|
اینجانب که تا لحظه نگارش این یادداشت ـ نیمهشب بیستوچهارم دیماه 1393 ـ تمام مطالب نگاشتهشده پیرامون «روز کازرون» مندرج در سایتها را خواندهام و باید اذعان کنم که نوشته حکمتآمیز استاد عمادالدین شیخالحکمایی و برخی از کوشندگانِ فرهنگِ این دیار همچون جناب مهدی تقینژاد و محسن عباسپور را بیشتر پسندیدهام، در پیِ درخواست بندهپرورانه مدیریت محترم سایت کازروننما، لازم دیدم نکاتی را در این باره یادآوری کنم:
1. در تقویم رسمی کشور، روز بیستوهفتم شهریورماه بهعنوان «روز شعر و ادب پارسی و بزرگداشت استاد محمدحسین شهریار» ثبت شده؛ زیرا در این روز، این شاعر نامدار و بزرگِ معاصر درگذشته است. به زعم این حقیر ـ که یک دهه از عمر خود را در دانشگاه تهران به تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی گذرانده است ـ این روز به دلیل انتخاب اشتباه (قرار داشتن در ماه «تعطیل» تابستان و رسمیت نداشتن کلاسهای دانشگاه و نیز ناچیز نمودن پایه ادبی استاد شهریار در جنب مقام والای سعدی و حافظ و فردوسی و خاقانی و نظامی و رودکی و عطار و ابوالفضل بیهقی و نصرالله منشی و عطاملک جوینی و دهها تن دیگر) به آن ارجمندی مورد نظر هیچگاه نرسیده و نخواهد رسید. حتی انتخاب این روز، این پیامد را هم داشته است که به جای بزرگداشت استاد شهریار، این شاعرِ گرانمایه مورد هجوم منتقدان واقع شود که این همه شاعر و ادیب، چرا شهریار...؟ تمام جوانب این قضیه را میتوان با جوانب گوناگون مسئله «روز کازرون» انطباق داد.
2. چهارم دیماه بهعنوان «روز کازرون» در «تقویم فرهنگی سپاه» ثبت شده است. برخی همشهریان گمان کردهاند که میتوانند در تقویم سال آینده، نام این روز را در کنار «جشن کریسمس»، مناسبتهای مذهبی و... در تقویم کشوری ببینند! البته سپاه میتواند برای خود تقویمی داشته باشد و تکتک روزها را با در نظر گرفتن «سندیت» به نام شهری گره بزند. تصمیمگیرنده آنها نیز «مجمع عالی بسیج شهرستان» متشکل از «نمایندگان بسیج اساتید، هنرمندان، بانوان و...» است، نه «مجمع عالی فرهنگ شهرستان» متشکل از «نمایندگان اساتید، هنرمندان، بانوان و...». حال که در این رویه کلی (چه در کازرون و چه در شهرهای دیگر)، نمایندگانِ بخشی از مردم حضور دارند، کاش نتیجه حاصل از این مجمع هم نماینده همان بخش از شهرستان میشد، نه تمام آن؛ درواقع به جای ترکیب «روز کازرون»، از «روز شهدای کازرون»، «روز بسیجیهای کازرون»، «روز اعضای سپاه کازرون» یا هر عنوان دیگری که صلاح میدیدند، استفاده میکردند.
3. اینکه حتماً «روز کازرون» باید سندیت داشته باشد و چون نمیدانیم ناصردیوان یا شاپور ساسانی در چه روزی بر دشمن پیروز شدهاند، نمیتوانیم آنها را برای این عنوان برگزینیم، انتخاب ما را بسیار محدود خواهد کرد. شاید زمانی قصد داشته باشیم «ساعت» یا «دقیقه» کازرون را هم انتخاب کنیم و مثلاً در آن لحظه، کازرون را همه با هم گرامی بداریم (مانند فریاد الله اکبر در ساعت 21 شبِ بیستودوم بهمن هر سال). در آن زمان هم باید به دنبال رویدادهایی باشیم که سندی برای ثانیه و دقیقه و ساعت آن داریم؟
4. امیدوارم بحثهای پیشآمده در این رابطه که همه پیرامون یک روندِ اداریِ سپاه پاسداران اتفاق افتاده، بهانه خوبی باشد برای نظرخواهی از عمومِ دلسوزانِ فرهنگ و تاریخ و پیشرفت کازرون و برگزاری یک روز شکوهمند که در گذر زمان گرامی داشته شود و همه مردم در جهت ارجمندی نام شهرشان بیهیچ دستاویزی بکوشند. در هر حال، یقیناً پس از انتخابِ بهترین روزِ ممکن، شیوه مناسب برگزاری مراسمهای این روز هم اهمیت خاص خود را دارد.
5. در پایان باید متذکر شوم که یکی از روزهای نیمه نخست فروردینماه را بهترین گزینه برای انتخاب روز کازرون میدانم.
نکته دیگر این که جمعیت قابل توجهی از بانوان، هنرمندان، فرهنگ وران و ... بسیجی اند و این خط کشی و تقسیم اصلا به دل من ننشست.
به نظرم هیچ ایرادی هم ندارد که حتی اگر پیشنهاد رسمی و مشخص و جامع تر از 4 دی هم نیامد همین روز روز کازرون باشد.
بهتر است در نقد دست به نقد در پیشنهاد دادن هم باشیم
ممنون از کازرون نما برای ایجاد این فضای دوست داشتنی اظهار نظر و نقد و نظر.
مرد حسابی اگر این روزی که تو می گویی را بخواهیم به شورای فرهنگ عمومی کشور ارائه دهیم و بگوییم عشقی این روز را روز کازرون نام نهید به ریش همه ما کازرونی ها خواهند خندید!!!
از مطلب ارزنده ای که نگاشته اید استفاده بردم
بنده هم مطلبی پیرامون این قضیه دارم که چند روز دیگر منتشر خواهم کرد که نگاهی انتقادی و طنز گونه به این بگو و مگو هاست
از دیدن چهره ی محبوب جناب عالی بسیار شادمان شدم
آرزوی موفقیت روز افزون تان را دارم
لطف بفرمایید نظر مستند و مستدل تان را در خصوص روز کازرون چه روزی باشد را بیان نمایید.
فقط تحلیل روز 4 دی ننمایید و طعنه و...، پیشنهاد دهید چه روزی و به چه دلیل؟
روزی که بتوان از آن به صورت مستدل در مجامع قانونی دفاع کرد و بر اساس آ« استدلال در تقویم ایران اسلامی به نام کازرون ثبت نمود.
متشکرم
هنوز آمار گرفتن بلد نیستی،از قدیم گفتن مشت نمونه خروار است.در کازرون بیش از یکصد هزار بسیجی داریم که این گروه سن بالای11سال دارند .اگر دقت کنی سنین بالای11سال ما در کازرون قریب به دویست هزار نفر هستند پس می شود گفت تقریبا از هر دو نفر کازرونی یک نفر بسیجی است.جالب توجه اینکه برخی از روستاهای کازرون فاقد پایگاه بسیج می باشد چه برسد به بخش ها.
لذا به نیمی از جمعیت کازرون توهین نکن و مودب باش
که میگی نیمی از جمعیت کـــــازرون بسیجی هستند.....
حماسه ی بسیجی ها رو 9 دی رو توی میدون شهدا دیدیم.....:D
اصن خیلی بسیجی داریما .....همی روزا باید بزنیم تو کار صادرات بسیجی
بهتر از صادرات نفتن
بسیجی زمانی دیده می شود و در صحنه می اید که خیلی هایی که امروز زبان درازی می کنند می روند در کنج خانه هایشان از ترس کشته شدن و... مثل زمان جنگ.امروز به طور مثال چه کسانی صدایشان در آسمان است که ای داد و فریاد می زنند که میراث کازرون به تاراج رفت،ای وای که روز کازرون را روز شهادت 80نفر قرار دادند!!! اما همین ها در ایام کارزار جنگ کجا بودند؟در دفاع از ناموسشان و وطنشان کجا خزیده بودند؟
امروز اگر امنیت ناموس ایرانی مثل سوریه و عراق نشده بخاطر چه کسانی است؟امروز اگر برخی صدایشان براحتی بلند می کنند و فریاد می زنند و هنوز هم آزادی طلب می کنند به خاطر چه کسانی است؟ امروز چه کسی جز بسیجیان، چه کسانی هستند که امنیت مرز ها را در دست دارند تا داعشی به ایران نیاید و به ناموس ایرانی تجاوز نکند و امنیت حاکم باشد؟
انصاف د اشته باشید ببینید در هر هفته چند شهید در راه امنیت مرزها و مبارزه با داعش می دهیم
و اینکه چرا روز کازرون باید یه روزی باشه که توی اون روز هم فقط ناله و زاری داشته باشیم؟چرا نباید یه روز شادی باشه ؟شما برو یه تحقیقی بکن مثلا در مورد روز بوشهر و برنامه هایی که برگذار میشه بعد بیا
بسیجی در سر جلسه امتحانات پایان ترم دانشگاتهش
سر امتحان مدرسه اش
سر جلسه امتحان دانش آموزاش
سر جلسه امتحان دانشجوهاش
دم در مغازش که مشتریاش از زندگی عقب نمونند
داخل بیمارستان و مطبش که مریضا حالشون بدتر نشه
در زمین کشاورزی و باغشون که به محصول کشاورزیش خسارت وارد نشه
در کارخانه مشغول کار که چرخ صنعت بچرخه
و....
گرچه برخی که می تونستن مرخصی بگیرند آمده بودند
اگر گرامیداشت9دی واجب بود مثل سال88 در کازرون یک روز زودتر هم برگزارش می کردند تا نخواهند مثل بعضی ها در سالهای بعد قضاش بجا بیاورند!!!!
نه برادر اشتباه نکن....اونا قبل اینکه بسیجی باشند ایرانی بودند و شک نکن.
بسیجی که امثال رحیمی و مشایی و غیره باشه باید فاتحه ی ایران رو خوند.
مطمئنی اگه باکری و باقری و چمران و هزاران شهید دیگه که الان داریم اگه یه نظر زنده بشدند و آغا زاده های بسیجی رو بدیدند دیگه به خودشون میگفتند بسیجی یا نه اگه مردم سال 57 این روزا رو بدیدن اصلا انقلاب میکردن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در کل آره مردم ایران بسیجی بودند .واسلام
شما هم حالا دیگه به کسی نگو بسیجی شاید بهش توهین بشه . آخه معنی بعضی کلمه ها بعضی وقتا تو تاریخ عوض میشه....
یه زمانی یه بسیجی میشه شهردار و خوذش توی بارون و برف با بیل جوب های آب رو روبراه میکنه که آب جمع نشه ....
یه زمانی هم یکی از بسیجی ها رئیس میشه و با بیل پول مردم رو پارو میکنه
این مورد ها زیاده.فقط کافیه زندگینامه شهدا رو بخونی و این روزا اخبار رو دنبال کنی از هر دو مورد زیاد میبینی........
بی زحمت از خانواده های شهدا سوال کن که عزیزانشان اول بسیجی بودن یا ایرانی؟شهدا وکیل وصی مثل تو نمی خوان ،خانوادهاشون زنده هستند.
بجای مردم هم لطفا حرف نزنفمردم ما همچنان در صحنه هایی که نیاز به دفاع از انقلاب باشه حاضرند.
عکس های قبل انقلاب و راهپیمایی های سالهای بعداز انقلاب را نگاه کن
اگه ایرانی نبودن چرا به دفاع از ایران رفتند؟
تو همین شهر کازرون چندتا بسیجی که مثل شما دم از بسیجی بودن میزنن نام ببرم که دارن با اسم بسیج و بسیجی همه نوع.... میکنن؟؟؟
در سطح بالاتر هم دوستان دو مورد ذکر کردند که فعات کافیه.
یادتم نره بسیجی باش نباشی هرچی باشی اول ایرانی هستی اگه اینطور نیست بفرما از مملکت ما ایرانی ها بیرون
آفرین به شعور و ادبت
فکر کنم ایرانی نباشی چون ایرانی مهمان نواز است،ایرانی آزاد اندیش است نه مثل تو که بهت بربخوره و از کوره بزنی بیرون