رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر بوشهر افزود: در نشست اخیر روسای شورای شهرهای استان موضوع تغییر مسیر راه آهن بوشهر مطرح شده و نگرانی خود را در این زمینه بازگو کرده ایم، اما در حالی که مطالعات احداث خط راه آهن شیراز -فراشبند -اهرم - بوشهر -عسلویه انجام و اکثر زمین ها هم تملک شده، بر اساس خبرهای رسیده میگلی نژاد نماینده مردم بوشهر متهم به ایجاد دو مشکل برای استان است، نخست پیشنهاد وی جهت انتخاب وزیر نفت به عنوان نماینده معین استان در هیات دولت است که شنیده شده استاندار هم راضی نبوده است و دیگری رایزنی میگلی نژاد برای تغییر مسیر راه آهن بوشهر به پیشنهاد مهندس نوذری وزیر نفت می باشد که ظاهرا رد جلسات اخیر وی با وزیر راه مطیرح شده است تا مسیر ریلی بوشهر به خط آهن شیراز -کازرون -بوشهر تغییر کند.
وی ادامه داد: این پیشنهاد از سوی نماینده بوشهر در حالی است که مسیر جدید مطالعه نشده و به دلیل کوهستانی بودن منطقه و هزینه بالایی که این خط دارد، عملاشروع کار آن شاید ده سال طول بکشد و نهایتا راه آهن شیراز -عسلویه به همراه اتوبان فارس -عسلویه عملا عسلویه را از بوشهر جدا می کند.
منتخب اول بوشهری ها در شورای سوم بیان کرد: میگلی نژاد با این دو پیشنهاد دقیقا در خدمت مردم فارس عمل کرده است و وی باید این اتهام را از خود رفع کند، ضمن اینکه باید پیگیری کند نوذری وزیر معین استان در هیات دولت نباشد و مسیر فعلی خط راه آهن به همین شکل ادامه یابد.
پاسخ نماینده بوشهر به اظهارات عضو شورای شهر:
حرفهای شجاعی نتیجه عدم اطلاع و ناآگاه بودن وی است
«غلامعلی میگلی نژاد» در گفتگو با خبرنگار سايت «
خلیج فارس»، نسبت به اظهارت اخیر شجاعی عضو شورای شهر بوشهر واکنش نشان داد و گفت: این اظهارت به دلیل اینکه از سر نا آگاهی و عدم اطلاع دقیق است، چندان مورد توجه نمی باشد.
میگلی نژاد گفت: بحث تغییر مسیر راه آهن بوشهر کذب محض است و اگر کسی سند و اظهار نظری در این باره از سوی بنده به دست آورد که خواستار تغییر مسیر راه آهن شیراز- بوشهر- عسلویه شده ام، می تواند اظهارات شجاعی را تایید کند.
وی گفت: تنها کاری که در جریان راه آهن بوشهر از سوی بنده طی هفته های گذشته پیگیری شده، نشست مشترک وزرای راه و نفت پس از سفر رییس جمهوری به عسلویه بود که خواستار کمک وزارت نفت برای تسریع در پروژه راه آهن شدم که نتایج خوبی در برداشته است. وی با بیان اینکه مسیر راه آهن بوشهر براساس طرح مطالعاتی پیش می رود و تا تنگک زیرسازی و آماده ریل گذاری است، گفت: یک بخش خط آهن بوشهر از سه راه خیر اندیش به چغادک، اهرم، فراشبند و نهایتا دریاچه مالو در مرودشت می رسد، ضمن اینکه قرار است چند قطعه جدید نیز تا پایان سال به مناقصه برود.
وی افزود: از شجاعی و اعضای شورای شهر بوشهر انتظار می رود یک ساعت وقت گذاشته و به تنگک بروند تا مسیر راه آهن بوشهر و کارهای زیر سازی برای ریل گذاری را ببیند و بعد اظهار نظر کنند. وی ادامه داد: چگونه ممکن است وقتی مطالعه مسیری و زیر سازی آن هم انجام و آماده ریل گذاری شده، ناگهان تغییر کرده باشد؟ درد اینجاست که اعضای شورای شهر بوشهر وقت نگذاشته و حاضر نشده اند به تنگک که جزو حوزه شهری آنهاست سری بزنند و پیشرفت کار برای زیرسازی راه آهن را ببینند.
وی گفت: اظهارتی نظیر صحبت های اخیر شجاعی به دلیل بی اطلاعی و عدم آگاه بودن وی از روند کار راه آهن بوشهر قابل توجه نیست، اما از این جهت که این عضو شورا بدون بازدید از وضعیت کنونی و زیر سازی راه آهن تا تنگک اینگونه اظهارنظر های حاشیه ای و بدون مبنا می کند درد آور است و شان شورا را پاین می آورد. وی تصریح کرد: اگر اعضای شورای شهر بوشهر توان و فرصت بازدید از وضعیت راه آهن را ندارند یا نمی توانند با مجری طرح راه آهن بوشهر ارتباط برقرار کرده و این شایعات را از قول وی پیگیری کنند، با کمال میل هم وسائل ایاب و ذهاب و هم زمینه نشیت مشترک آنها با مجری طرح راه آهن را فراهم می کنم تا بدون اطلاع اظهار نظر نکنند.
دفاع میگلی نژاد از معین شدن وزیر نفت
وی درباره معین شدن وزیر نفت برای استان در هیات دولت گفت: من در نامه های خود به رییس جمهور نوشته ام با توجه به محرومیت استان بوشهر باید تلاش کرد تا پیش از پایان دولت نهم چهره بوشهر عوض شده و شاهد تحولی در این زمینه باشیم که انتخاب وزیر نفت به عنوان نماینده معین استان در هیات دولت با توجه به اینکه بخش اقتصادی استان بوشهر به وی مرتبط است، یک موفقیت محسوب می شود.
وی در پاسخ به این پرسش که دیدگاه دو نماینده استان درباره معین شدن نوذری چه بود، گفت: این کار را شخصا پیگیری کرده و از دیدگاه دو نماینده دیگر اطلاع ندارم، با این حال زمانی که رییس جمهور در عسلویه این موضوع را در حضور نماینده ولی فقیه و استاندار بوشهر مطرح کرد، خطاب به بنده، آن را یک مژده دانست. وی ادامه داد: بنده هم مطلبی از استاندار درباره مخالفتش با معین شدن وزیر نفت نشنیده ام و این نخستین بار است که این موضوع آن هم از طرف فرد دیگری مطرح می شود.
وی ادامه داد: استاندار بوشهر خودش توان پاسخگویی و مطرح کردن مخالفتش را دارد و این یک نوع بی احترامی به نماینده عالی دولت است که یک عضو شورای شهر بدون اطلاع قبلی به جای وی مدعی مخالفت استاندار با یک تصمیم دولت باشد.
نتایج معین شدن وزیر نفت
وی ادامه داد: اولین اقدام در زمینه معین شدن وزیر نفت برای استان قطعی شدن انتقال دفتر مرکزی پایانه های نفتی به بوشهر است که مقرر گردید تا در ضلع شمالی ساختمان شیلات بوشهر دفتر این شرکت احداث شود. وی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده با وزیر نفت، دفتر مرکزی شرکت فلات قاره هم که قرار بود به شیراز منتقل شود، در بوشهر مستقر می شود و با توجه به حضور زیرکچیان مدیر شرکت فلات قاره در سفری خارجی، این موضوع پیگیری و نتایج آن به اطلاع شهروندان می رسانیم.
وی بار دیگر از معین شدن وزیر نفت برای استان دفاع کرد و گفت: این موضوع در راستای تسریع در توسعه استان با درآمدهای نفتی و اختیارات وزارت نفت بوده و انتظار می رود این وزارت خانه نیز تا پیش از پایان عمر این دولت در زمنیه انتظارات مردمی گام های خوبی بردارد گفتنی است پیش تر نجار وزیر دفاع به عنوان وزیر معین استان در هیات دولت بود.
معاون عمرانی استاندار بوشهر در گفتگو با «خلیج فارس»:
تغییر مسیر راه آهن بوشهر صحت ندارد
خلیج فارس: معاون امور عمرانی استاندار بوشهر در واکنش به برخی نگرانی ها درباره احتمال تغییر مسیر راه آهن شیراز- بوشهر- عسلویه گفت: این موضوع صحت ندارد.
مهندس «مسعود نصوری» در گفتگو با «خلیج فارس» اظهار داشت: براساس آخرین نشست و پیگیری های صورت گرفته در زمینه تسریع در راه آهن بوشهر، وزارت راه هیچ برنامه ای برای تغییر در مسیر ریلی شیراز- بوشهر- عسلویه ندارد.
نصوری ادامه داد: هم اکنون 100کیلومتر از راه آهن بوشهر در دو توسط دو پیمانکار در حال انجام است.
وی ادامه داد: تاکنون وزارت نفت 25 میلیارد تومان برای اجرای این طرح در اختیار وزارت راه قرار داده است و پیشرفت کلی پروژه بیش از 15 درصد ارزیابی می شود.
وی ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته، وزارت راه وعده داده تا دهه فجر عملبات اجرایی محور اهرم- فراشبند آغاز شود، ضمن اینکه مقرر شده تا قطعه خورموج- کنگان نیز طی هفته های آینده به مناقصه برود.
وی گفت: طی آخرین نشست استاندار با وزیر راه، درخواست شده تا در اجرای این پروژه تسریع شود، ضمن اینکه قطعه اهرم – بوشهر در مسیر تنگک قابل مشاهده است و بخشی عمده ای از کار شامل زیرسازی انجام و آماده ریل گذاری است. علاوه بر این با صدور مجوز احداث یک معدن، مشکلاتی که باعث کند و پرهزینه شدن طرح در این قطعه شده، کاهش یافت.
معاون عمرانی استاندار بوشهر اظهار داشت: مطالعات فازهای 1 و 2 راه آهن شیراز- بوشهر- عسلویه انجام و نقشه برداری آن به صورت لیزر اسکن که پیشرفته ترین تکنولوزی نقشه برداری هوایی است انجام شده است.
وی اضافه کرد: وزارت راه در حال آماده کردن اسناد مناقصه خط اهرم- فراشبند است و براساس آخرین پیگیری ها و نشست های مشترک میان مسئولان استان و وزارت راه برنامه ای برای تغییر مسیر خط اهن بوشهر وجود ندارد.
گفتنی است اخیر برخی رسانه ها و اعضای شورای اسلامی شهرهای استان از احتمال تغییر مسیر ریلی بوشهر به خط آهن شیراز -کازرون –بوشهر ابراز نگرانی کرده بودند.
پاسخ امان الله شجاعی به نماینده بوشهر:
میگلی نژاد باید عذرخواهی کند
خلیج فارس: در پی واکنش «غلامعلی میگلی نژاد» نماینده بوشهر در مجلس به اظهارت تند «امان الله شجاعی» عضو شورای شهر بوشهر، شجاعی به این اظهارت پاسخ داد.
به گزارش «خلیج فارس»، ماجرا از انتقادات تند شجاعی در جلسه سه شنبه گذشته شورای شهر و انتقاد تند از میگلی نژاد شروع شد که او با اشاره به رایزنی میگلی برای معین شدن وزیر نفت برای استان و تلاش جهت تغییر میسر راه آهن شیراز- بوشهر- عسلویه، تصریح کرد: «نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در جهت منافع فارسی ها گام بر می دارد.»
میگلی نژاد نیز در گفتگو با «خلیج فارس» به این اظهارت پاسخ داده و ضمن تکذیب تغییر مسیر راه آهن و نیز دفاع از معین شدن وزیر نفت برای بوشهر، شجاعی را متهم به کم اطلاعی و ناآگاه بودن در این زمینه کرد.
پاسخ شجاعی به واکنش میگلی نژاد را در ادامه بخوانید:
جناب آقای علی احمدی
مدیرمسئول پایگاه خبری خلیج فارس
با سلام و احترام
لطفا پاسخ اینجانب به اظهارت آقای میگلی نژاد را در سایت وزین خلیج فارس به نحو مقتضی منعکس نمایید.
پیشاپیش از تلاش های شما در راستای اطلاع رسانی آزاد و آگاهانه تشکر می شود.
امان الله شجاعی/ عضو شورای اسلامی شهر بوشهر
***
جناب آقای میگلی نژاد
نماینده محترم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس
احتراماً در پاسخ به فرمایشاتتان در سایت هفته نامه وزین خلیج فارس، مطالب زیر از طریق رسانه ها به استحضار می رسد:
1- آیا من از جریانات بی اطلاعم که از جلسات شما با وزیر نفت در تهران آگاهم یا شما بی اطلاعید که از نظر دو نماینده محترم دیگر استان در مجلس در رابطه با مسئله مهمی چون «وزیر معین شدن وزیر نفت» بی اطلاعید؟ در صورتی که زیر یک سقف نشسته اید!
2- آنچه درباره احتمال تغییر مسیر راه آهن گفته ام و شائبه همکاری شما نیز در آن وجود دارد از روی آگاهی و اطلاع از عملکرد شما در تهران است و اگر کرامت انسانی، اخلاق اسلامی و کسوت نمایندگی شما بر سر راهم نبودند دلایل قطعی و نیز شهود را معرفی می کردم تا....
3- بنده معتقدم معین شدن وزیر نفت از جانب شما بدون هماهنگی با سایر نمایندگان محترم استان بی حرمتی به همه مردم این استان و آن دو بزرگوار یعنی آقایان پورفاطمی و دکتر جلالیان است و نارضایتی بالای مردم استان و بی حرمتی به تحصیل کردگان بوشهری در هنگام امتحان و مصاحبه و .. در وزارت نفت. نتیجه عملی اقدام شماست که به عنوان برادر کوچک تان پیشنهاد می نمایم همزمان با هماهنگی مجدد با دو نماینده محترم دیگر، برای انتخاب فردی دیگر غیر از فارسی ها که مدعی منافع مشترک با بوشهری ها هستند، از مردم استان نیز بابت رفتار گذشته تان در این زمینه عذرخواهی کنید.
4- جنابعالی به خوبی آگاهید موضوع دفاتر نفتی و استقرار احتمالی آنها در بوشهر یک کار دسته جمعی بود و نه تنها جنابعالی بلکه جناب آقای پورفاطمی و جناب آقای دکتر جلالیان و نیز رسانه های مکتوب و مجازی و دیگر دلسوزان بوشهری و در آخر شوراهای اسلامی استان در آن دخیل بودند.
5- امیدوارم تمام لحظات دوران نمایندگی شما سه بزرگوار برای خدمت به مردم باشد تا مردم و مسئولین نیز با افتخار پشتیبان شما باشند.
نظر شما چيست؟
هفته پیش استاندار در جهرم قول اتصال جهرم به راه آهن را به مردم جهرم داد. کجایند مسئولین کازرونی نظام که تعدادشان هم کم نیست؟
تا کی باید در محرومیت باشیم و در استفاده از امکانات کشوری از همه شهرها عقب تر.
دیار سلمان ،شیخ بواسحاق و شیخ امین الدین و ناصر الدیوان و .... را چه شده است که باید مستوجب این درماندگی ها گردد؟
با توجه به حضور وزیر راه و نفت که هر2کازرونی میباشند به نظر میاید که این کار(عبورراه آهن ازکازرون)شدنی باشد.
پیگری نزاد هم با این کارش به همگان فهماند که مسیر اشتباه است .
اما
مسیر ریلی بوشهر برازجان کازرون شیراز صنعت درخدمت مردم است.
ومی توان گفت مدافعان مسیر ریلی ......