه در بین کتب دوستان ارشاد پیدا نکند .

 

به نظر شما برگزاری چنین نمایشگاه هایی در جهت اختلاف میان شیعه و سنی نخواهد بود ؟

ما واقعا متاسفیم برای کسانی که خواسته یا ناخواسته ابزار دست دشمنان قرار می گیرند و هر قدمی که شیعیان بخواهند بردارند را مخالف با وحدت اسلامی می خوانند . معنای وحدت همان گونه که مقام معظم رهبری (مدظله) و علمای عظام بر آن تاکید دارند دست برداشتن از اصول خویش نیست . آیا مساله ی شهادت حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) مساله ای قابل انکار است ؟ هیچ کس چه از اهل تشیع و چه از اهل تسنن نمی تواند منکر این حادثه ی خطیر در طول تاریخ شوند مگر وهابیون ملعون و گمراه که با افکار پلید خویش می خواهند سیر تاریخ را عوض کنند اما این خواسته را به گور خواهند برد .

امام صادق (ع) می فرمایند : " انها صدیقه شهیده " معنای وحدت این نیست که ما بگوییم حضرت صدیقه ی شهیده به مرگ طبیعی از دنیا رفته است ، در خانه ی ایشان را آتش نزده اند و یا خلافت را غصب نکردند بلکه وحدت به معنای روشن فکری است ، بلکه وحدت به معنای این است که چه اهل تسنن و چه شیعیان بفهمند که در طول تاریخ چه اتفاقاتی افتاده است . چه کسی گفته وحدت وجود ندارد در حالی که ما با برادران اهل تسنن در یک شهر زندگی می کنیم ، مشکل ما فقط با وهابیت است که همه چیز را می خواهد از اساس نابود کند و اگر می توانستند منکر نبوت پیامبر اسلام هم می شدند .

 

آیا این نمایشگاه را ادامه خواهید داد ؟

فقط به صورت سربسته می توانم بگویم گه اگر نمایشگاه به روند امسال بخواهد پیش برود قطعا در سال های آینده راه اندازی نخواهد شد مگر این که وضع از این که هست بهتر شود .

 

نویسنده: کازرون نما
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۴
0
0
خدا اجرتان دهد . در این شهرستان اگر شما بچه حزب اللهی ها و عده ای دیگر چون شما نباشند معلوم نیست چه بر سر فرهنگ دینی مردم می آید .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۵
0
0
با سلام و خسته نباشید .
دست شما درد نکنه ، خیلی زحمت کشیید . خدا اجرتان بدهد.
موفق باشید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۶/۳۱
اذان صبح
۰۵:۳۱:۵۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۱:۲۶
اذان ظهر
۱۲:۵۶:۴۳
غروب آفتاب
۱۹:۰۰:۲۲
اذان مغرب
۱۹:۱۶:۱۸