در این دیدار كه بیش از 4 ساعت به طول انجامید، رهبر انقلاب اسلامی «علم» را پایه اصلی حوزه های علمیه برشمردند و خاطرنشان كردند: اساس حوزه علمیه، بر علم استوار است و بنابراین حوزه باید به لوازم «علم محوری» پایبند باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای، استقبال از طرح سؤال و شبهه را از جمله لوازم پایبندی حوزه ها به هویت علمی دانستند و افزودند: علم، پرسش زا و پرسش آفرین است و «مجموعه های علم محور» از جمله حوزه، باید با روی باز با سؤال و شبهه و ابهام روبرو شوند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به معارضات علمی و بسیار جدی رایج در طول تاریخ حوزه ها، خاطرنشان كردند: این سنت ارزشمند باید در رشته های مختلف حوزه تقویت شود.
ایشان، قطع سؤال را منجر به قطع علم و دانش دانستند و افزودند: طرح «سؤال» و بیان «مسئله و شیوه جدید»، هیچ ایرادی ندارد و حتی اگر آنچه مطرح می شود غلط باشد باید با شیوه های علمی با آن برخورد كرد.
رهبر انقلاب اسلامی، آزادفكری و آزاداندیشی را از دیگر سنت های رایج در حوزه ها دانستند و با تأكید بر تعمیق این سنت حسنه افزودند: آزاداندیشی خاصیت علمی بودن است و تحجر در میدان علم، اصولاً معنا ندارد.
حضرت آیت الله خامنه ای، در عین حال، برخی اظهارنظرها درباره نبودن فضای آزادی و نقادی در حوزه را، تهمتی بزرگ برشمردند و افزودند: آزاداندیشی جاری در حوزه، از قبل نیز بیشتر است اما این آزاداندیشی باید در سطوح مختلف گسترش و تعمیق یابد و اهل فكر، در همه رشته ها، همه گونه آراء و افكار خود را، آزادانه بیان كنند.
حضرت آیت الله خامنه ای خودباوری و اعتماد به نفس علمی را از دیگر لوازم استمرار هویت علمی حوزه ها دانستند و افزودند: در تضارب آرا و اندیشه ها، «علم» باید برترین ارزش را در حوزه ها داشته باشد البته تقوا و زهد و خشوع ارزشهای برتر است اما «علم» قابل سنجش و محك زدن است و از این منظر «عالم ترین» افراد باید در حوزه ها دارای بیشترین ارزش ها باشند.
ایشان، درباب اخلاق علمی حوزه، بر انصاف علمی و جدیت در كارهای علمی تأكید كردند و افزودند: استاد حوزه با مطالعه و تأمل، «فكر نو» تولید كند تا حوزه به آفات نظام جدید آموزش مبتلا نشود.
رهبر انقلاب اسلامی، ارتباط فعال با جامعه علمی و ملی و جامعه فراملی را از دیگر ضروریات حفظ بافت علمی حوزه دانستند و افزودند: حوزه قم با دانشگاهها و دیگر حوزه های كشور و حوزه های جهان اسلام، ارتباط منضبط علمی داشته باشد و استفاده از وسائل نوین ارتباط جمعی، می تواند این ارتباطات را تسریع و تسهیل كند.
حضرت آیت الله خامنه ای، مخالفت با سركوب آراء را از دیگر سنتهای پویا و زیبای حوزه ها خواندند و افزودند: در حوزه ها برای رد نظر مخالف از روشهای غیرعلمی استفاده نشود.
ایشان، استدلال و اقناع عقلی را اساس روشهای علمی حوزه ها و تكفیر را روشی غیرعلمی خواندند وافزودند: با آرای غلط، با استحكام اما متكی بر استدلال برخورد كنید.
رهبر انقلاب اسلامی، آموزش همراه با تفكر و تحقیق و تدبر را از دیگر لوازم پایبندی حوزه ها به ماهیت علمی برشمردند و خاطرنشان كردند: استادان محترم حوزه، از ابتدا، طلاب را متكی بر مطالعه و تفكر و تحقیق تربیت كنند.
ایشان بااشاره به ضرورت پژوهش محور بودن حوزه، نیاز حوزه ها را به رشته های مختلف علوم از جمله فلسفه خاطرنشان كردند و افزودند: فقه، ستون فقرات حوزه است اما حوزه ها با اولویت بندی علوم، در رشته های دیگر نظیر تفسیر، فنون تبلیغ و علوم انسانی نیز متخصص تربیت كنند.
حضرت آیت الله خامنه ای، استقبال از شیوه های نو در آموزش و تولید علم را مورد تأكید قرار دادند و با اشاره به اهمیت نظام اخلاق و تربیت افزودند: حوزه در عرصه های برون حوزوی بویژه در عرصه بسیار وسیع و تأثیرگذار آموزش و پرورش، تحرك بیشتر و حضور فعال داشته باشد.
ایشان تحقق این هدف را نیازمند تربیت متخصصانِ «تعلیم و تربیت و اخلاق» دانستند و به مسئولان حوزه توصیه كردند: به این ضرورت، توجه كافی كنند.
رهبر انقلاب اسلامی، با اشاره به بروز عرصه ها و وسائل جدید و تأثیرگذار در افكار عمومی داخل و خارج، خاطرنشان كردند:امكان بروز مستمر افكار و شبهات گوناگون، وظایف حوزه را بسیار سنگین تر و توجه حوزه به رشته های جدید و متنوع را ضروری ساخته است كه باید برای اینكار برنامه ریزی شود.
ایشان، جذب بیشتر افراد مستعد و مشتاق به حوزه ها را لازم دانستند و با اشاره به اقدامات مثبت و مهمی كه در حوزه علمیه قم انجام شده افزودند: مدیریت متین و قابل قبول كنونی، كه تأیید مراجع معظم را نیز داراست در انجام این اقدامات، كاملاً مؤثر بوده است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر پرهیز از تضعیف شورای عالی و مدیریت حوزه افزودند: همه مراقب باشند كه نهادهای عمیق و ریشه داری چون جامعه مدرسین تضعیف نشوند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به دشمنی استكبار بویژه امریكا و صهیونیزم با ترویج و تعمیق دین داری افزودند: طرحها و اقداماتی همچون كاریكاتورهای موهن، قرآن سوزی ودیگر اقدامات شبكه جهانی صهیونیزم نشان دهنده عمق خباثت دشمنان اسلام است و نباید آنها را دستكم گرفت.
ایشان افزودند: حوزه علمیه طبعاً در مقابل این دشمنی ها نمی تواند ساكت باشد و با هوشیاری، در مقابل تحركات استكبار موضع می گیرد.
رهبر انقلاب اسلامی دشمن شناسی و پرهیز كامل از حركت در مسیر دشمن را ضروری دانستند و افزودند: آحاد ملت از جمله همه حوزویان همیشه مراقب باشند تا حتی یك حرف و یك گام كوچك نیز در مسیر دلخواه دشمن برداشته نشود.
حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانشان، معنویت، توسل، تضرع، پرهیزگاری و بی رغبتی به امور دنیوی را اساس كار حوزه دانستند و خاطرنشان كردند: اگر همه ساز و كارهای علمی، منطقی و معقول فراهم شود ولی روح و گرایش اخلاقی و معنوی حاكم نباشد، كارها در جهت صحیح پیش نخواهد رفت.
رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری سیره اساتید و علمای بزرگ و روشن ضمیر حوزه از جمله امام خمینی (ره) در نصیحت طلاب و دعوت عملی به اخلاق و معنویت، خاطرنشان كردند: دل جوانان از زمینه مناسبی برای پذیرش نصیحت و حركت به سمت درجات عالی معنوی برخوردار است و باید از این زمینه مساعد استفاده و طلاب را قولاً و عملاً به تفكر و تأمل در باب آخرت و علم آموزی با نیت خالص الهی دعوت كرد.
ایشان دیدار و گفتگو با فضلا، اساتید و نخبگان حوزه را به یاد ماندنی، و بسیار «مفید و لذت بخش» خواندند و افزودند: همه حرفهای اساتید و فضلا، خوب، سنجیده، ابتكاری و جالب بود.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: در طرحها، حتماً به شرایط و واقعیات توجه كافی شود تا امكان تحقق آنها افزایش یابد و سخنان خوب، در حد آرزو باقی نماند.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأیید سخنان برخی اساتید درباره ضرورت تدوین سند چشم انداز حوزه و یا بیانیه مأموریت حوزه و روحانیت خاطرنشان كردند: این كار دشوار و پیچیده اگر با مقدمات صحیح انجام شود برنامه ریزی درازمدت را نیز ممكن می كند اما تا آن موقع، لازم است طرحهای قابل عمل را مطرح و با جدیت پیگیری كرد.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به سخنان یكی از استادان درباره علوم انسانی، خاطرنشان كردند: علوم انسانی، علومی لازم و ضروری است به شرط اینكه براساس جهان بینی اسلامی شكل گرفته باشد.
رهبر انقلاب اسلامی تأكید كردند: حوزه علمیه با آشنایی با علوم انسانی رایج، علوم انسانی مبتنی بر جهان بینی و تفكرات اسلامی را تدوین كند.
در ابتدای این دیدار 12 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم به بیان دیدگاههای خود درباره مسائل مختلف حوزوی – فقهی – علمی – فلسفی – اجتماعی و فرهنگی پرداختند.
اساتید و فضلا، آقایان:
- عبدالحسین خسروپناه
- محمدرضا زیبایی نژاد
- محمدمهدی شب زنده دار
- هادی صادقی
- علی صبوحی طسوجی
- محمدجعفر علمی
- ابوالقاسم علیدوست
- غلامرضا فیاضی
- محمد فتحعلی خانی
- عباس كعبی
- محمدمهدی مهندسی
- و «احمد مبلغی»
در سخنان خود بر این محورها تأكید كردند:
- ضرورت تدوین نقشه جامع علمی – پژوهشی حوزه علمیه
- توجه كامل به علوم عقلی و مدیریت این علوم در حوزه علمیه
- پیشنهاد تأسیس مدرسه عالی حكمت اسلامی
- ضرورت تأسیس و توسعه فلسفه های مضاف به «علوم و امور» همچون فلسفه فقه و فلسفه علوم انسانی
- اهمیت حفظ و تقویت انگیزه های معنوی و اخلاقی در سطوح مختلف حوزه ها
- لزوم تمركز بر «تحقیق محوری» در تدریس دروس سطوح عالی حوزه
- بازتعریف جایگاه تخصصی و علمی قرآن و تفسیر در حوزه ها
- اصلاح نگرش به فناوری اطلاعات و آی.تی در حوزه در عین توجه كامل به تولید دانش و علم
- ضرورت اصلاح نظام آموزشی حوزه با تكیه بر سنتهای پویای آموزشی
- توجه كامل به «محوریت عالم» به جای ترویج سیستم های سطح گستر
- ضرورت تقویت، تكثیر و شبكه سازی حلقه های علمی بویژه در شهرستانها حول محور
«قله های علمی حوزه ها»
- تعمیق هرچه بیشتر فضای نقد و مباحثه در حلقه های درون حوزوی
- ضرورت توجه كامل به ظرفیتهای عمیق و فرصت ساز وسائل نوین ارتباط جمعی و فضاهای مجازی به عنوان صنایع فرهنگ ساز
- توجه به «هنر» به مثابه زبان زیبا، گویا و ماندگار در ترویج حقایق ناب دینی
- تدوین سند چشم انداز حوزه علمیه
- تلاش عمیق برای ارائه نظام مندِ پاسخهای راهگشای اسلام به مسائل جدید مطرح شده در جامعه بین المللی از جمله حقوق بشر، محیط زیست و همگرایی
- توجه به اقتضائات زمان و مكان و ساحت های نوپیدا در استنباط های فقهی
- میدان دادن به اساتید جوان، توانا و خوش فكر در عرصه مدیریت
- لزوم كاربردی شدن علوم انسانی در چارچوب مبانی اسلامی و فرهنگ بومی
- ساماندهی تبلیغ در حوزه با تشكیل اتاق عالی فكر و تدوین آیین نامه تبلیغ
- ضرورت ارتباط عمیق و مستمر متخصصان حوزوی با شبكه های نخبگان در كشورهای مختلف بویژه جهان اسلام
- توجه به آینده پژوهی برای تأثیرگذاری بیشتر در روند تعامل و تضارب مكاتب فكری گوناگون جهان
- مهندسی تبلیغ بر پایه تولید و توزیع صحیح پیام و براساس شناخت عمیق نیازهای مخاطب
- ارتقای كیفی نقش استاد در روند تحول در حوزه
- و «جهانی نگری» در ابعاد «رفتاری – روشی و اندیشه ای»
...؟
------------------------------------------------------------
برادر عزيز
سلام
1) اطاعت از ولي فقيه به شهر خاصي اختصاص ندارد
2) برخي از نكاتي كه مقام معظم رهبري در سخنان خود به آنها اشاره مي كنند در فضاي سياسي كازرون هم مصداق دارد.
3) همه همكاران كازرون نما ساكن قم نيستند.
كازرون نما