خودتان را معرّفی کنید؟
میثم سیروس هستم عضو کوچکی از مجموعه ذاکران ائمه
اطهار (ص) بویژه حضرت اباعبد الله الحسین (ع).
چطور شد که به مداحی و مرثیه خوانی روی آوردید؟
از دوران طفولیت به نوحه سرایی و مرثیه خوانی برای
اباعبدالله علاقه زیادی داشتم اما مداحی را از شور و حال رزمندگان و مجالس شهداء گرانقدر
حاصل نمودم.
آیا استادی هم داشتید؟
آموزش مداحی را بطور تخصصی تحت نظر شخص خاصی دنبال
نکردم زیرامتأسفانه فضای آموزشی مناسبی در اختیار نداشتیم ، اما ازسبک مداحان مشهدی
و نوحه سرایی آقای آهنگران تا حدود زیادی استفاده می نمودم .
چطور شد که به جبهه رفتید ؟
چون این حقیر قبل از شروع جنگ تحمیلی عضو سپاه
پاسداران بودم احساس تکلیف کرده و همچون دیگر عزیزان رزمنده به فرمان حضرت امام (ره)
لبیک گفتم.
اولین باری که در جمع رزمندگان مداحی یا مرثیه
خوانی کردیدرا به یاد می آورید ؟
اولین بار در مقر شهید دست بالا در منطقه عین خوش
بود که در جمع عزیزان رزمنده دعای توسل را قرائت نمودم.
چه مدت در جبهه حضور داشتید و در چه مناطق و عملیاتی؟
تقریباَ حدود 2 سال، در عملیات حصر آبادان ، فتح
المبین ، بیت المقدس ،محرم ،مجنون ،و کربلای8
در جبهه بیشتر مداحی می کردید یا مرثیه خوانی ؟
معمولاَ هر کدام از عزیزان رزمنده در دوران پدافند
به امورات مختلفی مشغول بودند و اینحقیر هم طبق تشخیص فرمانده محترم و تخصص نسبی خود
در امورات فرهنگی در تبلیغات مشغول بودم اما بیشترین کاربرد این حقیر در بخش مداحی
و روضه خوانی بود .
از میان روش های مرثیه خوانی (روضه خوانی) و سینه
زنی (شعر خوانی) کدامیک را بیشتر دوست دارید؟
روضه خوانی و سینه زنی بهترین شگرد مداحی است و
این حقیر هم این دو را در اولویت اول مداحی می دانم و به آن علاقه دارم.
رزمندگان کدامیک را بیشتر دوست داشتند؟
رزمندگان عزیز هم به سینه زنی های پر شور و حال
و هم به روضه ابا عبدالله علاقه زیادی داشتند.
دعا و زیارت هم قرائت می کردید؟
دعای کمیل ، دعای توسل و زیارت عاشورا بیشتر از
دیگر ادعیه مورد توجه بود البته زیارت عاشورا را بیشتر دیگر ادعیه قرائت می کردیم.
خودتان بیشتر به قرائت کدام دعا و زیارت علاقه
داشتید؟
دعا و زیارت هر دو مکمل یکدیگرند و به هر دو نیاز
زیادی داشتیم و اینحقیر به دعای کمیل و زیارت
عاشورا علاقه مند بودم.
رزمندگان
بیشتر کدام دعا و زیارت را دوست داشتند؟
با توجه به شدت علاقه ای که به اباعبدالله (ع)
داشتند لذا زیارت عاشورا را نیز بسیار دوست می داشتند.
آیا از سبک مخصوصی برای خود برخوردار هستید یا
از سبک های رایج تقلید میکردید؟
همانطور که قبلاَ اشاره شد سبک مداحان مشهدی را
بسیار دوست داشتم اما در نوحه سینه زنی به سبک آقای آهنگران علاقه مند بودم.
در بین سایر مداحان سبک کدامیک را بیشتر دوست داشتید
؟
شهید شیر علی سلطانی و آهنگران
در بین رزمندگان کازرونی چه افرادی مداحی می کردند؟
حاج اصغر شجاعی ، حاج علی استوان ولطف الله عبداللهی
شما بیشتر از خواندن چه کسی لذت می بردید؟
آهنگران
،حاج شیر علی سلطانی و حاج کاظم محمدی را کارآمدترین مداحان جبهه و جنگ در منطقه جنوب
می دانستم اما از سبک شهید شیر علی سلطانی لذت میبردم.
کمی از حالات معنوی رزمندگان بگویید؟
یک شب قبل از عملیات فتح المبین در دهکده خلف مسلم،شهید
حاج شیر علی سلطانی آخرین دعای کمیل خود را قرائت می کرد و می گفت خدایا یا ما را به
زیارت ابا عبدالله الحسین (ع) نائل گردان یا همچون حسین زهرا سر از بدن جدا به مقام
شهادت برسان. اتفاقاَ اینحقیر به همراه شهید ابراهیم باقری که خود از خالصترین رزمندگان
دوران دفاع مقدس بود در همان منطقه از کنار سنگری عبور می کردیم که مشاهده کردیم شهید
حاج شیر علی سلطانی سر از بدن جدا به درجه رفیع شهادت نائل آمده است و به معشوق خویش
پیوسته .
در بین رزمندگان کازرونی کسی اهل شعر گفتن بود
که اشعار او مورد استفاده شما قرار بگیرد؟
مرحوم استاد مردانی با اینکه شاعر فرهیخته معاصر
کشور اسلامی بود بدلیل اینکه شهرستان کازرون زادگاه آن دلسوخته ابا عبدالله (ع) بود
ما هم از اشعار حماسی وی بهره مند بودیم.
اشعاری که می خواندید بیشتر جنبه حماسی داشت یا
غزل؟
اشعار جبهه و جنگ را به توصیه امام (ره) حماسی
انتخاب می کردیم.
اشعار را چگونه تهیه می کردید؟
از کتاب
مرحوم استاد مردانی و روزنامه و مجلاتی که در خصوص جبهه و جنگ اشعار منتشر می کردند.
به نظر شما در عزاداری ها بیشتر باید از اشعار
حماسی استفاده کرد یا غزل؟ چرا؟
از آنجا که واقعه بزرگ عاشورا دارای زوایای گوناگونی
همچون هدایت ، وفاداری ، ایثار گری ، شهادت طلبی ، وداع ، سوز و گداز اهل بیت ، گمراهی
مردم ، دنیا طلبی دشمنان ، توبه انابه و غیره می باشد لذا باید سعی کنیم در مراسم عزاداری حتماَ گوشه ای از زوایای
مختلف فوق الذکر را در اشعار خود بگنجانیم تا خدای نکرده از اهداف عالیه امام حسین
(ع) و اصحاب باوفای او منحرف نگردیم و مراسم عزاداری اهل بیت (ع) را به سمت و سوی ذلت
و خواری سوق ندهیم زیرا حضرت زینب (س) در گودی قتلگاه فرمود : (اللهم تقبل منا)، و
در مجلس یزید امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) کاخ یزید را بر باد فنا دادند.
بعد از جنگ هم مداحی می کنید؟ کجا؟
به مناسبت ایام الله ، سوگواری و اعیاد ائمه اطهار
علیهم السلام در مساجد و تکایا اداء تکلیف می نمایم.
حال و هوای مداحی های جنگ با مداحی های امروز چقدر
فرق دارد؟
حال و
هوای مداحی هادر جبهه و جنگ با مداحی های امروز تفاوتی به سزا دارد زیرا اشعار رزمندگان
در مراسم جبهه و جنگ فی الواقع یک نوع اعلام آمادگی و لبیک گویی به ندای امام (ره)
و ولایت بود و اگر امروز مردم در امنیت کامل به سر می برند به برکت خون شهداء و ایثارگری
های رزمندگان می باشد البته قابل اذعان است که اگر مراسم عزاداری را توأم با اهداف
امام حسین(ع) و بدور از تحریفات برگزار کنیم قطعاَ در نزد خداوند ثواب دنیا و آخرت
را در پی خواهد داشت. در اینجا لازم می دانم که به کلیه هیئات عزاداری عرض ارادت خود
را اعلام نمایم و به عنوان عضو کوچکی از مجموعه نوکران ابا عبدالله (ع) مواردی را پیشنهاد
نمایم : اول اینکه شورای هیئات عزاداری برنامه روزهای تاسوعا و عاشورا را در سه مکانِ
سید محمد نوربخش ، بهشت زهرا و مصلی نماز جمعه منتقل نموده تا فرصت بهره مندی از این
روزهای بزرگ را در خصوص هدایت جوانان عزیزمان از دست ندهیم زیرا رسول خدا (ص) فرمودند یا علی اگر یک نفر را
هدایت کنی به اندازه هر چه خورشید بر آن بتابد مأجور خواهی بود. دوم اینکه در این سه
مکان مقدس برنامه سخنرانی و مداحی و نماز جماعت برگزار گردد که البته شاید چنین برنامه
ای طی پنج سال ساماندهی شود اما کار بسیار
ارزشمندی است. سوم اینکه هیئات عزاداری را با همت والای مسئولین توصیه نماییم که پایان
مراسم عزاداری در محلات را منجر به سخنرانی و مداحی نمایند (حتی الامکان از شب هفتم تا شب عاشورا) کما اینکه
مراسم عزاداری ائمه اطهار (س) را در طول سال در مسجد جامع شهداء با سخنرانی و مداحی
ونماز جماعت پایان می یابد. چهارم اینکه اجرای برنامه این سه مکان عزاداری را در روزهای
تاسوعا و عاشورا به هیئت مذهبی ثابت واگذار کنند تا با اطمینان کامل به این هدف مقدس
نائل گردیم. واما چند پیشنهاد که اولین آن به هیئات مذهبی اینست که فاصله خود را با
هیئات محلات کم کنند و در برنامه ریزی ها وجلسات شرکت نمایند البته با دعوت سازمان
تبلیغات و شورای هیئت عزاداری انشاءلله . دوم اینکه به مداحان مدعو یا بومی توصیه شود
که به منظور ارتقای معارف در برنامه ها زوایای مختلف ایثار ،وفاداری ، شهادت طلبی ،
صبر ، استقامت و امر به معروف که از اهداف عالیه امام حسین (ع) است را با سوگواری و
بکاء تلفیق کنیم. و در آخر برنامه های بسیار معنوی سخنرانی و سینه زنی خود را با شوری
که منجر به تغییر حال و هوای عزاداری است و طبق اذعان بسیاری از افراد حالت لهوی پیدا
می کند تحت الشعاع قرار ندهید تا تأثیر سوگواری را از دست ندهیم.